Poldermoskee krijgt indirecte subsidie via woningbouwcorporatie

NRC Handelsblad plaatste zaterdag in de weekeindbijlage een uitgebreid en leesbaar interview met Yassmine el Ksaihi, de vrouwelijke voorzitter van de Poldermoskee in Amsterdam-Slotervaart.

Dankzij zo’n artikel worden de NRC-lezers bijgepraat over het nieuws, dat door de dagkrant volledig is gemist. Zo verneemt Weldenkend Nederland alsnog met enige vertraging dat de Amerikaanse haatprediker Khalid Yasin regelmatig spreekt in de Poldermoskee. Bijna een jaar na diens eerste optreden in Slotervaart, en ruim vier respectievelijk drie maanden na de eerste artikelen hierover in De Pers en Trouw.

El Ksaihi neemt ook hier het bij de oprichting door de media grif overgenomen misverstand weg dat de Poldermoskee vooruitstrevend zou zijn. “De Poldermoskee is destijds neergezet als vernieuwend, liberaal, de Verlichting van de islam. Maar liberaal is niet hetzelfde als progressief. Voor mij is liberaal dat er ook ruimte wordt geboden aan orthodoxe stromingen.”

Van de voorzitster moet we aannemen dat Yasin geen radicale uitspraken heeft gedaan. “In de Poldermoskee trapte Yasin juist heel erg tegen de moslimgemeenschap aan en riep haar op iets te doen tegen criminaliteit, tegen schooluitval, tegen leven op een uitkering.”

Met andere woorden: geen inhoudelijke kritiek op de inhoud van de islam, wel generaliserende kritiek op het gedrag van moslims. Een vorm van groepsbelediging dus om het jargon te gebruiken waarmee René Danen en mr. Gerard Spong proberen om islamcriticus Geert Wilders monddood te maken.

Of Yasin inderdaad geen radicale uitspraken heeft gedaan in de Poldermoskee, kan ik niet controleren. Wel ken ik een aantal uitspraken, die in mei 2009 tijdens het Nationaal Islam Congres zijn opgetekend door Kustaw Bessems, een zeer betrouwbare verslaggever van De Pers. “De islam zal de overhand krijgen. Ook al haten de ongelovigen, afgodendienaars en hypocriete moslims dat. Het is eigenlijk de bedoeling dat de islam de wereld bestuurt, maar omdat moslims zwak zijn geweest, heeft Allah de uitvoerende macht aan een ander volk gegeven. Dat kan elk moment worden teruggedraaid. Als de moslims maar concurreren om de macht.”

Khalid Yasin, verheerlijker van het shariastrafrecht in Saoedi-Arabië, mag zulke dingen zeggen. De Poldermoskee mag hem uitnodigen. Maar de consequentie daarvan zou moeten zijn dat politici en media ophouden om een dergelijke ‘woestijnmoskee’ als gematigd en progressief af te schilderen; of net te doen alsof deze Poldermoskee een maatschappelijk belang vertegenwoordigt.

El Ksaihi: “De financiën zijn een pijnlijk probleem. Failliet zijn we nog niet. Maar we zijn in 2008 begonnen met een huurachterstand en die hebben we nog niet ingelopen. (Woningbouwvereniging De) Alliantie steunt ons omdat we een maatschappelijk belang vertegenwoordigen. We gaan nu naar een nieuwe constructie, waarbij Alliantie zelf de huur van de onderhuurders gaat innen. Wij zijn niet professioneel genoeg.”

Met andere woorden: omdat PvdA-politici als stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch en raadslid Jesse Bos de Poldermoskee voortdurend en tegen beter weten in blijven prijzen, doet een woningbouwcorporatie niet moeilijk over een oplopende huurschuld en biedt ze zelfs de helpende hand bij het oplossen van financieel wanbeheer. Dit komt neer op een politiek getinte vorm van indirecte subsidiëring.

Je vraagt je af waarom een woningbouwcorporatie zo gemakkelijk omgaat met de huurschulden van een bijna failliete moskee. Mijn antwoord: Dat komt omdat in Amsterdam de Partij van de Arbeid zich niet alleen bij vlagen manifesteert als de Partij van Allah, maar ook als de Partij van Aedes, de overkoepelende organisatie van voormalige woningbouwverenigingen.

Er staan nog meer opvallende dingen in het NRC-artikel. Waarom kwam de hoofddoek, vraagt interviewster Laura Starink. Yassmine: “Dat was een principiële beslissing, die zo ongeveer samenviel met de moord op Theo van Gogh… Het geeft een soort bevrijding van oordelen op uiterlijk. Mensen kijken niet meer of het een lekker ding is dat voorbijloopt… Voor mij was het een logische stap. Het voelde gewoon niet goed dat ik me aankleedde als ik de moskee binnenging en weer uitkleedde als ik naar buiten kwam. Ik voel me nu dichter bij God.”

De gelijktijdigheid is verbijsterend. Terwijl Theo van Gogh op straat wordt afgeslacht door een terrorist, die zich beroept op de islam, besluit Ksaihi om voortaan over straat te gaan met het symbool van deze godsdienst.

Als het gaat om het vrije woord moeten we het duidelijk niet van Yassmine el Ksaihi hebben. Ze vindt het ‘liberaal’ om Yasin uit te nodigen in Slotervaart, maar voor haar is het ‘goed’ dat Geert Wilders wordt vervolgd. “Want dan weten we straks waar de grenzen liggen.”

Laat ik daarom nog maar eens herhalen wat ik onlangs heb geschreven over het proces-Wilders: “Zijn dagvaarding is een justitiële bedreiging van alle vrijheidslievende mensen, ook buiten de PVV, met kritische denkbeelden over de islam. Het proces is een regelrechte aanval op de vrijheid van meningsuiting in ons land, waarvan het recht om vrijuit en onbedreigd kritiek te kunnen leveren op een religie een essentieel onderdeel is.”

Carel Brendel

7 opmerkingen:

  1. Goeie analyse! De woningbouwcorperaties hebben een semi-obverheid luchtje. Naief, geldbelust en hangend naar PVDA van der Laan. Stop deze islam-terreur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is uitermate jammer, dat de islamdiscussie al zo lang duurt, dat we "ze" inmiddels serieus zijn gaan nemen.
    We zouden provocerende moslims eigenlijk iedere dag keihard uit moeten lachen.
    Ze zijn hier gekomen om hout te hakken, maar hebben een stenen bijl meegenomen en iemand die erop toeziet dat ze die ook blijven gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik voel me nu dichter bij God.”

    Een opmerkelijke uitspraak. Het is verbazingwekkend dat die reporter daar niet op is in gegaan. Want als Yassmine el Ksaihi deze uitspraak doet dan moet men daar uit opmaken dat ze niet helemaal begrijpt hoe de islam in elkaar steekt. Of wat nog veel erger is; de reporter van Het NRC heeft de dingen verhaspeld. Namelijk een moslim gelooft in Allah. En dat is één de vele goden. Echter God met een hoofdletter is de christelijke god, de vader van Jezus. God met een hoofdletter is de eigennaam van christelijke god. De joodse god heet afwisselend, Jhwh, Elohin en Adonai. Binnen de islam heeft men een dogma dat er geen andere goden bestaan. Tevens erkent men niet dat God de vader van Jezus is. Dat is een probleem. Iemand die onzin verkoopt, onzin waar zij zelf niet in kan geloven omdat dit tegen de geloofsleer van haar sekte indruist. Ofwel Yassmine el Ksaihi weet van toeten nog blazen, of de reporter van Het NRC heeft zich in de luren laten leggen. Het komt geregeld voor dat moslims bewust en opzettelijk de naam "God" gebruiken om Allah aan te duiden, dit doet men door kritiek op de islam af te wenden, in de luwte te gaan staan, in de schaduw van de christenen. Het is ergerlijk dat een reporter van een krant (die zichzelf een kwaliteitskrant waant) een dergelijk blunder kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Het geeft een soort bevrijding van oordelen op uiterlijk. Mensen kijken niet meer of het een lekker ding is dat voorbijloopt" Als iets met uiterlijkheid en seksisme te maken heeft, dan is het juist wel die hoofddoek. Een absurd idee dat een hoofddoek bevrijdend zou zijn. Bevrijdend zou zijn als je als vrouw je uiterlijk niet hoeft te verstoppen. Maar om dat te begrijpen, heb je toch meer ontwikkeling nodig dan die je binnen de islam opdoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mohammed Cheppih en Yassmine el Ksaihi werken aan de radicalisering van moslimjongeren voor de Radargroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele enge club mensen. Volgens mij is ook de islam niet hun drive.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat meneer of mevrouw van het Goor nog even de geschiedenis boeken in moet duiken. Als men daadwerkelijk gelooft dat Jezus de zoon van "God" is en dat het woord God de zgn. christelijke god is, dan zal je ook moeten weten waar het woord God vandaan komt. In beginsel is het zo dat de taal die Jezus sprak Armeens is. Ten tweede stamt het woord God af van het perzische woord Khuda. Jezus is geen afstammeling van de perzen.Dus kab het niet zo zijn dat in zijn tijd gesproken werk van het woord God dat nu gebruikt wordt. Buiten dit alles beweert u dat het woord God met een hoofdletter(zoals u dat zelf noemt) de christelijke God is. Hoe verklaar je dan het woord Dieu(frans voor God)of Dios (spaans voor god)????Allah is universeel en wordt overal hetzelfde genoemd.
    Het woord God is slechts een synoniem die men zelf heeft verzonnen in de loop der eeuwen.Het is niet de Naam.

    Met vriendelijke groet,
    Gueri

    BeantwoordenVerwijderen