"Ook is antisemiet worden op een ogenblik..."


Willem Frederik Hermans aan Rudy Kousbroek, 6 augustus 1966

(...)
Courtial des Pereires is overigens een figuur waar ik alle loodgietersleerlingen van vh Reve voor cadeau geef - hoewel het idee van deze laatste waarsch. van mij afkomstig is, ik heb G.K. ongeveer 15 jaar geleden, toen hij zich had laten fotograferen (niet door mij) eens gezegd dat hij er op die foto's uitzag als een loodgietersleerling.

Ook is antisemiet worden op een ogenblik dat je daarmee de hele progressieve pers tegen je krijgt en er naderhand nog maar ter nauwernood niet voor gelyncht wordt, toch nog wel wat anders dan katholiek worden terwijl er een proces wegens godslastering tegen je in de lucht hangt. Nee, nee, hoe dan ook, katholiek worden is toch wel het allerlulligste wat zich laat denken, speciaal voor een flikker. Voor de TV heeft hij opgemerkt dat hij menigmaal uit zijn werken had voorgelezen in monnikenkloosters en dat men zich daar (in tegenstelling tot de gereformeerden) vol begrip had getoond voor zijn homoseksuele werken! Dit alles - het is niet te geloven - zonder een spoor van humor. Algra schijnt een stuk geschreven te hebben in een Fries blad, dat hij verwachtte dat GK, nu hij zich bekeerd had, zijn vroegere werken zou herroepen. GK heeft voor de TV verklaard dat hij daar niet over peinst.

Ik houd niet van schrijvers die van alle wallen tegelijk willen eten.

Harry Mulisch gaat hem aanvallen in De Gids. Zo van: de twist tussen vhR en Algra is een communicatiestoornis, allebei zijn het immers diepreligieuze mensen, zoals men in Nederland zijn moet om au sérieus te worden genomen.

Deze redenering lijkt mij moeilijk te weerleggen.
(....)

Hartelijke groeten,

Wim

Uit: Machines en emoties Willem Frederik Hermans, Rudy Kousbroek, Ethel Portnoy
Een briefwisseling
Bezorgd door Willem Otterspeer
Pagina 208
2009, De Bezige Bij, Amsterdam
Bol.com

WillemFrederiksHermans.nl

2 opmerkingen:

  1. Is het de bedoeling dat iemand dit erwtje zou moeten voelen als die er een nachtje op heeft geslapen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo vrienden, mijn naam is Andrea Maria, uit Stockholm - Zweden. Ik lees goede opmerkingen over je goede werk, ik ben heel blij voor jullie allemaal, want ik heb hetzelfde geluk gevonden in mezelf, slechts een paar weken geleden las ik een goed getuigenis op dezelfde blogwebsite op mijn werkkantoor, een opmerking geplaatst door een dame Jennifer uit Madrid zei dat een geweldige man uit Africana-land, Dr.Oduduwa, in staat was om haar ex-vriend terug te brengen na een verbroken periode van 12 maanden. ik was gemotiveerd, ik probeerde het om dezelfde Oduduwa te contacteren via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    voor een dringende oplossing om ex-man terug te krijgen om meer dan ooit van me te houden, zijn we ongeveer 2 jaar getrouwd, ik ben van hem gescheiden vanwege ontrouw. Direct stuurde ik een e-mailbericht naar Dr. Oduduwa, ik kreeg onmiddellijk antwoord, hij vertelde me dat hij me kan helpen, hij zei dat mijn zaak te eenvoudig voor hem is om te behandelen omdat hij in de loop van de jaren soortgelijke zaken heeft opgelost. Ik probeerde het, omdat ik niets te verliezen heb om te proberen. hij eiste foto's en ik kocht kaarsen en ander spellingsmateriaal dat nodig is voor een succesvol resultaat. Twee dagen geleden, dinsdagmorgen nadat het liefdespreukgedeelte geactiveerd was, kreeg ik een telefoontje van mijn ex-man, praatte hij zo vriendelijk met me en verontschuldigde me voor het uit elkaar gaan, dat het duivelshandwerk was en dat hij zich heel erg voelde sorry, ik vergeef hem en bedank hem voor zijn terugkeer. het was schokkend en een grote verrassing. ik kan me nooit voorstellen dat het zo snel zal werken tot gisterenochtend mijn man man thuiskwam om mij te ontmoeten en onze twee lieve kinderen zijn we allemaal gelukkig als één familie.
    Dr.Oduduwa heeft geweldige krachten om de betovering op te lossen
     1) liefdespreuk om liefde en vertrouwen te winnen
    2) Herstel terug Lost Love Spells
    3) Echtscheidingen
    4) Echtgenoten van echtgenoten van echtgenoten
    5) bindende spelling om voor altijd samen te leven
    6) Breakup Spells (beëindig relatie)

    Opmerking: Ik was wanhopig om mijn ex-liefdespartner terug te krijgen, het werkt sneller sneller dan wanhopige mensen die op zoek zijn naar een dringend resultaat om ware liefde en vrede in een huwelijksrelatie te herstellen en onmiddellijk contact op te nemen met Dr.Oduduwa. WhatsApp-nummer: +79268011965

    BeantwoordenVerwijderen