Muts






(ingezonden) Uitgelicht: Jeltje van Nieuwenhoven (PvdA) in De Pers, 18.2.2010 over de hoofddoek (dubbelinterview met Sietse Fritsma (pvc)

"Muts

Dan is er nog zo’n kwestie waar de koppige Friezen – Fritsma komt uit Franeker en Van Nieuwenhoven uit Noordwolde – het maar niet eens over kunnen worden. In het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Vrijheid staat dat vrouwen in publieke functies geen hoofddoeken meer mogen dragen. Van Nieuwenhoven: ‘Ik zou wel eens willen weten wat Sietse Fritsma tegen mijn grootmoeder, uit Friesland afkomstig, gezegd zou hebben. Zij heeft haar hele leven altijd een muts gedragen. Ze had drie soorten mutsen: binnenmutsen, buitenmutsen en een slaapmuts. Ik heb mijn grootmoeder nooit zonder muts gezien.’

Geëmotioneerd vervolgt ze: ‘Die muts is maar één keer af geweest, in de Tweede Wereldoorlog voor de foto op haar persoonsbewijs. Mijn grootmoeder kreeg jaren later nóg tranen in de ogen als ze moest vertellen dat ze in het openbaar, voor vreemde mannen, haar muts af had moeten doen. Ik vind dat je je net zo vrij moeten kunnen voelen zonder muts, laat daar geen misverstand over bestaan, maar ga mij nou niet vertellen dat er geen vooruitgang is in de samenleving.’

Stellig en emotieloos pareert Fritsma haar betoog. ‘Hier blijkt de naïviteit van mevrouw Van Nieuwenhoven maar weer uit. Anders dan een muts is een hoofddoek een symbool van de islamitische ideologie waarin de vrouw minderwaardig is aan de man. Simpel zat. Hier is geen discussie over mogelijk: de hoofddoek is een symbool van vrouwenonderdrukking.’

Van Nieuwenhoven, de eerste vrouwelijke Kamervoorzitter in de Nederlandse geschiedenis, volhardt: ‘Mijn grootvader hoefde ook geen muts op toen hij ging trouwen, dat was alleen voor vrouwen. Géén van de vijf dochters van mijn grootmoeder heeft ooit een muts gedragen. Zij moesten al lachen bij het idee dat ze een muts op zouden moeten doen.’

De PvdA-lijsttrekker legt uit dat haar partij gelooft in ‘het leren van de tijd’. ‘Er is altijd emancipatie.’ Soms gaat dat, zoals bij haar familie, in één generatie. En soms zijn daar drie of vier generaties voor nodig. ‘Ik ben nog nooit iemand tegengekomen met een hoofddoek die zich onderdrukt voelde. In één van de debatten voor de verkiezingen voerde deze week nog een vrouw met een hoofddoek het woord die advocate is. Een zelfstandige, geëmancipeerde vrouw die helemaal geen man nodig heeft om te weten wat ze wil. Accepteer die hoofddoek gewoon. Of kiest u ervoor om, net zoals de Duitsers, die muts van mijn grootmoeder te weigeren?’ "

Volledige dubbelinterview hierr.

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .

8 opmerkingen:

  1. In het zelfde interview vindt Van Nieuwenhoven het prachtig dat een oude synagoge van minaretten is voorzien. Jeltje is een soort Ella Vogelaar de Tweede. Dat van die muts van oma zei ze acht jaar geleden ook al tegen het AD. Wat acht jaar geleden ook heel belangrijk was? Nederlands leren, Nederlands leren, Nederlands leren. Je gelooft je ogen niet als je dit allemaal leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verschil tussen dieren en de linkse verschijningsvorm van het menselijk ras is dat slechts het menselijk ras dogma over ratio kan laten prevaleren en fouten keer op keer kan herhalen. Eerst de mening dan de logica.
    Met hetzelfde mantra heeft de PvdA ons onderwijs, ons belastinghuis, onze buitenlandse politiek, onze politie, de rechtspraak en de massaimmigratie stelselmatig ondermijnd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Carel, mooi stuk, ik kreeg ook al de neiging om te schrijven toen ik het sentimentele verhaal over de oma van JvN las. Als dat het ergste is wat een mens die de oorlog heeft meegemaakt overkomen is in het leven, dan is die een behoorlijke spekkoper lijkt me, maar zo wordt het dus niet uitgelegd. Nee, het is de ultieme vernedering, die kennelijk dus iets te maken had met het laten zien van je haar, en niet met wat er verder in dit land (om over de rest van de wereld maar te zwijgen) allemaal voor verschrikkelijks aan de hand was in de tijd dat oma haar muts moest afzetten voor de bezetter. Hoe klein moet iemands leven wel niet wezen, als alles wat je van die wereldbrand bijgebleven is, de vernedering is van het moeten afzetten van je muts.

    Het feit dat dat blijkbaar ook voor de derde generatie Van Nieuwenhovens' geldt, de les van WOII is de vernedering van het moeten afzetten van een muts, geeft wel aan hoe wijds de blik van de betreffende familie is, en dat alles gerelativeerd wordt (de ondergang van Nederland toen en nu) in het licht van het verschrikkelijke wat de oma van JvN is overkomen.

    En daarom, omdat het afzetten van een muts 70 jaar ten overstaan van een bezetter zo verschrikkelijk was, zo moet ik begrijpen, moeten wij geconfronteerd worden met mensen die een hoofddoek dragen, om hun politieke wensen en seksuele eigenaardigheden aan anderen op te dringen.

    Gek niet? Ik denk namelijk dat de vernedering bij een gezond mens niet zou zitten in het tonen van het haar, maar in het moeten tonen van dat haar aan een met ongewenste politieke merktekens overladen bezetter. Datzelfde gevoel zou ik nu hebben als ik door iemand uitgedost met mij onwelgevallige politieke en seksuele symbolen, gedwongen zou worden tot wat dan ook, desnoods tot contact omdat die symbolen ook door de overheidsdienaren (nog altijd mijn dienaren overigens) worden gevoerd.

    Ik zou me in contact met een dergelijk uitgedoste overheidsdienaar (maar een baard en jurk willen ook wel, of een KKK muts, die overigens ook niet graag afgezet wordt in het openbaar, of een swastika of een halve maan etc) ook ten diepste ongelukkig voelen en tenminste zo vernederd als de oma van JvN.

    Maar ook al praten ze blijkbaar al generaties lang over de vernedering van oma in de familie Van N., helemaal begrepen waar die vandaan komt en hoe die zelfde gevoelens nu bij anderen op te roepen zijn, dat ontgaat die mensen blijkbaar al een jaar of 70.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die Jeltje is een echte muts met al die oerdomme uitspraken. En dat moet Den Haag gaan besturen, die domme muts. Laat het niet waar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ‘Ik ben nog nooit iemand tegengekomen met een hoofddoek die zich onderdrukt voelde’

    Vrouwen in Basra onthoofd omdat ze zonder hoofddoek de straat op gingen.

    BAGHDAD, Iraq (CNN) -- The images in the Basra police file are nauseating: Page after page of women killed in brutal fashion -- some strangled to death, their faces disfigured; others beheaded. All bear signs of torture.
    The women are killed, police say, because they failed to wear a headscarf or because they ignored other "rules" that secretive fundamentalist groups want to enforce.

    Godallemachtig en dat is dan de lijsttrekker van de Pvda in Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen Jeltje nog voorzitster van de 2de Kamer was -hoe lang zal dat geleden zijn; een jaartje of acht?-viel zij mij op als één van de prominenten die de petitie "Stop de Bezetting" van Gretta Duisenberg ondertekenden. Ik kan dus niet zeggen dat ik door haar stupiditeit verrast ben. Wél kan ik me nog altijd verbazen over het feit dat types als deze Jeltje en laatst ook Vogelaar in de PvdA zo hoog stijgen. Als er nog verstandige sociaal-democraten in die partij zijn, dan zijn die in elk geval niet voldoende talrijk of machtig dat ze dit kunnen verhinderen. Maar misschien moet ik langzamerhand wel concluderen dat verstand en sociaal-democratie met elkaar op gespannen voet staan.

    BeantwoordenVerwijderen

  7. Jeltje is een van de vele zwetsende 'mutsen'
    binnen de PvdA.

    Als het ooit nog wat wil worden met deze partij zullen ze eerst een grote schoonmaak moeten houden in eigen gelederen.

    Men kan dan het beste beginnen met 'ontmutsen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over hoofddoeken die Nederlandse vrouwen in nu grotendeels vervlogen tijden in de provincies en elders droegen, moet volgens mij anthropologisch gepubliceerd zijn. Het weinige dat ik ervan meen te weten, is dat het fenomeen hoofdzakelijk een communicatieve functie had. Aan een (verschillende) hoofddoek kon je bijvoorbeeld zien uit welk dorp een vrouw was, en wat haar status was, gehuwd of ongehuwd. Belangrijke informatie, waarop je zeker als man toen je gedrag kon instellen. Zonder moeilijke vragen behoeven te stellen. Je zag het.

    Of ooit bij ons die hoofddoek als symbool van ondergeschiktheid aan de man is gebruikt, betwijfel ik. En indien ja, zeker niet in het bijzonder. En trouwens, zo ondergeschikt waren onze dames gelukkig nooit, normatief noch feitelijk. Wel vroeger een strakkere rolverdeling, al hield dat natuurlijk ook wel weer statusverschil in.

    En dan de muts van de grootmoeder van Jeltje van Nieuwenhoven die zij = grootmoeder, in WO II moest afzetten. Waarschijnlijk ervaarde ze dat als statusverlies. Maar dat weet die Jeltje van haar niet. Die weet niets. En door zulke lui laten we ons regeren!

    BeantwoordenVerwijderen