Simpelweg de snelste

Voetbalplaatjes_s

Het is de laatste tijd rumoerig bij mijn supermarkt. Als ik m'n boodschappen doe, hangen er bij de ingang nu groepjes scholieren rond. Hun opgewonden gekakel is tot diep in de winkel te horen. Net als de daklozenkrantverkoper mogen ze niet in de winkel staan en vangen ze de met boodschappen beladen klanten bij de uitgang op; ze vissen zogezegd in dezelfde vijver maar ze zijn toch geen concurrenten van elkaar. De kinderen willen geen geld maar glimmende voetbalplaatjes.

De jongste voetbalplaatjesactie lijkt wederom een groot succes. Ik neem deze vrijdag 2 pakjes van de cassière in ontvangst, normaal geef ik die aan G. want die heeft zo z'n redenen om ze ook te sparen maar vandaag wil ik wel eens zien hoe de kinderen op mijn oneerlijke verdeling zullen reageren. (Eigenlijk zou ik de pakjes open moeten scheuren en elk kind een plaatje geven maar daar heb ik geen zin in.)

Eenmaal voorbij de kassa houd ik 2 zilveren pakjes hoog de lucht in. Het duurt even voordat ik word opgemerkt, dan maakt het enige meisje zich van het groepje kinderen los en rent op me af. Ik kijk nog snel of ik een daad van positieve discriminatie zal verrichten maar 'k zie geen kindje met uitzonderlijke kenmerken bij de achterblijvers staan. De jongens hebben het niet eens in de gaten, zo druk zijn ze met elkaar bezig. Het meisje krijgt de twee pakjes voetbalplaatjes. Ze heeft ze eerlijk verdiend want ze was simpelweg de snelste.

AnneliesvanderVeer

6 opmerkingen:

  1. Laatste alinea heeft mijn dag weer goed gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet precies waar je het over hebt Annelies. Ik heb geen kleine kinderen of kleinkinderen, maar ook als ik in de rij sta en mijn voor of achterbuur vraag: heb je een kind dat plaatjes spaart wordt men behoorlijk opgewonden.
    Ik vind het helemaal fout om die plaatjes, bedacht als verkooptruc van Albert Heijn aan de deur te geven aan ja, aan wie?
    De grootste mond? Het zieligste smoeltje? Het snelste meisje zoals bij Annelies?

    Mijn dochter geeft les aan een basischool en heeft te maken met dit soort opwinding aangewakkerd door de winstwensen van zo'n bedrijf.

    Sommige kinderen raken hierdoor van slag.
    Er zijn namelijk kinderen wiens ouders (b.v. allochtone kinderen) niet bij AH kopen vanwege de hogere prijzen.
    Stel je maar voor dat je nooit mee kan doen met die spaar-flauwekul van AH. Want AH flikt dit niet de eerste keer.
    En op school heb je nooit plaatjes om te ruilen.
    Voel je je toch niet zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Maci

    Ik heb hier een simpele oplossing voor gevonden: ik koop niet meer bij AH.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit gaan we nog eens postzegels sparen bij A.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk een aan.Ze bestaan dus toch. Supermarkten waar verkopers van de straatkrant niet naar binnen mogen. Kan dat hier ook geregeld worden? Ik word namelijk niet graag geconfronteerd met illegalen die met de verkoop van dat krantje in staat zijn hun illegale verblijf in stand te houden.Om uiteindelijk een verblijfsvergunning af te dwingen als z.g. schrijnend geval. En de enkele verslaafde met dat linkse blaadje is ook veel beter af in een ontwenningsprogramma. Niets aan geven en doorlopen dus. Fijn wanneer een supermarkt dat ook inziet en mij die bedelaars bij de uitgang bespaart. Nu het personeelsbeleid t.a.v die achterlijke hoofddoeken nog.

    BeantwoordenVerwijderen