Ik zie met angst de verkiezingen tegemoet..


Huize 'Pati Et Contemni', 26 februari 1970
Greonterp, Post Oudega W., Friesland.

Lieve Zusjes,

(...) Ik zie met angst de verkiezingen tegemoet, waaruit ik de konklusie zal moeten trekken, of we in de emigratie - naar de Verenigde Staten - moeten of niet. Ik stem op de VVD, want de Partij van de Arbeid wil ons aan Ulbricht & Brezjnew uitleveren & aan het straatgepeupel. (Geertsema van de VVD is de enige politicus, die het aangedurfd heeft in het openbaar zijn stem tegen de jeugdterreur te verheffen.)

Enfin, ik heb nauwelijks meer de fut, er met iemand over te praten. De volledige ontmanteling van het Westen is slechts een kwestie van tijd - een kleine tien jaar, als de huidige tendenzen zich voortzetten. Vrijheid is de meeste mensen nu eenmaal een last & een verschrikking. Misschien verdient de mens niet beter, dan in hongerkampen doodgemarteld te worden. Er is nauwelijks meer enig onafhankelijk & kritisch denken te bespeuren; alles is frase, slogan & ongrijpbaar agitprop-gehuil. De studenten studeren & promoveren op ekstrakten van ekstrakten, & kunnen geen enkele vreemde taal meer lezen, laat staan spreken of schrijven.

Misschien vliegen Mao & Bresj elkaar naar de keel, & vernietigen ze elkaars termietenhopen. Daar ben ik erg voor, & daar hunker ik naar.

Verder heb ik niets te melden. Ik moet nu enig klein, secundair metselwerk verrichten. Heel veel liefs van Henk, Tijger & jullie
Gerard.

Uit: Brieven aan Josine M.
1959-1975
G.A. van Oorschot / Uitgever
Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten