Het Diner

Ja beste dames en heren, U denkt wellicht dat het nergens over gaat dat proces tegen Geert Wilders maar dan vergist U zich hoor. Sinds er een vers blik rechters is opengetrokken, hebben we vandaag kunnen leren dat het niet om een 'etentje' in mei 2010 ging waarvoor getuige-deskundige arabist Jansen en raadsheer Schalken beiden waren uitgenodigd maar een heus 'diner'. Waar wijn wordt geschonken en waar fatsoenlijke mensen als rechters gezamenlijk een maaltijd gebruiken, noem je geen etentje maar een diner. Spreek uit: dinee.

Gelieve dus voortaan aan Het Diner te refereren als men de bijeenkomst bedoelt waarvan de rechtbank nu wil weten of raadsheer Schalke arabist Jansen heeft proberen te (en kunnen) overtuigen van de juistheid van zijn beslissing Geert Wilders voor de Rechtbank in Amsterdam te slepen. Want wetenschappelijk gezien een ‘machtig interessante casus’, waar ‘deksels goed’ over moet worden doorgedacht, en die ‘allerlei perspectieven’ biedt.

Advocaat Moszkowicz kijkt ervan op dat het etentje in mei een diner genoemd dient te worden. Er bestaat een boek dat 'Het Diner' heet, weet de strafpleiter. Die informatie is helemaal juist want Herman Koch mag zich de trotse schrijver van deze best steller noemen. Tot zeker tweederde is het een heerlijk geschreven meeslepend boek waarin ook een machtig interessante casus plaatsvindt waarover deksels goed moet worden doorgedacht maar dat uiteindelijk verontrustende, om niet te zeggen angstaanjagende trekjes krijgt en tamelijk uit de hand loopt.

Van dat boek zou zo een film kunnen worden gemaakt, trouwens van het etentje, pardon van het beschaafde diner in mei ten huize van Bertus Hendriks net zo goed. Ik zie het helemaal voor me, perspectieven genoeg. Stel je de verhalen van alle genodigden van het diner voor, hun verwachtingen van het Wildersproces... Daar moet toch een psychologische thriller van jewelste van te maken zijn. Ongeacht wat de afloop van het Wildersproces precies zal zijn, vind ik het nu al spannend.

Van Herman Koch lees ik nu 'Zomerhuis met zwembad',  zijn jongste boek. Ik zie alweer een spannende film voor me. Het lijkt wel of Koch het erom doet. De perfecte zinnen van Koch, ze zijn er vanaf de eerste pagina, ook is meteen duidelijk dat Koch zijn fantasie de volle vrijheid geeft, je weet niet wat je moet geloven, rare, ongemakkelijke gevoelens bekruipen me, en ik ben pas op pagina 32.  Maar het is in het boek gelukkig allemaal fictie, toch?

AVe

27 opmerkingen:

  1. Haha, heerlijk artikel. Wat een farce. het optreden van de opperrechter was over de hele lijn badinerend. Alsof hij een kleuterklas toesprak.Heeft de hele rechterlijke macht dat?

    Ik moest wal lachen om Wilders, die nog even een kogel door de moskee joeg. Zo'n gelegenheid tot landelijke aandacht liet hij zich niet ontgaan en stak nog even een rotje af. Heerlijk! Volgende week verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gegeven de onzekere uitkomst van de strafzaak had ik de tafel hierboven blind gedekt en de messenlegger niet vergeten. Blind gedekt houdt in dat je de vorken en de lepels met de puntjes naar beneden legt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De term diner is vrij discriminerend, want als de definitie van diner betekent dat je daarbij altijd wijn drinkt, dan is een diner nooit halal voor een moslim om aan te zitten en dat betekent dat ze nooit kunnen deelnemen aan een diner. Zou de rechter niet beter aangeklaagd kunnen worden wegens uitsluiting en discriminatie van moslims in plaats van Wilders? Ik zou zeggen werk aan de winkel voor Prakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken een echte dame, zij heeft het meestal over vreten.
    Dat woord veroorzaakt meestal iets onrustigs in mijn hoofd of is het kop.Naar alle gekheid op een stokje, als die meneer mijn pappie was geweest zou hij mij dus thuiskomend van het werk op zijn knie nemen,brrrr,en vervolgens toefluisteren, kom jongen we gaan dineren, vervolgens zouden naar de gedekte eettafel gaan, staand in een bijzondere kamer, deze meneer heeft hoogstwaarschijnlijk een vreetkamer.
    Ach laat maar , iedereen heeft zo zijn eigen manier zich te verbijzonderen.
    Toch wil ik opmerken dat je het woord dineren in een rechtzaal kunt misbruiken, als deze meneer mij op zijn schoot zou nemen dan zou ik hem voor pedofilie aanklagen.
    Wat mij betreft gaat hij bij Schalken op schoot zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een woord vergeten: we.
    Ik heb ook voor het woord gaan gekozen in die zin omdat deze rechter natuurlijk niet loopt maar gaat en als hij echt op volle toeren komt:schrijdt.
    Na afloop van het diner danst hij samen met Chiel Montagne de horlepiep.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wellicht is het zo dat niet de aanwezigheid van bepaalde voedings- en genotmiddelen een etentje tot een dineeee maken, maar de aanwezigheid van een raadsheer. Noblesse Oblige.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kennelijk heb ik mijn hele leven gedineerd (Franse moeder) i.p.v. gegeten,ik heb altijd de wijn op tafel bij het avondmaal.
    Persoonlijk vind ik blind dekken en messenleggers (en een suikerklontjes tang) buitengewoon burgelijk om niet te zeggen 'nogal nouveaux riches.'
    Wat een vermakelijke onzin, etentje of diner.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dus een diner is een etentje voor alcoholisten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 'Diner' hoort in het rijtje van 'costuum', 'japon', 'pantalon', 'toilet' en 'smakelijk eten'. Die rechterlijke macht toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Costuum, mooi woord.
    Lang geleden voordat ik ging studeren heb nog even gewerkt als herenmodeverkoper.Er werden prachtige costuums verkocht, stijlgroep was toen erg populair.
    Als beginnend verkoper moest ik iedere morgen de costuums pijpen.
    Wat is dat nu?
    Je gaat voor een rek met herencostuums(of colberts) staan, pak het uiteinde van de mouw , je trekt en schudt zodat er een mooi uitziende muur van costuums ontstaat, netheid verkoopt zichzelf namelijk.
    Zou zo,n rechter ook iedere morgen zijn kleerkast pijpen? Weet hij een beter woord?
    Dit verhaaltje is op waarheid gebaseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat was een potsierlijke ,mislukte poging om te laten zien wie de baas is.
    Trouwens,Herman Koch vermeldde trots in een van de duizenden interviews/vraaggesprekken dat de advocaat hem passeerde in zijn auto/wagen,afremde
    en vertelde dat hij op Curacao erg had genoten van Het Diner.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een soep bowl am Tisch met de suikertang niet op de side table of de trolley maar gewoontjes op tafel hierboven, doet mij het ergste vrezen voor wat de halve francaise vanavond of morgen als noenmaal met pan en al op tafel zet : Erwtensoep met suiker ! Haram als de pest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hans Jansen;
    vergeet het colbert, de koelkast en de dasspeld niet.
    Virino Antje;
    ik eet nooit met de pan op tafel en op prakken staat de doodstraf.
    Op mijn tafel geen haram voedsel en wat ik eet gaat je verder niets aan.
    Virino Antje;
    Merkwaardige reactie trouwens,heb je misschien een probleem met de Franse keuken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach... Virino, Cassandra, Tulay.... What's in a name?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dan zijn er toch dagen dat ik niet eet maar uitsluitend dineer. Want ik mag graag een sandwich met zalm en een glaasje witte wijn ( sorry: twee) als brunch.
    Of bedoelt de rechter dat dineren is, dat er beide soorten wijn zijn opgediend, zoals staat op de tekening van de tafel dekking?

    Prachtige tekening trouwens, al mis ik toch een paar onderdelen:
    - de visvork en het vismes
    - de dessertlepel
    - de gebaksvork

    Bon appetit !
    Oh nee, is helemaal verboden elkaar dat toe te wensen want is een belediging van de kok!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deo volente geven wij op 1 april op Kijkduin een etentje voor een aantal naaste vrienden uit de Truman show.
    w.g.
    Maria van Empel
    Hans van der Kallen

    r.s.v.p.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Op de gastenlijst staan

    Annelies van der Veer
    Felix Rhodius
    Geuko Keizer
    Huib Riethof
    Steve Brown
    Wicher Edzinga
    Ayo Jagt
    Ben Kok
    Peter Lier
    Martin Pennings
    Jan Sanders
    Joost Niemoeller
    Mysterie guest

    Vermits het sjabbes is krijgt men als amuse een eierdop kibbeen soep met een stukje gefillte fish.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Er moet nog een zestiende m/v mee-eter bij want een oneven aantal personen aan tafel is de goden verzoeken !
    Iemand suggesties ? Mail me a.s.a.p.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Te deksel kaerel, wat is dit allemal machtig interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Cassandra, dat lijkt me een interessant gezelschap om mee te dineren, alleen vraag ik me af of die Ayo Jagt wel weet of hij soep van voor naar achteren of van voor naar achteren moet lepelen.

    Maar de tafel daarnaast (of liever in een andere ruimte)zou toch al aardig gevuld kunnen worden door je alter-ego's

    Tulay,
    Cassandra,
    Turan Tankgirl
    Virino Antje,
    Hans van der Kallen,
    etcetera,
    etcetera.

    Of ik me in dat 2e gezelschap thuis zou voelen waag ik sterk te betwijfelen. Ik zou er me ietwat besmeurd voelend van thuiskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. 2e van voor naar achter moet van achter naar voor zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @D.G.
    Ayo is niet genood voor zijn flux de paroles maar om de happening met zijn Panasonic digitaal vast te leggen. De onbekende gast zou heel goed de huidige voorzitter van de vaste tweede kamer commissie voor buitenlandse zaken zijn. Een dame met maar liefst drie paspoorten en een bekende zus. Haar komst is afhankelijk van de uitslag van de jongste verkiezingen. Het is beter dat het Turks electoraat niet weet dat zij een aleviet of erger : een bektashi is. Gelijk wij. Volgens Frans Timmermans die haar kent uit 010 kan ze fantasties dansen. Ze zegt over zicbzelf dat ze een seculiere moslima is dus heb ik haar geplaceerd naast (O) Jansen.
    BTW SteveN en Wedzinga ! Ik kreeg van de redactie@amsterdampost.nl de naam van Bonaventura Kruitwagen door ! Een hele goeie want deze priester O.F.M. heeft onomstotelijk bewezen dat bij rechts rijden de links voorrang regel de beste is. Zelfs jij begrijpt dat als diehard DDL'er.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik was straal vergeten dat jij niet weet hoe je soep moet lepelen dus om jou niet te kijk te zetten geef ik als eerste gang een lady curzon in een speciaal kopje. Geen schildpad want haram en op ruzie met Thieme en Dion zit ik ook niet te wachten maar een goede smaakvervanger is voorhandem. Dubbel getrokken bouillon van het karkas van Amsterdamse duivenf. Ik doe er geen whipped cream in maar een scheutje sherry uit de fles die jij meebrengt. Je weet welke. Zeker op sjabbes mag ik als moederjodin geen melk en vlees tezamen serveren en krijg ik slaande ruzie met Pennings want die is niet alleen een islam historicus van naam en faam maar ook en inmiddels kenner van wat B. Hendriks gekscherend de Zionitische Entiteit noemt. De lady curzon lepel je niet maar drink je als koffie in 4 a 5 teugjes. De amuse is een geintje want geen beschaafd mens zet een ander beschaafd mens gefillte fish voor. Smerig Pools vreten that is. Behalve de speciale schildpadsoepkopjes is mijn servies Ost India en mijn bestek gemonogrammeerd MvE, Keltum 925 Kon K & B met zware tinnen onderborden met het wapen van de Spaanse infanterie erin gegraveerd. Ik aarzel nog over het damast en de servetten cum vingerdoekjes en hoe ik ze zal laten vouwen door mijn menneke. Hij is daar een meester in en het staat zo leuk als je een etentje geeft. Voor Pennings en (O) Jansen heb ik speciale servetklemmen op de kop getikt op de zaterdagse vlooienmarkt in Lissabon. Naast hun leegstaande Pantheon. Ik moet daar binnen altijd rillen ook al zijn de honderden duiven daar zo suf van de hitte dat je ze makkelijk met een schop kunt killen. Focke & Melzer op de hoek van het Spui en de Kalverstraat had mijn bruidslijst waarop het meeste van het spul hierboven stond. Ze hebben het ook niet gered in de PC en op de Hooge Steenweg in 073. Jammer vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen