“Wilt u ons les komen geven?”

Childrenplaying
Ik fiets langs twee basisscholen, ze bevinden zich op 'n kleine honderd meter van elkaar. Kindertjes spelen op 't schoolplein, het is een van de laatste nazomerse dagen. De eerste school is een 'gewone' basisschool – christelijk of openbaar valt niet te zien –, de andere een islamitische. Een blinde voorbijganger zou aan het geluidsvolume dat 'm van beide pleinen tegemoet komt, niets kunnen aflezen, de kindertjes gillen allemaal even hard, een ziende echter kan er niet omheen, al moet je iets meer moeite doen om een blik op het schoolplein van de islamitische school te werpen. Dat is namelijk door een hoog, met allerlei groen begroeid hekwerk grotendeels aan het zicht onttrokken.

Ja, ik weet wel.. maar wat ik zie, vervult me tóch weer met verbazing, afschuw en lichte woede. Ik zal er nooit aan wennen, meisjes die eruitzien als ingepakte dwergjes bij wie alleen het gezichtje onbedekt is, terwijl de jasloze jongetjes niet te onderscheiden zijn van die op het eerste schoolplein. Nee, die huidskleur daar gaat het echt niet om. It's the ideology, stupid!

Ik parkeer m'n fiets, loop 't zijstraatje in waar het schoolplein grenst aan een parkeerplaats en loop behoedzaam naar het toegangshek dat .. openstaat. Kom, laat ik eens kijken.

De ingepakte meisjes hebben mij direct in de gaten. Ze rennen op me af, ik weet niet wat me overkomt en ik waan me even Ayaan Hirsi Ali die in de beruchte NOVA-documentaire van weleer met een aantal islamitische kindertjes op het schoolplein 'in debat' ging. Ik ben niet op werkbezoek en 't komt geen moment in me op de meisjes lastige vragen te stellen, gewoon een beetje kletsen, dat lijkt me nu wel leuk. De jongetjes laten het overigens volledig afweten, die zien mij niet staan maar de meisjes zijn stiknieuwsgierig.

“Wie bent u mevrouw?” vraagt er eentje.
Ik geef mijn naam waarna het meisje wil weten wat ik kom doen.
“Ik ben 'n beetje nieuwsgierig,” zeg ik, “ik ben op weg naar Amsterdam om daar les te gaan geven.”
Een ander meisje vraagt welke bekende mensen ik allemaal ken. Blijkbaar associëren de samengeklonterde meisjes, die allemaal dubbele hals- en hoofddoeken dragen en lange rokken of jurken, de grote stad Amsterdam met spannende, bekende Nederlanders. Op die vraag heb ik niet zo snel een antwoord, ik kan op geen enkele naam komen, dus vraag ik maar aan wie zij denken.
“Jantje Smit,” giechelt een tienjarige.
“Aha,” zeg ik “Jantje Smit, nee, die ken ik niet.”
Nog schiet me geen bruikbare naam te binnen, want ik vind 't wel leuk om het gesprekje gaande te houden maar een toezichthoudende leraar heeft mij opgemerkt en nadert langzaam maar zeker, hij is al bijna op gehoorafstand.

Ik klets gezellig door met de meisjes, ze zijn zo lief (Fenny Brinkman heeft uitgebreid over deze kinderen in haar boek Haram geschreven) waardoor de hun opgelegde religieuze handicap extra pijnlijk overkomt. Bij mij althans.
Een nog jonger meisje schiet voorbij, haar haren zijn niet bedekt.
“Hé,” merk ik op, “waarom draagt zij geen hoofddoek?”
Een meisje van een jaar of tien met een Somalisch uiterlijk, geeft me een antwoord waar ze geen moment over hoeft na te denken:
“Zij heeft nog niet de leeftijd dat ze geslachtsrijp is.” luidt het eerlijke antwoord.
“Wát?!” roep ik uit, mijn verbazing is nauwelijks gespeeld en ik vraag:
“Ben jij dan al wél ongesteld?!”
“Nee,” zegt ze wat schuchter en ik verdenk haar ervan dat ze bloost. De andere meisjes zijn stilgevallen.
“Nou dan!” zeg ik.

Het is te pijnlijk natuurlijk, en ik wil deze lieve kindertjes liever zien lachen en dat lukt me door me van de domme te houden en te vragen waarom de jongens op 't plein eigenlijk geen hoofddoek dragen.
Deze vraag is een schot in de roos, de meisjes proesten het uit. Op zo'n domme vraag krijg ik natuurlijk geen antwoord.

Ik zeg dan toch maar dat veel Nederlanders het raar vinden dat zoveel meisjes met hoofddoeken lopen, en ik zeg “jullie zijn toch ook Nederlanders?”

“Ja,” knikt er een, “maar is islam, hoort bij islam". En dat verklaart blijkbaar alles.

Dan vraag ik of ze de andere school kennen, de school die zo dichtbij staat en of ze niet liever op die school zouden willen zitten. Tot mijn verbazing zegt er een volmondig ja. De anderen zwijgen.

De leraar staat nu dichtbij, ik knik naar hem, om hem gerust te stellen. Het speelkwartier is trouwens voorbij, de kinderen moeten naar binnen. Een jongetje rent langs me heen, kijkt me brutaal aan en roept iets onfatsoenlijks. Nee, het is beslist geen lief jongetje. De meisjes zwijgen weer, en ik zeg dat als de jongens hen pesten, ze gewoon terug moeten pesten.

Het Somalische meisje vraagt of ik les op hun school kom geven, want dat kan, weet ze, ze hebben speciale beroepskeuzelessen. Ze pakt m'n hand en wil me meteen maar naar hun onderwijzeres brengen die daar blijkbaar over gaat.

“Nee, nee,” zeg ik tegen het schattige meisje, het is niet te beschrijven hoe aandoenlijk lief ze is, “daar kom ik niet voor en dat kan niet zomaar”. Maar het meisje weet van geen wijken en vraagt of ik dan een andere keer wil komen voor die beroepskeuzeles. Ze lijkt te hunkeren naar nieuwe dingen, ze wil duidelijk meer weten. Ik beloof er over na te denken.

Waarom deze geslachtsonrijpe kinderen hoofd- en halsdoeken moeten dragen, snap ik niet. En Femke Halsema heeft er ook geen antwoord op. Nog steeds niet.

Een kleine Ayaan heb ik vermoedelijk niet gezien tussen deze meisjes, Ayaan Hirsi Ali heeft immers op eigen kracht haar vrijheid gevonden. Ik vertrek en kan niks voor ze doen. Misschien, heel misschien heb ik bij een van deze meisjes interesse gewekt, een idee achtergelaten, een die kiem vat en later uitgroeit naar een wens. De wens naar meer vrijheid.

In Nederland zullen jonge moslimmeisjes de vervulling van deze wens voorlopig zelf moeten opknappen.

AnneliesvanderVeer

47 opmerkingen:

  1. Heb je Infidel gelezen? Er is zeker nog wel kans op een kleine Ayaan. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het jongentje het later goed met je heeft gemaakt Annelies..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. k heb zojuist met zeer veel plezier en instemming je verhaal gelezen. Mooi, trefzeker en ontroerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig geschreven, ik ben bedroefd, zoveel waanzin.
    Wij moeten in de aanval,redden wat te redden is uit de handen van gekke Fawaz en aanhang natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat volwassenen zich vanalles wijs willen maken. Oké. Ga je gang. Ik geloof best dat er vrouwen zijn die echt zelf in bepaalde kleren willen lopen.

    Maar kinderen?!! Geslachtsrijp?! WTF? WALGELIJK. Overigens jongetjes worden dan weer kompleet nutteloos en volslagen onethisch besneden, regelmatig onverdoofd. Daar hou je een gevoeliger nociceptie aan over, dus vrijuit gaan jongetjes ook niet.
    Wat is dat toch met die obsessie op het gebied van geslachtsorganen en seks die je in zoveel religies ziet?

    OHW BAH. AL dat religieuze onderwijs moet in de prullenbak en ZEKER niet alleen het islamitische En wel SNEL. Het is een abominatie voor een zichzelf beschaafd noemend land.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ich weiß nicht, was soll es bedeuten,
    daß ich so traurig bin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verhaal Annlies, ik zie het helemaal voor me! Nog die tango's beluisterd ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooi verslag Annelies. Volgens de islam zijn meisjes vanaf 9 jaar geslachtsrijp en mogen ze ook trouwen. Dat staat ook in de sharia en geldt in landen als Iran en Saoedi-Arabië. De reden is dat de "profeet" van de islam een vrouw van 6 jaar trouwde en op haar 9de jaar ontmaagde. Ja, het is eigenlijk pervers en seksistisch die islamitische regels, maar dat is wel de reden waarom meisjes zo jong kopvodjes moeten dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohw ja, laten we het Joodse geloof ook niet vergeten en hun besnijdenis van jongetjes. Zoals gewoonlijk worden vooral meisjes zielig gevonden en lijkt er niet te worden omgekeken naar de jongetjes.
    Het is volgens mij nog steeds niet verboden om jongetjes zonder medische redenen te besnijden. Meisjes van een jaar of 10 en volwassen Vrouwen zijn dan ook wel hulpeloze wezens en jongetjes van een aantal maanden oud niet. Dat is waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Besnijdenis of het nou Joods of islamitisch of wat dan ook is, is verwerpelijk, omdat de vrije keuze van het individu niet wordt gerespecteerd. Het gebeurt op een leeftijd dat het kind niet kan kiezen en zich ook niet weren kan. Het is een onderdeel van die waanzinnige en primitieve gerichtheid op de geslachtsorganen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het leek wel een soort van Libelle moment..Zo voelde het voor mij aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat moet een knap frustrerend uurtje vol gevoelens van machteloosheid zijn geweest Annelies.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Joden besnijden hun vrouwen niet voor zover ik weet. Besnijdenis van vrouwen is walchelijk, plassen gaat moeilijk, menstrueren gaat moeilijk, vrijen gaat moeilijk, schoon houden gaat moeilijk, bij bevallingen wordt het dichtgenaaide even opengeknipt. Daarbij vergeleken is het besnijden van mannen een 'peulenschil'. Philippine.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het gevoel wordt er uitgesneden. Philippine.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lees ook: "Iets over seksualiteit in de islam":
    http://www.artikel7.nu/?p=35078

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Rudolf

    "Besnijdenis of het nou Joods of islamitisch of wat dan ook is, is verwerpelijk, omdat de vrije keuze van het individu niet wordt gerespecteerd."

    Ik ben het volkomen met je eens.
    Alleen in medische noodzaak mogen zulke ingrepen worden uitgevoerd.

    Voor de rest verbieden!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @anoniem 8 oktober 2010 20:11

    "Daarbij vergeleken is het besnijden van mannen een 'peulenschil'.

    Vind je dat daarom jongetjes wel besneden mogen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @anoniem 8 oktober 2010 20:11

    "Het gevoel wordt er uitgesneden. Philippine."

    Ja, een soort fysieke lobotomie.

    Vergeet niet dat ook bij jongensbesnijdenis een bepaalde intensiteit in de seksbeleving verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ter aanvulling: over jongetjesbesnijdenis, inclusief reacties uit 2006 (!):

    Verminkte baby'tjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik hoorde ooit een Nederlandse moeder op teevee antwoorden op de vraag waarom zij haar zoontje liet besnijden,' ik vind het mooier om te zien'...........
    Pa stond er schaapachtig bij te knikken.

    Geen enkele notie omtrent de afwezigheid van vrije keuze van het kind.

    Strafbaar maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Trouwens, een mooi en zeer verdrietig verhaal Annelies.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ Thomas.

    het is gewoon:

    (...) "das ich so traurig bin"
    ein Märchen aus uralten Zeiten...

    dus geen sz, gewoon één s

    gr hw

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ Hubert
    Je Duits is niet best.

    1 Ich weiß nicht, was soll es bedeuten,
    2 Daß ich so traurig bin,
    3 Ein Märchen aus uralten Zeiten,
    4 Das kommt mir nicht aus dem Sinn.
    http://ingeb.org/Lieder/ichweiss.html

    Daß in regel 2 en Das in regel 4 geven het onderscheid weer tussen een voegwoord en een betrekkelijk voornaamwoord. Het zij je vergeven: zoiets weet men op de middelbare school tegenwoordig niet meer.
    http://www.scholieren.com/werkstukken/34301

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nee, ik vind niet dat jongetjes besneden zouden moeten worden.
    Vrouwen besnijdenis lijkt me agressiever, want welke 'zogenaamde overtollige voorhuid' wordt er weggesneden bij vrouwen? Het is een directe aanval op de genitaliën. Philippine.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Jongens-wel-meisjes-niet.htm

    Opbokken met dat reli-snijden in kindergenitaliën, whatsoever. Gewoon lijn trekken en klaar. Geldt ook voor reli-onderwijs. Tenzij men natuurlijk reli-wiskunde gaat uitvinden. Of reli-biologie. Oh wait..

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geen enkele schending van de integriteit van het lichaam is toelaatbaar. Genitale verminking van jongetjes en meisjes, inclusief religieus geïnspireerde verminking, moet gaan vallen onder het wetboek van strafwet. Overtreding dient te worden gestraft met een gevangenisstraf van ten minste 1 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tussen besnijdenis van meisjes en die van jongetjes zitten twee verschillen:
    1. Die van jongetjes is, anders dan die van meisjes, soms medisch noodzakelijk, bijv. bij een aangeboren te nauwe voorhuid. De besnedene heeft in zo'n geval dus baat bij besnijdenis.
    2. De schade van jongetjesbesnijdenis voor het latere sexleven van dat jongetje als dat eenmaal man is geworden is minder evident en ook minder goed gedocumenteerd dan de schade van meisjesbesnijdenis voor het latere sexleven van die meisjes, eenmaal vrouw geworden. Ik ken in eigen omgeving een aantal besnedenen die desgevraagd zich niet beklagen over een aan hun besnijdenis toe te schrijven onbevredigend sexleven, en niet geloven jaloers te moeten zijn op heren die het lot van besnijdenis bespaard is gebleven. Ik ken geen slachtoffers van meisjesbesnijdenis persoonlijk, maar vermoed (o.a. uit het verhaal van Hirsi Ali) toch dat het in hun geval vaak anders ligt.
    Ook wijst niets er op dat de vrouwen van besnedenen gemiddeld genomen slechter bediend worden dan de vrouwen van onbesnedenen. Waar besnedenen mogelijk soms wat lang werk hebben, gezien de geringere gevoeligheid van hun eikel, zijn onbesnedenen vaker naar de zin van hun partners te vroeg klaar. (Zo heeft elk voordeel zijn nadeel en vice versa.)
    Vroeger werd nog wel eens het argument van hygiëne aangevoerd ten gunste van besnijdenis. Het zou mannen in elk geval de moeite van geregeld schoonhouden besparen. Ook zouden tussen eikel en voorhuid zich kankerverwekkende bestanddelen kunnen ophopen, waardoor sexueel verkeer met een onbesnedene voor de partner meer kankerrisico met zich mee zou brengen dan sexueel verkeer met een besnedene. Zo bezien zou jongetjesbesnijdenis dus een vrouwvriendelijke ingreep zijn. Thans schijnt vast te staan dat dat niet op gaat, maar dat was lange tijd niet zo zeker. De besnijdenissen die op grond van het hygiëne-argument en niet om religieuze redenen op grote schaal routineus werden uitgevoerd o.a. in de VS, waren dus tot op zekere hoogte verdedigbaar.
    Voor meisjesbesnijdenis hebben buiten religieuze gronden bij mijn weten nooit goede gronden bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoofddoekjes, geschiedenissen, boerkas, terroristen enz.
    Laten we toch eens ophouden met het opleggen van onze ideeën en leefgewoontes aan andere mensen laat we eerst naar ons zelf kijken. Slaven handel in de mensen. Europese n missionarissen die Afrika leeg plukken in de naam Jezus. Verkrachtingen in de internaten door paters enz.
    Wat ik over de geschiedenis van meisjes weet is dat een cultuur gebonden gewoonte is wat in de sommige delen van Afrika voor komt heeft niets met islam te maken.
    Over de besnijdenis van de mannen wordt in de islam geadviseerd om de jongs te besneden. Dat wordt ook bij het Jodendom geadviseerd.
    Uit onderzoek is gebleken dat de mannen die besneden zijn minder infecties lopen dan de mannen die niet besneden zijn. Het is een hygiënische in greep.
    Als je naar het aantal verkrachtingen, buiten huwelijke relaties, alleen staande moeders met kinderen, 30 % van de eerste hulp incidenten ( geweld binnen gezin), vrouwenhandel, buiten huwelijke relaties, relaties die alleen gebaseerd zijn op lust enz.
    Laten we dat maar eens oppakken dan de meisjes met hoofddoekjes, misschien zijn zij veel gelukkiger dan de meisjes en de vrouwen die uren voor de spiegel staan om ze mooier te laten zien dan dat ze zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Het is heel eenvoudig, onder 18 jaar geen jongensbesnijdenis (tenzij er een medische indicatie voor is), het is achterlijk, verwerpelijk en ontoelaatbaar want schending van de integriteit van het lichaam.

    Eenmaal 18 jaar mogen de jongens zelf beslissen wat ze doen.

    Dat is beschaafd.

    Ayaan Hirsi Ali had ook hierin groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @ Kees Rudolf,

    Soms filosofeer je wat te veel door en mis je het punt, namelijk de vrije wilsbeschikking. Gewoon zelf op je 18de mogen kiezen en niet dat anderen voor jou die keuze maken, terwijl je nog te jong bent om daar iets tegen in te brengen. En daar gaat het om, alle andere drogredenen en argumenten ten spijt. En juist zelfbeschikking en eigen wil zijn tere punten bij totalitaire godsdiensten en ideologieën.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Ekrem

    Wat als ik u vertel dat de 'westerse' misstanden die u opsomt net zo hard (nee, veel harder) voorkomen in de islamitische wereld, bovenop alle andere repressie en onderdrukking? Neem seksueel geweld en seksuele intimidatie: van epidemische omvang in die contreien, gelegitimeerd en aangewakkerd door de hoofddoek in plaats van voorkomen. En dat is logisch: de hoofddoek legt de verantwoordelijkheid voor seksuele terreur bij vrouwen. En kan een Islamitische vrouw voor een dergelijke kwestie bij politie of justitie terecht? Een goeie grap: ze heeft *vier* mánnelijke getuigen nodig. Ik neem aan dat u dat even was ontschoten. Is het u overigens nooit opgevallen dat vrouwen onder hun doekjes en gewaden meestal net zo vlijtig bezig zijn 'zich mooier te maken dan ze zijn'? Nou ja, als het tenminste mag van de heren in haar omgeving. In Iran is er de zedenpolitie om de zweep te leggen over een teveel aan lippenstift. In de Parijse banlieues kun je door de verkrachtingstournante getrokken of in de fik gestoken worden (zoals Sohanne Benziane) als straf voor 'te westers' gedrag - makeup incluis. Vervolgens word je als 'hoer' (want verkracht) door je eigen familie en omgeving verstoten. Een imam in Saoedie Arabie stelde voor dat de gezichtsbedekkende niqab nog slechts éen oog vrijhoudt. Dit omdat vrouwen - die doortrapte duivelinnen- geneigd zijn hun twee ogen met makeup verleidelijker te maken en aldus mannen proberen te corrumperen. Het is wat dat betreft dus driedubbelop ellende. Met andere woorden, waar héeft u het in godesnaam over?

    Verder, mogen wij verschoond blijven van geinstitutionaliseerd islamitisch onrecht, te hierent? En als het om historische ellende gaat, die wordt door het Westen zelf tenminste ruiterlijk onderkend en ook bestreden. Het is altijd per definitie te laat, maar het gebéurt. Men belijdt schuld, betaalt reparaties, past wetten aan, neemt maatregelen. Zo zette het Westen als laatste ook een grootschalige slavenhandel op - het Middenoosten en Afrika zelf gingen voor - maar schafte het als eerste af. En de kwesties van misbruik door paters etc. zijn toch voortdurend in het nieuws en worden aanhangig gemaakt? Verkrachtingsslachtoffers worden doorgaans geloofd, opgevangen, behandeld, geholpen, niet verguisd, bespuugd, weggehoond en verstoten. Joh, we hebben het hier allemaal allang 'opgepakt'.

    Een geheugenopfrissertje, speciaal voor u:

    http://www.salon.com/life/broadsheet/2010/08/30/afghanistan_women
    (gaat over het seksueel misbruik van jongetjes en pedofilie)

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/7514567.stm
    (seksuele intimidatie in Egypte).

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/7651231.stm
    (de saoedische geestelijke en de een-ogige niqab)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi herkenbaar stuk, trouwens.

    Ayaan heeft haar kracht en aristocratische onverstoorbaarheid deels te danken aan haar afkomst uit een vooraanstaand geslacht van (politieke) leiders. Er lagen wat dat betreft weinig mentale en sociale drempels om zich een plaats te verwerven tussen de politieke elite. Niemand komt er alleen maar op eigen kracht en karakter, ook Hirsi Ali niet; we zijn allemaal produkt van onze omgeving, van onze opvoeding, ervaringen en voorbeelden. (Ayaan noemt in verband hiermee trouwens ook de Westerse meisjesboeken, die haar zelfbeeld sterk hebben beinvloed). Maar juist daarom kunnen zelfs dit soort kleine ontmoetingen soms iets uitmaken. Een indruk achterlaten. En in het meest gunstige geval twijfel zaaien, of twijfel aanwakkeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ja, inderdaad wij hebben het hier in Europa dit soort problemen opgelost en daarom gaan we naar Irak en sturen onze jongens naar Afghanistan om vrede te stichten. Wat hebben we te zoeken in een land waar we het geloof en levenswijze van deze mensen niet accepteren.
    Over de vrije keuze, zijn alle jongeren in Nederland onder de 18 atheïsten en worden ze na hun 18de christen, katholiek of jood. Elk ouder wil wat hij of zij goed vind over brengen naar zijn kinderen en het is aan de kinderen of ze dat wel of niet volgen. Er zijn zo veel islamitische meisjes die geen hoofddoek dragen en dat is hun keuze en diegenen die willen dragen moeten dat ook kunnen.
    De wereld wordt klein en we moeten ook respect hebben voor andermans geloof en levenswijze.
    We moeten onze westerse dien niet gaan opleggen bij andere mensen. En de wereld bestaat niet alleen uit Nederland of Europa wij zijn maar een heel klein land. Er zijn inderdaad zeer grote problemen in de landen die u noemt. De rechten van de vrouwen maar ook van de man worden zeer vaak geschonden. Dit heeft te maken dat de bevolking bewust onderdrukt wordt door ze puur dom te houden en alles zogenaamd in de naam van de religie te doen. Er zijn ook niet islamitische landen Rusland, China, Argentinië, Mexico, USA, India, Griekenland, Bulgarije enz. waar de vrouwen niks te zeggen hebben. Wat ik aan wil geven is dat niet religie gebonden is maar cultuur gebonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Rudolf,
    Ik wierp mij niet op als verdediger van de vrijheid (laat staan van de godsdienstvrijheid) om jongetjes te besnijden zonder dat daarvoor een goede medische reden is. Ook wanneer anderssoortige gelovigen het recht zouden opeisen bij hun baby'tjes een kwart van de oorlel te verwijderen, een klein ringetje door het neustussenschot aan te brengen of een tatouage, een kikker voorstellende, op de linkerbil aan te brengen, zou ik daar op tegen zijn.
    Maar, nogmaals, de gevolgen van meisjesbesnijdenis voor de latere ontwikkeling van het meisje lijken mij ernstiger dan de gevolgen van jongensbesnijdenis. Daaruit vloeit niet voort dat niet medisch noodzakelijke jongensbesnijdenis dus maar toegestaan moet blijven, wel dat het tegengaan van meisjesbesnijdenis de prioriteit zou moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ Ekram

    "Er zijn ook niet islamitische landen Rusland, China, Argentinië, Mexico, USA, India, Griekenland, Bulgarije enz. waar de vrouwen niks te zeggen hebben."

    Hoebedoelu?

    Het verwijt van 'Westerse waarden' opleggen in verband met het stuk van Annelies van der Veer is weinig meer dan een onderhand nogal afgezaagde, weinig relevante jij-bak, want het handelde nu juist precies over het tegenovergestelde: het opleggen van orthodox islamitische waarden die niet stroken met de Nederlandse (noch met die van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, die geratificeerd is door heel wat niet-westerse landen, fyi), aan in Nederland geboren en in Nederland levende kinderen. Néderlandse koters, met andere woorden. Die nog voor de puberteit op akelige wijze, namelijk dmv een verstikkende, beschamende en stigmatiserende hoofddoek, worden geseksualiseerd, gepolitiseerd en gesegregeerd. Wat vindt u daar nou van? Minstens zo problematisch, neem ik aan? Spreekt u zich daar eens over uit. Ik wacht af.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Femke komt in de goede richting als ze rechten beperkt wil zien tot individuele rechten en geen dwingende groepsrechten. Ze krijgt ook enige notie van de onderdrukking in de islam. Alleen ze heeft nog geen goed antwoord op de meisjes in het artikel van Annelies, want ze wil nog te veel dingen laten samengaan die niet samen kunnen gaan. Ze geeft net iets te veel ruimte aan de islam, waardoor ervan individuele ontplooiing van bv de meisjes in het artikel van Annelies weinig terechtkomt. Hoofddoekjesverbod in openbare functies is geen vernedering, maar juist bescherming van het seculiere karakter van de overheid. Maar Groen-Links kan dan een mooi begin maken met bv, de emancipatie te bevorderen in islamitische kring van homo's en vrouwen. De praktijk hiervan moet ik eerst nog zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat ik met die landen bedoel is dat de vrouwen nog steeds niet volwaardig als mensen gezien worden. Dat kan je zien in de top functies die meestal door mannen gevuld worden.( cultuur of religie) Voor de zelfde functie krijgen de vrouwen niet het zelfde loon als mannen (cultuur of religie) tot begin van 20 ste eeuw mochten de vrouwen niet stemmen, Er zijn zelf nu anno 2010 politieke partijen waar de vrouwen geen lid van kunnen worden in Europa.
    Ik vind het een belediging voor de hoofddoek dragende meiden om te zeggen dat het verstrikkende en beschamende en geseksualiseerde hoofddoek is
    Wat u nu doet is weer vanuit uw uitgangspunt mensen bestempelen. Er zijn ook mensen die zeggen dat meiden die met een mini rok rond lopen meestal een hoer (seks industrie ) zijn.
    Zowel u benadering als de mensen over minirok keur ik af. Laten we elkaar lief hebben en meisjes die bewust door onderdrukking een hoofddoek moeten drogen keur ik ook af.
    Het moet van uit je eigenwil en met liefde gebeuren. Als het een dwangmatig is moeten we kijken hoe we die meiden kunnen helpen. Zodat ze zelf een keuze kunnen maken.
    Wij moeten de meiden ondersteunen met beter onderwijs, helpen bij hun huiswerk, stimuleren dat ze door moeten studeren, samen activiteiten doen enz.
    Wereld wordt klein wij zullen in de toekomst vaker maken hebben met mensen die zich anders kleden dan wij gevend zijn. Als wij andere mensen accepteren zoals ze zijn zullen zij ook ons accepteren zoals wij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Ekrem

    Uw informatie over een land als de Verenigde Staten deugt dan van geen kant, vrees ik. Of u roept maar wat.

    Ik behoud mij het recht voor over gedrag een oordeel te hebben. Gedrag afkeuren is niet gelijk aan de hele persoon afkeuren of afwijzen. Ik hoop dat u kunt leren dat onderscheid te maken. Anders is discussie zinloos.

    "Als wij andere mensen accepteren zoals ze zijn zullen zij ook ons accepteren zoals wij zijn."

    Hoe komt u daarbij? Het is pure projectie, een lieve meisjesdroom. Dit soort new-age achtige naiviteit is snoezig op de yogaclub, maar getuigt van elk gebrek aan realiteitszin op politiek-maatschappelijk niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Ekrem

    PS: Leest u eens het voortreffelijke 'twintig zotte excuses voor die malle hoofddoek' van Annelies van der Veer hier op Hoeiboei:

    http://hoeiboei.blogspot.com/2008/12/twintig-zotte-excuses-voor-die-malle.html

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @lou
    Dit is nou wat ik bedoel, alleen maar je eigen ego strelen en geen ruimte voor andermans ideeën en levens wijze willen accepteren. En als er geen andere argumentatie aangevoerd kan worden en dan gelijk gaan roepen dat het discusseren zinloos is, uitgangpunt bij een discussie moet niet zijn dat je gelijk moet hebben.
    Het is geen projectie of een jongensdroom maar een werkelijkheid. En ik zou u willen adviseren om dat eens uit te proberen. Ik weet het is mogelijk maar het zal u wel helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @ Ekrem

    Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. U lijkt het vooral te hebben over de psychologische aspecten (persoonlijke omgang, begrip en communicatie), mijn insteek is meer een politieke (grenzen, rechten, vrijheid).

    Racisme, homofobie, seksisme, antisemitisme, intolerantie. De psycholoog behandelt het met begrip voor het beschadigde, gekwetste of narcistische, anti-sociale individu (slachtoffer of dader). De politicus bestrijdt het waar nodig door duidelijk grenzen te stellen, om zodoende de rechten en vrijheden van zoveel mogelijk mensen te waarborgen.

    Ik ben een groot voorstander van leven en laten leven, maar het moet wél van twee kanten komen. Dat zie ik als het om de islamitische medemens gaat - ik zeg het even ronduit - helaas steeds minder gebeuren. We hebben te kampen met een toename aan straatterreur tegen homoseksuelen, vrouwen en joodse mensen door ventjes met deze achtergrond. We zien ook terreur jegens politici, kunstenaars en critici. Opnieuw, uit de islamitische hoek. De psychologische insteek van de knuffelzieke multicultibeweging - begrijpen en accepteren maar, zonder voorwaarden, zonder wederkerigheid - heeft alleen als gevolg gehad dat men de grenzen steeds verder de verkeerde kant op heeft verlegd. Dat krijg je. Psychologie is voor de behandelkamer, niet de bestuurskamer.

    Waarom is het met de acceptatie van critici, afvalligen, 'vrije' vrouwen, homoseksuelen en joden binnen de islamitische gemeenschap eigenlijk zo bedroevend gesteld? Is dat allemaal louter een reactie op discriminatie? Welnee, natuurlijk niet. Discriminatie (van joden, vrouwen, homoseksuelen) kan nooit het oprechte antwoord zijn op discriminatie (van allochtonen). De terugloop van islamitische tolerantie in de Westerse samenleving kunnen we op het conto schrijven van importimams en schotelgeestelijken, schijnheilige bruggenbouwers en andere anti-westerse, vrijheidsfobe stokers die via de buurthuizen, de universiteiten en het internet hun grip proberen te vergroten en, niet te vergeten, de spectaculaire wervingscampagne van Al Qaeda. We hebben het met andere woorden te danken aan de politieke islam en de moderne communicatiemiddelen.

    Verder denk ik net als u dat cultuur een grote rol speelt, met name de opgeblazen macho-cultuur die heerst in de islamitische wereld. Mohammed met zijn zwaard en zijn vele vrouwen is ook wel de ubermacho bij uitstek, niet? Dat nogal kleinzerige machismo (afhankelijk van de ondergeschiktheid van vrouwen) komt frontaal in botsing met een wereld waarin alle mensen, ook vrouwen, in eerste instantie autonome individuen zijn, vrije volwaardige burgers met een eigen levensdoel. Die niet als puntje bij paaltje komt onder supervisie staan van vader, broer of echtgenoot (zie de Marokkaanse mudawana). Als we het dan hebben over het opkrikken van je ego! Een crisis in mannelijkheid, dus. Zie Abram de Swaans De botsing der beschavingen en de strijd der geslachten uit 2006.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Zie ook:

    Duitse kinderen in Berlijn gediscrimineerd en gepest door migrantenkinderen


    De 15-jarige Lena is een zelfbewuste tiener die haar haar rood en zwart verft. Toen ze naar een andere school moest, kwam ze tussen een grote groep meisjes met hoofddoeken terecht en werd uitgescholden voor 'vuurtoren'. Vanaf dat moment begon Lena alcohol en harddrugs te gebruiken.
    De 16-jarige Kevin uit Neukölln was de enige Duitse leerling in een klas met overwegend Arabische jongens. Ze scholden Kevin uit en vielen hem met twaalf man aan. Hij werd in elkaar geslagen. Sinds die tijd kleedt Kevin zich net zo als zijn beulen en probeert hen ook op andere fronten na te doen. Hij is nu een boodschappenjongen voor zijn Arabische klasgenoten.
    De 15-jarige Domitian werd gepest omdat hij Duits sprak. Hij zat in een klas Arabische en Turkse leerlingen, waar nog slechts een meisje ook Duits was. Ze vroegen Domitian wat hij eigenlijk op die school kwam doen en waarom hij niet net zoals zij praatte. Domitian probeerde niet te reageren op de pesterijen, maar meldde zich steeds vaker ziek. Domitian: ‘zelfs de leraren waren niet in staat me te beschermen’.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. PS

    "Die niet als puntje bij paaltje komt onder supervisie staan van vader, broer of echtgenoot (zie de Marokkaanse mudawana)."

    De mudawana (familiewet) is in 2004 drastisch gewijzigd, zodat meisjes vanaf hun 18e zélf hun eigen 'Walli' (toezichthouder) kunnen zijn. Hoe haar positie verandert nadat ze in het huwelijk is getreden, is mij niet helemaal duidelijk. Wel heeft ze bij scheiding nu tenminste een aantal rechten (voorheen was dat praktisch zero, zie link onderop). De vrouw is een beetje meer mens geworden. Het is een significante vooruitgang, die uiteindelijk wel invloed zal hebben op de mentaliteit. Aan de andere kant, zolang velen zich blind laten leiden door de koran, blijft het moeizaam. In de koran staat immers in een aya (soera 34, de vrouwen) dat vrouwen wel degelijk onder supervisie van een man dienen gesteld te worden. Om maar iets te noemen.

    Positief is verder dat seksuele intimidatie onder de mudawana strafbaar is (en geen 'vier mannelijke getuigen' nodig). Hoe en of dat allemaal geimplementeerd wordt, en niet alleen voor de middenklasse in de grote steden, is wel de vraag. Als iemand meer weet (linkje), houd ik me aanbevolen.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3435153.stm

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Mooi stukje, ik zie je ook helemaal staan daar, het geeft heel goed weer hoe jij bent, en dat vind ik knap gedaan, de manier waarop jij de dingen beleeft is vaak niet zoals de gemiddelde burger er naar kijkt en dat wordt hier heel goed duidelijk, voor mij. Echt Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen