Gesukkel in de Keuken (17)

Wijnthermometer
Meten is weten

Ook ik had een bijdrage willen leveren aan het debat over links en rechts en wie de schuld droeg en wie niet, maar toen ik uiteindelijk pen, papier en inktpot terzijde schoof, kwam ik tot de slotsom dat er zaken van hogere urgentie en meer gewicht Uw aandacht vragen. De weervoorspellers melden namelijk dat de huidige herfst zal worden onderbroken door een aantal dagen waarin de temperaturen tot boven
de 20 graden zullen reiken. In ieder geval tot aan het weekeinde, daarna zien we wel weer.

Zo'n poging tot zomer leidt vanzelfsprekend tot grotere consumptie van alcoholhoudende dranken zoals bier en wijn en het is de wijn, en in het bijzonder de temperatuur daarvan, die Uw en mijn aandacht verdient. Witte wijn en rosé worden meestal te koud gedronken en rood te warm. Wist ik ook niet. Tot ik een glas gekoelde rode wijn kreeg ingeschonken. In één woord: Vurrukkulluk! Rijk van smaak, verkoelend, en hoewel dorstlessend toch opwekkend tot een volgend glas. Het was niet eens zo'n dure wijn. Een Côte du Ventoux van Albert Heijn voor 2,99 euro. Haast U niet, die verkopen ze dus niet meer.

Op dat moment herinnerde ik me dat ik eens een wijnthermometer had gekregen voor m'n verjaardag. Zo'n cadeau waarvan je denkt: Wat moet ik ermee? Maar plots dacht ik: Waar heb ik die gelaten? Op zolder dus. Sindsdien kijk ik reeds bij de aankoop achterop de fles naar de aanbevolen temperatuur. Vaak staat het er niet op. Of slechts de mededeling 'koel serveren', of 'kamertempertuur', maar dat zijn arbitraire begrippen.

Op het bijgevoegde houten doosje van m'n thermometer staan de aanbevolen temperaturen voor de diverse wijnen: Champagne 5 tot 7 graden, wit en rosé beide zoet 5 tot 7, wit en rosé (beiden droog) 7 tot 10, Bourgogne 15 tot 16, Bordeaux 17 tot 18, Beaujolais, Côtes du Rhône en andere rode wijnen 13 tot 14. Dit zijn dus vuistregels, het mag dus een graad of wat schelen en zij gelden voor Franse wijnen. Het merendeel van de wijnen uit andere landen is vaak hiervan afgeleid of raadpleeg het etiket op de achterkant.

Geniet van Uw wijn en drink hem op de juiste temperatuur. Draag bij aan de integratie. Nodig Uw islamitische buren uit. Serveer hen een glas kostelijk kraanwater en klink samen op een feestelijke Ramadan. Meten is weten.

Karel Gabler

11 opmerkingen:

  1. Dat was lekker lezen en nu heb ik dorst gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Toevallig, vrijdag gaat mijn stukkie ook over wijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 3 euro voor een lekkere (koude) wijn, het is bijna te mooi om waar te zijn. Volgens wijnkenner Peter van Straaten begint het toch echt boven de 10 euri. Hoewel, een aantal jaren geleden had A.H. een (Zuid-Afrikaanse meen ik) rose in hun assortiment die spotgoedkoop was maar erg lekker, in tegenstelling tot de duurdere rosés. Een toevalstreffer. Maar ja, rose hoor je geloof ook al niet te drinken. Alweer volgens Peter van Straaten, zie "Drank!". Erreg leuk boek.

    Drank!Peter van Straaten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens de Supermarktwijngids 2009 van Nicolaas Klei was De L'enclave des Papes Côtes du Ventoux een omfietswijn. Volgens dezelfde Klei is een fles wijn van boven de 10 euro weggegooid geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Ave,

    Moelijk he ? Lezen !

    Er stond toch, dacht ik heel duidelijk ! Meten is weten !

    Dit stukje van Karel gaat volgens mij helemaal niet over Wijn ! Ik denk het in ieder geval niet !

    Want zelfs een echte Aap weet dat je voor 3 Euro geen goede wijn kunt maken ...

    Want je hebt immers ook nog een fles van glas en een kurk nodig ..
    Ook dat kost gewoon geld !
    En dan rest ons in deze prijsklasse slechts de restanten van wat ooit eens druif was !

    Of wellicht wel helemaal geen druif meer !

    Want soms vraag ik mij wel eens af wat nu precies al die mensen, of druivenplukkers , precies bedoelen
    met hun gekloot met hun druiven !

    Maar goed .ik ben dan ook maar woordblind ..

    En voorlopig hou ik dat maar zo !

    George van Kralingen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vermoed dat de blik van George evenals die van Petervan Straaten ietwat vertroebeld is. De rede kan ik raden. Inderdaad lezen, doe het hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tip: hypermarché Auchan in Tourcoing. Zeer betaalbare, goede wijn en een fantastische sortering. Een leuk uitje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben het wellicht over Appie's Mooi Kaap Droë Rooi (1,99 euro) Annelies. Ligt nog steeds in de schappen. Of daar zwarten voor worden uitgeperst, of dat het om met water aangelengde ingedroogde most gaat, weet ik niet, maar de rode (er is ook rosé en wit) is bovengemiddeld buitengewoon weg te drinken. Het maakt -excusez- van elke Côte du Ventoux een Château Migraine très Cru.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was even zoeken want het etiket ziet er iets anders uit, maar het is 'm wel: de 'L'Enclave des Papes, Ventoux, 2009. 2 euro 99. Dat je 'm koud kunt serveren staat er niet bij: servir a 14-16 klein nulletje C maar ik ga het gewoon proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Karel,

    Speken over wijn is volgens mij zoiets als spreken over voetbal met Johan Boskamp ..

    Tis bijna niet te verstaan en zo af en toe een zware hoek van links ...

    George

    BeantwoordenVerwijderen