Acceptgiro

Jawel, voor de derde maal nu attendeert de belastingdienst mij er via een schrijven op dat ik de wegenbelasting voor mijn vierwielig voertuig ook automatisch kan laten afschrijven, en wel elke maand. Automatisch van mijn rekening naar de staatskas.

Nu ben ik van nature geneigd een ieder die mij aanspreekt, in woord of geschrift, enige menselijkheid toe te dichten en zo ook de belastingdienst. Als deze mij voor de 3e keer iets aanbeveelt dan moet daar
een duidelijke reden achter zitten. Bijvoorbeeld dat het versturen van acceptgiro's kosten met zich meebrengt en dat het automatisch innen van belastingen bij haar burgers de overheid natuurlijk veel beter uitkomt dan elke drie maanden te wachten tot het geld hen toekomt.

Maar deze argumenten om mij te bewegen mijn gedrag te veranderen staan er niet in. De brief ontbreekt het dan ook aan enig menselijk inlevingsvermogen. Ik licht dat toe.

Mensen zijn gewoontedieren. Als je bij elke handeling elke dag opnieuw moet nadenken dan word je gek. Zoiets als je eerste nieuwe werkdag in een nieuwe baan, maar dan 26 uur lang 7 dagen per week. Geen mens houdt dat vol. Daarom leren we af en toe iets nieuws en voegen dat toe aan ons arsenaal 'zo-doe-je-dat-gewoon' en denken er vervolgens niet meer over na als we de handeling later moeten herhalen. Zo houden we ruimte in ons hoofd om er af en toe weer nieuwe dingen bij te leren. 

Gedragsverandering kost moeite. Wat reclamemakers als geen ander begrijpen is dat met de juiste beloning mensen heel goed zijn te motiveren toch hun gedrag te veranderen. Doe een belofte van beloning (korting) of bevestiging van goed gedrag (het milieu) en we stappen massaal over naar het kopen van een nieuw product. Wij consumenten zien meteen wanneer ergens een voordeeltje te halen valt.

Waarom snapt de belastingdienst dat dan niet?

De kosten voor het versturen van een acceptgiro bedragen al snel een euro. De verwerking door een bank kost zeker 25 euro cent. Jaarlijkse kosten voor de belastingdienst voor het innen van wegenbelasting over 8 miljoen personenwagens een slordige 10 miljoen euro. Dat tikt aan. Afdelingen die deze omslachtige betalingsmethode uitvoeren zullen nog een extra duit kosten. Logisch dat de belastingdienst deze manier van betalen wil reorganiseren. Wie snapt dat niet?

We hebben hier iets te winnen (kostenbesparing/mileu). Wij veranderen ons gedrag (gaan over op automatische afschrijving), de belastingdienst bespaart en strijkt alle winst op. Hier klopt iets niet.

En weet je wat, noem mij de bedrijven die deze winst met ons delen! Precies! Daar moeten we zijn! En voor de rest blijf ik nog heel lang, ja heeeel erg lang van die acceptgiro's gebruikmaken.

Staatsburger
[naam bekend redactie}

6 opmerkingen:

  1. Een voordeel voor de belastingdienst ten opzichte van een bedrijf dat moet concurreren is dat ze zoveel kosten kunnen maken als dat ze willen. Die kosten worden gewoon weer verhaald op de mensen die diezelfde belastingen moeten betalen.
    Overstappen op een andere belastingdienst kan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een (oud) idee om de belastingsdienst op te splitsen en te privatiseren ? Incasso bureau's, notarissen, advocaten, zijn particuliere organisaties/ondernemingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoooo, dus deze mening moet per se anoniem verkondigd worden. Vreemd. Maar goed: de staat is geen bedrijf. Als die ergens bespaart, maakt niet uit hoe en waar, komt ons dat allemaal ten goede doordat de belastingen minder omhoog hoeven. IK verlang dat ook: een goed en efficiënt georganiseerde staat die zo min mogelijk kosten maakt. Voor onze "staatsburger" zal het dus helaas noodzakelijk zijn een wet aan te nemen om automatische incasso de enige betaalmethode te maken, zodat wij, de overige staatsburgers niet voor hem en nog een stelletje ongeregeld een speciale acceptgiro afdeling in stand hoeven te houden. Die wet maken en handhaven kost ons ook weer geld. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naief: "Ik verlang dat ook: een goed en efficiënt georganiseerde staat die zo min mogelijk kosten maakt."

      Een monopolist maakt zich geen zorgen over efficientie. Het heeft namelijk het doel bereikt: Monopolie, concurrentie weg.
      Breng het takenpakket van de staat terug tot het hoogstnoodzakelijke: tot 10% van de huidige grootte.

      Verwijderen
  4. Ik heb alles op de automatische piloot staan.
    Gas en elektra, water, woning, ziektekosten, wegenbelasting, de hele mikmak wordt automatisch afgeschreven. Geen gezeur, nooit meer onbetaalde rekeningen aan zitten kijken of opstapelen.
    Betalen zul je toch, dus doe dat liever automatisch, kun je niets vergeten ook. Aan het einde van de rit zie je vanzelf wel of je wat over hebt gehouden. Kun je in ieder geval niet meer uitgeven dan je verdient.
    Daar komt bij dat de prijs van het innen van rekeningen stukken lager uitvalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jurgen Kleeman7 oktober 2012 07:36

    @Victor Onrust
    "Maar goed: de staat is geen bedrijf. Als die ergens bespaart, maakt niet uit hoe en waar, komt ons dat allemaal ten goede doordat de belastingen minder omhoog hoeven."
    Nonsens! Weet niet of dit wereldvreemd of naïf is. Er komt genoeg binnen bij de staat, maar er gaat teveel uit. Dat wordt alleen maar erger vanwege het bodemloze vehikel genaamd EU. Welke stimulans is er bij de staat om zo efficiënt mogelijk te werken, waardoor in theorie de belastingen omlaag zouden kunnen? Juist: geen. De Nederlanders betalen toch wel hun belastingen, en zo nog veel andere welvarende volkeren die niet meer gewend/in staat zijn er principes op na te houden en deze met hand en tand te verdedigen. (tip: lees eens over de 10e penning/80-jarige oorlog)

    BeantwoordenVerwijderen