Wat is het belang van het recente Zwitserse referendum omtrent een verbod op het bouwen van minaretten vanwaar de oproep tot het gebed uitgaat?

Keerpunt_twee_2

Sommigen zien de uitslag van 57.5 procent voor en 42.5 procent tegen het bekrachtigen van een grondwetswijziging als nagenoeg onbeduidend. Met een politieke elite die zich bijna unaniem heeft uitgesproken tegen een wetswijziging, is de kans groot dat het verbod nooit gerealiseerd zal worden. Slechts 53.4 procent van de kiesgerechtigden bracht z'n stem uit, dus ongeveer 31 procent van de bevolking staat achter het verbod. Het verbod pakt de islamistische aspiraties niet aan en dat geldt in nog mindere mate voor moslimterrorisme. Het heeft geen effect op het uitoefenen van de islam. Het weerhoudt noch de bouw van nieuwe moskeeën, noch eist het dat de vier bestaande minaretten in Zwitserland worden afgebroken.

Het is ook mogelijk het resultaat af te doen als het grillige gevolg van de unieke directe democratie in Zwitserland, een traditie die teruggaat tot 1291 en nergens anders in Europa bestaat. Josef Joffe, de gerespecteerde Duitse onderzoeker, ziet in het resultaat een populistische reactie op de reeks vernederingen die de Zwitsers de afgelopen jaren hebben ondergaan, met als dieptepunt de arrestatie van twee Zwitserse zakenlieden in Lybië en de pijnlijke verontschuldiging geuit door de Zwitserse president om hen vrij te krijgen.

Ik zie het referendum echter als verstrekkend. En dat overschrijdt de Zwitserse grenzen.

Ten eerste werpt het pijnlijke kwesties op van wederkerigheid aangaande moslim-christelijke betrekkingen. Een paar voorbeelden: Toen Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans, de eerste kerk ooit in Qatar, openging in 2008, deed het dit zonder kruis, bel, koepel, toren of uithangbord. De pastoor van de Rozenkrans, Vader Tom Veneracion, verklaarde deze afwezigheid als volgt: “De gedachte hierachter is dat we discreet willen zijn omdat we geen gevoeligheden willen kwetsen.” En toen de christenen van een stad in Noord-Egypte, Nazlet al-Badraman, na vier jaar van “intensieve onderhandelingen, verzoeken en strijd met de autoriteiten,” in oktober eindelijk toestemming kregen om een wankelende toren van de Mar-Girgis Kerk te restaureren, viel een bende van 200 moslims hen aan door stenen te gooien onder het slaken van islamitische en sektarische leuzen. Voor de Kopten is de situatie zo slecht dat ze zijn teruggevallen op de bouw van schuilkerken.

Waarom, zo vragen de Katholieke Kerk en anderen zich af, zouden Christenen zulke vernederingen moeten ondergaan terwijl Moslims volledige vrijheid hebben in traditioneel christelijke landen? De Zwitserse uitslag past bij deze nieuwe tijdsgeest. Natuurlijk verwerpen islamisten deze premisse van gelijkheid; de Iraanse Minister van Buitenlandse Zaken Manouchehr Mottaki waarschuwde zijn Zwitserse collega voor niet nader genoemde ‘gevolgen’ voor wat hij ‘anti-islamitische handelingen’ noemde, daarbij impliciet de dreiging uitend dat de minarettenkwestie tot een internationale rel zou kunnen uitgroeien, vergelijkbaar met de Deense cartoonrellen in 2006.

Ten tweede bevindt Europa zich op een keerpunt betreffende haar moslimbevolking. Van de drie belangrijkste toekomstscenario’s – iedereen kan met elkaar opschieten, dominantie door moslims of verwerping van moslims – is de eerste hoogst onwaarschijnlijk maar de tweede en derde lijken beiden even plausibel. Binnen deze context vertegenwoordigt de Zwitserse uitslag een mogelijk belangrijke gelegitimeerde uiting van anti-islamitische denkbeelden. De uitslag ondervond steun in heel Europa, zoals zichtbaar wordt uit de internet polls die zijn uitgevoerd door de bovenmedia en uit de woorden van Europese leiders. Hier volgt een kleine proeve:

• Frankrijk: 49.000 lezers van Le Figaro kozen met een marge van 73 tegen 27 procent voor een verbod op nieuwe minaretten in hun land. 24.000 lezers van L’Express waren het eens met het verbod met een marge van 86 tegen 12 procent, 2 procent had geen mening. Een vooraanstaand columnist, Ivan Rioufol van Le Figaro, schreef een stuk onder de titel “Hulde voor het Verzet van de Zwitserse bevolking.” President Nicolas Sarkozy werd geciteerd met de woorden dat “het volk, in Zwitserland zowel als in Frankrijk, niet wil dat hun land verandert, dat het zijn karakter verliest. Ze willen hun identiteit behouden.”

• Duitsland: 29.000 lezers van Der Spiegel stemden met 76 tegen 21 procent voor een verbod, met 2 procent ‘geen mening.’ 17.00 kiezers van Die Welt stemden met 82 tegen 16 procent voor “Ja, ik voel me belemmerd door minaretten” tegenover “Nee, de vrijheid van godsdienst wordt aan banden gelegd.”

• Spanje: 14.000 lezers van 20 Minutos stemden met 93 tegen 6 procent voor de bewering “Goed, we moeten de groeiende aanwezigheid van de islamisering aan banden leggen” tegen “Slecht, het is een struikelblok voor de integratie van immigranten.” 35.000 lezers van El Mundo antwoordden met een marge van 80 tegenover 20 procent dat ze een minarettenverbod à la Zwitserland zouden steunen.

Ook al zijn deze polls niet wetenschappelijk, toch toont de eenzijdigheid van deze (en andere) uitslagen – variërend van 73 tot 93 procent meerderheid voor het Zwitserse verbod – aan dat de Zwitserse stemmers groeiende anti-islam sentimenten in heel Europa vertegenwoordigen. De nieuwe wetswijziging bevestigt ook het verzet tegen islamisering van het continent en is wellicht zelfs een aanmoediging voor dit verzet.

Om deze redenen vertegenwoordigt het Zwitserse referendum een mogelijk keerpunt voor de Europese islam.

Door: Daniel Pipes, Faith Freedom, 12 december 2009

Vertaling: Kees Bakhuyzen, Hoeiboei, 14 december 2009

7 opmerkingen:

  1. Wat mij het meest opviel, waren o.a. de reacties vanuit Nederland. Onze Minister van Buitenlandse Zaken waagde het zich negatief uit te spreken over de Zwitserse uitslag.
    Dat is onbeschaamd omdat het hier om een volledig interne Zwitserse aangelegenheid ging.
    Ten tweede liet de minister duidelijk merken niet vóór een directe stem van het volk te zijn.Dat is veelzeggend voor het democratisch gehalte van hem, maar er waren ook andere, fascistische, stemmen die om wraak riepen.
    De vraag blijft, hoe de minister zich bij een andere uitslag had uitgelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over de betekenis van de minaret in islamitische ogen:
    -
    Minareler süngü, kubbeler miğfer
    Camiler kışlamız, mü’minler asker
    Bu iláhi ordu dinimi bekler
    Allahu Ekber, Allahu Ekber.
    -
    Gedicht, toegeschreven aan Ziga Gökalp, in een redevoering aangehaald door de Turkse premier Recep Tayyip Erdoğan, destijds burgemeester van Istanbul, op 6-12-1997. Erdoğan liet aan dit gedicht de volgende strategische woorden voorafgaan: “De demokratie is slechts een trein waarop wij stappen, totdat wij aan ons doel zijn”.
    Het leverde hem een gevangenisstraf op van 10 maanden op grond van een artikel in het toenmalige Turkse wetboek van strafrecht (opruiing tot vijandigheid en haat op grond van klasse, ras, religie, sekte of regionale verschillen) en een levenslang verbod om politiek te bedrijven. Dat laatste is een wassen neus gebleken.
    -
    Nederlandse vertaling:
    Minaretten zijn onze bajonetten*), koepels onze helmen
    moskeeën onze kazernes, de gelovigen**) onze soldaten
    Ik verwacht van deze goddelijke religie een leger
    Allahu Akbar, Allahu Akbar.
    -
    De Engelse vertaling op wikipedia luidt:
    The mosques are our barracks, the domes our helmets,
    the minarets our bayonets and the faithful our soldiers.
    en de Duitse:
    Die Moscheen sind unsere Kasernen, die Minarette unsere Bajonette,
    die Kuppeln unsere Helme und die Gläubigen unsere Soldaten.
    -
    Bij zijn bezoek aan Duitsland in februari 2008 betitelde Erdogan de assimilatie van Turkse immigranten als een “misdaad tegen de menselijkheid”.
    -
    -
    *) Ook vertaald als zwaarden of speren.
    **) Het woord “burgers” bestaat niet in islamitische landen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Kees. Interessant artikel en vooral ook omdat het ingaat op de mogelijkheid dat er sprake kan zijn van een belangrijk keerpunt. Ik schatte het ook al eerder in als een mogelijk kantelmoment. Tegelijkertijd is het een mooi moment om de discussie wat breder te trekken en het gebrek aan godsdienstvrijheid in de islamitische landen erbij te betrekken, want enerzijds slecht tolerantie en anderzijds slechts intolerantie is geen goede zaak.

    Daniel Pipes maakt altijd goede analyses.


    Ophef om luidsprekers op moskee BERINGEN - In het Belgische Beringen is grote ophef ontstaan nadat de Fatih-moskee in de stad een aanvraag heeft ingediend om gelovigen met luidsprekers op te roepen tot het gebed.


    Foto: EPA Ads door Google
    Boek nu bij Center Parcs
    Torenhoge kortingen Center Parcs. Boek en bespaar, tot 40% korting!
    www.CenterParcs.nl/superaanbieding
    Zorgverzekering voor 2010
    Stel zelf je zorgverzekering samen: Basiszorg + keuze uit 9 modules!
    FBTO.nl
    Snel 19 kilo afvallen
    De Slim-Sensatie nr. 1 - heden eindelijk ook in Nederland. Hier!
    Puri-Ligne.eu/Succes-report
    De Fatih-moskee is een van de weinige Belgische moskeeën met een minaret. In Genk werden jaren geleden al luidpsrekers aan de minaretten van de moskee bevestigd.

    Moskeevoorzitter Yilmaz Centurk wilde gisteren alleen bevestigen dat de aanvraag voor luidsprekers is ingediend, schrijft De Morgen. De gemeente van Beringen heeft nog geen standpunt ingenomen.

    Toen twee weken geleden 57 procent van de Zwitsers voor een minarettenverbod koos, wees een vergelijkbare enquête in Vlaanderen uit dat 60 procent tegen minaretten in het straatbeeld is.

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/5580033/__Ophef_om_luidsprekers_op_moskee__.html

    En dit verdient alle steun als het wordt gerealiseerd.

    Ik ga dan zeker tekenen:

    Duitse partij wil EU-minarettenverbod BRUSSEL - De rechtse Duitse partij Pro NRW gaat proberen een Europees minarettenverbod af te dwingen. Het nieuwe Verdrag van Lissabon, dat per 1 december in werking is getreden, biedt daartoe mogelijkheden.

    Pro NRW wil andere rechtse partijen in Europa uitnodigen om komend voorjaar over haar plan te praten, zo meldden Duitse media dinsdag.

    Volgens het Verdrag van Lissabon kunnen burgers de Europese Commissie onder bepaalde voorwaarden dwingen met wetgeving te komen. Daartoe moet minstens een miljoen handtekeningen worden verzameld uit een 'significant aantal lidstaten'. De exacte procedure moet nog worden vastgesteld.

    Enkele weken geleden sprak de Zwitsers bevolking zich in een referendum uit voor een minarettenverbod. Dat leidde tot veel kritiek in diverse EU-landen, waaronder Nederland.

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/5575482/__Duitse_partij__EU-minarettenverbod__.html?p=3,1

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook bedankt Kees. En wat dat keerpunt betreft, dat moet er toch een keer komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Positief nieuws is in dit geval welkom. Meer graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I want not concur on it. I think warm-hearted post. Especially the title-deed attracted me to review the intact story.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nice post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you on your information.

    BeantwoordenVerwijderen