Uitgelicht: SGP eist excuses voor songtekst muziekexamen, bron: Nederlands Dagblad, 26.5.2010.
"GOUDA - De SGP eist excuses van het College van Examen (CvE) voor het gebruik van een godslasterende songtekst bij een vraag op het havo-examen muziek. Dat heeft de jongerenafdeling van de partij woensdag gemeld.
De vraag betrof het lied Jesus of Suburbia van de Amerikaanse band Greenday. In de tekst wordt onder meer gesproken over 'stad van de verdoemden', 'niemand stierf ooit voor mijn zonden in de hel' of 'geboren en getogen door hypocrieten'. ,,Een minder godslasterende tekst zou beter op zijn plaats zijn geweest. Er wordt in de examenopgave alleen naar enkele technische muziekbegrippen gevraagd. Het lied dat nu is gebruikt, is daardoor onnodig kwetsend'', aldus de SGP."
Volledige bericht hierr.
Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenToen het Christendom op aarde kwam
BeantwoordenVerwijderenEn ieder mens het recht ontnam
Om zo te leven als hij dacht dat het goed was
En heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was
Werd het meteen de hoogste tijd
Dat heidenen na zware strijd
Door legers door de kerk geleidt
Van hun cultuur werden bevrijdt
Dat hield men eeuwenlang in stand
Vol liefde werd de rechterhand
Van dieven, slaven, kinderen en vrouwen
Als zij een misstap deden, afgehouwen
Men zorgde voor een schuldcomplex
Wanneer je rondliep in iets geks
Of je ten buiten ging aan sex
Je stond al snel bekend als heks
Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet
Jezus redt, Jezus redt, enkel door het gebed
Soms wordt een land vol hongersnood
Bezocht door weer zo'n vrome kloot
Die steeds dezelfde oude kool komt stoven
En roept, vanuit zijn draagstoel blijft geloven
Die zegenend naar mensen zwaait
Voor ieder lijk zijn hoofd omdraait
Elk argument van tafel maait
En steeds opnieuw de mensen paait
Al jaren gaan er stemmen op
Voor pil en voor geboortestop
Maar Rome weigert steeds om te beperken
Dat zou de zedeloosheid maar versterken
Elk recht wordt u nog steeds betwist
En sex blijft steeds de anti-christ
Hij die door zijn orgaan slechts pist
Heeft steeds voor duizenden beslist
Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet
Jezus redt, Jezus redt, enkel door het gebed
Maar kijk, men is veranderd want
Rooms-katholiek en protestant
Begonnen toch hun grip wat te verliezen
Men moest toch wel een andere koers gaan kiezen
Men was geweldig in zijn sas
Want wat ontdekte men alras
Toen men nog eens de bijbel las
Dat Jezus ook een hippie was
De wereld kraakt aan alle kant
En grote delen staan in brand
Je zou dus zeggen, helpt het onheil weren
Het gehuichel moeten wij de rug toe keren
Maar niets daarvan, vergeet het maar
Het is Boedha hier, Jahova daar
Men draaft getuigend door elkaar
En heeft de oplossing al klaar
Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet
Jezus redt, Jezus redt, enkel door het gebed
Het is maar al te waar helaas
De paus, de kerstman, sinterklaas
Ze zijn al eeuwen lang de baas
En eeuwen lang al even dwaas
Jezus redt, Jezus redt, alle mensen uit de nood
Jezus redt Jezus redt Jezus uit de goot...
Van/door Robert Long
Ik vind zulke teksten zoals van Jesus of Suburbia of die van Robert Long niet van inzicht en goede smaak getuigen. Het is mij natuurlijk best wanneer dergelijke teksten over radiokanalen of anderszins worden uitgezonden zodat lieden bij wie dit in de smaak valt daarop kunnen afstemmen (ik zal naar zulke zenders niet luisteren), maar om deze tekst te gebruiken bij een vraag op het havo-examen muziek vind ik tamelijk ver gaan. De eindexaminandus zit er om examen te doen en kan dus niet in vrijheid beslissen of hij deze tekst wel of niet tot zich toe wil laten; zoals ik het begrijp zal zo'n havo-leerling het moeten lezen/horen om voor het examen muziek te kunnen slagen. Ben ik even blij dat ik niet meer van die leeftijdscategorie ben dat ik nog mogelijk een havo-examen zou moeten halen!
BeantwoordenVerwijderenHet is natuurlijk niet mogelijk om een zodanige stuk muziek plus tekst te kiezen dat het conform de smaak van alle te examineren leerlingen is, maar dat lijkt mij geen vrijbrief om een dergelijke tekst te kiezen waarvan zeker is dat die sommige leerlingen tegen de borst stuit.
Waarom eigenlijk niet bijvoorbeeld Der Erlkönig op muziek van Schubert gekozen? Goed stuk poëzie, goede muziek, kunnen goede vragen over worden gesteld, worden die havisten op de valreep van het eindezamen nog een beetje cultureel gevormd. Een gedicht van Verlaine op muziek van Fauré, ook niet gek. Zo denk ik erover. Ach nou ja, ieder zijn wansmaak...
KeesRudolf. Je zegt het niet maar als ik het goed begrijp, ben je het er wel mee eens dat de SGP excuses vraagt voor het gebruik van deze songtekst?
BeantwoordenVerwijderenOverigens behoort zo'n religiekritische tekst als die van Robert Long echt wel tot ons cultuurgoed. Zo ook bijv. de teksten van Annie M.G. Schmidt en vele anderen.
Nog meer nodeloos kwetsend nieuws:
BeantwoordenVerwijderenCensuur! Televaag breidelt Geert Wilders
@Ave,
BeantwoordenVerwijderenMee eens zijn is misschien te sterk, maar begrijpen doe ik het wel. En eigenlijk zou ik het niet gek vinden als ook anderen dan SGP-ers hier bezwaar maakten. Nu kan jammer genoeg weer gemakkelijk gezegd worden: "daar heb je die malle SGP-ers weer".
Stel eens dat omgekeerd een devoot-christelijke tekst van een sektarisch-christelijke popgroep als examenonderwerp aan havo-leerlingen wordt voorgeschoteld. Bij havo-leerlingen die tevens de gewoonte hebben de EO-landdag te bezoeken zou dat misschien in de smaak vallen, maar er zouden zeker havo-leerlingen kunnen zijn die van zo'n tekst(begrijpelijkerwijs) niets moeten hebben. Zou dat havo-examen dan ook zonder protest passeren? Of zouden wellicht enige Verlichte Heren of Dames opstaan, die zich er boos over maken dat hier het principe van Scheiding van Kerk en Staat met voeten werd getreden?
Wat allemaal wel en niet tot ons cultuurgoed behoort vind ik moeilijk uit te maken. Als je de grenzen ruim neemt, dan is niet alles wat daartoe hoort even geschikt om leerlingen die eindexamen moeten doen onontkoombaar mee te confronteren.
Nog even verder filosoferend:
BeantwoordenVerwijderenEen stukje uit een cantate van Bach, altijd eerste klas muziek, maar op vaak volstrekt ridicuul-christelijke teksten, daarvan zou ik vinden dat anti-religieuze havo-leerlingen dat maar moeten slikken als onderdeel vam het eindexamen muziek. Maar dat is dan niet omdat die tekst nu eenmaal hoort bij ons cultuurgoed (wat overigens zeker wel zo is), maar omdat die tekst volkomen onbelangrijk is. Die wordt door vrijwel niemand, inbegrepen de bij de cantate betrokken uitvoerende kunstenaars, gehoord, laat staan begrepen. Op het muziekexamen kan de vraag over de muziek gaan, waarbij de tekst een volstrekte bijkomstigheid is. Ik denk dat het toch anders ligt bij een popsong met een eigentijdse tekst die een zeer nadrukkelijk anti-religieus en anti-christelijk getuigenis is, als zodanig gehoord en begrepen wil worden en ook gehoord en begrepen wordt.
Ik vind het helemaal niet gek dat Havo-scholieren op hun examen (of daarvoor) ook eens een wat kritischer geluid horen. We leven niet meer in de Middeleeuwen!
BeantwoordenVerwijderenHet zou vaker moeten gebeuren. Zo lijkt het me een goed idee als op het eindexamen Tekenen eens een 'Mohammed cartoon' onder de loep wordt genomen.
Mogen Franca Treur en Maarten 't Hart dan ook niet op de boekenlijsten voorkomen?
BeantwoordenVerwijderen@Ave, @Ellen
BeantwoordenVerwijderenDe kritische zin van scholieren kan nooit genoeg gescherpt worden. Het lijkt ook mij dus niet gek om scholieren af en toe eens te confronteren met “een wat kritischer geluid”, ook, of juist, als dat betrekking heeft op opvattingen die sommige scholieren, als gevolg van hun milieu van herkomst, of als gevolg van groepsconformisme onder hun medescholieren, voor vanzelfsprekend goed en juist houden.
Maar bij het eindexamen lijkt mij enige voorzichtigheid toch wel wenselijk.
Maarten ’t Hart op de boekenlijst is natuurlijk prima, maar ik ben er al niet helemaal zeker van of bijvoorbeeld een leuke tirade tegen de hypokrisie en idiotie van christenen, zoals die bij onze Maarten wel te vinden zijn, ook op school verplichte lectuur zou moeten zijn, als je weet dat een bepaalde groep leerlingen daar grote moeite mee zou hebben. En stel dat zo’n Maarten ’t Hart-fragment onderwerp is van het eindexamen tekstverklaring, dan breng je misschien een bepaalde groep leerlingen tijdens hun examen uit balans, met voor hen een minder goed eindexamenresultaat als gevolg.
Als je een Mohammed-cartoon in het kader van het eindexamen tekenen onder de loep zou nemen, dan zou dat zeker tot onevenredig veel opwinding leiden bij leerlingen van islamitische huize, met mogelijk negatieve invloed op de examenprestatie. Je benadeelt dan dus een bepaalde groep. Ik ben daar niet vóór.
Natuurlijk kunnen wat mij betreft moslims nooit genoeg beledigd worden, te meer wanneer we mochten hopen dat ze daarvan op zouden knappen. Helaas is het de vraag of we nog ooit zullen mee maken dat moslims gemiddeld net zo beheerst reageren op wat zij voor hun geloof beledigend vinden als christenen geleerd hebben te reageren op wat zij voor hun geloof beledigend vinden.
BeantwoordenVerwijderenVandaar dat een Mohammed-cartoon voorlopig wel geen eindexamenonderwerp zal zijn, wél daarentegen een popsong waaraan een paar SGP-ers aanstoot nemen. Tja, die paar SGP-ers kunnen we makkelijk genoeg weghonen. Beledigde moslims, dat zou andere koek zijn. Daar branden de makers van eindexamenopgaven zich niet aan.
Die makers van eindexamenopgaven vinden overigens net als wij dat het heel goed is om scholieren eens met een wat kritischer geluid te confronteren. Precies daarom kiezen zij soms examenopgaven waarbij scholieren nog net een beetje in de linkse denkrichting worden bijgeschoold, voor zover dat tijdens de schooltijd nog onvoldoende is gebeurd. Zo kun je bijvoorbeeld voor het eindexamen tekstverklaring een leuke column van Jan Blokker, Marcel van Dam of Ronald Plasterk verwachten: dergelijke wat kritischer geluiden zijn heel goed voor het geval er aan het eind van de schooltijd nog een groep leerlingen over mocht zijn die enige sympathie mocht voelen voor zulke bedenkelijke personen als Hirsi Ali of Geert Wilders.
Een tirade van Maarten ’t Hart tegen de idiotie van het christelijk geloof is ook een voor de hand liggende keuze voor een eindexamenopgave, immers, links en christenen beledigen gaat prima samen. Dat moeten die paar havo-leerlingen van reformatorische huize maar slikken, en die gekke SGP-ers lachen we lekker uit. Moslims beledigen, en vervolgens die malle moslims lekker uitlachen, dat doen we natuurlijk niet. Er zou, vrees ik, niet veel te lachen zijn, nadat een Mohammed-cartoon bij wijze van eindexamenopgave aan havo-leerlingen van mohammedaanse huize zou zijn voorgeschoteld.