PvdA-aanhang hanteert onbewuste uitsluitingsmechanismen

Danpaati_zonsondergang_3

Plus update! Reisjes naar de West zijn levensgevaarlijk voor PvdA-miskopen: hierr.

Volgens de geschiedschrijving van Geert Mak en de politiek correcte schoolboeken is Nederland altijd een migratieland geweest. We werden in de Gouden Eeuw overspoeld door een tsunami van Vlamingen, Fransen, Duitsers, Friezen, Joden en Scandinaviërs. Maar na een korte aanloopperiode integreerden de nieuwkomers perfect in de Nederlandse samenleving. Maakt u zich dus geen zorgen, is de achterliggende boodschap. Met de moslims komt alles vanzelf goed.

Het spraakmakende boek De Europese Revolutie van publicist Christopher Caldwell maakt een hardhandig einde aan dit sprookje. Voor het eerst heeft zich met de moslims uit Turkije, Zuid-Azië en Noord-Afrika een groep immigranten gemeld - niet alleen in Nederland maar in heel West-Europa - voor wie een opgaan in het land van aankomst helemaal niet vanzelfsprekend is.

Het zijn niet alleen de imams en de regeerders van het moederland die de integratie belemmeren. In het naoorlogse Europa is een postmoderne elite aan de macht gekomen, die aanpassing aan de heersende cultuur niet zo belangrijk vindt. Vrijwillige assimilatie, vroeger de onvermijdelijke uitkomst van het emigratieproces, is in het verdomhoekje geplaatst. Wie roept dat ’ze’ zich moeten aanpassen, is al snel een racist of erger.

Volgens sommigen moeten niet de immigranten zich inspannen, maar is het zaak dat de autochtone Nederlanders integreren in de multiculturele samenleving. Af en toe hoor je zelfs de theorie dat de integratie van moslims slecht verloopt, omdat de autochtone bevolking weigert zich aan te passen aan de nieuwkomers.

Allerlei uitsluitingmechanismen zouden er de oorzaak van zijn dat de migrant zich niet prettig voelt in ons land. Deze veronderstelling wordt graag van stal gehaald als argument om onze regels en gewoonten aan te passen aan de eisen van religieuze leiders.

Ahmed Marcouch (PvdA) pleitte bijvoorbeeld in het discussieprogramma Buitenhof voor hoofddoekjes bij de politie. Door de hoofddoek niet toe te laten, zou het politiekorps moslima’s uitsluiten, redeneert de voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Een vreemde stelling, want op sollicitatieformulieren wordt nooit naar het geloof gevraagd.

Veel moslima’s kiezen er voor om geen hoofddoek te dragen. Zij kunnen zo gerust politievrouw worden, als ze aan de verdere vereisten voldoen. Als iemand echter haar hoofd bedekt uit vrije wil - of omdat het moet van de imam, de vader, de broer of de echtgenoot - sluit zij zichzelf uit van een functie, waarvoor een neutrale en uniforme uitstraling is vereist.

Afgelopen maandag las ik in de Volkskrant over een andere vorm van uitsluiting. Etnische Zakenvrouwen Nederland (EZVN) tekende in het bijzijn van premier Jan Peter Balkenende een overeenkomst voor de ‘pilot’ (sorry, zo heet dat) ‘rolmodel stimuleert talent’. Het komende half jaar worden veertig hoogopgeleide allochtone vrouwen aan een baan geholpen.

EZVN-voorzitter Maritza Russel: “Bedrijfsculturen kennen soms onbewust uitsluitingmechanismen. Denk bijvoorbeeld aan de vrijdagmiddagborrel. Allochtonen borrelen niet - moslims drinken zelfs helemaal niet - en blijven dus weg.”

Hier zien we weer eens het omkeren van de zaak. Bedrijven organiseren juist borrels om de boel bij elkaar te houden. Vervolgens zijn het sommige moslims die er zelf voor kiezen om weg te blijven. Bovendien gaat het slechts om een deel van de moslims, waarvan de religieuze norm opeens als geldig voor de hele groep wordt bestempeld.

Er bestaan genoeg moslims die rustig een biertje of een wijntje drinken met hun vrienden en collega‘s. Daarnaast zijn er moslims, die zo’n bijeenkomst alcoholvrij bezoeken. In wezen is hier sprake van een groep die zichzelf uitsluit met een beroep op religieuze regels. Er bestaat dus geen enkele reden om de Nederlandse bedrijfscultuur in de verdachtenbank te zetten.

De vereniging EZVN gaat nu ’jonge professionals’ aanmoedigen om deel te nemen aan de gezellige afsluiting van de werkweek. Komen die ’hoog opgeleide talenten’ niet zelf op het idee dat ze door zichzelf uit te sluiten een zelfgekozen apartheid bevorderen?

Over uitsluiting gesproken. De Telegraaf meldde onlangs dat Mariska Schaefer, dochter van partijlegende Jan Schaefer, uit de PvdA is gestapt en deelneemt aan de verkiezingscampagne van een concurrerende partij. Mariska heeft een snoepwinkel in de Jordaan. Na haar overstap werd de spreekwoordelijke tolerantie van de Grachtengordel goed zichtbaar.

Doordat Mariska haar rode nest heeft verlaten, heeft ze de afgelopen weken klanten verloren, meldt de Telegraaf: “Ik krijg mensen in de winkel die het niet begrijpen. Er zijn klanten die me een overloper noemen. Of een verrader. Er zijn er zelfs die geen gedag meer tegen me zeggen als ze langslopen.“

Wat heeft Mariska Schaefer misdaan? Is ze lid geworden van de ’racistische’ PVV, een halsmisdrijf in haar omgeving? Is ze paria geworden door haar sympathie te betuigen voor Rita Verdonk? Nee, Mariska’s doodzonde is haar steun voor de braaf-liberale VVD, die in het centrum van onze hoofdstad een einde wil maken aan de regeltjesterreur van Els Brezjneva Iping.

Honderd jaar geleden werden afvallige katholieken in Brabant en Limburg uitgestoten en geboycot als ze voor het socialisme kozen. Nu zijn het de socialisten die afvalligen met de nek aankijken.

Eigenlijk is het een wonder dat die PvdA nog altijd 13 zetels weet te halen in de peilingen.

Carel Brendel

8 opmerkingen:

  1. Dat uitsluiten gaat met een hooghartig dedain gepaard kan ik je verzekeren. Vooral binnen de grachtengordel. Some animals are more equal than others. En zo reden ze voor 1 euro het verkeer weer eens vast op de Prinsengracht in hun zwaar gesubsidieerde mongolenbusje van het GVB.
    Mariska heeft er trouwens ook wat klanten voor terug gehad stond in hetzelfde artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante aanvulling:


    De aanstelling van een medewerkster die vanwege haar geloof mannen geen hand geeft, wekt de wrevel bij enkele docenten van de School voor Journalistiek

    Bezwaar tegen moslima die geen hand geeft

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @carel

    "Volgens sommigen moeten niet de immigranten zich inspannen, maar is het zaak dat de autochtone Nederlanders integreren in de multiculturele samenleving."

    Interessant punt! Naar mijn mening is dat in strijd met de rechten van de mens!
    http://erdebe.blogspot.com/2009/10/multikul-schendt-mensenrechten.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De roep om aanpassing van bedrijfsborrels en dergelijke is een onderdeel van de islamisering, en dat gaat gepaard met vaak misplaatste argumenten. Het leidt er toe dat er bij bedrijfsborrels uiteindelijk helemaal geen alcohol geschonken zal worden, alleen maar om intolerante moslims tegemoet te komen. Een kwalijke zaak, want ook de allochtonen die die verstikkende islamitische regels niet willen, worden weer gedwongen om daar rekening mee te houden en dat geldt ook voor niet-moslims. Het probleem is dat de tolerantie altijd maar eenrichting uitgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetje hysterisch verhaal van Mariska lijkt mij. Haar winkeltje zeer strategisch om de hoek van een school gesitueerd staat altijd bomvol. Vraag mij af wat voor een types haar dan zouden boycotten. Zelfs als zij Wilders zou stemmen zouden de grachtengorgelaars de suikerwens van hun kinderen niet kunnen weerstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je ziet hier de 'kruis'bestuiving tusssen sharia en socialisme vorm krijgen in praktisering van sharia-socialisme. Naar goed religieus gebruik treden daarbij buitensluitingsmechanismen op. Na de rode fatwa volgt de rode takfier. Al te goedgelovigen weten dan wat hen te doen staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marcouch (PvdA) pleitte bijvoorbeeld in het discussieprogramma Buitenhof voor hoofddoekjes bij de politie. Door de hoofddoek niet toe te laten, zou het politiekorps moslima’s uitsluiten, ...


    Kijk, dit opent perspectieven !
    Zo zou de politie mij niet meer zondermeer mogen benaderen.

    Immers het is ineens tegen mijn levensovertuiging om met iemand, een onbekende voor mij, op straat, een opsporingsbeamte oid, te spreken, indien hij/zij van een andere sexe is.
    En een hand geven aan een smeris is natuurlijk helemaal niet meer vanzelfsprekend. Zo'n viespeuk, die joden uit hun huizen haalt is niet meer,...zeg maar halal, voldoet nu ineens niet meer aan de normen.. die ik stel vanuit mijn nieuw geloof, wordt gemeden als de pest.
    Onze voorganger zei afgelopen week nog dat zo'n iemand best weleens kanker aan de tong zou kunnen krijgen. Dus mijdt haar/hem

    Idem wat betreft een vriendelijke of een waardige blik of elkaar recht in de ogen aankijken tijdens een gesprek, is een belediging voor mijn Grote Leidster (vsop), uit wiens liefde voor Haar ik handel.
    Zo'n minderwaardige hond ( of aap of zwijn) in uniform is volgens mijn ideologie of levensopvatting minderwaardig.

    Nu alleen even nog een kerk er bij verzinnen. En een oud boek natuurlijk ook. Onmisbaar.

    Op zolder heb ik vast wel wat liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hmm... thanks for thoughts )

    BeantwoordenVerwijderen