Het was weer erg gezellig. Eurovision deed de wereld aan en uiteraard werd Australië niet overgeslagen. Het kitschgala trekt hier een kleine half miljoen kijkers en is daarmee een absolute cult- en camphit met de nodige Eurovision parties ‘all over town’. Natuurlijk, dat is ook hier vooral een gay en fag hag aangelegenheid, maar op onze eigen Eurovision parties enkele jaren terug merkte ik hoe ook de heteroheren fanatiek meededen, commentaar leverden en voorkeuren en afschuw luidkeels lieten blijken.
Het ‘festijn van de slechte smaak’ heeft weinig meer te maken met de idealen – zo die er al waren – van de initiatiefnemers, namelijk een platform te vinden voor het Europese ‘lichte lied’ om het aldus naar een hoger plan te tillen, al vond iedereen het natuurlijk vertederend dat de Noorse winnaar van dit jaar, heart throb Alexander Rybak met zijn Fairytale, de hoogbejaarde Lys Assia - winnares voor Zwitserland van het eerste festival te Lugano in 1956 - uit pure vreugde de lucht in tilde. Vooral de Oost-Europese landen, pas in een recent verleden familie geworden van de overkoepelende European Broadcasting Union – of hoe dat tegenwoordig ook moge heten, men vergeve mij onnauwkeurigheid in deze – hebben de naam de festivalreputatie van kitsch en slechte smaak het meest eer aan te doen, maar Nederland liet dit jaar zien dat het daarin bepaald voor niemand onder doet. En dat niet middels het opentrekken van een blik huppelkutjes, zoals de Slavische landen gewoonlijk doen. Nee, Nederland zond De Toppers. – My God, do they have any idea how STUPID that sounds in English? – zo vroeg mijn wederhelft. Het antwoord laat zich raden.
De Australische presentatoren noemden de Nederlandse inzending ‘the three uncles you never had’. Ephimenco was in Trouw nog sterker met zijn ‘drie zakken aardappelen op het podium’. Tenenkrommend, het perfecte huwelijk van oubolligheid, kneuterigheid en brallerige kroeghumor. Leg maar eens uit aan Australiërs dat deze drie heren voetbalstadions weten te vullen. Men gaat warempel geloven dat er toch een flinke steek mis moet zijn met de gemiddelde Nederlander. Holland, wasn’t that that ‘cool’ country with all those ‘cool’ people?
Maar goed, Nederland werd bijna laatste in de tweede halve finale en miste dus opnieuw de boot. Gêne afgewimpeld. En dat was geheel terecht, want het festijn bood dit jaar zowaar een flinke handvol leuke inzendingen. Met de winnaar kan ik vrede hebben, al had ik zelf andere favorieten. De Franse Patricia Kaas zong het beste Eurovision nummer in jaren en was natuurlijk veel te goed voor dit festival. IJsland kwam met een goed nummer en eindigde verdiend als tweede. Erg leuke ‘ethnic sounds’ waren er van Turkije, Armenië en Moldova – ‘Where the fuck is Moldova?’ was een van die vragen die rondgingen op de Eurovision Party waar ik zondag was uitgenodigd – er was heerlijke over-the-top ‘popera’ van een Zweedse mezzosopraan (die vreemd genoeg nauwelijks scoorde). Wat aardappelzakken? Drie seconden kijken naar de hoogbelaarsde poledancer uit de Ukraïne – een nummer met de onweerstaanbare titel ‘Anti-crisis girl’ - en je wist dat we het konden schudden. De UK probeerde het met een draak van een Andrew Lloyd Webber song uit de school van ex-winnares Céline Dion en de Grieken zonden een in eigen land waanzinnig populaire adonis, die met zijn aalgladde show godzijdank in de middenmaat belandde.
Ach, ook na dit festival zal ik me ongetwijfeld overgeven aan een van die nutteloze speurtochten op Youtube. Oude nummer 1-hits, Nederpop uit de seventies (verdomd, Catapult gevonden, ze hebben ook echt alles!) en natuurlijk alle Songfestivals afspeuren naar die paar prachtige nummers die er ooit toch echt waren. Nee, ik heb het niet over de asolute wansmaak van ‘Ein bisschen Frieden’ of Bucks Fizz; ik refereer aan een veel verder verleden, toen het Songfestival nog een familiegebeuren was en ik mocht opblijven om de Hearts of Soul te zien, heerlijk, deze drie aan Dusty Springfield herinnerende meiden uit mijn woonplaats Harderwijk! Prachtig, maar natuurlijk geen winnaar was de James Bond-achtige vertolking van Eduardo Nascimento voor Portugal, 1967. De mooiste winnaars kwamen uit de kleinste landen: Sévérine overrompelde Eurovisie voor Monaco in 1971 en mijn absolute Songfestivalfavoriet is het door Serge Gainsbourg (inderdaad, van ‘Je t’aime…moi non plus’) geschreven ‘Poupee de cire, poupee de son’ van France Gall, winnaar voor Luxemburg in 1965. Als ik even een opsteker nodig heb, ga ik naar mijn laatste ontdekking, het aanstekelijke ‘Oggi di ragazza’ van Gianni Morandi, Italië 1970. Niet zo gek dat de Italianen het festival links laten liggen als je bedenkt dat dit nummer slechts 8e werd (bij een totaal van 12).
Het zal duidelijk zijn: In nachtelijke uren, als niemand me kan zien, verborgen achter de computer, zelfs onzichtbaar voor mijn wederhelft, komt de ware Eurovision tragic in mij naar boven. Ik zal er dan ook zeker weer bij zijn in Oslo volgend jaar.
Kees Bakhuyzen
:-)
BeantwoordenVerwijderenAbsoluut waar dat heteromannen het leuk vinden. Toen het songfestival nog serieus en westeuropees was, vond ik het te stom voor woorden. Maar sinds het te stom voor woorden is, samen met de oosteuropese inbreng, vind ik het hardstikke grappig. Heb je die 2 presentatoren gezien in de 1/2 finale met de toppers!? Dat was bijna een persiflage!
anyway....
Estland, Azerbeijan en Servie voor mij ;-)
Hé Kees, ik mis Abba en Vicky Leandros (apres toi, vre-se-lijk!) in je verhaal. Geen fan van? :-)
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenVoor de ware liefhebber een paar pareltjes der Italiaanse liedkunst, waaruit duidelijk mag zijn waarom de Italianen het zich makkelijk konden permitteren voor Eurovisie de neus op te halen.
BeantwoordenVerwijderenSan Remo 69, Bobby Solo - Zingaraook en beter klinkend:
San Remo 69, Bobby Solo - Zingara - 2Eurovisie 65, Bobby Solo - Se piangi se ridiUit de gelijknamige film uit 1966. (Eurovisie 66 flop voor Domenico Modugno)
Gigliola Cinquetti - Dio come ti amoHier nogmaals, nu in HQ, vanaf 0:00:32, maar je verdient vette punten als je niet in de lach schiet door het gedierte eromheen
Gigliola Cinquetti - Dio come ti amo HQ duiven
Eurovisie 74, Gigliola Cinquetti - SìSan Remo 71, Nicola di Bari - Chitarra suono più pianoLekker over de top: de treurnis van het emigrantenbestaan,
comm'è amaro stu ppane! - ach hoe bitter is het brood!
Massimo Raneri - Lacrime Napulitane
1967 vierde plaats: Vicky Leandros 'L'amour est bleu', geschreven en gedirigeerd door André Popp (ook bekend van Tom Pilippi, 1960 eerste plaats).
BeantwoordenVerwijderenKan het mooier?
Kleine kroketten Katinka
BeantwoordenVerwijderenDe Spelbrekers - Songfestival 1962
Gedeelde 13de plaats - Zero points
Elke morgen om half negen
Komen wij Katinka tegen
Rode muts en blonde lok
Hel geel truitje, blauwe rok
Maar ze trippelt zwijgend naast haar ma
Daarom zingen alle jongens haar verlangend na
Kleine kokette Katinka
Kijk nou eens een keertje om
Stiekempjes over je schouder
Je ma ziet het toch niet dus kom
Kleine kokette Katinka
Ben je verlegen misschien
We willen zo graag nog heel even
Een glimp van je wipneusje zien
Elke morgen, zon of regen
Komen wij Katinka tegen
Hakjes tik-tak op de stoep
Korte rok met nauwe coup
Maar haar blik verraadt geen nee of ja
Daarom zingen alle jongens haar verlangend na
Kleine kokette Katinka
Kijk nou eens een keertje om
Stiekempjes over je schouder
Je ma ziet het toch niet dus kom
Kleine kokette Katinka
Ben je verlegen misschien
We willen zo graag nog heel even
Een glimp van je wipneusje zien
Kleine kokette Katinka
Kijk nou eens een keertje om
Stiekempjes over je schouder
Je ma ziet het toch niet dus kom
Kleine kokette Katinka
Ben je verlegen misschien
We willen zo graag nog heel even
Een glimp van je wipneusje zien
La la la la la la la la...
La la la la la la la la...
La la la la la la la la...
La la la la la la la la...
Op de laatste cd van Spinvis 'Goochelaars en Geesten' staat het nummer 'was'. Het lijkt qua melodie ontzetend veel op het nummer
BeantwoordenVerwijderen‘Poupee de cire, poupee de son’
maar dan oneindig trager.
Ook mooi.