Gelukkig was James Gandolfini niet te trots om de rol van Tony Soprano in de televisieserie The Soprano's te accepteren. Toch heb ik eens gelezen dat Gandolfini twijfelde of hij de stereotiepe rol van mafia-baas wel moest spelen. Hij is immers een Amerikaan van Italiaanse komaf, wat natuurlijk ook de reden is dat hij voor deze rol werd gecast. Goddank hebben de schrijvers het scenario ook niet op voorhand op verzoek van de acteur aangepast. De rol leverde Gandolfini uiteindelijk drie Emmys op, waaronder één voor 'Best Actor in a Drama'.
Nasrdin Dchar is een acteur van Nederlands-Marokkaanse komaf die momenteel erg in de belangstelling staat. Hij is nog jong, 32, maar hij gaf zijn rol in een theaterstuk van scenarioschrijfster Maria Goos - niet de eerste de beste – op omdat zijn personage Mohammed een dief bleek. Dchar had geen zin in die clichérol; niet alle Marokkanen zijn dieven, nietwaar. Zat zijn trots hem in de weg? Want waarom zou een acteur die een dievenrol speelt daar niet de harten van kijkers mee kunnen veroveren? De serie The Soprano's is allang op dvd verschenen, ga daar eens lekker naar kijken, zou ik zeggen maar blijkbaar is Dchar op de een of andere manier een bijzondere acteur want Goos schreef een nieuw stuk voor hem. In Nederland is dat dus mogelijk, als je afkomst maar goed is.
Dchar won, het zal niemand zijn ontgaan, onlangs het Gouden Kalf voor beste acteur vanwege zijn rol in de roadmovie Rabat waarin drie vrienden van Nederlands-Marokkaanse komaf van Nederland naar Marokko reizen. Ik hoef de film niet te zien om te weten dat de jongens in de film vast brave jongens zijn die problemen hebben, iets met hun 'identiteit' wellicht, maar die zich onderweg naar Rabat in ieder geval niet te buiten gaan aan diefstal, godslasterlijke zuippartijen, verkrachtingen, moord of erger. Evenmin verwacht ik iets opzienbarends als een donderspeech van het niveau van Tony Soprano.
Nee, Rbat lijkt me een beetje een saaie film, die ik aan me voorbij zal laten gaan, zeker nu ik Dchars half spontane, emotionele, wat kinderachtige speech/dankwoord “ik ben een moslim, en ik sta hier met een fokking Gouden Kalf in mijn hand!” heb gezien. (filmpje) Ik kreeg de indruk dat hij zichzelf niet geheel onder controle had maar hij greep wel de gelegenheid aan om zichzelf en anderen voor bange mensen uit te maken. Hij zegt te weten wat angst doet want “bange mensen zijn makkelijk te beïnvloeden.” En: “We worden tegenwoordig geïnjecteerd met angst.” Om vervolgens te refereren aan Maxime Verhagen, Geert Wilders en diens aanhangers. Die spontane verwijzing kon en zou de succesvolle maar angstige acteur de zaal laten horen.
Er is natuurlijk geen mens die Nasdrin Dchar zijn Kalf misgunt, Verhagen niet, Wilders niet of welke PVV-stemmer dan ook. Waarom zouden ze? En in godsnaam, waarom zouden ze bang zijn voor deze man? Maar is wat hij de zaal zo nodig moest laten horen nu een speech van een gelauwerde acteur of van een slecht politicus? Dchar wil geen clichérollen meer spelen van de Marokkaan, maar hij heeft met z'n politiek beladen toespraakje juist een clichébeeld van jewelste neergezet, namelijk de Marokkaan die te trots is om een clichérol te vervullen, die uiteraard moslim is, die een moeder heeft die zich in lagen stof bedekt, die makkelijk huilt (wist ik niet, voegen we eraan toe), die trots is op zijn Marokkaanse bloed (wist niet dat dat bestond) en die het bij uitzondering ver schopt.
Wel wel wel, dat was weer lang zoeken alvorens we toch nog net iets negatiefs over deze moslim konden uitpersen, niet Annelies? Ha, je dag is weer goed. Hij is "stereotype". Gelukkig maar. Toch nog wat pietluttigs gevonden.
BeantwoordenVerwijderenGoed stuk!
BeantwoordenVerwijderenVond het zelf jammer dat Dchar niet van de gelegenheid gebruik maakte om vooral de moslim jeugd te vertellen dat DIT INTEGREREN IS: JE BEST DOEN, WESTERS GEKLEED ( HET LIEFST, ANDERS MAAKJE ZO'N UITZONDERING VAN JEZELF)GOED NEDERLANDS SPREKEN, HARD WERKEN EN DAN KOM JE ER WEL
Leuk dat je het fragment van The Soprano's aanhaalt want nu, na een aantal jaren is dat een van de fragmenten die me nog steeds helder voor de geest staat. Een fragment dat opviel door zijn uitzonderlijkheid, maar ja het is maar een televisieserie he.
BeantwoordenVerwijderenJa aan die Soprano's had die over het paard getilde Dchar een voorbeeld kunnen nemen. Ja, heel terecht, want hij is nu meer dan stereotyp, de hypocriete moslim die klaagt en wegkijkt van de veel grotere intolerante vanuit zijn geloof. Ik zal vanwege dit voorspelbare verongelijkte moslimgeklaag geen verdere moeite meer doen om hem te leren kennen.
BeantwoordenVerwijderenJa mooi Annelies, helemaal in de traditie van senator Algra: ik hoef die film niet te zien, ik weet zo ook wel wat ie waard is.
BeantwoordenVerwijderen@Archibald K. Ja, en net als Algra span van der Veer ook een proces tegen Dchar aan.
BeantwoordenVerwijderen@Willem, ik dacht niet dat het Algra was die aangifte deed tegen Reve, maar ik weet het niet zeker. Algra schreef dacht ik alleen boze stukken.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen