Vraag en Antwoord (6): Email NRC aan arabist Jansen

Vraag_top_1

Let op! Plus update, zie onderaan de tekst, email (3) van NRC.

Email van NRC Handelsblad aan de heer Jansen (arabist)
, 22.4.2009.

(email 1) Vraag:

Geachte heer Jansen,


Uit de krantenkoppen is de term deze weken niet weg te denken: legerimam. Onze krant heeft zelf al geschreven dat Ali Eddaoudi geen imam ís maar een geestelijk verzorger. Echter, de media, waaronder wijzelf overigens, volharden in het gebruik van 'imam'. Nu vraag ik mij af, is er een Arabische term voor wat Eddaoudi doet? Hij is dus een geestelijk verzorger gericht op moslims. Geen imam dus, maar is er een ander woord voor?

Ik vraag dit aangezien de opiniepagina van NRC Handelsblad hopelijk vrijdag een stukje gaat publiceren over het imam-taalmisverstand. Het lijkt ons interessant (en constructief) om in een feitenkadertje op te schrijven hoe wij Ali Eddaoudi dan wél moeten noemen.

Heeft u een idee? Graag hoor ik van u. Hieronder mijn gegevens.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,


[uit genade is de naam van de schrijfster weggelaten]

NRC Handelsblad


(email 2) Het antwoord (per email) van Hans Jansen luidt:

Ach, islam betekent vrede, uw krant weet zulke dingen toch heel goed.


(email 3):

Geachte heer Jansen,

Haha, het ging mij om het woord imam en over geestelijk verzorgers, niet om het woord islam. Maakt niet uit, ik heb het antwoord al elders vernomen.

Met vriendelijke groet,



.............................
NRC Handelsblad

10 opmerkingen:

  1. LOL
    Het enige juiste antwoord. Jansen ten voeten uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil Dr Noble bedanken voor het helpen genezen van mijn MS. Ik werd 4 maanden geleden gediagnosticeerd en ik was in de war, bang en bezorgd dat ik zou sterven zodra de artsen zeiden dat MS geen genezing heeft, maar godzijdank vond ik Dr Noble die zijn kruidenformule therapie gebruikt om me te behandelen en te genezen van MS. U kunt vandaag nog contact met hem opnemen om uw MS, ALS, MND, PARKINSON e.t.c kruidenformule te krijgen die wordt geleverd met een 100 procent garantie via peterwiseherbalcenter@ gmail. com of voeg hem toe op WhatsApp via + 23490 59610643 .





      Verwijderen
  2. Het is godvoordommen.nl jammer dat luxvoor.nl ter ziele is want ik had graag in felix.meritis.nl graag een debat gezien tussen Ramadan en (Arabist)Jansen over het antwoord op de vraag wie van beiden weet wat een Vaize is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. - graag 1 graag minder lezen -

    Een debat tussen het geven van niet-antwoorden en het niet-geven van antwoorden onder moderatie van Marcel van Dam vind ik niet te versmaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Legerimam, legerimam,....hmmmm
    Is dat iets wat lijkt op een tautologie of een pleonasme ?

    Maar welk leger ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Koninklijk om uit genade de naam weg te laten. Ik zou toch wel heel graag willen weten of dit een stagiaire was of een gewone medewerker.
    Tenenkrommend.
    Alsof de problemen tussen het mohammedanisme en de liberale democratie taalkwesties zijn.
    Hoewel. Tot op zekere hoogte is dat ook het geval. Volgens Donner, en niet alleen volgens hem, is democratie niets anders dan meeste stemmen gelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Frans G. Geen stagiaire maar een gewone, vaste medewerker/redacteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Frans,

    Donner is alleen maar democratisch als het hem uitkomt.
    Als tweederde van Nederland voor de sharia is dan komt er een sharia. Als tweederde tegen de nieuwe EU grondwet is (en dat was geen Als) dan heeft Donner daar niets mee te maken.

    Minik

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig, ik heb net een column voltooid over een andere medewerker van NSB Handelsblatt, die op BNR alle ruimte kreeg om Geert Wilders te demoniseren. NSB Handelsblatt: houweel voor de geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Dirk
    Het komt mij voor dat de pas benoemde legerimam inderdaad met twee petten op loopt. Wat handig toegepaste taqiyya naar suggestie van Mohammed al niet mogelijk maakt. Hij maakt deel uit van het leger van Mohammed en hij krijgt betaald door ondermijnend aanwezig te blijven in het Nederlandse leger. Al even WIN WIN als de stunt die Bin Laden bekostigd en gefaciliteerd door Amerika in Amerika liet uitvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen