Kaas van gehoornde dames

Kaaskop die ik ben, - ja zeg, waar anders moet ik m’n boterhammen mee beleggen, met zoete jam of hagelslag, of met ta-hín soms? Dank je wel, ik ben meer van de hartig, en vleeswaren inmiddels alleen als ze vers van ’t mes zijn en van onbesproken kwaliteit want dat smaakt zoo veel beter en is normaal voor ’t dier dat net zo goed een levend wezen is -, dus kaaskop die ik ben, ’t is kaas en kaas zal het blijven. Zeker nu ik een nieuwe soort heb ontdekt: Remeker kaas.

Weleens van gehoord? Dat verwondert me niet want de natuurkorstkaas is in menig opzicht enig in z’n soort.

Remeker boerenkaas is rauwmelkse kaas, gemaakt van de zuivere melk van gehoornde dames. In dit geval Jersey koeien. Jawel, koeien hebben horens maar wie dát nog weet, mag in de krant. De bio-industrie levert dan wel goedkoop vlees voor alleman maar maakt ook meer kapot dan je lief is want sinds die haar intrede deed, worden de horens, hupsakidee, van jongs af aan van de koeien afgesneden. ’t Kon ineens niet meer want zo veel vervaarlijk gekromde uitsteeksels bij elkaar was te gevaarlijk in de krap bemeten stallen. Dan bouw je dus geen ruimere stallen maar dan vermink je dieren…. Het zal je maar gebeuren (je gaat toch ook geen stukje voorhuid van een mannenpenis afsnijden of van een vrouwenclitoris omdat…. o wacht) want wat blijkt nu, die horens zitten er niet voor niets op, ze spelen wel degelijk een belangrijke rol in ’t leven van mevrouw het damesrund en zijn zodoende smaakbepalend voor de melk en …… de kaas. Je had het zelf kunnen bedenken. (Lees er hier meer over.)

Nu mag rauwe melk in Nederland niet (verpakt) verkocht worden maar de kaas die ervan gemaakt wordt gelukkig wél.

En jammie, jammie, wat is die Remeker kaas lekker!

Je wilt nooit meer iets anders en hoe ’t precies zit weet Remeker kaasboerin Irene van de Voort
haarfijn uit te leggen in haar boek ‘De Boerin Vertelt’, maar je schijnt er dus minder (snel) dik van te worden want Remeker kaas bevat in tegenstelling tot ‘gewone harde kazen’ nog het enzym lipase dat vet afbreekt. Zo klopt alles weer! Kaas is lekker, kaas is gezond!

En dan heb ik ’t nog niet eens over het vlees van deze gehoornde Jersey dames, die op het boerenbedrijf van de familie Van de Voort uit Lunteren een normaal, vrij en lang en gezond leven leiden - nee, niks te pijn lijden - voordat ze uiteindelijk naar de slacht gaan. De verhouding mens-dier moet wel duidelijk blijven natuurlijk. Maar voor dat zo ver is, zijn er tien, twaalf mooie, gezonde koeienjaren verstreken en is de koe er aan toe, doet boer Jan Dirk mij geloven, dan loopt ze gewillig en vrijwillig de vracht/slachtwagen in. Ondertussen lijkt ’t wel alsof ze de koeien daar bij Van de Voort masseren, zoo uitermate sappig en smakelijk zijn die lapjes vlees. Ja, er hangt een ander prijskaartje aan maar ik hoef toch niet elke dag vlees te eten?
Als je een stukje Jersey vlees te pakken kunt krijgen, moet je direct toeslaan, zou ik zeggen. Nu weet ik toevallig welke biologische slagerij - de enige in Nederland! - een keer per maand!, een Jersey koe uit Lunteren afneemt en die informatie wil ik hier wel met u delen want deze delicatesse wil je niet missen al was het maar eens in een life time: Biologische Slagerij Bussumerstraat 50, 1211 BL Hilversum - www.biologischeslagerij.nl

De kaas evenwel, die is zowel in binnen- als buitenland niet meer te stoppen. Er zijn talloze verkooppunten en toprestaurants met Michelinsterren die de Remeker op het menu hebben staan. De kaas is al verkocht voordat-ie gemaakt is! Drie Remeker kaasvariaties kende ik al: Pril, Rijp en Olde en sinds kort, zo las ik op de Remekerwebsite, is daar Pracht bijgekomen.

Genoeg redenen voor een kaasmens als ik om deze prachtkoeien in ’t echt te bewonderen en dus ging ik in juni naar de Open Dag van kaasboerderij Van de Voort, die ook nog eens Agrarisch Ondernemer van het jaar 2016 is geworden. Met 7 fte plaatsen boeren ze uitstekend en verdienen ze goed geld. Logisch, anders krijg je die prijs ook niet.

U had er bij moeten zijn die zaterdag, al was het maar om boer Jan Dirk tijdens de veldexcursie met z’n blote handen in de grond te zien wroeten op zoek naar de wormen die zijn landje zo vruchtbaar en uniek maken. Allemaal door de reukloze (echt waar) koeienvlaaien van de gehoornde dames. Wageningen weet zich, naar verluidt, voor een raadsel gesteld maar het is Jan Dirk en Irene Van de Voort wel degelijk gelukt om na jaren zwoegen, uitproberen en vooral doorzetten zónder antibiotica te gebruiken en mét gehoornde dames een bijzondere kringloop tot stand te brengen.

Eerlijk gezegd vond ik het ’n klein beetje link zo tussen die grote gehoornde dames in de wei. Ze staken hun nieuwsgierige gehoornde koppen niet onder stoelen of banken maar ú hoeft geen jaar te wachten voor een kennismaking, u kunt ook de film ‘Dansen met Gehoornde Dames’* bekijken (dvd). Waarom die nog niet op de teevee is vertoond, is mij een raadsel. Iets met past niet in format, te educatief voor de publieke zender, gadsie. Ik weet wel zeker dat de film aanstekelijk werkt.

O ja, halve wijntijger die ik ben geworden, vroeg ik de boer welke wijn hij bij zijn kaas drinkt. Zijn antwoord klonk eenvoudig: “natuurwijn, ik drink alleen natuurwijn.”. En dat die natuurwijn rood van kleur was. Met deze summiere informatie moest ik het doen. Maar u begrijpt daar laat ik het niet bij, al ben ik dan geen sommelier, ik doe wel graag alsof. Het veelgehoorde drink de wijn uit de streek waar het product vandaan komt, gaat hier helaas niet op. Moet je mee oppassen. Neem bij de Remeker Rijp, Olde of Pracht een volle rode: DOLCETTO d’Alba 2012 Le Liste bijvoorbeeld. Nu op dronk en te koop bij de Biologische Slagerij Hilversum waar u behalve de Remeker kaas ook een stukje Jersey vlees kunt scoren, als u geluk hebt tenminste want zoals gezegd, de Jersey koe leeft een lang en gelukkig leven. Natuurlijker kan haast niet.

 * Koe Gerda is inmiddels opgegeten, ze smaakte verrukkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten