Twee plus twee is vier-en-een-half (10)

Prof. dr mr Maurits Berger (Universiteit van leiden): "De sharia en het Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk".

Shariatwee_2

Bron

[Lees hier Twee plus twee is vier-en-een-half (1), en (2) hierr, en (3) hierr. en (4) en (5) hier, en (6), (7) (8) (9)]

7 opmerkingen:

  1. Dhimmi van de maand? Of meteen maar voor 2010? Hier gaat niemend meer overheen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit had de wereld al uit moeten zijn voordat de fotografie werd uitgevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zie je maar wat een verschil een paar procentjes kunnen zijn. Het DNA van een aap en een mens komt ook 99% met elkaar overeen. Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van die hooggeleerde Berger begrijp ik niet zo veel, en het blijft voor mij een beetje gissen wat hij nou bedoeld heeft met zijn hier geciteerde uitspraak. Zou hij, geconfronteerd met dit soort excessen, aannemelijk kunnen maken dat dit geenszins representatief is voor de sharia en bijvoorbeeld beweren dat ook in de toepassing van Nederlands recht uitglijders en excessen voorkomen? Hoort dit nu wel of niet bij de sharia? Of kun je misschien niet spreken van "de sharia", net zo min als van "de islam", omdat er vele verschillende uitleggingen zijn?
    Maar dat hoor ik hem niet zeggen. Het jammere is, van een man die zo'n rare uitspraak doet, kan ik moeilijk geïnteresseerd zijn in wat hij verder te melden heeft. De zegening van zijn deskundigheid zal dus aan mij voorbij gaan.
    Hoe het zij, ook zonder even deskundig te zijn als hij wil ik wél aannemen dat de meeste moslims, inbegrepen voorstanders van sharia-rechtspraak, de praktijken waarvan deze horrorfoto getuigt, afwijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Ik wil wél aannemen dat de meeste moslims, inbegrepen voorstanders van sharia-rechtspraak, de praktijken waarvan deze horrorfoto getuigt, afwijzen"

    Waarom? Hoor jij ze dat weleens zeggen? Lopen ze te demosntreren op straat om zich van de misdaden van islamisten te distantiëren?
    Ikke niet, dus ik koop niks voor dat soort vermoedens

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede vraag, @Paardestaart.
    De situatie dat ik met een moslim een persoonlijk gesprek heb doet zich zelden voor, dus voor wat moslims over de islamistische misdaden te zeggen hebben moet ik af gaan op wat ik in kranten lees of via teevee of radio zie of hoor. Nou moet ik zeggen: je hoort wel eens van moslims die zich openlijk distantiëren van het islamistisch geweld. Laatst meende ik zelfs te horen van een heuse fatwa van een collectief van imams tegen het islamistisch terrorisme. Het was nieuws op de voorpagina, of minstens pagina 3 van onze dagbladen. Maar of ook veel moslims daar iets van vernomen hebben en het met instemming hebben begroet, is onzeker. De moslims die aan kijken naar Al Jazeera de voorkeur geven boven het lezen van onze Volkskrant zal het waarschijnlijk zijn ontgaan. Wat je vooral bij de welbepraakte moslims hoort, die door onze media de moeite waard worden gevonden om hen hun zegje te laten doen, is verontwaardiging over het idee dat moslims, als moslims, met dat islamistisch geweld überhaupt in verband worden gebracht en dat van ze gevraagd wordt om zich ervan te distantiëren. Zo min als het voor een Rotterdammer zo noodzakelijk zou zijn om zich openlijk van een Feyenoord-hooligan te distantiëren, zo min zou het voor een moslim noodzakelijk zijn om zich van het misdadig islamisme te distantiëren; en zo min als het van wellevendheid zou getuigen om aan een willekeurige Rotterdammer te vragen of hij zich wel van dat Feyenoord-hooliganisme distantieert, zo min zou het wellevend zijn om van een willekeurige moslim te vragen of hij zich van de islamisten distantieert. De boodschap is dat het vanzelf spreekt dat ze zich ervan distantiëren en dat wij dat dienen te weten. En als we er niet zo zeker van zijn, wel foei, dan zijn wij islamofoben.
    Wat demonstraties betreft met grote aantallen moslims, daar heb ik er een aantal van voorbij zien komen. Lang geleden die demonstratie met érg veel moslims en spreekkoren "dood aan Rushdie" -hoeveel procent van het totaal zou het geweest zijn en hoevelen die niet mee demonstreerden hadden dezelfde denkbeelden? Later, 2002, een anti-Israël betoging, wederom met érg veel moslims, en vooral ook heel veel lieve jonge gehoofddoekte meisjesgezichtjes; naar mijn indruk was heel islamitisch Amsterdam op de been, broederlijk/zusterlijk verenigd met autochtone antisemieten, al dan niet van extreem linkse huize; wat die allemaal riepen en aan leuzen op spandoeken meezeulden ga ik hier niet opsommen. Maar nee, nu je het zegt, als er een demonstratie tegen islamistisch geweld van moslims is geweest, dan is mij dat ontgaan, hetgeen er op wijst dat als die betoging toch wel eens heeft plaatsgevonden het nooit erg veel moslims geweest kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen