Vannacht

Vannacht was ik op verjaardagsvisite. In mijn droom althans. Ik liep een huiskamer binnen waar dertigers de overhand hadden. Voornamelijk stelletjes. Hun kroost kroop als rupsjes over de huiskamervloer en al was het dan een droom, ik lette goed op dat ik niet met m'n hakken per ongeluk op de grappige maar kwetsbare ledemaatjes ging staan. Ik moest er niet aan denken.

Ik kende vrijwel iedereen, de een wat beter dan de ander, de sfeer was gemoedelijk en, zoals het op dergelijke gelegenheden hoort te zijn: het ging over ditjes en datjes, en de kinderen. Heel geruststellend. Met gemak zou ik zo de diepe slaap inrollen, maar een gesprek aan de eettafel trok mijn aandacht. Ik luisterde mee en hoorde de mannelijke helft van een nog net kinderloos stel vol overtuiging beweren dat wetenschap ook maar een mening is. Voor de luisteraars herhaalde hij dit nog eens met klem.

Ik bewoog me onrustig in bed maar m'n droom ging door en ik bleef aandachtig luisteren. Even later hoorde ik luid en duidelijk beweren dat wij in het Westen dan wel kunnen vinden dat de westerse cultuur superieur is aan de Arabische of islamitische cultuur maar dat die mensen in de islamitische wereld over ons precies hetzelfde denken. Daarmee was voor deze opgeleide persoon de kous af. Alle culturen zijn evenveel waard.

Nu schrok ik echt wakker. M'n hart klopte iets te hard. Ja, dacht ik, dat moet je eens vragen aan de vrouwen in Iran of Saoedie-Arabië, alsof die mensen daar niet heel goed zien dat wij het hier veel beter hebben... Je hebt je diploma dan wel behaald maar het is je niet gelukt van het postmodernistisch denken verschoond te blijven.

Ik tobde verder over hoe dat postmodernisme ons (onderwijs)systeem had kunnen binnensluipen en of dat niet opgelost kon worden, maar er gebeurde iets merkwaardigs, ik sukkelde weer in slaap en zag mezelf opnieuw dezelfde met slingers versierde huiskamer binnenlopen waar de visite m'n afwezigheid niet had opgemerkt. Alleen de dertiger door wie ik wakker was geschrokken, was verdwenen, wat heel verstandig van hem was, maar blijkbaar mocht ik de uitsmijter van de verjaardag niet missen.

Een leuke, jonge moeder die wel wist wat ze wilde en die na drie meisjes te hebben gebaard voorzichtig aan het werk was gegaan, gaf een dag per week les op een basisschool, elke week weer aan een andere klas en als het tegenviel zelfs op een andere school, gewoonlijk 'achterstandsscholen'. Geen dankbaar werk maar hard werken om de mondige kindjes erbij te houden en dat deed haar dan ook verzuchten dat ze het geen slecht idee zou vinden als de meisjes en de jongens gescheiden lessen zouden krijgen. Om praktische redenen, dat wel, want het was voor haar klip en klaar dat de meisjes nu de dupe waren van de klierige jongens die alle aandacht opeisten. De meisjes wilden wel maar die jochies! Ja, gescheiden les zou echt beter voor de meisjes zijn.

Ik wilde iets zeggen, ik wilde heel veel vragen, bijvoorbeeld of zij (of ik) zelf op een 'gescheiden school' had gezeten, of dat nodig was geweest en of ze wel eens van de nonnen had gehoord en ik had willen vragen of ze niet tijdens haar opleiding had geleerd hoe hier mee om te gaan. Kon ze zich voorstellen dat 'n bepaalde cultuur die zich steeds nadrukkelijker in Nederland manifesteert, het zou toejuichen als er sexe-scheiding op basisscholen zou plaatsvinden? Maar ik realiseerde me net op tijd dat ik droomde, dat er helemaal niets aan de hand was. Nee, deze lieve, aardige en gestudeerde jonge mensen zouden dergelijke domme dingen in het echt nooit zomaar beweren! Het was slechts een droom.

Maar de ochtend was nog uren verwijderd en ik had er nu wel even genoeg van. Voor de zekerheid nam ik een halve slaappil in.

AnneliesvanderVeer

11 opmerkingen:

  1. Culturen zijn niet gelijkwaardig.Je kunt als mens niet verder komen dan objectivistisch de diverse culturen waarnemen, de meeste mensen blijven in het subjectieve "moment" hangen.Als je culturen vanuit de ideeen van Norbert Elias bekijkt dan heeft de westerse een enorme voorsprong op de islamitische cultuur, daar hoeven we geen doekjes om te winden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog iets en dat is geen grap.Lang lang geleden was het in het westen normaal om tijdens de maaltijd op de grond te spugen.
    Dat spugen zien we na honderden jaren afwezig te zijn geweest weer opduiken, meestal bij het betreden van een bus, vraag het maar eens aan de bestuurder.
    Tja, culturele verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ tobsporter

    Een Erlcorrectie op Uw visie dat "culturen niet gelijkwaardig" zijn.

    Dat zijn ze - helaas voor U - wèl. Alleen zijn ze niet gelijk.

    Als je op waardenniveau kijkt, zie je a. een boel waarden overal terugkomen (de uitwerking op het handelingsniveau kan evenwel in meer of mindere mate verschillen) en b. waarden zijn sowieso per ultimo onvergelijkbaar. Dat maakt het voor zoveel mensen zo moeilijk om met verschillende waarden om te gaan: al snel kiezen ze - meestal de hun vertrouwde - eigen waarden.
    Als je kiest voor bepaalde 'eigen' waarden casu quo cultuur dan hanteer je immer een specifiek criterium of set van criteria die zelf ook weer waarden uitdrukken en uiteindelijk zelf niet verder zijn te legitimeren of te funderen tenzij vanuit een metafysica of machtsmoment. Quis iudiciabit?

    Culturen zijn dus gelijkwaardig, doch niet gelijk. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken het begrip 'cultuur' te star en stringent te nemen: dat is het namelijk niet, getuige de realiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Postmodernisme is de grootste zwakte van het westerse denken en dat weerhoudt de westerse mens om kritisch te zijn ten aanzien van totalitaire en intolerante niet-westerse ideologieën door alles maar te reduceren tot het is maar een mening. Wanneer in een islamitisch land andersdenkenden geen vrijheid hebben en vrouwen worden onderdrukt, dan kun je natuurlijk gemakshalve alle kritiek daarop reduceren tot maar een mening, in plaats van het besef tot je laten doordringen dat het hier niet om een mening gaat, maar om universele mensenrechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erlkönig, ik zie dat U twee woordenboeken naast uw cp heeft liggen.Het taalgebruik uwerzijds nou laten we eens kijken, een kleine onvoldoende, er is nog ruimte voor meer helderheid.Ik zou zeggen neem er nog een.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Erl,


    Wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. Als ik zoiets lees ben ik altijd nieuwsgierig hoe men daar nu precies op gekomen is. Nu moet ik zeggen Erl, dat het wat magertjes is wat je ons voorschotelt.

    Als iets gelijkwaardig is, dan verondersteld dat een uitwisselbaarheid. Probeer dat in de praktijk eens uit Erl en je zult zien dat men er geen kant mee op kan als het om culturen gaat. Ja, zou je dan kunnen zeggen, maar zijn dan ook niet gelijk. Maar Erl, dat betekent dat ze niet vergelijkbaar zijn en dus niet uitwisselbaar. Je hebt er vast geen bezwaar tegen als ik dat rare zinnetje ‘gelijkwaardig, maar niet gelijk’ gewoon prietpraat noem?

    Alleen als je het betrekt op het begrip ‘rechten’ zou zo’n zinnetje nog enige betekenis kunnen hebben. Men ziet dat dan ook terugkomen in de stelling dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk. Dat hulpmiddel ‘rechten’ op een cultuur losgelaten levert echter de vreemde situatie op dat kannibalisme evenveel rechten zou hebben als een koekje bij de thee. Waarom niet gewoon gezegd dat iets meer of minder superieur is aan het ander? Dat is beter verdedigbaar en het criterium daar voor is minder lastig te bedenken dan je in allerlei bochten te wringen om een zeker gelijkheidsdenken er door te persen. Waarom zou ik van een Miele wel mogen zeggen dat deze superieur is aan een Indesit, maar ditzelfde niet over verschillende culturen? Nu maak ik me sterk voor het idee dat u dat op geen enkele manier kunt uitleggen zonder terug te grijpen op de heilloze poging moraliteit afhankelijk te stellen van tijd en gewoonte. Dit leg ik u nog wel een keer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het postmodernisme (denken) heeft de mensen lui gemaakt, juist de jonge generaties lijken er door vergiftigd te zijn. Het sluit natuurlijk perfekt aan bij het multiculturalisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als het een droom was, dan een droom waar je na ontwaken ten onrechte even van denkt dat het maar een droom was. Een pleidooi voor sexescheiding op basisscholen heb ik weliswaar zelf nooit gehoord, maar ik kan mij zeer goed voorstellen hoe bijzonder lieve, idealistische, progressieve en gestudeerde jongedames zo'n pleidooi houden. Dat wetenschap ook maar een mening is en dat alle culturen even veel waard zijn heb ik wel degelijk verschillende malen horen verkondigen, niet alleen op gezellige verjaardagsfeestjes. Degene die zulke dingen verkondigt is er doorgaans wél van overtuigd dat zijn of haar mening stoelt op superieur filosofisch inzicht, en dus zeker niet evenveel waard is als de tegenovergestelde mening. Wie naar voren zou brengen dat wetenschap toch wel wat meer is dan zo maar een mening en dat onze cultuur in zekere opzichten wel degelijk superieur is aan bijvoorbeeld de Arabische, zou blijk geven van oppervlakkig denken en onvoldoende filosofische scholing.
    Overigens, met het met elkaar vergelijken van hele culturen, zonder heldere afbakening vooraf van wat we ons bij die culturen allemaal moeten voorstellen, heb ik wel moeite. En het gaat uiteindelijk om een waardeoordeel. Waarom een compositie van Beethoven superieur is aan één van bijv. Friedrich Kuhlau, is voor muziekkenners tamelijk evident, maar Beethovens superioriteit, hoe evident ook, is toch niet goed vatbaar voor hard bewijs.
    Je zou wel kunnen zien dat de concertzalen leeg bleven als de Beethoven-cyclus werd vervangen door een Kuhlau-cyclus. En zo zie je dat uit islamitische landen velen graag naar het Westen emigreren, maar dat er van een omgekeerde beweging van westerlingen die zich graag in een islamitisch land vestigen geen sprake is. Maar qua bewijs voor de superioriteit van de westerse cultuur is dat strikt genomen niet voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een bewijs dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, zie je hier en waar blijven nou alle protesten van de linkse mensenrechtenactivisten die wel voor Amerikaanse moordenaars in de dodencel demonstreren, maar nu zwijgen. En volgens de postmodernisten zijn alle culturen toch even mooi?

    Dit is Ali Sibat, de Libanese paragnost die in Saoedi-Arabië ter dood is veroordeeld wegens hekserij.

    Saoedi-Arabië gaat TV-ster onthoofden

    http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/03/31/saudi.arabia.sorcery/index.html?hpt=T2

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik neem een cd uit de kast met muziek gecomponeerd door Sahib Shihab-music for the small hours.Sahib is een amerikaanse neger in de jaren zestig tot de islam bekeerd.Ook pak ik een cd,een strijkkwartet van Beethoven uit de kast.Beide stukken muziek bieden we aan een groep testpersonen binnen een betrouwbaar experiment.Laten we maar eens kijken welke cd de grootste draaibaarheidsfactor heeft, of wel het meeste waard is. Zeker meer waard dan de muziek van David Bowie,die wel in een ander experiment gebruikt kan worden. Dat experiment zal over het verschil in effect van bepaalde kleding op de mens gaan. Bowie draagt hierbij een Doir Homme overhemd gecombineerd met rode schoenen.Zijn opponent draagt zijden muiltjes en een mooie kaftan.
    P.s. de kaftan was binnen de modewereld een mislukking ondanks verwoede pogingen van diverse ontwerpers ook daar een Ferrari aan over te houden.
    Hoe onwerkelijk, Saoedische prinsen komen ieder zomer naar Marbella en gaan rollebollend in een t-shirt over straat, hoe westers,op zoek naar een vrouw in ruil voor een Rolex.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen