De noodzaak van het ritueel

Mensendier
Wederom actueel!

(...)
Zonder te willen beweren dat het stierenvechten prettig is voor de stieren, dat er geen mishandeling, pijn en lijden aan te pas komen of dat het niet verboden moet worden, wil ik een lans breken. Niet op de nek van een stier, maar voor wat, naar ik hoop, de kern van het stierenvechten is en mogelijk ook van het ritueel slachten: dat de slacht van een dier een serieuze aangelegenheid is, een daad om bij stil te staan en om te markeren. In de bio-industrie is de dood van een dier alleen in economisch opzicht belangrijk, het dier zelf doet er niet toe. Het doden is onderdeel van het productieproces en betekent verder niets, geen primitief vermaak, geen lust opwekkend gebeuren of amusement. Het betekent niets én het is niet zichtbaar. Zolang de bio-industrie niet omgevormd is of uitgebannen, ben ik bang dat het volledig laten verdwijnen van wreed geachte gebruiken die nog wel enige betekenis geven aan de slacht en het dier zelf, geen goed idee is. Zolang de bio-industrie er is, is het misschien wel gevaarlijk om het stierenvechten of het ritueel slachten te verbieden, omdat het doden van dieren dan nergens meer enige betekenis heeft. In hun meest ideale vorm geven stierenvechten en ritueel slachten die betekenis wél. Zij voorzien, alweer in de meest ideale vorm, ook in een systeem van regels voor de slacht. Temple Grandin beschrijft dat in haar boek Thinking in pictures als volgt.

'Killing is kept under control because it is done in a special place, according to strict rules and procedures. [...]. I believe that the place where an animal dies is a sacred one. There is a need to bring ritual into the conventional slaughter plants and use it as a means to shape people's behavior. It would help prevent people from becoming numbed, callous, or cruel. The ritual could be something very simple, such as a moment of silence. In addition to developing better designs and making equipment to insure the humane treatmant of all animals, that would be my contribution. No words. Just one pure moment of silence. I can picture it perfectly. *

Ik besef dat Grandin en ik uitgaan van een ideale situatie. Daar kan bij opgemerkt worden dat die ideale situatie in de bio-industrie nog niet eens in potentie aanwezig is, terwijl dit bij het stierenvechten en de rituele slacht wel zo is. Ik schrijf dit in de wetenschap dat ik waarschijnlijk door de meeste dierenliefhebbers niet begrepen zal worden en gediskwalificeerd als iemand die het mishandelen van dieren zou willen toestaan uit religieuze overwegingen, maar dat is beslist niet zo. Anders dan Grandin ben ik niet gelovig. Ik hang geen enkele religie aan en ben net als de meeste verstandige mensen mordicus tegen door religies opgelegde gebruiken en gedachten. Ik geloof ook niet dat er tijdens het stierenvechten of het ritueel slachten in ons land, recht wordt gedaan aan de dood van het dier of aan het ritueel dat wordt uitgevoerd. Daarvoor is de slacht waarschijnlijk al te massaal. Maar zoals gezegd, een kleine kans daarop is wel aanwezig en dat is nog altijd meer dan van de bio-industrie gezegd kan worden. Ik heb zowel afschuw van de wereld van de bio-industrie als van een wereld zoals dierenbevrijders die voorstaan, een wereld waarin dier en mens volledig van elkaar gescheiden worden. Ik ben bang voor een wereld waarin dieren niet meer de betekenis mogen hebben die mensen hun toeschrijven en waarin wij nooit meer met dieren mogen omgaan. Ik geloof niet dat zo'n wereld mogelijk is en nog minder dat die wenselijk is.

Amanda Kluveld

Amanda Kluveld - Mens&ndier
Verbonden sinds de zesde dag: een cultuurgeschiedenis
Pagina: 148-149
Uitgeverij De Arbeiderspers
Amsterdam - Antwerpen
16 euro 95

Bestellen?

* Grandin, Thinking..., hoofdstuk 11: http://www.spinninglobe.net/cowlady.htm

7 opmerkingen:

  1. Wanneer je naar dierenprocessen zoekt kom je te weten dat de stootse koe uit Elst zo'n beetje de laatste strafzaak hier te lande was. Het leukste proces is nog steeds het eerste. Het werd gevoerd tegen een stel gevangen kevers die ervan verdacht werden betrokken te zijn geweest bij het onrechtmatig nuttigen van een oogst te velde. Onder de 152 hits zijn ook hele serieuze zaken zoals deze lezing

    http://tinyurl.com/psu6nw

    en dat een eendvogel zoals [1] een notoire necrofiel is Ons al lang bekend.

    [1] de naam van deze woerd mag ik van katrien hier niet noemen maar deze donald heeft ook een obsessie voor vliegenpoepjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het slachten van een dier een ritueel? Accoord. Maar waarom moet dat zo'n zieke vertoning zijn als dat "stierenvechten"?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De enige echte oplossing is mensen bewust maken van hoe walgelijk de bio-industrie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tuurlijk meid, filosofeer d’r maar eens lekker op los. Vind je het ondertussen niet erg dat ik helemaal niet bang ben voor een wereld waarin noch de bio-industrie, noch al die rituele slachtingen nog bestaan? Voortsrijdende beschaving noemen we dat. Gek genoeg voel ik daarom ook nauwelijks aversie tegen al die acties van ’dierenbevrijders’- hoeveel Volkertjes van der Graaf er ook tussen zitten- omdat ook links immers wel eens een waar woord spreekt. Neemt niet weg dat ik natuurlijk sta te popelen om binnenkort met volle overtuiging PVV te stemmen. Die trouwens volgens een niet al te breed in de pers uitgemeten onderzoek door –ik meen de Dierenbescherming- als dé partij met het meest diervriendelijk verkiezingsprogramma uit de bus kwam (bij de laatste verkiezingen!) .
    Bovendien kun je ook nog eens heel diervriendelijk tegen de Arabische terreur op Israël protesteren. De vleesvervangers van Trival staan namelijk op de boycotlijst van het Palestina Comité (gut). Alleen al om die Meulenbelt te zieken: Kopen die Israëlische kwaliteitsproducten! Twee vliegen in een klap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De twijfels van Kluveld deel ik en zeker de dierenpartij en dierenactivisten vind ik eng en te extreem links. Enige hypocrisie kun je de linkse en vaak ook politiek correcte dierenactivisten niet ontzeggen, want zij zijn altijd doodstil als het gaat om islamitisch slachten. Tja, waarom eigenlijk? Waarschijnlijk betreft het een niet-westerse cultuur en dan is het niet politiek correct om kritiek te leveren. Jammer alleen voor het betreffende dier, maar dat is dan toch ondergeschikt aan een politiek correct dogma.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "" ....als iemand die het mishandelen van dieren zou willen toestaan uit religieuze overwegingen, maar dat is beslist niet zo. Anders dan Grandin ben ik niet gelovig."

    Een geloof kan niet zonder rituelen, maar rituelen kunnen wel zonder geloof.
    Zo begraven kinderen hun poesjes of goudvisjes met de allergrootste betrokkenheid in de achtertuin.
    Dat mensen vroeger nog offerden aan goden e.d. is begrijpelijk gezien hun laatste stand van de wetenschap.

    Dan is het toch wel raar dat spanjaarden het doden van stieren in een onsportief "gevecht", waarvan de uitslag al bijvoorbaat vastgelegd is, zo'n ritueel nodig vinden. Zijn zij nog steeds bang voor de bliksem of andere onverklaarbare gebeurtenissen ?
    En waarom defineert de schrijfster het ritueel in deze enge en eenzijdige betekenis ?
    Is er geen ritueel denkbaar waarin de stier de mens doodt ?

    Of waarin een ziekelijk omaatje met rare vlekken in onrustige tijden,als heks, drager van het kwaad, aangewezen wordt ?

    Weet je wat eng is ?
    Vlees nuttigen wat er vuurrood uit ziet, stijfstaat van de sulfiet, geen bloedsporen vertoont en eigenlijk niet er uit ziet als een een stukje dier.
    Dat is pas eng, mensen die vierkante stukjes ..spul.. eten maar niet geconfronteerd willen worden met het bestaan van het dier.
    Dus geef nou niet de bio-industrie de schuld, maar hun klanten in de AH en C1000, die geen last willen hebben van een knagend geweten.

    In het vervolg kopen de trouwe lezers van Hoeiboei hun nog levende kip en slachten die eigenhandig om daarna tevreden onderuit te zakken voor de buis met een drumstick .

    Drumstick ?
    Is dat geen "la vache qui rite", of dat lachende varkentje bij de slager ?

    Weg ritueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb verschillende vegetarische periodes gehad in recent en verder verleden. Ook al eet ik inmiddels al lang weer bijna dagelijks vlees, toch blijft mijn sympathie uitgaan naar een vegetarische levensstijl. Ik lees de laatste tijd weer veel over het leed van dieren, met name in de vleesfabrieken over de gehele wereld. Vrolijk word ik er bepaald niet van.

    Ik denk dat het voor iedereen die met dit vraagstuk zit een kwestie is van waar de grens te trekken. Idealiter zou ik een veganistische levensstijl willen aanhangen, maar dat gaat me aan de andere kant weer te ver. Ik blijf ook gewoon op leren schoenen lopen, dus mijn grens ligt ergens in het midden.

    Ik koop nooit varkensvlees, tenzij het 'free range' is (slechts 5%, soms heel moelijk te vinden). In restaurants ben ik echter iets minder principieel, hoewel ik bijna nooit varkensvlees eet. Kip idem dito, al eet ik dat vaker, en lang niet altijd 'free range', zeker niet in restaurants. Natuurlijk altijd 'free range' eieren, ook al is lang niet altijd duidelijk hoe vrij deze 'free range' is. Ik eet het meest 'beef' en 'lamb' omdat deze beesten in ieder geval een beter bestaan hebben gehad dan varkens en kippen (zo neem ik aan). Verder kijk ik hoe het me afgaat als ik mijn zuiveldieet flink beperk: veel meer fruit als dessert in plaats van zuivel, minder kaas en boter. Ook experimenteer ik met soya melk in mij koffie, maar als ik dat echt niks vind ga ik weer terug naar gewone melk. Omdat ik 's avonds bijna altijd al vlees eet (ik woon niet alleen en partner ook overtuigen is moeilijker) probeer ik voor de lunch zoveel mogelijk vegetarische maaltijden te gebruiken.

    Nu ik dit zo opschrijf merk ik - zoals altijd - dat het allemaal vreselijk zweverig etc. klinkt, maar dat maakt me niet uit. Dierenleed is me een absolute gruwel - kippen in kooien en vrijwel alle varkens in de bio-industrie leven in continue pijn - en ik blijf zoeken naar de juiste balans dit leed zoveel mogelijk te verminderen, terwijl ik toch een prettige levensstijl behoud.

    Het valt me trouwens op dat je hier met veel mensen helemaal niet over hoeft te beginnen. Alsof dierenleed niet bestaat, alsof beesten geen angst, pijn en zelfs verdriet kennen. De hele discussie rond 'global warming' is niet los te zien van onze vleesconsumptie, maar kom niet aan iemand's stukje vlees. (Idem voor de auto trouwens).

    Wat betreft halal slachten: Ik heb restaurants die trots vermelden dat alle vlees 'halal' is altijd gemeden omdat ik denk dat beesten onnodig veel pijn lijden bij het doodbloeden, Ik heb er de laatste tijd veel over opgezocht op het net en ik word er niet veel wijzer van. Veel tegenstrijdige berichten.

    Een lichtpuntje vond ik onlangs in een nieuws item van actualiteitenrubriek 'The 7:30 report' (elke weekavond op de Australische TV). Een prinses van het Jordaanse koningshuis werkt samen met Australische dierenwelzijnsorganisaties, dit om iets te doen aan de wrede behandeling van 'life transports'. Er gaan veel schapen van Australie naar het Midden-Oosten voor het slachtfeest, vaak in gruwelijke omstandigheden. Beesten overlijden onderweg, stikken, raken gewond aan de poten, kunnen soms bijna niet meet lopen, etc. Deze prinses is een dierenliefhebber en heeft door haar positie veel invloed. Ze heeft daardoor weten te bewerkstelligen dat verdoving voor het slachten wordt ingevoerd - ik weet niet meer wanneer en op welke schaal, maar het is een begin. Veel protesten van de veehandelaren, maar de prinses zei dat die zich zullen moeten aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen