Hoeiboei Hoofddoekprijs 2010 voor Jeltje van Nieuwenhoven!

Hoofddoek_top

Wie o wie krijgt dit jaar de Hoeiboei Hoofddoekprijs 2010 toegewezen? Wie heeft zich het afgelopen jaar het beste ingezet voor de promotie van dit symbool? De lap stof, die in Nederland door een minderheid in vrijheid kan worden gedragen maar die op wereldschaal (al eeuwen) geldt als symbool van vrouwenonderdrukking.

Een interessante kijk op dit fenomeen biedt historicus Marc Vermeersch, schrijver van een 'allesomvattende wereldgeschiedenis' De maatschappij van jagers en verzamelaars. Hij liet in het februari-nummer van EOS, maandblad over wetenschap, nog weten: "De vrouw is lang het bezit geweest van de man. De hoofddoek kan je dan ook niet anders interpreteren dan als het teken dat de vrouw voor een groot stuk aan de man toebehoort. Via de islam komt die ongelijkheid onze maatschappij opnieuw binnen. Dat dit zo gemakkelijk geaccepteerd wordt, bewijst hoe gemakkelijk het voor sommige mensen is om die atavistische ongelijkheid opnieuw te aanvaarden”.

Toch leuk om vanuit dit perspectief van een wetenschapper een mening over 't onderwerp te horen. Vermeersch is geen kandidaat voor de Hoeiboei Hoofddoekprijs maar een andere wetenschapper, Annelies Moors, scoort hoog bij de jury. Deze socioloog en arabiste van de Universiteit van Amsterdam deed namelijk onderzoek naar het dragen van gezichtssluiers in Nederland, kleding dus waarbij alleen de ogen vrij zijn. In een 56 pagina's tellend rapport (Gezichtssluiers, Draagsters en Debatten) komt Moors o.a. tot de conclusie dat zelfs "nikab-draagsters meestal goed geïntegreerd zijn". De geïsoleerd levende nikabvrouwen heeft Moors helaas niet kunnen bereiken, ook niet via haar eigen netwerk, en dus komen die niet in haar uitgebreide rapport voor. Met deze inzet maakt Moors kans op de prijs.

Maar er zijn meer kandidaten. Dankzij de vervroegde verkiezingen wordt de eindeloze discussie over de islamitische hoofddoek steeds opnieuw gevoerd.

Is Geert Wilders dan wellicht een kandidaat voor de prijs? Boze tongen beweren immers dat door zijn anti-hoofddoek-houding juist steeds meer vrouwen, ja mannen met een sterk invoelend vermogen zelfs, de hoofddoek gaan dragen. Een merkwaardige redenatie, zeker als men bedenkt dat gelijkertijd wordt beweerd dat 9/11 het gevolg is van de oorlog in Irak. Deze mensen kunnen we beter niet serieus nemen.

Nee Wilders zal de hoofddoekprijs niet winnen, onlangs bepleitte hij hoofddoeken te weren uit overheidsinstanties en gesubsidieerde instellingen. Een betere ontmoediging kunnen we ons niet voorstellen.

Wie de prijs volledig verdient is de politicus Jeltje van Nieuwenhoven. Lange tijd vernamen we weinig van haar, maar ineens is ze er weer met het terugkerende verhaal over de muts van haar oma. In 2002 interviewden de journalisten Carel Brendel en Theo Gerritse Van Nieuwenhoven en vroegen haar:

Is uw toegevendheid aan het hoofddoekje niet het verkeerde signaal op een moment dat duizenden vrouwen zo’n hoofddoek opgedrongen krijgen van hun echtgenoot, hun vader of de imam?"

Van Nieuwenhoven: “Dit onderwerp luistert nauw. De emancipatie krijgt bij mij altijd de nadruk. Iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij wil. Mijn grootmoeder is in 1862 geboren in Friesland. Ik was dertien toen ze stierf. Ik ken haar niet zonder muts. Er bestaat maar één foto zonder, tijdens de oorlog toen ze op de pasfoto moest voor het persoonsbewijs. Zolang mensen het prettig vinden, moeten ze dragen wat ze willen. Alleen als iets vanuit de godsdienst wordt verplicht, moeten we het tegengaan. Daarvoor is de PvdA opgericht.”

Volgende vraag: “Uw partij durfde vroeger in te gaan tegen pastoors en dominees. Waarom zo omzichtig met de imams?

Van Nieuwenhoven: “Ik zal me altijd verzetten als vanuit de kerk of de godsdienst wordt bepaald hoe je moet leven. Dat is een inbreuk op de persoonlijke vrijheid. Maar een mens moet ook vrij kunnen kiezen voor een godsdienst.

JeltjeAcht jaar later heeft Jeltje van Nieuwenhoven het nog steeds over de muts van haar grootmoeder. Uit een dubbelinterview in De Pers van 17 februari jl.:

"De PvdA-lijsttrekker legt uit dat haar partij gelooft in ‘het leren van de tijd’. ‘Er is altijd emancipatie.’ Soms gaat dat, zoals bij haar familie, in één generatie. En soms zijn daar drie of vier generaties voor nodig. ‘Ik ben nog nooit iemand tegengekomen met een hoofddoek die zich onderdrukt voelde. In één van de debatten voor de verkiezingen voerde deze week nog een vrouw met een hoofddoek het woord die advocate is. Een zelfstandige, geëmancipeerde vrouw die helemaal geen man nodig heeft om te weten wat ze wil. Accepteer die hoofddoek gewoon. Of kiest u ervoor om, net zoals de Duitsers, die muts van mijn grootmoeder te weigeren?’"

Is dit geen mooi voorbeeld van voortschrijdend inzicht bij een politicus die zegt zich hard te maken voor de allochtonen die zich zorgen maken over hun toekomst en die van hun kinderen? En komt dat niet mooi uit nu er zoveel moslimvrouwen en moslimpeuters in Nederland wonen die allemaal vrijwillig en onderdanig de hoofddoek dragen?

Na Anja Meulenbelt (2007), Job Cohen (2008)en Margriet van der Linden (2009) is Jeltje van Nieuwenhoven een waardige winnaar van de Hoeiboei Hoofddoekprijs 2010.

Jeltje van Nieuwenhoven, van harte gefeliciteerd met de Hoofddoekprijs 2010!

Voor deze prijs zijn 5 hoofddoeken ontworpen en Jeltje van Nieuwenhoven mag kiezen welk ontwerp daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. De zwarte doeken zijn allen handbeschilderd en bevatten de volgende teksten 1. "Alle macht aan de islamitische man". 2. "Uw vrouwen zijn een akker voor u". 3. "De hoofddoek maakt me vrij!". 4. "Sla uw ogen neer" en last but not least 5. "Noli me tangere! (Raak me niet aan!)

De Jury
8 maart 2010

18 opmerkingen:

  1. Nieuwenhoven heeft die prijs wel verdiend met haar mutsje van haar grootmoeder. Je moet wel een enorme muts zijn om zo'n vergelijking te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zo omzichtig met de imams? Geen antwoord van onze vierkante muts, die toch wel wat opzichtig op dat rare vierkante blok steen in Mekka,waar de niet-moslim niet mag vertoeven, gaat lijken.
    En dat is een zuivere vorm van discriminatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toch de grootste partij in Den Haag.
    Dit land krijgt wat het verdiend: de PvdA.
    Dit land wordt wat het wil worden, Islamitisch.
    Hoeiboei mag straks, met hoofddoek, het licht uit doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Denk je, dat ik mijn vrouw en dochters, zonder hoofddoek de straat op laat gaan?' zegt Fawaz en dit wordt ongetwijfled ook door ander Islamitische mannen gedacht en gezegd.
    Met andere woorden: de man beslist, dat vrouw en dochter niet zonder hoofddoek de straat opmogen.
    En ze willen ons altijd doen geloven, dat het de keus van de vrouwen zelf is. Dus toch onderdrukking!!!!!

    En het is niet een willekeurige moslim die dit zegt!
    Hoezo eigen keuze.

    'n Reactie in:

    http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/article3008003.ece/Het_duurt_even_voor_de_naam_Wilders_valt_.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lia,

    Indrukwekkende video en wat jammer dat de omroepen dit soort feiten nooit laten zien, zodat een groter publiek begrijpt wat er aan de hand is. Hoe triest zijn lelijke mutsen als Van Nieuwenhoven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is Jeltje van Nieuwenhoven gelukt om mijn persoonlijke nagedachtenis van mijn eigen grootmoeder te onteren. Ook mijn Opoe droeg een witte muts die bij haar klederdracht (Nunspeet) hoorde. Ze had er twee, één voor door de week en de andere voor de zondag.

    Ik kan aan mijn grootmoeder alleen met liefde terugdenken. Haar dunne zijdezachte haar onder de witte gesteven kanten muts. Mijn grootmoeder leefde in de zekerheid dat ze een kind van God was. En dat het zo mooi zou zijn als we na de dood naar de hemel zouden gaan. Zo mooi, dat niemand het kan vertellen. Maar het was wel een zekerheid omdat Jezus was gestorven voor onze zonden. Zekerheid, vergeving en liefde.

    Misschien kom ik uit een lang geslacht van vooraanstaande mensen, maar ik heb in mijn grootmoeder nooit een onderdanige vrouw gezien. Zij was prima in staat haar eigen zaken te behartigen. In haar huwelijk was zij gelijkwaardig aan mijn grootvader. Zij was geen feministe, dat bestond nog niet. Mijn grootmoeder was niet onderdrukt, en zij droeg haar klederdracht met ere.

    Ik voel mij aangetast door Jeltje van Nieuwenhoven omdat zij een verband durft te leggen tussen de traditionele klederdracht en de frisse en fleurige doeken die het symbool zijn van onderdrukking en vrouwenhaat. Mijn grootmoeder heeft altijd de mogelijkheid gehad om een keuze te maken of zij in klederdracht wilde blijven of, wat goedkoper was en eenvoudiger te wassen, in burger wilde gaan. Maar het is altijd haar eigen beslissing geweest, niemand heeft ooit haar keuze in twijfel getrokken.

    Mijn grootmoeder is op hoge leeftijd gestorven. Dat is nu al ca. 35 jaar geleden. Ze was meer dan 60 jaar getrouwd met mijn grootvader. Op een gegeven moment wilde zijn hart niet meer. Mijn grootmoeder was ook in het ziekenhuis opgenomen, niet omdat ze ziek was maar omdat zij bij mij grootvader wilde zijn. Mijn grootvader op de afdeling hartbewaking. Mijn grootmoeder op zaal. Toen mijn grootvader was overleden voelde zij dat direct aan, het was haar niet verteld maar zij voelde het. Binnen één week na zijn overlijden is ook zij heengegaan. Zo hoort een leven te zijn, als 96 jarige sterven aan liefdesverdriet en aan het einde de zekerheid van de vergeving en het samen zijn met de Heere Jesus. Want God is Liefde.

    Het is jammer dat Jeltje van NIeuwenhoven al die vrouwen die een hoofddoek moeten dragen in de kou laat staan. De islam kent geen vergeving van de schulden want er is geen verlosser. Misschien is dat nog veel erger dan gedwongen worden. Jeltje van Nieuwenhoven is zo harteloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien een wijze les voor onze Haagse muts:

    Uit een van de reacties elders op het internet kom ik de volgende leerzame passage tegen:

    "In het bedrijf waar ik werkte hadden we praktiserende moslims die zich links en rechts in de gebouwen 6x per dag, naar Mekka gingen bidden. Maar toen bleek dat daarmee 6x10= 60 min werktijd verloren p/d werd door het bedrijf voorgesteld om de verloren tijd in te halen na werktijd. Vanaf dat moment werd er overdag niet meer richting Mekka gebeden, het bidden was toen opeens niet meer nodig."

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, en mijn moeder droeg in de jaren zestig en zeventig ook een hoofddoekje! Waarom? Om haar permanentje te beschermen tegen de regen en de wind!!! Dus vanwege het HAAR!!! Niet omdat ze dat als onderdanige vrouw moest dragen van haar man of van de Islam-imam! Ik hoop dat ook ouwe femo's het nu eindelijk eens begrijpen dat hoofddoekjes en boerka's (ik zag er twee vandaag, vreselijk) anders is 100 jaar 8 maart dus werkelijk voor niks geweest!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een hoofddoekje en een boerka is een uiting van cultureel bepaald machismo en paternalistische religie. Zeer vrouwonderdrukkend dus! Feministen, waar zijn ze in godsnaam gebleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeltje mag blij zijn dat er nu nog geen tax op zit... Jezus, wat een muts zeg. En u weet het: ignorance is dangerous!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeltje doet onweerstaanbaar denken aan het oude liedje:
    "Toen onze muts een mutsje was"

    Tsja.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hannes, hier zitten ze, in Iran, met en zonder hoofddoek. http://ncr-iran.org/content/view/7889/1/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, Belle8, ik zie het. Een vrouw die voor de lol een hoofddoekje draagt in het Midden-Oosten? Ik geloof er geen biet van...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De clip van Free Iran moet de hele PvdA-kliek voor straf in hun rode achterkamertjes bekijken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. vroeger werden mutsen en sjaals gedragen omdat men geen douches en haardrogers had om het hoofd zo vaak te wassen. Het was een beschermmidel tegen stof. idem voor de woestijnbewoners.
    Ik hoop dat al die pvda hoofddoekdragers met plezier hun plaats afstaan aan de allochtone verkozenen die hun van de lijsten hebben geduwd.

    BeantwoordenVerwijderen