Altijd weer die oorlog!


Dinsdag 16 maart 2010, 20.00 uur


De veranderende betekenis van 4 en 5 mei

65 jaar na de Tweede Wereldoorlog staat de betekenis van 4 en 5 mei opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. De herdenking verandert van aard: officiële instanties die voor de invulling zorgdragen plaatsen de herdenking in een actueel perspectief. Moeten we ernaar streven dat 4 en 5 mei gebruikt worden als waarschuwing voor politieke en sociale spanningen, in binnen- zowel als in buitenland? Is het niet beter om het bij de herdenking van slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog te houden? De Tweede Wereldoorlog duikt tegenwoordig ook weer op als metafoor in het publieke debat. Sommigen vergelijken het huidige maatschappelijke klimaat met dat van de jaren dertig; moslims zijn de nieuwe Joden, Wilders vergelijkt de Koran met `Mein Kampf` en zijn PVV wordt als de nieuwe NSB voorgesteld. Wat willen we met de vierde en vijfde mei?

Meningen over de aard van 4 en 5 mei van o.a. Els Borst (voorzitter Werkgroep Herdenken Nationaal Comité 4 en 5 mei), Carine Cassuto, Denise Citroen, Maud van de Reijt, Kees Ribbens, Nahed Selim en Jolande Withuis, Max van Weezel en Meindert Fennema.

Debat onder leiding van Elma Drayer.

Organisatie: De Rode Hoed, mediapartner dagblad Trouw

Lees hierbij evt. ook: Dodenherdenking en 4 mei door Ischa Meijer.

5 opmerkingen:

  1. De herdenking van de oorlog wordt al jarenlang politiek misbruikt om elk vraagteken ten aanzien van racistische en fascistische tendenzen in niet-westerse culturen verdacht te maken, waardoor juist datgene wordt bevorderd dat de multiculti's zeggen te willen bestrijden, alleen de intolerantie zit dan in de niet-westerse culturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Artikel van Fennema als opmaat voor het debat over links rechts nazi fascist:
    http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-geest/article3013186.ece/Laat_die_oorlog_even_rusten__.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goed stuk van Fenenma, alleen jammer dat hij aan het einde de intolerantie die in de kern van de islam zelf zit, afdoet als dat van een klein groepje extremisten. Heel jammer, want het feit dat je in bv Marokko gevangenisstraf krijgt als je van godsdienst verandert, om over andere islamitische landen maar te zwijgen, is niet iets van een klein groepje extremisten, maar is gewoon de islam zelf, de islam zoals die kritiekloos door elke moslim wordt aangehangen. Kortom een totalitair ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Debat is afgelast vanwege te weinig aanmeldingen

    BeantwoordenVerwijderen