Experimenten? Dan weet ik er nog wel een paar.

De hersenontwikkeling van meisjes en jongens loopt in de puberteit niet synchroon, schijnt het. Talen, daar hebben jongens geen kaas van gegeten terwijl meisjes erin uitblinken maar niks van wiskunde
bakken en dat is heel oneerlijk. Puberende jongens hebben het toch al zo zwaar want meisjes van hun leeftijd zien hen niet staan. Die knullen worden versmaad door hun vrouwelijke, op zowat alle fronten verder ontwikkelde leeftijdgenootjes en dat doet pijn. Een paar jaar oudere, rijpere jongens, mannen eigenlijk die de twee jaar achterstand inmiddels wel zo'n beetje hebben ingehaald, 'profiteren' ervan. Maar ach, die arme, verliefde puberjongens, straal genegeerd en dan ook nog eens intellectueel (tijdelijk) de mindere van de meisjes zijn met Engels, Frans, Duits, Nederlands, Spaans... Het zou niet moeten mogen maar Gods wegen zijn gruwelijk grillig, weet de hersenneuroloog.

Overigens komt de wraak van de versmade jongens later, dat ondervindt menig rijpe vrouw als ze
'de uiterste houdbaarheidsdatum' ("47 is kritiek") nadert. Haha, wat een vondst! Nee, die staat niet in de bijbel maar je kunt er alles over lezen in het boek
'Meisjes van vijftig' van Theodor Holman. Schrijver en ervaringsdeskundige Holman weet namelijk nog goed hoe het was om versmaad te worden door jonge, zeer begerenswaardige meisjes. Puber Theootje maakte destijds weinig kans bij z'n vrouwelijke leeftijdgenoten - hij kent hun namen nog - maar nu zijn de rollen omgedraaid en ziet de oude, wijze doch meedogenloze Theodor Holman (goed in taal!) de meisjes van vijftig niet staan maar hun mooie dochters des te meer. Rechtvaardigheid! Gelukkig heeft de sexe waartoe Holman behoort weinig last van die uiterste houdbaarheidsdatum, want behalve die lastige 'beginnersdatum', bestaat die niet voor mannen, echte mannen, echte Jannen, hoe je ze ook wilt noemen, ze gaan tot hun laatste dag mee, al blijft het kaarsje bij de een wat levendiger dan bij de ander. 't Kost Holman geen moeite die meisjes naar zijn hol te slepen.

Wraak is een gerecht dat koud geserveerd dient te worden, luidt een gezegde. In dit geval als ijscoupe, desalniettemin bijzonder smakelijk. Wie gunt 't Holman niet?

Niet getreurd dus puberende jongens, jullie tijd komt nog, een paar jaartjes doorbijten en alles komt goed. Dan kunnen jullie laten zien hoe mans jullie zijn. Lees en ervaar Theodor Holman. [Heb je zin in een nóg leuker boek over ouder worden, dan is ONWIJS OUD (voorheen 'Slecht Nieuws voor iedereen') van de onvolprezen Emma Brunt een aanrader. Holman en Brunt vullen elkaar mooi aan.]

Terug naar het grote talen/wiskunde-probleem onder jonge scholieren. Wim Kuiper, voorzitter van de christelijke besturenraad heeft er wat op bedacht, hij pleit nu voor (tijdelijk) gescheiden lessen voor de sexen in genoemde vakken, of zoals Elma Drayer wat spottend in Trouw schrijft: “naar genitaliën gescheiden lessen”.

Ik wil het niet te ingewikkeld maken maar als ik terugdenk aan mijn middelbare schooltijd dan herinner ik me luid en duidelijk dat ik slechts enkele klasgenootjes 'vriendin' noemde, en wel om de eenvoudige reden dat de verschillen tussen meisjes onderling al zo groot waren. Hoe het met de hersenontwikkeling van de andere meisjes in mijn klas zat weet ik niet maar het waren totaal andere individuen. Individuen ja. Heel gewoon. En zo is het ook met de jongens, geeneen hetzelfde, de een wat rijper dan de ander. De een wat verder ontwikkeld dan de ander. Niks gemiddelds aan.

Als er dan toch geëxperimeneerd moet worden dan weet ik ook nog wel een paar experimenten die even weinig zoden aan de dijk zetten als het scheiden van meisjes en jongens op school.

Laten we eens een scheiding aanbrengen op basis van religie. Wetenschappers kunnen vast via de hersenen aantonen dat al die religieuze, seksegebonden symbolen in de klas zeer afleidend zijn en fnuikend voor de schoolprestaties van andersdenkenden, niet alleen bij wiskunde en talen maar bij alle vakken en zelfs op het schoolplein.

En de homosexuele medemens, laten we die ook apart les gaan geven, gewoon omdat hun hersenen anders in elkaar zitten dan wat we gangbaar vinden. Dat kan hersenonderzoeker prof. Swaab beamen. Zou het dan niet beter zijn om de hersenen van deze jonge homo's (op) te voeden door homosexuele leraren? Grote kans dat zulke leraren die kinderen een stuk beter begrijpen. Vrij naar Ahmed Marcouch: “Wie ontkent dat homosexuele leraren iets belangrijks kunnen wat andere leraren zelden kunnen, laadt de verdenking op zich het leed van jonge homosexuelen niet te willen stelpen."

Ach, zeg nou zelf. U weet vast ook nog wel een dozijntje experimenten waarvan het interessant kan zijn deze op jonge kinderen uit te proberen. Het zal niet de eerste en de laatste keer zijn dat in het Nederlandse schoolsysteem op grote schaal onbewezen experimenten tot regel worden verheven.

8 opmerkingen:

  1. De staat dient zich niet met het onderwijs te bemoeien. Dat kunnen volwassen burgers zelf wel.
    Laten we opkomen voor vrijheid van onderwijs, dus zonder staatsbemoeienis, dat dicteert wat uw kind dient te leren. Als ouders wel goed genoeg zijn om bedrijven te leiden, de belastinggelden op te hoesten, zijn ouders wel zeer in staat om zonder de staat voor hun kinderen te zorgen.
    En dan maken de ouders zelf wel uit of het goed is of hun kind een homo, christen of islamiet aanraakt, les krijgt tesamen met de andere sexe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jasses - het zouden geen "naar genitaliën gescheiden lessen" zijn, maar naar aanleg gescheiden lessen..Weet Drayer ook wel natuurlijk, maar het is voor verstokte feministen zeker te te verleidelijk om nog eens demagogisch een ongehuwd mopje te maken..
    Ik zou tenminste niet weten waarom je een dergelijk voorstel met de neerbuigende geamuseerdheid zou moeten afdoen waarmee mensen tegenwoordig ideologische tegenstanders het knollenland in willen sturen sinds onze revolutionaire jeugdjaren
    Alsof er te melden is over de ontwikkeling van jongens en meisjes sinds de tweede golf en de mammoet..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een kwestie van tijd en dan zullen ook de fundamentalisten graag willen meeliften met de hype van gescheiden onderwijs en zij weten hoe ze het nog veel verder kunnen doordrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat te denken van een verplicht schooluniform?

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2893480/2011/09/07/Schooluniform-waarom-niet.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Wat te denken van een verplicht schooluniform?"

    Antwoord zie boven.
    Met de ouders en leraren in bestuur, heb je dergelijke domme vraagstukken niet. Ouders/leraren beslissen. En als er genoeg concurrentie is, is de dreiging dat leerlingen mogelijk met hun voeten stemmen misschien wel voldoende om bepaalde gektes te voorkomen.
    Maar het voornaamste blijft: de klant bepaalt.
    En dat is nu het manke aan het huidige systeem: De belasting betaler wordt geanonimiseerd, geld komt op een grote hoop, is van iedereen en niemand, verantwoordelijkheid verdwijnt en het systeem is niet meer zelfcorrigerend maar anti-democratisch, pro-bureaucratie.
    Burger op de zijlijn, ambtenaren en NGO's die voor de problemen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat dat verplichte schooluniform betreft, het schijnt dat moslima's dan nog gewoon een hoofddoek mogen dragen, en joden keppels. Dus waar slaat het uniform dan nog op?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In het kader van diversiteit grijpt men nu naar het uniform.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog wat selectie-methodes:
    -Kinderen van rijke ouders en kinderen van arme ouders apart lesgeven.
    -Kinderen van intelligente ouders en kinderen van "domme" ouders
    -Kinderen uit de stad en kinderen van het platteland
    -Kinderen met rood haar en kinderen met blond of bruin haar
    -Spleetogen
    -kinderen van PvdA stemmers en .... vul zelf maar in.

    Prachtig blog weer van Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen