Iets erbij of iets eraf?

Zoon Amin (14 jaar): ik ga vanmiddag een tattoo laten zetten ma, dat is wel goed hè?

Moeder B.: Een tattoo? Zo'n tekening in je huid die er nooit meer afgaat?

Amin: Een tatoeage ja, ik wil 'n kleintje, ééntje maar.

Moeder: Dat lijkt me geen goed idee.

Amin: Maar zo veel jongens op school hebben een tattoo!

Moeder: Het is nog gevaarlijk ook, je kunt een infectie krijgen en als je 'm later niet meer leuk vindt dan zit je ermee. Het is onomkeerbaar.

Amin: Maar dat wil ik juist! Ik weet precies wat ik wil en het is tegenwoordig heel veilig zo'n tattoo. Ik ga naar de beste tattoo shop die er is, allemaal experts!

Moeder: Nee Amir, wij doen niet aan zoiets mee, tattoos zijn haram.
Amin: Ik wil het toch! M'n beste vriend Omar mag 't wel. 't Is echt niet gevaarlijk. Ik heb er zelf voor gespaard, jullie hoeven er niet voor te betalen.

Moeder: Nee jongen, je bent trouwens nog te jong want het is in Nederland nog steeds verboden om kinderen te tatoeëren! Als je 18 jaar bent, kunnen we het er nog eens over hebben, maar je moet tevreden zijn met het lichaam zoals Allah je dat gegeven heeft.

Amin: (boos) Maar ma, jullie hebben me wél laten besnijden toen ik een baby'tje was en je wist helemaal niet of ik dat wel wilde en een tatoeage is veel minder erg of pijnlijk en dan gaat er tenminste niets af!

Moeder: Dat is iets anders Amir! Dat weet je best!

Amin: (bozer) Nee, dat weet ik niet!!

Moeder: Je weet heus wel dat je besnijdenis met je religie te maken heeft, dat het een offer voor Allah is, je bent een moslim. Luister naar je vader! En het is hygiënisch, je bent een schone jongen en een tatoeage is vies!

Amin: (schreeuwt nu): Een tattoo is helemaal niet vies! Ik ga het toch doen en ik geloof helemaal niet meer in Allah, ik bid al lang niet meer en jullie kunnen me niet dwingen. Dat mag niet in Nederland! Waarom moest ik besneden worden? Het is hartstikke ouderwets, net zoals een hoofddoek en die draag jij toch ook niet meer? Ik ben zo wat de enige op school!

Moeder: Doe niet zo hysterisch Amin. Ik zeg je dat die tattoo geen goed idee is. Ga maar met je vader praten die legt je het verschil tussen een besnijdenis en een ordinaire tattoo nog wel een keer uit.

5 opmerkingen:

  1. Die jongen weet al dat besnijden geen goed idee is. Als hij nu even naar zijn moeder luistert, is hij straks op zijn achttiende misschien ook tot het inzicht gekomen dat tatoeëren evenmin een goed idee is - dat er een overeenkomst is tussen de twee praktijken: rituele verminking.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje aan Annelies.

    Schaadt besnijdenis de samenleving en dient zij middels wetgeving te worden beschermd ?

    Schaadt het roken door minderjarigen de samenleving en dient zij middels wetgeving te worden beschermd middels wetgeving ?

    Schaadt het gebruik van alcohol door minderjarigen de samenleving en dient zij middels wetgeving te worden beschermd middels wetgeving ?

    Schaadt het gebruik van de pil door minderjarigen de samenleving en dient zij middels wetgeving te worden beschermd middels wetgeving ?

    Wat beschadigt de samenleving, haatpreken of hoofddoekjes ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sirik zei..

    Wat beschadigt de samenleving, haatpreken of hoofddoekjes ?
    --------------

    Hoofddoekjes natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een als Mohammedaan geïndoctrineerd kind dat niet meer in Mohammed gelooft. Het lijkt een sprookje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Besnijdenis moet uit vrije wil van de betrokkene geschieden en dat is als je 18 bent. Maar omdat dogmatische godsdiensten zoals de islam erg dwingend zijn en lak hebben aan de rechten van het individu gaat de dwingende kuddementaliteit voor. Jammer, want de betrokkene kan als kind niet zelf kiezen. En juist de eigen vrije keuze is een probleem bij een godsdienst als de islam.

    BeantwoordenVerwijderen