Alles behalve fictie

Wederom actueel (Hoeiboei publiceerde er vorig jaar al over, Kustaw Bessems nu: 'Biograaf'.)

Ben ik dan echt de enige die 't heeft opgemerkt of heb ik juist iets gemist of oh, oh, is het in de gevestigde journalistiek not done over deze aangelegenheden te schrijven, want in geen enkele recensie heb ik erover gelezen en het staat er toch echt, op pagina 124/125 van het boek Geert Wilders – Tovenaarsleerling van Meindert Fennema:

Aan aandacht van andere vrouwen had Wilders geen gebrek. Niet alleen stagiaires, maar ook journalistes en zelfs vrouwelijke Kamerleden van andere fracties deden er een moord voor om, al was het maar voor één nacht, de eenzaamheid van deze politiek gevangene te verlichten. Zijn gedwongen isolement werkte als een magneet. Alleen al het feit dat een afspraakje met Wilders altijd op een geheime locatie plaatsvond, die pas op het laatste moment doorgegeven werd, maakte zo'n afspraak opwindend. Eenmaal daar aangekomen bleek de blonde engel uit Venlo een charmante tafelheer. De rit naar zijn 'safehouse' die daarop een enkele keer volgde, was nog spannender. Het besef dat zij iets deden waarmee zij de gekwelde politicus een moment van bevrijdend plezier konden bezorgen, zorgde voor extra seksuele 

opwinding. Maar deze supergeheime 'affairettes' duurden nooit lang. De meeste vrouwen waren niet bestand tegen de druk die het leven onder permanent toezicht met zich meebracht. Een nacht doorbrengen met Wilders was toch wat anders dan een duurzame verhouding hebben met de strengst bewaakte man van Nederland.

Hear, hear!


Ik had vroeger ook zo mijn geheime afspraakjes maar dit is véél interessanter, véél sappiger. Leuk die stagiaires en journalistes maar wie zijn die vrouwelijke Kamerleden van andere fracties die de beklagenswaardige Wilders zo graag willen en in ieder geval wilden troosten?

Heeft Femke-slinger-de-hoofddoek-af-Halsema uit diep, diep mededogen de “strengst bewaakte man van Nederland” kunnen overhalen met haar in een vegetarisch restaurant te gaan eten, en liep het toen toch uit op vleselijk genot? Is er tijdens deze affairettes aan de meest onmogelijke coalities gewerkt?

Mag de gezonde burger ook op de hoogte worden gesteld van achterkamerspelletjes met politieke dimensies?

Alleen, hoe weet Meindert Fennema, hoogleraar politieke theorie van etnische verhoudingen aan de UvA, dit allemaal?

Niet van Geert Wilders zelf want die heeft, zo lees ik in de 'Verantwoording' van Tovenaarsleerling, nooit op Fennema's brief, e-mail en sms gereageerd. De hoogleraar schrijft verder dat hij geprobeerd heeft zich in Geert Wilders' positie te verplaatsen, “hoe moeilijk dat soms ook was”. Maar de affairettes ziet Fennema helemaal voor zich!

Ook schrijft hij: “hoewel ik hem [Wilders] nooit ontmoet heb of gesproken, heb ik vaak het gevoel gehad dat ik zijn gedachten kon raden.”

Dat dan weer wel.

En inderdaad, dat raden naar Wilders' gedachten komt nogal eens voor in Geert Wilders - Tovenaarsleerling (“diep in zijn hart wist Wilders...”), en dat is wel leuk om te lezen maar het geeft toch ook de zwakte van het boek aan want Wilders is alles behalve fictie.

Het grootste deel van Geert Wilders – Tovenaarsleerling is vooral interessant voor wie de laatste tien Geertwilders de tovenaarsleerling.jpgjaar in het buitenland verbleef en die de (politieke) moorden weliswaar niet gemist zal hebben maar die de ontwikkelingen en het daarbij passende 'veranderende klimaat' in Nederland niet heeft mogen meemaken. Die in het buitenland verblijvende Nederlander krijgt met dit boek alsnog een tamelijk goede samenvatting van wat zich hier zoal heeft afgespeeld. Affaires genoeg!

Die samenvatting is handig maar de eerste twee hoofdstukken bevatten toch de meeste nieuwwaarde, daarin wordt Wilders' politieke beginperiode beschreven, toen hij nog onbekend was voor het grote publiek zeg maar: zijn sollicatie bij de VVD, z'n reizen naar het Midden-Oosten, z'n politieke vrienden, z'n werkdossiers... Je krijgt door wat een keiharde werker Wilders was (en is), en je leest over het huwelijk met z'n Hongaarse vrouw Krisztina, met wie Wilders bij mijn weten nog steeds getrouwd is.

Annelies van der Veer
29 december 2010


Bestellen?

11 opmerkingen:

  1. Begrijp ik het nu goed, dat het in het boek geschetste beeld van Wilders een verzameling wensdromen en projecties van de schrijver is? Hoe geloofwaardig is de rest dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek niet gelezen maar vrienden hebben mij de passages waar ik genoemd word, toegestuurd. Niets van de controleerbare mededelingen over mij klopt. Ik heb niet gesproken bij de gelegenheden waar de auteur zegt dat ik gesproken heb, enz. enz. Ik hoop dat er hier en daar iemand het met me eens is dat dat niet veel goeds voorspelt voor de de oncontroleerbare mededelingen. Met vriendelijke groet, Arabist Hans Jansen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geert Wilders zet zich in voor vrouwenrechten. Hij verzet zich tegen de verschrikkelijke patriarchale onderdrukking van de vrouw. De moslimvrouw wel te verstaan. Toch weten we maar weinig over Wilders en de vrouw. Hij had een Hongaarse importbruid en daar houdt het mee op.* Een groep communicatiewetenschappers deed onderzoek naar de wijze waarop Wilders vrouwen afbeeldt in zijn controversiële ‘film’ Fitna. Zij stellen dat Wilders vrouwen en hun lichamen uitbuit. Wilders als Nederlandse loverboy?

    Islamisering verbeeld
    Moslimvrouwen worden volgens de onderzoekers op drie manieren afgebeeld in Fitna. Allereerst zien we ze als slachtoffers van extreem geweld: er worden beelden van genitale verminking getoond, van een onthoofde vrouw en van een vrouw die knielt voor man die een machinegeweer tegen haar hoofd houdt. Ten tweede zien we ze als de doorgeefluiken van antisemitisme en antiwesterse ideeën: een moeder die haar dochtertje aanmoedigt te zeggen dat Joden varkens zijn; volledig gesluierde vrouwen in een demonstratie die Hitler prijzen; een lachende vrouw die een bebloede peuter omhoog houdt. Ten derde zien we beelden van vrouwen in niqaab in Nederland om zo Islamisering te verbeelden: een gesluierde vrouw die een buggy duwt, door het park loopt, boodschappen doet.

    Moslimmannen worden op twee manieren afgebeeld: als radicale prekers of als onderdeel van een agressieve massa. Zo zijn er mannen die de Hitlergroet brengen, mannen met keffiyehs die borden met slogans als ‘You will pay with your blood’ en ‘Freedom go to Hell!’ ophouden en mannen die met bebloede dolken zwaaien. Het meest duidelijke voorbeeld van de agressieve moslimman is de groep die journalist Daniel Pearl onthoofdt.

    De film bevat ook veel mannen die geen moslim zijn. Deze mannen worden zonder uitzondering verbeeld als toekomstige of daadwerkelijke slachtoffers van de agressieve moslimmannen: een bebloed slachtoffer van de aanslagen in Madrid, Daniel Pearl, Theo van Gogh en – uiteindelijk – Geert Wilders zelf.

    Misbruik
    Fitna volgt met deze verbeelding, zo stellen de onderzoekers, een ouderwets patriarchale verhaallijn van mannen die vechten om de zeggenschap over vrouwen. Moslimmannen worden getoond als daders die geweld plegen en prediken, die Moslimvrouwen onderdrukken en misbruiken en die ‘anderen’ – lees: Westerse mannen – willen overheersen. De suggestie in Fitna is dat er witte, Nederlandse helden nodig zijn, belichaamd in Van Gogh en natuurlijk Wilders, die de moslimvrouw en homoseksueel moeten komen redden.

    Fitna bevat een koloniaal beschermingsscenario: het welzijn van oosterse vrouwen is afhankelijk van de welwillende interventie van westerse mannen. Wilders klaagt hiermee een Islamitisch patriarchaat aan, op een patriarchale manier. De moslima wordt iedere vorm van agency ontzegt; zij is slechts een slachtoffer wiens veiligheid in de handen ligt van mannelijke beschermers: of dat nu Moslimmannen zijn die het vrouwenlichaam willen bevrijden van de starende blik van Westers imperialisme, of niet-Moslimmannen die datzelfde lichaam willen bevrijden van de onderdrukkende Islam. Wilders exploiteert daarmee Moslimvrouwen: zij mogen niet spreken en dienen alleen ter meerdere eer en glorie van Wilders’ agenda. Wilders doet dus precies wat hij Moslimmannen verwijt.

    Fitna, the videobattle: How YouTube enables the young to perform their religious and public identities is een onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd aan Loughborough University onder leiding van Liesbet van Zoonen. De betreffende deelstudie is op aanvraag beschikbaar bij Linda Duits.


    *Niet voor mij. Ze smijt met geld na sluitingstijd in zekere winkels in Bruxelles en Den Anvers. Zou ik ook doen dus gelijk heeft ze.

    Cassandra weet als geen ander wat mannen willen @Annelies en Eefje van zijn Visitatiecommissie heeft de reactie hierboven
    van Hansje genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geert Wilders zet zich in voor vrouwenrechten. Hij verzet zich tegen de verschrikkelijke patriarchale onderdrukking van de vrouw. De moslimvrouw wel te verstaan. Toch weten we maar weinig over Wilders en de vrouw. Hij had een Hongaarse importbruid en daar houdt het mee op.* Een groep communicatiewetenschappers deed onderzoek naar de wijze waarop Wilders vrouwen afbeeldt in zijn controversiële ‘film’ Fitna. Zij stellen dat Wilders vrouwen en hun lichamen uitbuit. Wilders als Nederlandse loverboy?

    Islamisering verbeeld
    Moslimvrouwen worden volgens de onderzoekers op drie manieren afgebeeld in Fitna. Allereerst zien we ze als slachtoffers van extreem geweld: er worden beelden van genitale verminking getoond, van een onthoofde vrouw en van een vrouw die knielt voor man die een machinegeweer tegen haar hoofd houdt. Ten tweede zien we ze als de doorgeefluiken van antisemitisme en antiwesterse ideeën: een moeder die haar dochtertje aanmoedigt te zeggen dat Joden varkens zijn; volledig gesluierde vrouwen in een demonstratie die Hitler prijzen; een lachende vrouw die een bebloede peuter omhoog houdt. Ten derde zien we beelden van vrouwen in niqaab in Nederland om zo Islamisering te verbeelden: een gesluierde vrouw die een buggy duwt, door het park loopt, boodschappen doet.

    Moslimmannen worden op twee manieren afgebeeld: als radicale prekers of als onderdeel van een agressieve massa. Zo zijn er mannen die de Hitlergroet brengen, mannen met keffiyehs die borden met slogans als ‘You will pay with your blood’ en ‘Freedom go to Hell!’ ophouden en mannen die met bebloede dolken zwaaien. Het meest duidelijke voorbeeld van de agressieve moslimman is de groep die journalist Daniel Pearl onthoofdt.

    De film bevat ook veel mannen die geen moslim zijn. Deze mannen worden zonder uitzondering verbeeld als toekomstige of daadwerkelijke slachtoffers van de agressieve moslimmannen: een bebloed slachtoffer van de aanslagen in Madrid, Daniel Pearl, Theo van Gogh en – uiteindelijk – Geert Wilders zelf.

    Misbruik
    Fitna volgt met deze verbeelding, zo stellen de onderzoekers, een ouderwets patriarchale verhaallijn van mannen die vechten om de zeggenschap over vrouwen. Moslimmannen worden getoond als daders die geweld plegen en prediken, die Moslimvrouwen onderdrukken en misbruiken en die ‘anderen’ – lees: Westerse mannen – willen overheersen. De suggestie in Fitna is dat er witte, Nederlandse helden nodig zijn, belichaamd in Van Gogh en natuurlijk Wilders, die de moslimvrouw en homoseksueel moeten komen redden.

    Fitna bevat een koloniaal beschermingsscenario: het welzijn van oosterse vrouwen is afhankelijk van de welwillende interventie van westerse mannen. Wilders klaagt hiermee een Islamitisch patriarchaat aan, op een patriarchale manier. De moslima wordt iedere vorm van agency ontzegt; zij is slechts een slachtoffer wiens veiligheid in de handen ligt van mannelijke beschermers: of dat nu Moslimmannen zijn die het vrouwenlichaam willen bevrijden van de starende blik van Westers imperialisme, of niet-Moslimmannen die datzelfde lichaam willen bevrijden van de onderdrukkende Islam. Wilders exploiteert daarmee Moslimvrouwen: zij mogen niet spreken en dienen alleen ter meerdere eer en glorie van Wilders’ agenda. Wilders doet dus precies wat hij Moslimmannen verwijt.

    Fitna, the videobattle: How YouTube enables the young to perform their religious and public identities is een onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd aan Loughborough University onder leiding van Liesbet van Zoonen. De betreffende deelstudie is op aanvraag beschikbaar bij Linda Duits.


    *Niet voor mij. Ze smijt met geld na sluitingstijd in zekere winkels in Bruxelles en Den Anvers. Zou ik ook doen als ik in haar schoenen stond

    Ik weet als geen ander wat mannen willen @Annelies en ons Eefje van zijn Visitatiecommissie heeft de reactie hierboven
    van Hanse Jansen genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om maar een beetje in de sfeer te blijven die deze boekbespreking oproept: natte vingerwerk??

    Is er bronvermelding? Ja - en sex verkoopt altijd goed. Zeker als het een mysterieus mens als Geert Wilders betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet u zeggen: het telepathisch vermogen van de heer Fennema grenst aan het ongelooflijke.

    Ja, ik heb inderdaad vele affairettes gehad - voor mij de meest bevredigende was die met Femke Halsema en Agnes Kant gelijktijdig.

    Mijn weigering om deze ménage à trois voort te zetten was dan ook de oorzaak van de felle persoonlijke aanvallen van Agnes op mij persoonlijk, na de laatste Tweede Kamer verkiezingen.

    Hell hath no fury like a woman scorned.

    Wat ik nog heb gemist in het boek, is de vermelding dat Golda Meir mijn grootmoeder is en dat mijn afkeer van de Islam vooral bepaald wordt door een ongelukkige onbeantwoorde jeugdliefde voor Yasser Arafat.

    Wat dan aangaat, zijn Anja Meulenbelt (met wie ik uiteraard een relatie heb gehad) en ik lotgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonder de man ooit gesproken te hebben, neem ik de vrijheid om een oordeel over de Geert Wilders te hebben. Mijn indruk is dat hij getrouwd is met een vrouw waar hij van houdt en dat er naast vriendelijke beleefde attenties naar andere vrouwen en zo hier en daar een schalkse blik niets anders voorkomt dan wat in de Donald Duck beschreven kan worden.
    Ik wil niet zeggen dat Geert Wilders een saai leven heeft, maar als de memoires van Geert Wilders uitkomen dan zal Nederland niet schrikken. Eerder kan met dat boek dan oppakken in geval van moeite bij het inslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan u vertellen, nadat ik de gedachten van Meindert Fennema gelezen heb, dat de lichtelijk sensuele passages in zijn boek "Geert Wilders – Tovenaarsleerling" uitsluitend plaats hebben gevonden in het ietwat ranzige brein van de schrijver.

    Als fictie deel gaat uitmaken van een verhaal over bestaande politici is het beter een dergelijk verhaal te negeren. Het is dan namelijk van nul en generlei waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @MauritsDekker. Dus als ik goed begrijp, sluit u fictie in deze uit?! Hoe weet u dat zo zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Willem zei...
    @MauritsDekker. Dus als ik goed begrijp, sluit u fictie in deze uit?! Hoe weet u dat zo zeker?

    Uit uw reactie begrijp ik dat u mij niet goed begrepen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lol@ Geert Wilders.

    Fennema is jaloehoers.

    BeantwoordenVerwijderen