Absint

Het heeft me altijd verbaasd dat absint verboden was. Alle alcoholische dranken zijn toegestaan, hoe sterk ook, maar absint, vanwege zijn kleurrijke verleden van beschadigde kunstenaarslevens (Van Gogh, Manet, Wilde en Hemingway schijnen eraan verslaafd te zijn geweest) niet. Vagelijk deed het me denken aan de vrijheid van meningsuiting, dat 'grote goed', dat ook op onredelijke gronden in sommige gevallen ineens - ach nee, dat zal wel aan mij liggen.

Hoe dan ook, met absint is het anders gegaan: die is tegenwoordig juist weer legaal. Serieuze slijters hebben planken vol van het spul, op internet is nog veel meer te vinden. En dat terwijl er toch een geheim bestanddeel was - thujone, een ander verdovend middel dan alcohol - dat absint tot iets uitzonderlijks maakte. Maar dat zit er nu bijna niet meer in. Vroeger hoorde je altijd dat de matige absint-drinkers zich na het verbod tot de Chartreuse verte hadden gewend, een likeur met 55% alcohol, mierzoet maar met een heel bijzondere smaak die schijnt te lijken op die van absint. (De echt verslaafden vonden wel geheime bronnen.) Chartreuse vind ik zelf zo ongelooflijk lekker dat ik er maar niet toe kan besluiten een fles absint te kopen. Of vind ik het toch een beetje eng?

Ileen Montijn

3 opmerkingen:

  1. Ik ken een zoon van een beroemde stoker uit Dordrecht. Hij vertelde mij dat zijn vader een recept had van een drank met cannabis er door heen. Ook verboden maar voor de familie werd het wel gemaakt en gebruikt bij griep en als slaapmiddel. Laudanum schijn t ook niet mis te zijn maar ik meen dat dat met opium is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Chartreuse gaat boven Kummel, in al de landen van de wereld."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik nam een fles en bekeek de strook die er dwars op zat.
    'Dat is eigenlijk dinges...' zei Boorman.
    'Kummel,' verklaarde Lauwers met beslistheid, alhoewel hij er een eindje afstond.
    'Dat kan best,' gaf Boorman toe.
    'En die daar is Chartreuse,' zei de paddestoel weer, op een sympathieke fles wijzend, die half verscholen stond achter een kruik oude klare.
    'Wat drinken jullie nu liever, Kummel of Chartreuse?' vroeg onze gastheer. 'Je hebt maar te kiezen.'
    ''t Is ons om het even, mijnheer de directeur. Wij lusten alles, is 't niet Lauwers...?' zei 116.
    Lauwers keek verontwaardigd tegen zijn collega op.
    'Wel neen. Wij lusten alles, wij lusten alles. Ja, natuurlijk lusten wij alles. Maar als mijnheer ons kiezen laat, dan kies ik toch Chartreuse, want Chartreuse gaat boven Kummel, in al de landen van de wereld. Maar als het jou toch om het even is, kies dan ineens water.
    Een kruiper ben je,' besloot hij iets zachter."
    Elsschot Lijmen

    http://www.flickr.com/photos/govert1970/108913600/

    BeantwoordenVerwijderen