Stilstaan bij 'nine eleven'

Pas 's middags zie ik de krantenkoppen. In een kleine supermarkt. Om daar te komen is al een hele onderneming vanuit de Noorse hut, m'n vakantieadres september 2001. Eerst 80 meter steil omhoog lopen om bij de auto te komen, wat door de modder (altijd regen) en het openen en sluiten van 2 hekken (koeien!) al gauw 15 minuten in beslag neemt. Vakantie. Volgt een kilometer hobbelen over 'n kapot

VLUGSCHRIFT ivm: Shariah4Belgium opent islamitische rechtbank

Shariah4Belgium opent islamitische rechtbank voor huwelijks- en erfeniskwesties (Belga) 
In Antwerpen is een rechtbank geopend die huwelijksgeschillen en erfeniskwesties behandelt volgens de islamitische rechtspraak. Het gaat om een initiatief van de radicale moslimgroepering Shariah4Belgium, zo meldt Het Laatste Nieuws zaterdag. Diversiteitsschepen Monica De Coninck (sp.a) vindt het op zich goed dat religieuze instanties bemiddelen in hun gemeenschappen, "al zou dat beter niet door fundamentalisten gebeuren".

Tien jaar na 'nine eleven'

Ik ken genoeg aardige moslims, daar niet van, maar laten we wel zijn, heeft hun godsdienst 10 jaar na nine eleven nou meer vrede op aarde gebracht? Na zo'n aanslag had ik er wel een beetje op gerekend want hoe graag noemt de islam zich niet 'de religie van vrede'? 't Zou flauw en makkelijk scoren zijn als ik nu met de aanslagen van 11.3.2004 (Madrid) , 2.11.2004 (Amsterdam) en 7.7.2005 (London) kom, maar wereldvrede, nou nee, die is nog steeds niet door de islam bewerkstelligd. Misschien komt dat doordat 'islam' niet zozeer 'vrede' betekent alswel 'onderwerping'. Ja, na die onderwerping kan er vrede zijn maar dat is toch echt iets heel anders. Dat vergeten wij stervelingen wel eens.

Zijn er na 9/11 veel mensen door de knieeën gegaan voor deze religie van de vrede? Ik dacht het

De Foto

TWEE VERHELDERENDE MINUTEN MET ABU IMRAN



Steeds weer wordt Abu Imran ‘geminimaliseerd door de politiek correcte meute terwijl hij er telkens in slaagt wrevel op te wekken in binnen- en buitenland. En samen met hem , worden zijn ‘vrienden’ zoals bijvoorbeeld Ajem Choudary, weggezet als irrelevant terwijl ze organisaties leiden die er niet om liegen. Al Mouhajiroun om er één te noemen. Of hun ‘spirituele advizeur Anwar-Al-Awlaki die op de koffie ging bij wijlen Osama bin Laden en naast Ayman-Al-Zawahiri kandidaat was om oompje Osama op te volgen bij de tijdelijke vereniging Al Qaida en Co, die ondertussen toch velen ongevraagd naar de eeuwigheid hebben verwezen. 

Allah, Liberty and Love: een moedig en hartverwarmend boek van Irshad Manji

[Zie hierbij ook het interview met Irshad Manji vandaag in DePers 'Gematigd zijn, dat is gewoon wegduiken' hierr]

Een Haagse tandarts heeft een gat in de markt ontdekt. Peter Thiel opent tijdens de afgelopen ramadanmaand zijn praktijk in de avonduren voor streng gelovige moslims, die religieuze bezwaren hebben tegen een controle of behandeling overdag, zo meldde de Telegraaf. Thiel nam deze stap na een gesprek met een niet nader genoemde imam in Den Haag. De ‘nachttandarts’: “(Strenggelovige moslims) mogen hun eigen speeksel niet doorslikken van zonsopgang tot zonsondergang. Een van mijn patiënten vertelde me vorige week daarom niet te willen komen voor een vervolgafspraak. Dat heeft me aan het denken gezet.”

HIEP HIEP SOERA

De Nederlandse media hebben de afgelopen week zo goed als eenstemmig de koran gekarakteriseerd als ‘een verwarde tekst’. Het islamofobe karakter van de Nederlandse media is hiermee overtuigend aangetoond. Zo’n karakterisering is een belediging van de koran en de islam, zelfs als hij uit Hollandeske onwetendheid voortkomt.

De schrijvende aanhangers van het muticulti-geloof weten inderdaad maar heel weinig van het onderwerp van hun geveinsde liefde. Wanneer ze onverwacht met hun liefdesobject geconfronteerd worden, herkennen ze het niet eens, en blazen gal en wrevel om zich heen. Het is de vraag of Geert Wilders en zijn PVV even openlijk en grof de koran zouden hebben durven veroordelen als de Nederlandse pers dat vorige week gedaan heeft. Maar wat was er nu eigenlijk gebeurd?

Spugen en inslikken

Ellen_small
Vorige week zondag: de regen klettert tegen de ramen.
Ik zit niet alleen in een harnas van pijn - na de operatie aan mijn schouder. Aan het einde van deze slechtweerzomer voel ik me ook gevangene in mijn eigen huis. P. en ik hebben spoedoverleg en dan boek ik een korte break. Even weg tussen alle doktersafspraken.
Wat comfortabel. Vanaf Rotterdam ben je in anderhalf uur in Nice. Totale kosten (retour) voor twee personen (inclusief gereserveerde beenruimtestoelen en een ingecheckte koffer) €450,-.

Zaterdagavond: we gaan uit eten, buiten op een terras – in een zomerjurk die ik dit jaar nog niet heb gedragen. Het stickertje van de stomerij herinnert me aan de zomer van 2010.
Op weg naar restaurant Villa d’Este moet P. nog even pinnen. Hij zoekt een echte bank in een rustige straat.

De Foto

Waxinelichthouderwerper

Als ik weer een baan zoek dan zal het waxinelichthouderwerper zijn. Zoveel koninklijke aandacht als je dan krijgt! Bovendien krijg je, als je eenmaal volleerd bent ook nog huisvesting, eten, drinken, bewassing -zo heette dat vroeger met een mooi woord-  en medische verzorging op kosten van Vadertje Staat. Hier houd je toch je ogen niet droog bij als je dit leest:

Erwin L., de man die vandaag voor de rechter staat omdat hij op Prinsjesdag 2010 een waxinelichtjeshouder naar koningin Beatrix gooide, is ontoerekeningsvatbaar. Dat zegt een psycholoog van het Pieter Baan Centrum (PBC) die hem onderzocht.
L. zit sinds 21 september 2010 vast. Die dag gooide hij een waxinelichthouder naar de voorbijrijdende

Kenniseconomie

Het academisch jaar is weer begonnen. Er gaat een voorstel rond om de instellingen van Leiden, Delft en Rotterdam te fuseren. Staatssecretaris Zijlstra geeft wel 33 miljoen extra aan drie Technische Universiteiten, en denkt met 230 miljoen die hij uit de zakken van langstudeerders en masters-studenten klopt de universiteiten op wereldniveau te kunnen brengen.

Om met Bril te spreken: tja.

Ooit wás Nederland een kenniseconomie, zoals dat tegenwoordig heet. In de jaren vijftig en zestig

Experimenten? Dan weet ik er nog wel een paar.

De hersenontwikkeling van meisjes en jongens loopt in de puberteit niet synchroon, schijnt het. Talen, daar hebben jongens geen kaas van gegeten terwijl meisjes erin uitblinken maar niks van wiskunde
bakken en dat is heel oneerlijk. Puberende jongens hebben het toch al zo zwaar want meisjes van hun leeftijd zien hen niet staan. Die knullen worden versmaad door hun vrouwelijke, op zowat alle fronten verder ontwikkelde leeftijdgenootjes en dat doet pijn. Een paar jaar oudere, rijpere jongens, mannen eigenlijk die de twee jaar achterstand inmiddels wel zo'n beetje hebben ingehaald, 'profiteren' ervan. Maar ach, die arme, verliefde puberjongens, straal genegeerd en dan ook nog eens intellectueel (tijdelijk) de mindere van de meisjes zijn met Engels, Frans, Duits, Nederlands, Spaans... Het zou niet moeten mogen maar Gods wegen zijn gruwelijk grillig, weet de hersenneuroloog.

Overigens komt de wraak van de versmade jongens later, dat ondervindt menig rijpe vrouw als ze

Gina, een immigratie relaas.

Ze was al in haar nadagen toen ik haar voor het eerst ontmoette. Wel was haar reputatie mij al bekend. Ze had een enorm talent voor ‘schandaal’. Zo pikte ze jonge mannen op in de dorpskroeg op zaterdagavond. Deze werden dan voor één nacht naar haar flat gesleept. De grootste trofee was de negentienjarige zoon van de dokter geweest.

Gesukkel in de Keuken (19)

Over klokken, wachtkamers en treinen

Ik was er niet naar op zoek, maar afgelopen week vond ik het terug. Vergeeld en wel. Mijn exemplaar van de in 1961 door De Bezige Bij uitgegeven vertaling van Jack Kerouac's 'On the Road'. Ach, de tijd vliegt als uren, dagen, maanden, jaren, enzovoort en niets vertelt dat beter dan de flaptekst achterop, die meer zegt over de geest die toentertijd door Nederland waarde dan over het boek zelf.

Dit is dan de bijbel der Beatniks, de geschiedenis en omzwervingen van hun 'heiligen'. Het boek geeft een volkomen afspiegeling van alles wat 'beat'wil zeggen, de 'leer' van deze vreemdsoortige sekte van jongeren van alle leeftijden. Gedurende de zwerftochten, liftend en in eigen of gestolen gestolen auto's, leren we niet alleen een groot stuk Amerika kennen, maar nemen we tevens kennis van al wat typerend voor de beatnik is: zijn geloof in eigen ik, dat geen emoties kent, anti-intellectueel is, a-sociaal en

Nog zes dagen

Deze zomer genoot ik van het mediterrane licht. Het strakke blauw van de lucht en de zee. Het zinderend wit van de huizen. Geen wolkje aan de lucht. Een warme gloed. De Nederlandse schilder Willem Oepts (1904-1988) ontwikkelde zich gedurende zijn leven tot meester van het mediterrane licht. Aanvankelijk schilderde hij sociaal-realistische onderwerpen onder invloed van Charley Toorop. In de jaren dertig verhuisde hij naar Frankrijk. In het Zuidfranse Collioure werd hij gegrepen door het zuidelijke licht, en begon hij werk te maken dat beïnvloed was door Bonnard, Matisse en Dérain. Vanaf 1965 had hij veel succes en vestigde hij zijn naam, zoals ook te zien was op een overzichtstentoonstelling van zijn werk in De Kunsthal in Rotterdam begin dit jaar.

Toen ik terugreed, en al lang de mediterrane sferen los had moeten laten, werd ik zo’n dertig kilometer

Dienaar van Allah verrast Koningin Beatrix


Update, 21.02uur: Arabist Jansen laat weten dat de man koran 19:30-34 voordroeg. Jansen spreekt zijn verbazing uit over het feit dat hier in de pers niet over bericht wordt. 

Een grappenmaker. Gisterenavond in het Amsterdamse Concertgebouw waar koningin Beatrix acte de présence gaf. Een netjes aangeklede stand-up comedian, genaamd Jezus, kon zomaar de microfoon pakken en ruim een minuut spreken (en preken) tot Hare Majesteit en het geëerde publiek, terwijl hij toch echt niet op het programma stond. 

De comedian moest er even inkomen, maar kwam snel op stoom: Het spijt me. In de naam van Allah, de barmhartige en genadevolle. Ik weet het, het spijt me het is niet de manier zoals het moet maar ik ben genoodzaakt om dat te doen. Ik heb een aantal keren verzoeken gedaan maar dat werd overgeslagen. Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het boek gegeven en tot een profeet gemaakt, hij heeft mij gezegend gemaakt waar ik ook moge zijn. Hij heeft mij het gebed en armenbelasting verplicht gemaakt. (.....) Ik ben Isa Messiah Jesua, Jezus Christus, hoe je het noemen wilt, (….) Ik ben een dienaar van Allah en ik kom om u uit te nodigen voor geloof, geloof in Allah, Mevrouw, en dient Hem dus dat is de rechte weg." 

De orkestleden verlieten voor de zekerheid het podium, maar geen van de bescheten concertgebouwbezoekers kwam

Philip Pullman: De Goede Man Jezus en de Schurk Christus

Jezus predikt op de Berg

Op een dag kwam Jezus tegenover een grote groep mensen te staan die van heinde en verre waren gekomen: naast die uit Galilea waren er bewoners uit het gebied van Dekapolis voorbij de Jordaan uit Jeruzalem en Judea. Om voor allen zo goed mogelijk verstaanbaar te zijn liep Jezus een stukje een berg op, en zijn leerlingen en de overige mensen volgden zijn voorbeeld. Christus viel tussen hen niet op, en niemand wist ook wie hij was, want iedereen kwam van elders. Hij had een kleitablet en een stilus bij zich om tijdens Jezus' toespraak aantekeningen te kunnen maken.

Toen Jezus een geschikte, hoger gelegen plek had bereikt, begon hij te spreken. 'Wat predik ik?' zei hij. 'Het Koninkrijk van God. Het is aanstaande vrienden, het is in aantocht. En vandaag zal ik jullie vertellen wie mag toetreden tot het Koninkrijk en wie niet, dus let goed op. Het is het verschil tussen gezegend zijn en vervloekt. Doe iets met wat ik jullie nu ga vertellen. Veel hangt hiervan af.

Hier zijn jullie dus: de armen zullen gezegend zijn. Degenen die nu niets bezitten zullen spoedig het

De VARA kent zijn klassiekers!

Gregorius Nekschot

De Foto

Wrede voorschriften vormen geen bewijs

Godsdienst kan de blik vertroebelen. Logica en godsdienst zijn voor veel mensen geen goede combinatie.

Zo voeren atheïsten regelmatig aan dat God niet bestaat, want: de geboden die er namens God worden uitgevaardigd, zijn wreed, onmenselijk en afschuwelijk. Atheïsten wijzen dan naar voorschriften als eremoord voor kalverliefde, amputatie van de rechterhand voor ontvreemding, of doodgeslagen (‘gegeseld’) worden als je aangifte van een verkrachting hebt gedaan. Een God die zo mensvijandig is dat Hij zulke dingen voorschrijft, die kan niet bestaan, willen ongelovigen graag concluderen.

Mount Flevo

Ellen_small
Een berg in de polder. Wat een subliem idee.
We hebben tenslotte ruimte zat. Toch? Dus waarom niet.
En we creëren ook nog eens ruimte in de ruimte.

Ja, ik ben helemaal voor!
We zitten middenin een crisis, dus er moet geld uitgegeven worden. Troostuitgaven noem ik dat.
200 miljard kost het maar, die berg.

Belgische toestanden

Groot enthousiasme over het optreden van Guy Verhofstadt in Zomergasten. Eindelijk eens iemand die onverschrokken durft te beweren dat we toemoeten naar politieke eenheid in Europa, en als toetje ook nog dat de multiculturele samenleving gewoon al bestáát. Pieter Hilhorst van de Volkskrant wil zelfs op hem kunnen stemmen.

Het doet me een beetje denken aan het aantreden van Job Cohen als PvdA-leider. Ineens kropen de pundits uit hun holen en verklaarden, ondanks vijf, tien of vijftien jaar intensieve discussie, alle integratieproblematiek voor onmiddellijk opgelost door zijn verbindend leiderschap. Eén mislukt politiek televisiedebat en er werd van dat verbindend leiderschap nooit meer vernomen.

Sceptische vrijdenker of fobische oproerkraaier?

Het valt mij op, zeker bij mijn tweede stukje met de titel ‘De ethiek van de moralisten’ dat de Nederlandse lezers niet altijd de Vlaamse/Belgische aardigheden kunnen plaatsen. Dat komt omdat ik het dan heb over lokale aangelegenheden die vaak niet of enkel summier in de Nederlandse pers worden belicht.
Niet dat ik de gang van zaken niet volg bij mijn noorderburen, integendeel. De namen van de Hollandse prominenten ontgaan mij wel al eens. De inhoud van hun plannen, visies en overpeinzingen, die ze met dat typisch gezwind doch vaak onduidelijk Nederlands opdissen daarentegen, zijn vaak of vermakelijk of ergerlijk. De recht toe, recht aan stijl is ons hier wat vreemd.

Zo ben ik zeer vereerd om in het gezelschap te zijn van Emeritus Professor Hans Jansen, of van Mijnheer Carel Brendel, Professor Paul Cliteur en Mijnheer Nekschot. G. En vele anderen. Ik heb natuurlijk door mijn twee bescheiden schrijfsels al commentaren gekregen van de Vlaamse ‘intiligentia’. Of dat ik wel besef dat Hoeiboei een ‘extreem rechtse-fascistische-racistische-christen fundamentalistische en, hoe kan het ook anders islamofobische site is ? En ik moet dan telkens toegeven dat ik dàt niet wist ! Domme Belg zeker ?