Twintig zotte excuses voor die malle hoofddoek (8)

1barbie_met_hoofddoek_2

Bovenaan gezet, op gezag van Nora Kasrioui ('vrees ons niet maar heb ons lief')

Excuus 8: “De hoofddoek is een verworven recht.”


Hij klinkt goed hè, “de hoofddoek is een verworven recht”, je zou 'm bijna op een tegeltje plakken en een prominente plaats in je huis geven. Helemaal in orde. We hebben hier immers vrijheid van godsdienst en de hoofddoek is een 'godsdienstig kledingstuk', kijk maar naar de islamitische landen, al-le-maal gelovige vrouwen.

Laat ik toch maar even voorzichtig in herinnering brengen waar de hoofddoek voor staat en naartoe leidt nu grote groepen vrouwen en meisjes 'm dragen, en zelfs eisen die hoofddoek overal te mogen dragen. Hoe zei moslimvrouw Nahed Selim het ook al weer? "Het is niet slechts een kledingsstuk. Er zit een concept achter over de ongelijkwaardige plaats van de vrouw in de maatschappij. De hoofddoek is het politieke spandoek van de fundamentalisten geworden, evenals de boerka.

Sinds wanneer is achterstelling en het promoten daarvan een verworven recht in Nederland en sinds wanneer is 't zo aantrekkelijk om de wens van fundamentalisten te eerbiedigen en maatschappelijk te accepteren? Politici als Vogelaar, Van der Laan en Bos vinden 't blijkbaar goed; mij lijkt het toch een uiting die juist tégen integratie indruist. Je kind niet laten inenten is ook een verworven recht maar is het de bedoeling dat mensen aangemoedigd worden dit te gaan doen: het niet laten inenten van hun kinderen? Totdat Ayaan Hirsi Ali zich ermee ging bemoeien was vrouwenbesnijdenis ook een verworven recht. (Al pleit internist Jannes Mulder in de Metro van 29.5.2008 alweer voor lichte vrouwenbesnijdenis.)

Gemakshalve, helemaal gratis en binnen enkele jaren wordt dus een vrouwonvriendelijk en stigmatiserend symbool door een aantal voorstanders een verworven recht genoemd en maar al te graag komt de voorstander dan met propagandaverhalen over hoe 'bevrijdend' de hoofddoek voor deze moslimvrouwen is. Hoeveel respect krijgen deze woestijnvrouwen wel niet nu ze er één dragen, een wereld gaat voor hen open. Wie had dat ooit kunnen bedenken, respect vanwege een doekie? Daarmee kunnen deze zandfiguren de straat op zonder lastig gevallen te worden, ze kunnen de politiek in, de sportschool in, een duik in het zwembad nemen en alleen naar de dokter en ga zo maar eindeloos door.

Helaas is er geen rekening gehouden met vrouwen die niets van dit 'verworven recht' moeten hebben maar er grote problemen mee hebben, of het juist ontvlucht zijn. Zij krijgen het nu extra hard te verduren en dan gaat het niet alleen om moslimvrouwen maar tevens en in toenemende mate om autochtone vrouwen en meisjes. Dat zij door die malle hoofddoek beledigd worden en tot in het diepst van hun 'geloof' gekwetst is peanuts, maar zij worden vanwege dit zogenaamde 'verworven recht' in hun (bewegings)vrijheid beperkt. Ze worden voor hoeren uitgescholden, ze worden aangerand of ze worden als wegwerpartikel gebruikt, kortom, naar respect kunnen deze vrouwen en meisjes fluiten terwijl de geüniformeerden juist meer aanzien genieten in de westerse samenleving want weten zich gesteund door een tamelijk groot deel van de elite. Blijkbaar kunnen beide 'soorten vrouwen' niet naast elkaar bestaan. Ook niet in een westers land. Tja, dan moeten ze maar een hoofddoek gaan dragen, nietwaar? Dan is dat probleem ook alweer opgelost.

Nee, natuurlijk. Misschien is het wat naïef maar ik leef nog steeds in de veronderstelling dat het allereerst een verworven recht is om kritiek te hebben op een dergelijk discriminerend symbool en het belachelijke en afschuwelijke gedachtegoed waaruit die hoofddoek voortkomt. Het is misschien niet je plicht maar het is een verworven recht om niet aan die gekte mee te doen. Of je nu sportschoolhouder bent, directeur van een school, bedrijfsleider van een grote winkelketen, apotheker, caféhouder, bedrijfsondernemer, bankdirecteur, etc.

Ex-PvdA-stemster, drie dochters, een man, een hond en een spaarvarken
19 februari 2009

Excuus 1: klik hier
Excuus 2: klik hier
Excuus 3: klik hier
Excuus 4: klik hier
Excuus 5: klik hier
Excuus 6: klik hier
Excuus 7: klik hier

16 opmerkingen:

  1. Mustafa Kameel Atatürk in vertaling: 'De islam, deze absurde theologie van een immorele bedoeïen, is een rottend kadaver dat onze lijven vergiftigd!'
    Hoor je het ook eens van een kenner!
    jip gulzen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoofddoeken weg uit de publieke ruimte. Ik wed dat er via een referendum een meerderheid zou zijn die deze stelling onderschrijft. Ik ben trouwens, vrij kleinschalig maar breed, de niet moslim allochtonen aan het polsen over deze kwestie. Hartverwarmend wat een afkeer men in die kringen heeft tov het kopkleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Steeds sterker bekruipt mij het plan om van karton een obstinaat kruis te maken. Bond beschilderd met kleur en goudverf. een ketting van kleurenpapier. Met deze onzin omhangen zal ik dan de A.H. betreden en afrekenen bij de eerste de beste kassa met een hoofddoekslachtoffer.(lees onderdrukte moslima).Het zijn de krenten bij het lievertje die 't 'm doen. Waar is m'n schaar!?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hans. In een vorig leven heette je toch niet toevalllig 'annabeth'? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De hoofddoek is er vooral om de "eer" van de moslim-man te beschermen en is er ook alleen maar ten behoeve van hem. De vrouw is niet meer dan een object van de "eer" van de machoman.

    Een zoveelste onzinnige meninkje heb je hier.

    http://www.ileenmontijn.nl/index.php?page=1

    Alsof de hoofdoek een soort mode is, hoe dom en onnozel kun je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ave/19-02/22.20;
    Hoezo de associatie met ene Annabeth? Ik ruik de lente en de wederbewustwording van ons, de 'ongelovige varkens en honden' De komende zomer zal m.i. crusiaal worden voor onze strijd en ons streven onze vrijheden te beschermen tegen de islamisten. No passaran!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze vrouwen zijn ook heel eng:

    Nederlandse vrouw niet vrij nikab te dragen:

    http://meer.trouw.nl/nieuws-en-debat/nederlandse-moslima-niet-vrij-nikab-te-dragen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het trouwartikel 'Nederlandse moslima niet vrij nikab te dragen', hier aanklikbaar gaat over Nederlandse bekeerlingen, daarover is hier al eens geschreven:

    De Nieuwe Feministen

    en hier:

    bijlage

    En wat te denken van Abdul Jabbar van de Ven:





    Bombrieven

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @hans. Ene Annabeth die hier vroeger wel eens reageerde, had ongeveer hetzelfde plan als jij. Ik weet niet of ze het inmiddels heeft uitgevoerd maar vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar nu nog even deze zaak bekeken vanuit moslim-perspectief:
    Waarom zou een vrouw voor het dragen van een hoofddoek zich moeten excuseren? Geen enkel excuus is nodig, laat staan twintig, want zij doet wat een goede moslima betaamt. Hoe kan je je nou moeten excuseren als je je gedraagt zoals het hoort? Excuses zijn pas aan de orde als je iets doet wat niet hoort. Wat niet hoort is geen hoofddoek dragen. De vraag zou dus moeten zijn wat de excuses zouden kunnen zijn om geen hoofddoek te dragen. En we weten meteen het antwoord: daarvoor kan geen enkel geldig excuus zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De dames zijn niet verplicht om een hoofddoek te dragen.
    In de landen van herkomst wordt minder hysterisch gedaan over deze doek dan hier de 3e en 4e generatie moslims.
    De zogenaamde gematigden met behulp van onze progressieven drukken deze middeleeuwse klederdracht er door.
    Nog een sterk staaltje door dit gouden tandem,
    http://home.hetnet.nl/~c.brendel/Orthodox.htm
    Seksuele apartheid in de Omar al Farouk-moskee in Overvecht.

    Mijn generatie had o.a. de tuinbroek als ' klederdracht' om onze emancipatie uit te dragen.
    Waarom we niet kozen voor een kraplap om uiting te geven aan onze strijd laat zich raden.
    (Kraplap:Staphorster mutsje)
    Lijkt me logisch dat als je een emancipatie wilt bewerkstelligen je niet teruggrijpt, tenzij je het als geuzendracht ziet.
    Als de hoofddoek een geuzendracht is waarom wordt daar dan over gelogen?
    Hebben ze daarom zoveel excuses nodig?
    Lekker thuis en als je boodschappen doet dat kopkleed dragen en op je werk weer normaal doen.
    Die moslimfeministes zijn net zo erg als Jehovagetuigen. Stelletje drammers.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Uit Mare - weekblad Univ. Leiden


    Leiden moet nikabverbod intrekken
    Gezichtssluier hoeft communicatie tussen docent en student niet te beperken

    Aan de Leidse universiteit geldt sinds 2003 een verbod op gezichtsbedekkende kleding. Zo’n sluierverbod is onnodig, vindt Junaid Akram. En de achterliggende argumentatie is ongeloofwaardig.

    Libertatis praesidium. Bolwerk der vrijheid, het randschrift dat vermeld staat op de universiteitszegel. Officieel ingevoerd in 1917 door de universiteit destijds. Helaas geldt deze vrijheid niet voor hen die er bewust voor hebben gekozen om een gezichtssluier te dragen. Ondanks de vrijheid van godsdienst die we kennen in Nederland.

    Minister Plasterk heeft onlangs aangegeven dat gezichtsbedekkende kledij verboden zal worden op scholen. Zelfs moeders gehuld in dergelijke kleding zullen zich niet meer op het schoolplein mogen vertonen om hun kinderen op te halen. Wel werd er aangegeven dat hogescholen en universiteiten zelf hun voorschriften mochten vaststellen. Na een Kamerdiscussie raakte de minister plotseling toch overtuigd van de noodzaak voor een volledig verbod. De Leidse universiteit loopt al vooruit op de zaken, en heeft sinds 2003 een verbod op gezichtsbedekkende kleding ingevoerd in alle universitaire gebouwen. Sindsdien worden er boerkadraagsters geweerd uit Leiden die voorheen op één hand te tellen waren. De reden? Het zou non-verbale communicatie tussen de docent en student ernstig beperken, aldus de reglementen vastgesteld door het college van bestuur.

    Voor de enkele studentes die op dat moment een nikab (dit woord verwijst meestal naar een gezichtssluier waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn) droegen werd er een uitzondering gemaakt. Zij mochten hun sluier blijven ophouden. Het feit dat deze vrouwen na het algemene verbod prima functioneerden en naar behoren les konden volgden, geeft al de zwakheid van de reden van het verbod aan. Zij en vele andere boerkadraagsters in de wereld zouden immers niet hun studie kunnen vervolgen, omdat de gelaatsuitdrukkingen een ‘essentiële rol’ zou kennen in het volgen van lessen. Toch ondervonden zij met hun sluier geen belemmeringen in de communicatie. Daarnaast spreken we elkaar dagelijks door middel van de telefoon, e-mail en msn, waarbij er totaal geen behoefte is aan gezichtsherkenning. En wat te denken van het verschijnsel dat we zo vaak zagen tijdens de afgelopen ijskoude dagen: de sjaal die gedeeltelijk om het gezicht heen omgewikkeld werd? Wat zou het college van bestuur daar wel niet van denken.

    Een ander punt is de identificatie tijdens examens. Het kan eventueel fraude in de hand werken. Dit argument zou geloofwaardig zijn geweest als het verbod alleen gold tijdens het afleggen van tentamens. Bovendien zou het alleen van toepassing zijn wanneer de leraar in kwestie niet surveilleert. Identificatie door middel van stem en oogcontact is dan namelijk nog steeds mogelijk. Mocht dat niet het geval zijn, dan is het denkbaar dat een surveillant de studente even apart neemt ter identificatie. Naar dergelijke alternatieven is nooit gezocht en er is abrupt gekozen voor een dictatoriaal verbod.

    Verder zou het de emancipatie in de weg staan. Frappant, aangezien juist boerkadraagsters het recht op educatie ontnomen wordt. Het verbod wordt aan iedere toekomstige student van te voren gemeld. Ook Saliha, een kennis van me, die van plan was om Arabische Taal en Cultuur in Leiden te gaan studeren, heeft dit aan den lijve moeten ondervinden: ‘Ze maakten me goed duidelijk dat het verboden is. Het was onbespreekbaar.’

    Daar waar de nikab een acceptabel verschijnsel vormt in de samenleving, en een ingrijpend en absoluut verbod eerder voor de hand liggend was, wordt gezichtsbedekkende kleding wel toegelaten op scholen. Op universiteiten in de VS, Canada en Engeland is men over het algemeen vrij om de gezichtssluier te dragen tijdens colleges. De overheid bemoeit zich er niet mee. Het college van bestuur had toch echt wat meer in de geest van het randschrift op de universiteitszegel moeten handelen. Tijd om het verbod in te trekken.


    Junaid Akram
    Student Godsdienstwetenschappen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Afshin Ellian in Elsevier, 23.2.2009:



    Agnes Jongerius promoot onderdrukking vrouwen

    maandag 23 februari 2009 10:05


    Agnes Jongerius promoot vrouwenonderdrukking Agnes Jongerius promoot vrouwenonderdrukking

    Wat wonen we toch in een merkwaardig land. Het zou u en mij verbazen als vooraanstaande personen de klederdracht van SGP'ers zouden aanprijzen. Dit zou tot een heftig maatschappelijk debat leiden.

    Als de prominenten de klederdracht van SGP presenteren als voorbeeld van hoe de christenen zich conform hun religie moeten kleden, zullen velen zich hiertegen verzetten. Want de strenge SGP representeert slechts één stroming binnen het christendom.

    Hoofddoekprijs
    Alle conventies die voor de religies gelden, zijn kennelijk niet van toepassing op de islam. De media berichten dat het bedrijf Dirk van den Broek de eerste Hoofddoekprijs heeft gewonnen.

    Deze prijs komt toe aan bedrijven, die zich in het afgelopen jaar verdienstelijk hebben gemaakt voor de maatschappelijke acceptatie van de hoofddoek op de werkvloer.

    Lees hier verder:

    Agnes Jongerius promoot onderdrukking vrouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het stuk van Nora en medeondertekenaars in de Volkskrant van vandaag is erg vals. Ze kapen behendig begrippen als vrijheid, emancipatie, vrije keuze, terwijl ze gewoon bepleiten dat uitingen van de orthodoxe islam vrij baan moeten krijgen en juist daar is geen sprake van emancipatie en vrije keuze. Onder valse voorwendselen verdedigen ze een seksistisch en onderdrukkend symbool. Kenmerkend voor de islam is dat ze steeds weer andere begrippen kapen en misbruiken voor het tegendeel. Hopelijk komt er binnenkort in de Volkskrant een goede repliek op dit zeer valse artikel.

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5555/Vrees_ons_niet%2C_maar_heb_ons_lief

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Opvallend dat ook hier weer van de methodiek van omkering en kromspraak gebruik gemaakt wordt om gewenste begrippen te kapen en die vervolgens in te zetten om minder nozel volk middels de emotionele factor op te jutten tot het smoren van kritisch doorvragen en een debat op argumenten.

    Het komt veel vaker terug bij islamgerelateerde issues. Je ziet overigens dat ook de sociaaldemocraten zich niet onbetuigd laten in dit handige gebruik van omkering om de emotionele factor te kunnen inzetten.

    Mogelijk vindt er al enige kruisbestuiving binnen de nieuwe kongsi rondom het thema compenserende neutraliteit plaats. Er valt weer ouderwetse propaganda te verwachten waarin tegenstanders als psychoten, barbaren of onmenselijken worden weggezet.

    Straks breekt er nog een dag van eerherstel van Joseph Goebbels aan die wel als de grondlegger van nieuwsprakige, bestickerende en omkerende betogen kan worden beschouwd...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allereerst dank voor jouw reactie op "Sexy met hijab of hoofddoek" ! Naar mijn mening is jouw beeld ook eenzijdig, heel wat meer Wilders-fan dan ik (niet) ben. Althans wat dit punt betreft. En in mijn artikeltje heb ik ook links met wat tegengas. Die ontbreken in jouw stukjes.

    Maar, leuk ! Bloggen is erg OK, en verschillende meningen is prima. Net als verschillende kledingvoorkeur ! Dat hoeft niet per wetje.

    BeantwoordenVerwijderen