Geloven in of met de FNV

Het was enkele weken geleden het begin van de ramadan, de islamitische vastenperiode. Je zou het bijna vergeten, waar het niet dat het in alle kranten en in het televisienieuws verkondigd wordt. Niet raar omdat de wereld miljoenen moslims telt. Wel raar, omdat er bij deze media voor christelijke, heidense of hindoeïstische feestdagen nauwelijks aandacht is. Uiteraard heb ik wel interesse in politieke systemen, culturen en geloven van buiten Europa. Zo ook de islam.

Toch is haar komst wel opmerkelijk. Zonder enige discussie in het zuilensysteem gepropt, inclusief massa’s subsidies en wettelijke bescherming van het bekende godslasteringartikel. Het is boeiend te zien dat Wilders nu de islam op haar godsdienststatus aanvalt. Niet ten laatste omdat er geen register is in Nederland dat vastlegt wat wel of niet een godsdienst is. Hij heeft dus wel degelijke een punt. Wat viel te verwachten is de leegte bij de voorstanders van de islam in Nederland, ook op dit punt. We weten dus niet hoe ze de toekomst van de islam in Nederland zien.

De socialistische vakbond gaat inmiddels wel op de vertrouwde weg verder. We moeten zoals blijkt uit een persbericht en dito artikel op de webstek, respect gaan opbrengen en zelfs in privétijd leren omgaan met de vastende mohamedaan. We worden door de FNV uitgenodigd om gezellig samen te gaan eten, uiteraard zonder alcohol en varkensvlees en met ritueel geslacht dierenvlees. Want daar zal de FNV uit ‘respect’ waarschijnlijk wel geen woord over loslaten.

In hetzelfde artikel blijkt dat de FNV voor de vrijheid van meningsuiting, vrijheid van gedachte, geweten, godsdienst en levensbeschouwing is. Dat klinkt uiteraard veel beter dan de harde werkelijkheid, want ze houdt en passent wel een lijstje bij met organisaties waarvan het lidmaatschap onverenigbaar is met het lidmaatschap van de bond. Tot zover de vrijheid van gedachte dus.

Het is wel boeiend te zien hoe de sociaaldemocratie en haar instituties zijn gedraaid. Vroeger in verzuild Nederland, kon men daar terecht om te ontsnappen aan godsdienst, nu anno 2010 word je er door de FNV naartoe getrokken. Al met al is er dan ook enkel een degelijke rationele uitleg voor dit alles. Zorg dat je je achterban bedient, anders lopen ze weg, de manier waarop is niet van enige relevantie. Ik vraag me af of met deze draaikonten onze rechtstaat geen gevaar loopt…

Sjors Remmerswaal

Surf ook eens naar http://sjorsremmerswaal.nl/

9 opmerkingen:

  1. Als persoonlijke belangen bij het vakbondskader een rol gaan spelen, dan is het woord maffia niet ver weg.
    Het lid is immers tot een gebruiksvoorwerp verschrompeld i.t.t. de niet gekozen leiders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het artikel van de FNV "Leer elkaar beter kennen tijdens ramadan"gelezen. Wist niet dat het zo erg was!

    http://www.fnv.nl/publiek/themas/diversiteit/nieuws/Ramadan_2010/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjors,

    Welke organisaties staan er, behalve uiteraard de PVV, op dat lijstje waarvan lidmaatschap onverenigbaar is met dat van de FNV?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben bewust geen lid van een vakbond, mede vanwege dat eenzijdige gedram over van alles en nog wat, behalve de arbeidsvoorwaarden. Dit artikel gelezen hebbende, bevestigt voor mij meer dan ooit de juistheid van mijn beslissing nooit lid van FNV te zijn geweest of ooit te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fred,
    Heb het artikel van de FNV ook gelezen, en heb moeten constateren dat het nog veel erger is. Want wat staat daar?
    "Ook katholieken kennen traditioneel een vastenperiode, voorafgaand aan carnaval."
    Lees het nog eens goed en trek je conclusies.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zou nog niet eens zo’n vreemd stuk zijn geweest als het alleen maar aandacht zou vragen voor een gedeelte van de werknemers met een bijzondere religieuze achtergrond. Dat lijkt me ook iets voor een vakbond dus veel kan daar niet tegen zijn. Maar het gaat verder en daar is wel wat op tegen.

    Ten eerste is daar de veronderstelling dat de ramadan is bedoeld om de solidariteit met de minder bedeelden te bevorderen. Dat zijn vakbondstermen, maar Jongerius vergeet dat die solidariteit alleen wederkerig is tussen moslims en dat de ongelovige op weinig aandacht kan rekenen. Het aantal moslims dat tijdens de ramadan vrijwilligerswerk doet voor de voedselbank is nihil.
    Ten tweede zijn de katholieken die nog vasten op één hand te tellen. Ten derde is het afzetten tegen de islam als religie niet hetzelfde als het zich afzetten tegen een iemand die louter en alleen moslim is.
    Als vierde ziet Jongerius overeenkomsten tussen de gedachte achter de ramadan en de uitgangspunten van het FNV. Ze noemt dat dan o.a. de vrijheid van godsdienst. Maar het is zeer de vraag of een doorgewinterde moslim tijdens de ramadan wat genuanceerder zal denken over het verlaten van de islam en de in te ruilen voor de Mormonen.

    Maar haar afsluiting slaat alles. Als zij het idee heeft dat de ramadan een bron van inspiratie zou kunnen zijn voor een rechtvaardigere samenleving waarbij de verschillen tussen rijk en arm worden verkleind, dan dient ze eerst de wereldkaart nog eens te bestuderen. Dan weet ze vast waar Pakistan ligt wat net tijdens de ramadan getroffen is door een ramp. Het is verbijsterend te zien wat de moslimlanden aan inspiratie op doen. Bijzonder weinig, zoals Elsevier berichtte.

    Al met al lijkt Jongerius vooral zelf naar een rechtvaardig te zoeken om juist géén rekening te houden met malle religies die de werkprestaties onder druk zetten. Ja, op deze manier vind je die ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Johann Heinrich31 augustus 2010 05:28

    Ik vrees dat mijn Nederland verloren is.Ooit waren de grote vijanden van Domela Nieuwenhuis en Pieter Jelle Troelstra Kerk,Koning,Kapitaal en Kroeg. Alleen de Kroeg is overgebleven.
    Vaarwel mijn Vaderland, verwacht een andere Heer. Zoals de oude grieken zeiden, wie de goden verderven willen slaan zei met blindheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, een beetje respect voor de vastende mohammedaan, dat is zo moeilijk niet. We hebben allemaal wel bepaalde gewoontes waar we moeilijk afstand van kunnen doen, waarvoor de motieven bij rationele analyse geen stand houden. Ieder zijn heugje naar zijn meugje, zoals mijn goede vader placht te zeggen.
    Ik vind het wel een aardige prestatie, zo'n lange reeks uren achtereen niet eten en vooral niet drinken, dag in dag uit, en dan tóch aan het werk blijven, zoals ik sommige vastende mohammedanen wel zie doen; soms zelfs redelijk zwaar lichamelijk werk.
    Het lijkt me overigens niet helemaal onproblematisch als de vastende mohammedaan door een te laag bloedsuikergehalte in betaalde tijd een ondermaatse prestatie levert. Is de werkgever dan gehouden te betalen alsof er een normale prestatie werd geleverd?
    Om je tijdens de ramadan-periode als niet-moslim tussen zonsondergang
    en zonsopgang bij de moslims te voegen om met hen allerlei halal-voedsel te gaan verorberen, zoals blijkens dit stuk door de FNV warm wordt aanbevolen, dat is wel erg ver doorgedreven respect. Hebben moslims zelf te kennen gegeven aan een dergelijke vorm van respect behoefte te hebben?
    Maar ik ben er niet op tegen om eens gezellig samen met lieve vriendelijke moslims en moslima's te dineren als ik bij een couscousschotel met een lekker kippetje of lammetje mijn eigen glaasje rode wijn mag drinken en wanneer die moslims volledig respecteren dat ik nu eenmaal moeilijk buiten dat glaasje rode wijn bij het avondeten kan.
    (Ik herinner me in Frankrijk in een Algerijns restaurant voortreffelijke couscous met heerlijke Algerijnse wijn, geserveerd door allerschattigste Algerijnen. Maar misschien waren die Algerijnen dan geen serieuze moslims?)

    BeantwoordenVerwijderen