Wederom actueel! Historici Jan Dirk Snel en Rob Hartmans

Rob Hartmans

Prominenten doen oproep om afstand van PVV te nemen. 

(half-ingezonden) Uitgelicht: boekpresentatie De Derde Feministische Golf, een belangwekkend boek waarover binnenkort meer, van Dirk Verhofstadt. Amsterdam, 22 september 2006. Fortuyn Fascist?
Bij de borrel in gesprek met Rob Hartmans van De Groene Amsterdammer.

Hartmans beweerde dat: Van Gogh natuurlijk veel te ver was gegaan en dat Pim Fortuyn dichter bij het fascisme stond dan Mohammed Bouyeri.
Waarom? Dat kon niet zo één twee drie worden uitgelegd want daar was een essay van wel 3000 woorden voor nodig en dan moest je eerst tig boeken over fascisme hebben gelezen. Na enig aandringen wou hij wel kwijt dat Pim Fortuyn gebruik maakte van rancune die leefde bij alle bevolkingslagen en Mohammed Bouyeri niet. We moesten er niet tegen in gaan want hij had geschiedenis gestudeerd en we moesten niet gaan discussiëren op de Van Gogh-wijze.
Rob kom op, schrijf dat essay!

Hier alvast wat 'studiemateriaal' om je geheugen op te frissen: Pim Fortuyn
Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-verslaggeving gehoord op radio of televisie? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei.web-log.nl. Gebruik het mailformulier (linksboven).

Eerdere Reacties op Fortuyn fascist?

Zie evt. ook Jan Dirk Snels comments op
Blijf af van de hoofddoekmeiden - Nora Kasrioui hierr.

8 opmerkingen:

  1. In het door Annelies aangehaalde gespreksfragment kun je duidelijk zien hoe arrogant de initiatiefnemers van dit overdreven comité eigenlijk zijn. Daarnaast denken ze veel te weten, maar is het vooral schokkend hoe beperkt en vooral gekleurd hun kijk op de werkelijkheid is. Ze verwijten critici van de islam vaak provincialisme vanwege hun wel degelijk realistische kijk op de werkelijkheid, maar het zijn juist betweters aals Snel en Hartmans die alles door een zeer provincialse bril bekijken. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe intolerant de islam kan zijn als het alle ruimte krijgt, nee daaregentegen staren zij zich meer blind op de vermeende intolerantie bij autochtonen. Je zou ze een echte sharia gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De trend bij (vooral linkse) historici die aan het godwinnen slaan is om overeenkomsten te benoemen en verschillen achterwege te laten. Je kunt alles vergelijken met het fascisme. Neem bijv. de hippie-beweging in de jaren '60: jong, dynamisch, utopisch, overtuigd van het eigen gelijk. Kenmerken die ook terug te vinden zijn bij het fascisme. De vergelijking loopt echter altijd stuk op de verschillen.
    Historici moeten correcte historische vergelijkingen maken: overeenkomsten & verschillen. Daarnaast dienen ze zich afvragen of in hoeverre het nuttig is om alles te spiegelen aan 1 donkere periode, en de uniciteit daarvan overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verbaast me enigszins dat de namen van de historici Han van der Horst en Chris van der Heijden ontbreken bij de ondertekenaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het om de politieke Islam gaat, critici binnen de Arabische wereld zelf, zoals de Algerijnse schrijver Sansal en de Tunesische schrijver Meddeb, wijzen op de parallellen tussen het Islamisme en het fascisme. Bovendien kennen die parallellen ook een concrete, historische kant.

    De grand mufti al-Husseini (gezaghebbende shariageleerde) uit Jeruzalem wist niet hoe snel hij de nazi's moest benaderen voor eventuele samenwerking toen die in '33 aan de macht kwamen. Tijdens de oorlog zat hij in Berlijn en ontmoette er Himmler, Hitler en Mussolini. Samen bekeken ze hoe ze hun gemeenschappelijke doelen op éen lijn konden krijgen. The Protocols of the Elders of Zion en Mein Kampf werden in het Arabisch vertaald en gepubliceerd (voor het eerst in Syrie, 1938 - wikipedia geeft andere data). De anti-semitische Protocollen - al in 1921 ontmaskert als vervalsing en plagiaat - werden razend populair en zijn dat geloof ik nog altijd. Nazipropaganda werd in de Arabische wereld kwistig over de radio verspreid (Voice of Free Arab; Radio Berlin in Arabic). De grand mufti leidde de Arabische revolte tegen de Britten in 1936 (deels gefinancieerd door de nazi's) en was betrokken bij de staatsgreep in Irak in 1941 - Irak was het eerste Arabische land dat een pact sloot met de nazi's. De grand mufti stak persoonlijk een stokje voor de redding van 5000 joodse kinderen; ze belandden alsnog in de gaskamers. De mufti (tevens hoofd van de Supreme Muslim Council en voorzitter van de Arab Higher Committee, twee van de meest prominente Palestijns-Arabische organisaties) onderzocht de overeenkomsten tussen de nazi's en de Islam en kwam met een lijstje van zeven cruciale punten, waarvan éen het vijandbeeld van de joden is. Over de radio verkondigde hij: “De wereld zal nooit vrede kennen totdat het joodse ras is uitgeroeid, anders zullen oorlogen altijd bestaan. De joden zijn ongedierte die al het kwaad in de wereld hebben veroorzaakt.”(Zie Paul Berman; The Flight of the Intellectuals, 2010, pagina 91). De mufti werd zeer bewonderd door de oprichter van de Muslim Brotherhood, Hassan Al-Banna, opa van bruggenbouwer Tariq Ramadan, die (Tariq) volgens Berman over deze bedenkelijke kwesties en connecties in zijn vele geschriften zwijgt - maar Al-Banna nochtans ten diepste respecteert als visionair, 'democraat' (een giller) en anti-koloniale rebel. Na de oorlog belandden veel nazi's via de ratlines niet alleen in Zuid-Amerika, maar ook in het Midden-Oosten.

    Ook in dit licht bezien vind ik de slachtoffer-parallel die nogal eens getrokken wordt tussen joden toen en moslims nu buitengewoon onfris.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Correctie:

    “De wereld zal nooit vrede kennen totdat het joodse ras is uitgeroeid, anders zullen oorlogen altijd bestaan. De joden zijn ongedierte die al het kwaad in de wereld hebben veroorzaakt.”

    Deze opmerking is niet op conto van Al-Husseini, maar werd uitgezonden door Voice of Free Arabism.

    De mufti riep wel soortgelijke dingen over de radio (Berlin in Arabic), zoals tijdens een bekende speech op 1 maart in 1944: "Kill the Jews wherever you find them. This pleases God, history and religion." En een paar dagen later: "Make every effort possible so that not a single Jew and not a single imperialist remains in the Arab countries."
    (Berman, 2010, pag. 92)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Martien Pennings3 januari 2011 om 17:28

    Die Hartmans is een pretentieuze domkop.
    In dat debat in de Balie over de islam onlangs, zo heb ik gehoord, had-ie ook alleen maar een paar duur klinkende dooddoeners om het debat te saboteren.
    Je moest over de islam niet "essentialistisch" denken vond-ie.
    Tsja, dan moet je dat over het nazisme ook niet doen.
    Ik heb in 2008 een quasi-geleerd stuk van die kwast over "nationalisme" uit Opinio gefileerd.
    En bij gelegenheid van dat "Comité voor de Rechtsstaat" én omdat hij mede-ondertekenaar was van een open brief in de Volkskrant van CDA-fossielen die de islam heel mooi vonden en Wilders heel slecht heb ik mijn filering van dat ronduit domme stuk van Hartmans uit 2008 opnieuw gepubliceerd.
    Hier:http://bit.ly/aQQhs9

    Martien Pennings

    BeantwoordenVerwijderen