Er wordt van de christenen veel kwaad verteld, maar


Mijn vrouw ontving dezer dagen de volgende brief:

'Geachte mevrouw, mogen wij een ogenblik Uw aandacht vragen voor het volgende? U staat bij de Burgerlijke Stand ingeschreven als behorend tot de HERVORMDE kerk. Als gevolg daarvan staat U óók ingeschreven in onze kerkelijke registers. Onzerzijds bestaat daartegen natuurlijk geen enkel bezwaar: wij willen U graag beschouwen als gemeentelid. Het zou echter kunnen zijn, dat U geen band wenst met de Hervormde kerk; U heeft Uw kinderen bijvoorbeeld laten inschrijven als behorend tot GEEN kerk. Om zekerheid te hebben wat Uw bedoeling is én om te vermijden, dat U misschien tegen Uw bedoeling ingeschreven blijft in onze registers, verzoeken wij U het volgende: wilt U op bijgaand formulier invullen tot welke kerk U behoort of wilt behoren? Vult U in HERVORMDE kerk, dan handhaven wij Uw adres en beschouwen wij U als gemeentelid. Vult U in: GEEN kerk (of een àndere dan de hervormde kerk), dan wordt Uw adres uit onze administratie afgevoerd. Wilt U dit formulier ondertekenen en terugzenden in bijgesloten portvrije enveloppe? Bij voorbaat danken wij U voor deze moeite, die ten dele ook in Uw belang is. Hoogachtend, Bureau Hervormde Gemeente; J.H. Maade.'

Er wordt van de christenen veel kwaad verteld, maar zo'n brief is toch wel heel netjes, vooral wanneer je bedenkt dat van zulk soort kerkelijke registers, die blijkbaar decennia achterlopen, de statistieken gemaakt worden waaruit blijkt hoeveel mensen in ons land tot zo'n kerk behoren, aan welke statistieken die kerk dan weer een deel van zijn aanzien ontleent.

Karel van het Reve

(1966)

Uit: K. van het Reve - Verzameld Werk
deel 2
Pagina: 723/4
Uitgeverij G.A. van Oorschot
Amsterdam
2008
Bol.com, HVW, deel 2.

Eind november 2009 verschenen deel 3 en deel 4 van het Verzameld Werk.

10 opmerkingen:

  1. Dit is inderdaad een zeer nette brief en dat is toch wel heel anders met die intolerante islam, waarin afvalligen met de dood worden bedreigd en ook in veel islamitische vervolgd worden door de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de link naar het uitstekende, heldere stuk van Hegener. Vrijheid van godsdienst is een hol recht als de vrijheid om een godsdienst níet (meer) aan te hangen niet bestaat. Geen enkel ander geloof kent zulke extreme sancties als de Islam - het past de geest van onderwerping die er de kern van vormt. Onbegrijpelijk en verfoeilijk dat er zo relativerend over wordt gedaan. Je ziet het telkens weer, dat de islamitische medemens als individu door de Nederlandse samenleving op zijn eigen groep (de geloofsgemeenschap) wordt teruggeworpen. De schotelantenne en het internet hebben radicalisering in de hand gewerkt, maar het overheidsbeleid is met bijv. het subsidieren van de bijzondere school en het volledig aan hun lot overlaten van apostaten, toch ook wel een factortje. Men kan geen kant uit. Inderdaad, waar blijft die 'horizontale werking' van artikel 6? Geweldig initiatief, dat steuncomité, maar wel bedroevend dat het na drie jaar slechts 75 ondertekenaars (van naam en faam) heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Let op het jaartal: 1966.
    Van het motief om gunstig bij de Islam af te steken kan in dat jaar bij de NH-kerk nog nauwelijks sprake zijn geweest. Hoeveel moslims waren er toen in ons land?
    Na zo'n keurige brief zou je bijna kunnen denken: waarom uittreden uit zo'n keurige kerk?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Dus in realiteit is de islam wereldwijd waarschijnlijk al veel groter dan het christendom?"

    Dat hoeft niet. Ex-moslims kunnen namelijk er niet openlijk voor uitkomen geen moslim meer te zijn. De ex-moslims die dit toch doen zijn hun leven niet meer zeker. Op apostatie van de islam staat de doodstraf. Toch wel opvallend hoe humaan en beschaafd het christendom is.

    En hoe onmenselijk en barbaars de islam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een gelijksoortige ervaring met de kerk als Van het Reves vrouw, zij het alleen een jaar of dertig later. Ik schreef er hier iets over:

    Christelijke nederigheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O ja, ik heb vanmiddag ein-de-lijk Van het Reves boek DE ONGELOFELIJKE SLECHTHEID VAN HET OPPERWEZEN (1987) 2e hands te pakken gekregen (6 euri).

    In november verschijnt deel 5 van HVW en daar staat het nog niet in.
    Hoef ik niet te wachten.

    Leuk nieuwtje:

    "Karel van het Reve wordt zelfs in de ruimte geëerd! Een asteroïde, ergens tussen Mars en Jupiter, draagt zijn naam. Het kleine hemellichaam is ontdekt in 1977, en is naar Karel vernoemd op initiatief van... lees hier verder:

    in de ruimte geëerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo vrienden, mijn naam is Andrea Maria, uit Stockholm - Zweden. Ik lees goede opmerkingen over je goede werk, ik ben heel blij voor jullie allemaal, want ik heb hetzelfde geluk gevonden in mezelf, slechts een paar weken geleden las ik een goed getuigenis op dezelfde blogwebsite op mijn werkkantoor, een opmerking geplaatst door een dame Jennifer uit Madrid zei dat een geweldige man uit Africana-land, Dr.Oduduwa, in staat was om haar ex-vriend terug te brengen na een verbroken periode van 12 maanden. ik was gemotiveerd, ik probeerde het om dezelfde Oduduwa te contacteren via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    voor een dringende oplossing om ex-man terug te krijgen om meer dan ooit van me te houden, zijn we ongeveer 2 jaar getrouwd, ik ben van hem gescheiden vanwege ontrouw. Direct stuurde ik een e-mailbericht naar Dr. Oduduwa, ik kreeg onmiddellijk antwoord, hij vertelde me dat hij me kan helpen, hij zei dat mijn zaak te eenvoudig voor hem is om te behandelen omdat hij in de loop van de jaren soortgelijke zaken heeft opgelost. Ik probeerde het, omdat ik niets te verliezen heb om te proberen. hij eiste foto's en ik kocht kaarsen en ander spellingsmateriaal dat nodig is voor een succesvol resultaat. Twee dagen geleden, dinsdagmorgen nadat het liefdespreukgedeelte geactiveerd was, kreeg ik een telefoontje van mijn ex-man, praatte hij zo vriendelijk met me en verontschuldigde me voor het uit elkaar gaan, dat het duivelshandwerk was en dat hij zich heel erg voelde sorry, ik vergeef hem en bedank hem voor zijn terugkeer. het was schokkend en een grote verrassing. ik kan me nooit voorstellen dat het zo snel zal werken tot gisterenochtend mijn man man thuiskwam om mij te ontmoeten en onze twee lieve kinderen zijn we allemaal gelukkig als één familie.
    Dr.Oduduwa heeft geweldige krachten om de betovering op te lossen
     1) liefdespreuk om liefde en vertrouwen te winnen
    2) Herstel terug Lost Love Spells
    3) Echtscheidingen
    4) Echtgenoten van echtgenoten van echtgenoten
    5) bindende spelling om voor altijd samen te leven
    6) Breakup Spells (beëindig relatie)

    Opmerking: Ik was wanhopig om mijn ex-liefdespartner terug te krijgen, het werkt sneller sneller dan wanhopige mensen die op zoek zijn naar een dringend resultaat om ware liefde en vrede in een huwelijksrelatie te herstellen en onmiddellijk contact op te nemen met Dr.Oduduwa. WhatsApp-nummer: +79268011965

    BeantwoordenVerwijderen