Aspergeroomsoep

Leonie_small
Dit is dé tijd voor asperges. Van ruim half april tot ruim half juni is het aspergetijd, een en ander is een beetje afhankelijk van het weer. Als we een heel warm voorjaar hebben zijn de asperges wat vroeger dan in jaren met een heel koud voorjaar. De asperge is een plant die een aantal jaren 'meekan'. Na een jaar of acht zijn de meeste planten aan vernieuwing toe. Aspergeplanten groeien onder de grond en vormen in het voorjaar uitlopers. Dat zijn de asperges die wij zo graag op ons bord zien.

En wij niet alleen. Wist je dat er al asperges werden gegeten door



de Romeinen? De langste asperge die ooit in ons land gestoken is was 3.11 m lang en kan bewonderd worden in Nationaal Asperge- en Champignonmuseum 'Museum De Locht in Melderslo.' http://www.delocht.nl/


Asperges kunnen op vele manieren bereid worden, de een houdt van dit, de ander van dat. Vandaag wil ik jullie een aspergesoep voorschotelen. Nog een ding wil ik kwijt over asperges. Als je ze de komende winter ook wilt eten, koop dan een paar kilo extra. Goed schillen want te dun geschilde asperges kunnen draderig of taai zijn, en dan zó, zonder te koken of te blancheren, in de diepvries. Wanneer het moment gekomen is om ze op te peuzelen, niet ontdooien maar bevroren en wel in kokend water kieperen.
Ik beloof je, je zult bijna geen verschil proeven met verse asperges. En nu dan het recept.


Aspergeroomsoep

Ingrediënten:
een pond asperges
1½ l water
30 g boter
40 g bloem
peper en zout naar smaak
beetje paprikapoeder
1 eierdooier
½ dl room (room culinair van Blue Band)
2 eetlepels fijngehakte peterselie

De asperges schillen en in stukjes snijden.
De kopjes even apart houden.
De aspergestukjes in een paar minuten gaar koken in het water met een bouillonblokje.
(Geen maggiblokje maar een vleesbouillonblokje)


De stukjes asperges uit de bouillon lepelen en in de blender pureren.
Houd 3 eetlepels aspergestukjes apart om deze later door de soep te doen.
Als je van supergladde soep houdt, moeten de asperges door een zeef maar ik vind het lekker als er nog wat vezeltjes in zitten.
De boter laten smelten, de bloem toevoegen en aanlengen met de bouillon.
Nu de aspergepunten toevoegen, een paar minuten garen en dan de fijngemalen aspergebrij erbij.
De eierdooier loskloppen met de room en bij de soep gieten.
Twee theelepels bouillonpoeder erdoor en een klein beetje paprikapoeder.
De achtergehouden stukjes asperge erbij en twee eetlepels fijngehakte peterselie.
De soep een uurtje of wat weg zetten dan trekt de smaak echt goed door de soep.
Eet smakelijk.

*Aspergesoep invriezen kan wel maar ik vind ontdooide aspergesoep niet echt lekker. De smaak blijft goed maar de structuur van de soep verandert. Net zoals bij ontdooide tomatensoep van verse tomaten.

TanteLoe

8 opmerkingen:

  1. Ik koop mijn asperges in Zeeland en neem altijd wat extra voor de soep.

    Volgens de boerin komt het einde al in zicht. Het seizoen is ook vroeger begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed Leonie, ik ga het bereiden.
    Ik woon in Nieuw Zeeland en wij kennen geen witte asperges, maar zolang ik in Nederland op vakantie ben moet ik het er van nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je je ze goed laten smaken. Geniet ervan. En vooral van de lekkere dingen.

      Goede reis terug.
      Knuffel.

      Verwijderen
  3. Lekker Leonie!!

    Ga je hier nu elke week een stukje schrijven?

    Leuk, veel succes!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kan dit ook met groene asperges?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan het ook met groene asperges?

    BeantwoordenVerwijderen