Mocht ik nog een identiteit zoeken, dankzij Tofik Dibi van GroenLinks heb ik er nu een. Ik ben een niet-moslim. Dat zit zo.
Voormalig webmaster van de PvdA-Amsterdam Marcel Duyvestijn (in zijn tijd had je op die site nog leuke discussies) werd onlangs door een enthousiaste moslim bedreigd vanwege wat allah-kritische opmerkingen: 'er staat een straf op het beledigen van de allerhoogste' of iets van dien aard. In elk geval iets om je sinds 2/11 zorgen over te maken. Het liefdevolle PvdA-lid twitterde daarover, Tofik Dibi bood per retour-tweet zijn hulp aan en wijdde over zijn opvattingen uit in een interview op Nu.nl.
Hij wil een 'maatschappelijk debat' over de prijs van de vrijheid en is daar optimistisch over: "De acceptatie van moslims en niet-moslims van het feit dat ze in een land wonen met heel uiteenlopende mensen komt steeds dichterbij."
Ik ben dus een niet-moslim. Het onderscheid wel- en niet-moslim is
een vindingrijke manier om een integratie- en inburgeringsprobleem opnieuw te definiëren. Een soort Ajax-Feijenoord, tussen twee teams die moeten leren tegen elkaar te voetballen in een nieuw stadion met nieuwe spelregels.
Zo zit het niet helemaal. Al lijkt het in een paar grotere steden wel eens anders, het land bestaat voor niet meer dan een procent of zes uit aanhangers van de islam en daarvan is nog maar een minderheid praktiserend. Het kan best zijn dat het in die kringen niet plezierig wordt gevonden dat er grappen worden gemaakt of opvattingen geventileerd over opperwezens of profeten, maar de discussie of dat wel of niet mag ligt echt al sinds 1968 - de vrijspraak van Reve - definitief achter ons.
En de 'prijs van de vrijheid', namelijk of we elkaar naar het leven mogen staan over dat soort aangelegenheden werd al wat eerder, namelijk in de late zestiende eeuw, opgelost: dat doen we niet. Om niet opnieuw in de verleiding te komen elkaar op levensbeschouwelijke grondslag te lijf te gaan onderscheiden we ons sinds die tijd als reguliere (on-)gelovigen ook niet van elkaar door middel van kledingstukken of andere symbolen.
De samenleving bestaat niet uit 'moslims' en 'niet-moslims' maar gewoon uit burgers met allerlei meningen in een seculiere samenleving waarin behalve de vrijheid niets heilig is, en opperwezens al helemaal niet. Als Tofik Dibi iets aan bedreigingen wil doen, dan kan hij het beste bij de moskeeën langs en daar uitleggen wat elke zwartekousenkerk al lang weet: dat geweld hier geen optie is, en god en profeten voorwerp zijn van debat en desgewenst van publieke hoon.
Anders gezegd, ik ben geen 'niet-moslim' die in een debat de prijs van de vrijheid hoeft uit te onderhandelen. Wat die prijs is hoort bij inburgering. Ik was hier al. En ik ben al een burger.
DeZwijger
Helemaal mee eens, ik schrijf daar ook geregeld over. Het is met taal domineren van het debat. Zo ook het woord 'moslima', daarmee geef je de groep een status aparte. We spreken ook niet over katholica's of protestanta's. Je hebt kennelijk een bijgeloof, en dat is dan je label. Punt. Daar hoeft de sekse dan niet ook nog eens in betrokken te worden. Maar 'niet-moslim'..wat je niet bent, bepaalt niet in hoofdzaak je identiteit. Dank, dus.
BeantwoordenVerwijderenEen vraag:
BeantwoordenVerwijderenMoet je dan heden ten dage zeggen dat Islam praktiserenden een groot probleem vormen in de Westerse samenleving, omdat die groep ( echt een groep, ondanks dat zij burger zijn) nogal wat eisen aan "onze" Westerse samenleving/cultuur zodat "wij" ons in ons eigen land moeten aanpassen.
Het "beestje" moet toch een naam krijgen, anders is het zo moeilijk klessebessen....toch?
Leuk die logica-flats in het gezicht van Tofik. Beter dan een taart gevuld met groenlinks in het gezicht van de ...
BeantwoordenVerwijderenDe totalitaire islam maakt een haarscherp onderscheid tussen moslims en niet-moslims en dat is het duidelijk zichtbaar in islamitische landen. De islam vormt de kern van alle discriminatie.
BeantwoordenVerwijderenRegelmatig vraag ik mij af hoe men toch tot zo'n percentage van 6 % moslims komt.Wonende in 's-Gravenhage kom, op basis van om mij heen kijken, tot andere aantallen.Misschien wordt dat versterkt doordat mijn werkgever sinds kort gevestigd is in de nabijheid van de As-Soenah moskeet, waar ontelbare feestgangers komen in woestijnoutfit.Dat laatste is een onderbelicht verschijnsel.Regelmatig heeft men het over hoofddoekjes, maar de djelabbah's zijn precies zo'n statement.In de emigratieperiode (jawel die hebben we gehad in de 50'er en 60'er jaren)gingen bv. Volendammers en Zeeuwen in Canada,USA,Australië en Nieuw-Zeeland toch ook niet in klederdracht over straat (mag ik hopen..)Dezelfde twijfel omtrent statistieken overvalt mij als er gesproken wordt over aantallen allochtonen in een stad.Sinds een jaartje kom ik weer in stadsdelen waar ik lang niet geweest was, en je valt van de ene in de andere verbazing.Van de Schilderswijk en Transvaal was allang bekend dat het een gebied van Turken en Marokkanen was, niet wetende dat er ook wijken zijn overgenomen door weer andere bevolkingsgroepen als bv. Indiërs en Pakistani.Ook Afrikaanse asielzoekers hebben weer een andere buurt (Erasmusweg) tot hun domein gemaakt.En zo gaat dat almaar verder, maar men blijft volhouden dat de autochtonen meer dan 50% van de Haagse bevolking uitmaken.Mede gezien de grote fractie van de PvdA in de gemeenteraad, waag ik dat te betwijfelen.
BeantwoordenVerwijderenNederland bestaat dus waarschijnlijk voor 95% uit niet-homo's
BeantwoordenVerwijderenWillem de Zwijger weet (nog steeds) precies te krabben waar het jeukt!
BeantwoordenVerwijderenHet is niet helemaal juist om over 'moslims' en 'niet-moslims' te spreken. Het allergrootste gedeelte van de mensheid heeft totaal geen enkel idee waar de islam over gaat, heeft er geen keuze voor of tegen gemaakt dus staat totaal buiten de discussie. De meeste mensen kunnen dus niet geteld worden omdat er geen kennis over het onderwerp is.
BeantwoordenVerwijderenHet is beter om de wereld in twee groepen te verdelen, die verdeling is net zo vooringenomen als de andere manier van onderscheid. Het is beter om de wereld in de volgende twee groepen te verdelen. De ene groep die wéét dat de islam lariekoek is en alleen bedacht is om mensen te kleineren en op te lichten. De andere groep weet nog níet dat de islam bedacht is om mensen te onderdrukken, dom te houden en uit te buiten.
Persoonlijk vind ik deze onderverdeling beter dan die andere manier. De andere manier van verdelen is gedoemt te mislukken omdat er te weinig mensen zijn die er echt een weloverwogen keuze hebben kunnen èn mogen maken. Men veronderstelt doorgaans alleen maar dat iemand tot een bepaalde groep behoort, men weet het nooit zeker. Mijn manier van onderschijd maken is beter. Tenslotte kan nu echt iedereen worden beschouwd als iemand die meegeteld kan worden in een van de twee groepen. Want als men voldoende kennis heeft verzameld over de islam, pas dan kan men echt verklaren of men die onzin gelooft of niet.
"De acceptatie van moslims en niet-moslims van het feit dat ze in een land wonen met heel uiteenlopende mensen komt steeds dichterbij."
BeantwoordenVerwijderenDie Tofik Dibi is een gevaarlijk man., want alleen moslims moeten accepteren dat de rest van de (wereld-) bevolking niet uit honden, apen en varkens bestaat, maar uit mensen. Bovendien heeft Dibi de koran op zijn nachtkastje liggen ter inspiratie en precies in die koran worden we uitgemaakt voor honden, apen en varkens en waar je zeker geen vriendschap mee sluit. Elke hoofddoek en elk nachthemd in de openbare ruimte getuigd daarvan.
http://para-internet.blogspot.com/
BeantwoordenVerwijderenAyda 10 000 dollar kazan !!
Het blijft een vervelend nevenverschijnsel dat hun etikettengedoe gevolgen heeft. Niet-moslims worden nog verder opgedeeld in de gelovigen van het boek (de niet-hopelozen die één en ander nog niet goed begrepen hebben en dus een herkansing krijgen) en de rest, de ongelovigen (dat zijn de hopelozen waar zelfs zittenblijven niet helpt). Die laatsten lopen in de weg. Vreemd genoeg laten ze zich meestal als schapen naar de slachtbank leiden.
BeantwoordenVerwijderen