Geachte heer Verburg,


Ruim een week geleden stuurde ik de volgende brief naar Arco Verburg, voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes. Verburg heeft nog niet geantwoord. Zelfs een ontvangstbevestiging kon er niet af. Ook elders heeft PvdA-politicus Verburg geen opening van zaken gegeven over zijn poging om via de internetprovider een kritische website uit de lucht te halen. Voor mij is het stilzwijgen van de stadsdeelvoorzitter aanleiding om bijgaande brief openbaar te maken.

Aan de heer Arco Verburg

Stadsdeelvoorzitter De Baarsjes Amsterdam

(Woonplaats), 8 februari 2008

Geachte heer Verburg,

Ongeveer een week geleden dreigde Weblog Support, onderdeel van Ilse.nl, op verzoek van Stadsdeel De Baarsjes de website Hoeiboei binnen 24 uur te sluiten. De aanleiding tot dit dreigement was een vermeende schending door Hoeiboei van de privacy van Enver Varisli, medewerker van het door De Baarsjes opgerichte Meldpunt Moslimdiscriminatie.
Hoeiboei: diescriemienasie

Op Hoeiboei stonden twee verwijzingen naar een poging van Varisli, namens het Meldpunt, om het omstreden werk van tekenaar Gregorius Nekschot te verwijderen via een klacht bij diens internetprovider. Geen geringe zaak, want in Nederland moet de rechter - en niet een zelfbenoemd meldpunt - uitmaken of tekeningen door de beugel kunnen.

De vermelding van deze poging tot censuur dient daarom een maatschappelijk belang. In dit geval is er dus geen sprake van privacyschending. Varisli treedt bovendien namens het Meldpunt naar buiten, bezoekt scholen om bekendheid te geven aan zijn werkzaamheden, en komt zelfs voor op een openbare adreslijst van De Baarsjes.

Het gaat hier niet om een onbekende medewerker van het stadsdeel, die per ongeluk is blootgesteld aan publieke aandacht. Dit alles was voor mij aanleiding om op mijn website kritische aandacht te besteden aan de actie van De Baarsjes en Weblog Support.
Big Brother beveelt: doe het licht uit!

Ook andere, in karakter zeer uiteenlopende websites hebben aandacht aan deze zaak geschonken, onder anderen Willem de Zwijger, Nieuw Religieus Peil, Het Vrije Volk, SIOE Nederland, GeenStijl, Lux et Libertas, Aad Leering en Bert Brussen. Algemeen wordt door deze websites de actie van De Baarsjes gezien als een poging om een kritisch weblog als Hoeiboei het zwijgen op te leggen.

Deze verontrusting is afgelopen week toegenomen door een tweede poging tot censuur via een klacht bij de internetprovider. Hierbij was ook al een discriminatiemeldpunt betrokken, in dit geval het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI). Slachtoffer van deze actie was de site van SIOE Nederland. In de update van mijn webartikel kunt u lezen dat ik weinig op heb met een aantal ideeën en met het wereldbeeld van SIOE. Wel kan ik me wat voorstellen bij hun grote zorgen over de islamisering van Europa. Gisteren las ik bijvoorbeeld nog dat de anglicaanse bisschop van Canterbury invoering van delen van de sharia in Groot-Brittannië onvermijdelijk acht.

SIOE heeft het volste recht om zijn zorgen en meningen hierover te uiten. In dit geval geldt het woord van Voltaire: Ik ben het niet met u eens, maar ik verdedig uw recht om deze mening te geven. Het is verontrustend dat een meldpunt als het MDI zich voordoet als een instantie van de Nederlandse regering en met vage klachten de sluiting van een islamkritische website weet te bewerkstelligen. Na vele protesten is de sluiting van SIOE Nederland overigens ongedaan gemaakt.

Aan het dreigement om Hoeiboei te sluiten is nog geen gevolg gegeven. Ik heb begrepen dat de beheerster van de site enkele wijzigingen heeft aangebracht in de artikelen uit februari 2006, maar daarna geen reactie of uitleg meer heeft ontvangen.

Stadsdeel De Baarsjes, hult zich al meer dan een week in stilzwijgen. Daarom stel ik u hierbij de volgende vraag. Wie er politiek verantwoordelijk voor de stappen van het stadsdeel tegen Hoeiboei? Kan het stadsdeel tekst en uitleg geven over zijn optreden in deze zaak?

Overigens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Hoeiboei niet in goede aarde valt bij de gevestigde politiek in Amsterdam. In een discussie op de website van de PvdA Amsterdam bestempelt het bekende partijlid Job van Amerongen de mensen achter Hoeiboei zonder argumentatie als ‘obscure fundamentalisten’. Al of niet bij wijze van grap lijkt hij de sluiting van Hoeiboei wel een goede zaak te vinden.

Job van Amerongen: Vergelijkingen Job Cohen zijn onjuist en contraproductief (zie de reacties)

Bij alle redactionele teksten op Hoeiboei is de naam van de auteur vermeld, dus obscuur is dit weblog allerminst. Op de site staan artikelen van onder anderen Nahed Selim, Annelies van der Veer, Hikmat Mahawat Khan, René Marres, Ebru Umar Karel Gabler, Afshin Ellian en Kees Bakhuyzen, stuk voor stuk auteurs die men toch moeilijk als ‘obscure fundamentalisten’ kan omschrijven. Desondanks matigen prominente PvdA’ers zich een oordeel aan, waarmee men een mogelijke sluiting van Hoeiboei denkt te kunnen legitimeren.

Hopelijk kunt u mijn ongerustheid wegnemen door opening van zaken te geven en duidelijk te maken dat Stadsdeel De Baarsjes zal afzien van verdere stappen tegen Hoeiboei.

Met vriendelijke groet,


Carel Brendel

(Adres, woonplaats, telefoonnummer, emailadres)

PS Uit uw curriculum vitae (op de website van De Baarsjes) maak ik op dat u wel eens een boek leest. Ik kan u mijn boek Het verraad van links sterk aanraden. U zult dan begrijpen waarom ik me zo druk maak over deze kwestie.

Homepage Het verraad van links

bij gebrek aan argumenten, het mes


Uitgelicht: NRC, opiniepagina, 15.2.2008: Emeritus hoogleraar H.W. von der Dunk: Infantiele leuzen vormen geen democratisch recht.

(....) Wanneer nu infantiele leuzen worden gepropageerd als dat het 'een democratisch recht' is om naar hartelust te mogen beledigen, dan zijn we met onze vrijheid terug in de zandbak. Dan is er ook geen reden om geschokt te zijn als iemand het eveneens zijn vrij recht noemt om op zijn manier terug te slaan. Bij gebrek aan argumenten bijvoorbeeld met een mes.
H.W. von der Dunk is emeritus hoogleraar geschiedenis.

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-verslaggeving/berichten/foto's gehoord/gezien op radio of televisie? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei.web-log.nl. Gebruik het mailformulier (linksboven).

Haram handen

Ebru3fu


Haram handen


In al zijn wijsheid heeft de burgemeester van Amsterdam besloten dat ambtenaren van de sociale dienst vrouwen geen hand hoeven te schudden uit naam van hun geloof. Eerst hadden we de ambtenaren van deburgerlijke stand die weigerden homo’s te huwen, en nu hebben we ambtenaren van de sociale dienst die weigeren vrouwen de hand te schudden. Het volgende wapenfeit dat de kranten zal halen laat zich raden: het verlagen van de huwelijksleeftijd van meisjes naar twaalf jaar. Want vrouwen zijn haram en meisjes van dertien zijn extra haram. Ofzo. Ambtenaren die te zijner tijd zullen weigeren een dergelijk huwelijk te sluiten worden publiekelijk gestenigd, maar dan de verlichte variant hiervan. Steniging middels Kamervragen. Door Marianne Thieme (mag het meisje en bruidje in kwestie haar goudvis meenemen naar haar echtgenoots huis of wordt het door de wc gespoeld?) en Geert Wilders (kan Cohen bewijzen dat hij joods is? Tot die tijd is hij Palestijn. Of Arabier. Mensen met een dubbele nationaliteit mogen geen burgemeester worden!). Ach ja. De soep wordt zelden zo heet gegeten als ie wordtopgediend.

Maar dit is Amsterdamse soep. Goor dus. Geserveerd in een ambiance waar het begrip service ontbreekt en de bediening bestaat uit een stel wereldvreemde mensen die de boel bij elkaar willen houden. Hoe je die onsamenhangendeboel bij elkaar houdt wordt ook steeds duidelijker. Je degradeert vrouwen tot tweederangsburgers. Vervolgens genees je homo’s hoewel je die eigenlijk beter preventief kunt opsluiten – net als vrouwen. En zo leef je nog lang en gelukkig nadat je alle hoogopgeleide Amsterdammers de stad uit hebt gejaagd en het gepeupel, het PvdA stemvee, de stad heeft overgenomen. Resten nog drieëndertig randjongeren, die Job bij naam kent - jammer alleen dat op de een of andere wonderbaarlijke wijze de overvaller die telkens weer de kiosk in mijn straat berooft er nooit bij zit. Als Marcouch dit tuig nog even het land uitzet isAmsterdam het paradijs zoals Cohen het voor ogen heeft. Jammer alleen dat die Marokkaan van die onhaalbare plannen heeft maar ja, Amsterdam is de stad van woorden, het begrip daden ontbreekt in de woordenboeken die hier verkocht worden.

Job Cohen, de burgemeester van Amsterdam beweert met droge ogen dat in zijn stad, de stad die wereldwijd bekend staat om haar red light district, dope en drugs, alcohol en alles wat god verboden heeft, ambtenaren vrouwen de hand niet mogen schudden. Job Cohen, de burgemeester van Amsterdam, ondersteunt mannelijke fossielen in hun overtuiging dat vrouwen minderwaardige wezens zijn, wier mensenrechten geschonden mogen worden en aan wie je geen respect hoeft te tonen. Job Cohen, de grootste crimineel van Nederland, heeft mij ooit in een bomvol Paradiso toegesnauwd dat ik niet in Amsterdam hoef te wonen als het me hier niet bevalt. Ik heb het onthouden. Ik zal de stad verlaten. Maar eerst ga ik Cohen dagen voor schending van de mensenrechten, en die van vrouwen in het bijzonder. Ik hak je in juridische mootjes Cohen, ik zweer hetje. Al is het het laatste wat ik doe in deze klotestad.

Ebru Umar
in Metro, 15.2.2008

Anton C. Zijderveld contra Geert Wilders

Logo


Anton C. Zijderveld contra Geert Wilders

In Het Financieele Dagblad (26-1-08) schreef Anton C. Zijder­veld, emeritus hoogleraar sociologie en adviseur van het CDA, een stuk 'Het moet niet gekker worden!'. Zo weet je al meteen dat het over Geert Wil­ders van de Partij voor de Vrij­heid (PVV) zal gaan. Zijderveld begint met het rumoer rondom de anti-Koran film die Wilders aan het maken is, te memoreren, terwijl de inhoud ervan nog niet eens be­kend is.

'niemand weet of die [film] er komt en zo ja dan weten we niet wat erin staat, of bijvoorbeeld de Koran verscheurd of verbrand wordt. Voor moslims een onaanvaardbare heilig­schennis, voor niet-moslims een historisch pijnlijke daad, want we hebben onze bekomst van een regime dat zijn wreed­heden begon met een boek­verbranding.'

De laatste zin is een verwijzing naar de Duitse nationaal-soci­alisten, zoals ook blijkt uit de volgende. Zijderveld weet 'Je mag van­daag de dag geen vergelijkingen maken met de jaren der­tig ()'. Daarom haalt hij de nazi's erbij zonder ze te noemen.

Wilders heeft echter niet aangespoord tot verscheuren of ver­branden van de Koran. Hij zei dat moslims die een behoorlijk boek willen overhouden er de helft uit zouden moeten scheuren. Zijder­veld maakt daar - hij is niet de enige - op demagogische wijze iets anders van. Zeker,

Wilders heeft in de Tweede Kamer ge­pleit voor het verbie­den van de Koran, maar hij heeft er in zijn plei­dooi op gewe­zen dat de ver­koop van Mein Kampf van Hitler al verbo­den is. Was en is dat verbod ook nazi-achtig? Als het ene nazi-achtig is, dan ook het andere. Neder­land was dus nati­o­naal-socialistisch bezig toen het het standaardwerk van de na­zi's verbood. Een ab­surde conclusie natuurlijk, maar daar leidt de vergelijking van Zij­derveld toe.

Hij heeft nog een pijl op zijn boog. Wat hem ook aan de nazi's doet denken is:

'Dat gepraat over het einde van de poli­tiek partijen en de toekomst van een charismatische, voortdu­rend in de media optre­dende Leider is er een voorbeeld van.'

Heeft hij het hier over ex-VVD'er Rita Verdonk, die een bewe­ging wil, of Wilders of beiden? Jan Ma­rijnissen van de Socia­listische Partij (SP) is meer een leider en heeft meer uitstra­ling dan Wil­ders. Zowel voor de SP als voor de PVV treden ook andere parlementariërs op. Pim Fortuyn had charisma en Labour-partijleider Tony Blair heeft het lange tijd gehad, totdat men hem niet meer geloofde, net als Hitler en Mussolini het helaas hadden. Maar het is ongerijmd en smerig om wegens dit gelijke punt de ver­bin­ding van hen met deze fascis­ten te leggen. Het gaat er ui­teraard om wat zulke figuren met dit charisma doen, wat ze ermee willen be­reiken.

Zijderveld geeft toe dat onze islamitische medeburgers Wil­ders in de kaart zouden spelen als ze, 'indien de film voor hen schok­kend en beledigend zou zijn', ons land op stelten zouden zet­ten. 'Het verstandigste en meest vernietigende voor Wilders zou zijn dat ze niet zouden reageren.'

Denkelijk zou Wilders dat prima vinden. Dan heeft hij zijn doel, voorlichting voor een groter publiek, zonder problemen bereikt. Wat Zij­derveld suggereert, dat Wilders graag geweld ziet als gevolg van zijn verbale acties, is kwaad­sprekerij. Uiteraard is het zwaar voor hem dat hij 24 uur per etmaal be­veiligd moet worden tegen aan­slagen.

Vervolgens schrijft Zijderveld:

'Wat ik als oplettende burger van dit land nog het meest irri­tant vind aan de niet aflatende provocaties van Wil­ders, is het feit dat ze ons vele miljoenen aan belasting­geld kosten.'

Zo probeert hij de laatste verdedigingslinie van de vrijheid van meningsuiting, beveiliging door de staat van wie de islam be­kritiseert, te ondermijnen. Hij wil liever niet betalen voor de bescherming van de democratie, maar voegt even later wel toe dat Wil­ders natuur­lijk bevei­ligd moet worden. Om dit vervolgens aan het slot van zijn tirades tegen deze 'stokebrand', weer af te zwak­ken, want:

'aan hem dan wel de verantwoordelijkheid het met zijn pro­voca­ties niet gekker te maken.'

De suggestie is: geen islamkritiek meer, want moslims - en Zijderveld - vatten immers elke kritiek op de islam op als een provocatie; anders moet die dure bevei­liging maar eens stoppen. Vermoedelijk is Wilders' voorlichting over de Koran hoogno­dig voor de onwetende Zijderveld. Maar vaak is het ook zo dat men­sen als hij niet willen weten wat de Koran en de orthodoxe islam inhouden.

René Marres

René Marres is auteur van Vermoord en Verbannen (Uitgeverij Aspekt

Keppeltje



Keppeltje

Afgelopen zondagmiddag moest Ischa een lezing houden.
Voor een min of meer religieus gezelschap.
In een kerk.
Dat vindt hij leuk.
Om zo af en toe voor rabbijn te spelen.
Maar dit keer was er een probleem.

'Ik ga uit de bijbel voorlezen, Cor,' zei hij. 'Uit de joodse bijbel. En moet ik dan een keppeltje op?'
'Wat vind je zelf?' vroeg ik. 'Ik weet het namelijk absoluut niet. Omdat ik een goj ben.'
'Jij bent een hálve goj,' antwoordde Izzy-Boy. 'Want als een goj heel lang met een jood omgaat, zijn er twee mogelijkheden: Of hij wordt antisemiet. Of een halve jood.'
'Of gewoon stapelmesjogge,' zei ik.
'Maar wat moet ik nou?' zeurde Izzyolieootje. 'Moet ik nou mijn keppeltje op, straks in die kerk?'
'Bel je broer op,' zei ik. 'Want die is orthodox.'
'Ja,' teemde Het Baasje. 'Maar dan moet ik zeggen dat ik in een kerk uit de joodse bijbel ga voorlezen - en dat vindt die orthodoxe broer van mij vast helemaal niet leuk.'
'Dan bel ik hem op,' besliste ik, om van het gezeur af te zijn.
Maar Ischa hing zelf al aan de telefoon.
Hij belde zijn broer.
En zijn broer zei iets aan de andere kant van de lijn.
En toen hing Ischa, na een kort gestameld dankjewel, weer op.
Hij keek zeer blij.
'En wat zei die orthodoxe broer van je?' vroeg ik, nieuwsgierig.
'Hij zei,' zei Izzy. 'Hij zei: "Steek er in ieder geval eentje bij je." Dat zei-d-ie. Mooi, hè?'
En toen moest ik toch zo lachen, zo verschrikkelijk lachen - om die typische joodse handigheid.
Steek er in ieder geval eentje bij je!
Alsof het een condoom betrof!
Hahahaha!
Hé, kleine oetlul, zet je Franse keppeltje op, en zing, mijn jongen, zing, zing, zing!

Ischa Meijer

Uitgesproken door Cor Galis, 15 september 1992.

Uit: Zing m'n jongen zing!
Cor Galis leest Ischa Meijer
Prometheus
1997

Arme kaas

Kaas

Arme kaas

Het gaat niet goed met kaas. Vroeger was kaas gezond, lekker en vagelijk deugdzaam - het Nederlands Zuivelbureau maakte er opgewekte reclame voor ('uit het vuistje' - een vondst uit 1965). Chic ook: Albert Heijn-filialen in betere buurten hadden een ruime kaasafdeling, in volkbuurten een voor vleeswaren. Maar dat is allemaal veranderd. Wie een béétje verstand heeft, weet al lang dat een boterhammetje met jam minder calorieën levert dan een met kaas. Martijn Katan, eminent voedingswetenschapper, wees onlangs met leedvermaak op het feit dat zelfs een broodje kroket minder vet bevat dan een broodje kaas.

Het is het vet, het dierlijke vet, dat kaas zo lekker maakt - en tegelijk tot een boerse outcast in de salon van de algemeen beschaafde voedingsmiddelen. Pogingen om het vetgehalte te verlagen hebben onmiddellijk ellendige gevolgen voor de smaak. Het is een zorgelijke toestand, tenminste voor wie zich iets van die beschaving wil aantrekken. Op voedselgebied is dat gelukkig niet verplicht - nog niet tenminste.

Ileen Montijn

Yasmina Reza schrijft treffend portret van Sarkozy op campagne

Reza_1


‘Als ik niet bestond zou men me moeten bedenken’

Yasmina Reza schrijft treffend portret van Sarkozy op campagne

De Franse schrijfster Yasmina Reza mocht de Franse presidentskandidaat Nicolas Sarkozy op de voet volgen tijdens zijn verkiezingscampagne en kreeg van hem alle vrijheid om in haar verslag te schrijven wat ze wilde. Het heeft een treffend boek opgeleverd. Tussen de regels door valt duidelijk te merken dat Yasmina Reza veel waardering heeft voor haar onderwerp, maar ze maakt dankbaar gebruik van de haar gegeven vrijheid en geeft zich nergens over aan slaafse idolatrie. Daarmee is L’aube le soir ou la nuit (letterlijk: de dageraad, de avond of de nacht) vooral een eerlijk boek geworden, dat niet alleen veel zegt over Sarkozy maar ook over Yasmina Reza zelf.

L’aube le soir ou la nuit was najaar 2007 dé literaire sensatie in Frankrijk. Veel publiciteit, hoge verkoopcijfers. Ongeacht hoe men over Sarkozy denkt - en het boek benadrukt nogmaals dat de meningen omtrent hem een zeer wijd spectrum beslaan - is het duidelijk dat de Fransen genieten van nieuw leven in de politieke brouwerij na de uitermate saaie periode-Chirac. Sarkozy mag dan uit dezelfde partij komen en onder Chirac Minister van Binnenlandse Zaken zijn geweest, het verschil tussen de twee kon niet groter zijn. Het wordt nergens expliciet gezegd, maar een enkele keer blijkt uit het verslag van Yasmina Reza dat Sarkozy weinig op heeft met zijn voorganger, en dan druk ik me nog mild uit. Sarkozy is weinig aimabel en hij maakt duidelijk dat dat ook allerminst zijn ambitie is: ’Het feit dat je je laat verkiezen tot President van Frankrijk houdt niet in dat iedereen van je hoeft te houden’.

Het beeld dat Yasmina Reza van Sarkozy schetst vertoont opvallend veel tegengestelde gezichten. Tegenover de zelfverzekerde houding - vaak op het arrogante af: ‘Als ik niet bestond zou men me moeten bedenken’ - staat de kleine jongen die verlegen lacht als Reza hem wijst op zijn continue gesnaai (geen snack is veiling voor Sarkozy). Tegenover de pragmatische politicus die het volk vaak nauwelijks te verteren clichés voorschotelt, staat de man met een visie die het geen moer kan schelen wat men van hem vindt, als maar duidelijk is dat hij opkomt voor zíjn ideeën. Hij stelt er op die momenten zelfs extra veel plezier in de knuppel in het hoenderhok te gooien om te kijken welk effect zijn woorden teweegbrengen. Hij doorbreekt ook de politieke taboes door duidelijk uiting te geven aan zijn minachting voor zijn opponente: ’Helpt mevrouw Royale mij? Dat is niet zeker. Het is niet zeker of het feit dat je niks voorstelt per se een handicap zou zijn in Frankrijk.’ Zijn minachting voor links Frankrijk komt ook tot uiting als Yasmine Reza opmerkt dat hij zeer lovend is over de linkse politieke leiders Zapatero, Blair en Prodi. ’Die zijn niet links! Alleen in Frankrijk bestaat nog een linkse politiek!’

Naast de bedreven politicus staat de mens Sarkozy die het hele circus feilloos doorprikt. Als hij een horde aanhangers treft in een station, volgt de ontluisterende ontboezeming als hij achter het glas van een coupéraam heeft plaatgenomen waar de menigte hem niet langer kan horen. Terwijl hij de horde vriendelijk toelacht, sneert hij naar zijn team: ’Wie heeft dat stelletje gestoorde schreeuwlelijken op me losgelaten? Jullie begrijpen ook helemaal niks. Kan ik dan nooit alleen zijn?’

In zijn meest indrukwekkende toespraak biedt Sarkozy op weinig verhullende wijze weerwoord aan Le Pen, die zich had afgevraagd of de zoon van een immigrant wel President van Franrkijk kon worden: ’Ja, ik ben een Fransman van gemengd bloed die denkt dat men Frans is afhankelijk van de liefde die men voelt voor zijn land, van het belang dat men hecht aan zijn universele waarden. […] Je bent niet alleen Frans door je afkomst en je voorouders. Je bent Frans omdat je Frans wilt zijn, omdat je er trots op bent Frans te zijn. Omdat je verplichtingen voelt ten opzichte van Frankrijk, omdat je het land dankbaar en erkentelijk bent.’ Reza hoort in de woorden van Sarkozy een echo van de woorden die haar vader ooit tegen haar sprak. Geboren in Moskou uit Iraanse ouders en getrouwd met een Hongaarse, zag vader Reza in Frankrijk zijn ideaal en hij uitte dit door zich Franser dan de Fransen te gedragen. ’Kijk naar Parijs kinderen, kijk naar Parijs, de mooiste stad van de wereld, jullie hebben het geluk in de mooiste stad van de wereld te wonen.’

Terecht valt Yasmine Reza de ’intellectuele’ wereld aan, die via een petitie in de krant oproept om op Ségolène Royale te stemmen. Ze vraagt zich af met welk recht deze groep zichzelf tot ’intellectueel’ bestempelt. Maar de mooiste momenten zijn die waarop de politiek wordt losgelaten en er zich een persoonlijk gesprek tussen de twee ontwikkelt:
‘Ik zeg hem dat ik nog steeds houd van de mannen die ik heb liefgehad. Hij haalt de schouders op alsof ik een onvergeeflijke stommiteit heb geuit.
- Ja, ik verzeker het je. Ik ben altijd blijven houden van de mannen die ik heb liefgehad.
- Alsjeblieft!
- Ik houd nog steeds van ze, maar op een andere manier.
- Alles is op een andere manier, lieve schat. Denk niet dat ik een idioot ben. Vanaf het moment waarop je de liefde een naam kunt geven, houdt zij op te bestaan.’ Met de recente ontwikkelingen in zijn privéleven in gedachten, zegt het veel over de mens Sarkozy.

Even veelzeggend zijn de woorden die hij uit als hij tot president is gekozen: ‘Ik kan je niet zeggen dat ik ongelukkig ben… Eindelijk ben ik bevrijd van die last.’ Sarkozy heeft zijn grootste ambitie bereikt en voor even lijkt de vlam gedoofd. Hij biedt Yasmina Reza aan hem te blijven vergezellen, maar ze beseft dat haar taak erop zit. Het zou echter jammer zijn als Sarkozy een stapje terug zou doen. De woorden die hij tijdens de campagne richt aan het adres van Ahmadinejad (‘hij zou de Holocaust niet moeten ontkennen want hij wil er zelf een aanrichten‘) maken duidelijk dat Frankrijk met Sarkozy een president met visie en met lef heeft gekozen. Er is nog heel veel werk te doen.

Kees Bakhuyzen

Yasmine Reza: L’aube le soir ou la nuit. Flammarion, 190 blz.
Prijs: 18 Euro.

Keuzevrijheid voor middeleeuwse slavernij

Hoofddoek_top


Keuzevrijheid voor middeleeuwse slavernij

Een uurtje kijken naar Pauw & Witteman kan soms leerzaam zijn. Afgelopen vrijdag (8 februari) hadden de twee talkshowmasters een bijzonder leerzame uitzending.

Van schilder Jeroen Krabbé leerde ik waar hij de vakkennis en inspiratie vindt voor zijn artistieke werkzaamheden. Van René Danen, chef gedachtepolitie, leerde ik dat Geert Wilders een draaideurcrimineel is, die steeds weer opnieuw in dezelfde vorm van criminaliteit vervalt.

Jeroen Pauw en Paul Witteman namen de term gretig over. Ik vroeg me bij deze term af of Wilders inderdaad tientallen keren is betrapt en opgepakt. Zijn tegenstanders hebben talloze klachten tegen de PVV-leider ingediend, maar voor zover mij bekend is hij nog geen enkele keer aangehouden of veroordeeld.

En dat is maar goed ook. Geert Wilders heeft als parlementariër het recht om op zijn manier bezwaren te maken tegen de islam. Danen heeft op zijn beurt het volste recht om te demonstreren tegen de uitlatingen van Wilders. Jammer alleen dat hij nooit vertelt dat zijn stichting Nederland Bekent Kleur een door trotskisten beheerste extreem-linkse club is, die in het voorjaar van 2002 een hoofdrol speelde bij de demonisering van Pim Fortuyn.
(De wonderbaarlijke herrijzenis van Nederland Bekent Kleur

Danen, zo schreef ik eerder, heeft Nederland Bekent Kleur nieuw leven ingeblazen in de hoop, dat journalisten kort van geheugen zijn en vergeten hun archief te raadplegen. In het geval van Pauw en Witteman was die hoop niet vergeefs, want de twee brachten de trotskistische achtergrond van Danen c.s. niet ter sprake.

Het bewijs: Nederland Bekent Kleur is een trotskistische club

Wilders heeft in mijn ogen een aantal verwerpelijke ideeën. Het verbieden van boeken, ook al bevat de koran oproepen tot haat en geweld, is niet liberaal. Een verbod tot immigratie van moslims is pure discriminatie, net als het voorstel om de grondrechten van artikel 1 van de Grondwet niet te laten gelden voor moslims. Een verbod om moskeeën te bouwen gaat in tegen de vrijheid van godsdienst. Het voorstel om met scherp te schieten op relschoppers vind ik weerzinwekkend. Dat betekent dat Wilders de kans op verminking van wetsovertreders voor lief neemt. Er is op de wereld één ander rechtssysteem waar delinquenten worden verminkt. Precies, de sharia.

Toch zal ik niet tegen Wilders demonstreren met Nederland Bekent Kleur. Wilders opereert met zijn partij binnen het kader van de democratie, Danen en zijn trotskisten omarmen de totalitaire ideeën van Lenin en Trotski en zijn solidair met terroristische bewegingen als Hamas en Hezbollah.

In de uitzending van Pauw & Witteman zat Danen pal naast de advocate mr. Famile Arslan. De orthodoxe islam zij aan zij met extreem-links, een zekere symboliek ontbrak niet aan dit beeld. Famile Arslan heeft de cover van het Amerikaanse weekblad Time gehaald als succesvolle moslima en mocht opdraven om haar zegje te doen tegen een mogelijk verbod van de boerka.

Bij dit onderwerp was het VVD-Kamerlid Henk Kamp haar grote tegenstander. Kamp had twee dagen doorgebracht in Amsterdam-Slotervaart, de prachtigste wijk van Nederland. Hij toonde zich van een milde kant, was diep onder de indruk van een moskeedienst, maar gaf geen krimp bij het onderwerp boerka. “Een heel slap besluit”, noemde Kamp het om de boerka alleen te verbieden voor leraren en rijksambtenaren en het weren van dit kledingsstuk in het openbaar vervoer aan de bedrijven zelf over te laten. Kamp: “Een boerka moeten we niet willen in dit land. We moeten ergens een grens stellen.”

Mr. Arslan beriep zich op de vrijheid van godsdienst en op ‘de keuzevrijheid van de vrouw’. Kamp wees haar op Afghanistan, waar miljoenen vrouwen geen enkele keuzevrijheid hadden onder de Taliban, maar Arslan kon maar één weerwoord verzinnen. “Keuzevrijheid.” Voor mevrouw Arslan en al die andere goedpraters van het middeleeuwse kledingsstuk, dat miljoenen moslimvrouwen in slavernij houdt, citeer ik nog één keer uit het dagboek van de Nederlandse politieman Fred Kruyer, die vorig jaar enkele dagen doorbracht in het ‘bevrijde’ Afghanistan.

“Wat ik ook overal zie is die vervloekte boerka. De politieke correctheid waarmee sommige West-Europeanen dit als cultureel gegeven proberen te vergoelijken maakt me ronduit misselijk. Je moet er tussen rijden om de volkomen slavernij ervan te beleven. Ze zijn eigendom, maar het verschil met de meer traditionele slavernij is dat deze vrouwen voor de rest van de mensheid ook geen eigen identiteit meer mogen hebben. Je kunt alleen maar bestaan als er ook iemand is om dat waar te nemen. En dat is zo onmogelijk, behalve voor de eigenaar. Het is de ultieme vernedering.”

Een link naar dit citaat staat op mijn website. Het is een van de meest aangeklikte artikelen.

Het beroep van mr. Famile Arslan op de ‘keuzevrijheid van de vrouw’ is een volslagen pervertering van de vrijzinnige westerse waarden. Met een beroep op de emancipatie (“de vrouw zelf beslist”) praat zij het goed dat vrouwen worden weggestopt in stuitende middeleeuwse lappen, geeft ze haar zegen aan de ultieme vernedering van de vrouw. Ze weet donders goed dat bijna geen enkele vrouw vrijwillig in deze kleding rondloopt, niet in Azië en het Midden-Oosten, niet in Nederland; dat achter de zogenaamde keuzevrijheid een wereld van indoctrinatie en intimidatie schuilgaat.

Gelukkig staat de VVD net als Wilders achter een algemeen boerkaverbod. Maar waar staan de linkse partijen, die toch een traditie hadden in de strijd tegen de religieuze dwingelandij? Van minister Vogelaar weten we dat volgens haar de boerka ‘moet kunnen’. Minister Ter Horst is voor een beperkt boerkaverbod, het slappe compromis dat nu is uitgedokterd.

GroenLinks-leidster Femke Halsema deed in 2006 in de Tweede Kamer een opzienbare uitspraak over ‘een religieuze as van het kwaad die zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen’, een soort verbond van fundamentalistische moslims, fundamentalistische Amerikaanse christenen en de rooms-katholieke kerk. Welnu, als er één zaak midden op die religieuze as ligt, dan is het wel de boerka. Maar juist GroenLinks wil niets weten van een boerkaverbod. Kamerlid Naïma Azough is alleen voor specifieke verboden op scholen, maar op straat mag je alles van haar dragen, ook de aanstootgevende boerka.

Een boerkaverbod bevordert de uitsluiting”, beweerde eerder Marry Mos, aanvoerder van GL in Utrecht, alsof de vrouwen met een boerka niet al lang worden uitgesloten van onze maatschappij, door hun cipiers/echtgenoten.

In 2006 stelde Sylvain Ephimenco al vast waar de schoen wringt in een column over ‘lopende tenten’. “Ook bij GroenLinks zijn ze tegen een boerkaverbod. Logisch want als u of ik een bezoek aan de Tweede Kamerfractie van GL brengt wordt u door een gehoofddoekte medewerkster ontvangen die mannen geen hand wil geven. Althans, dit staat op de site Hoeiboei.nl en wordt in een officiële reactie van Olof van der Gaag (politiek coördinator GroenLinks) niet ontkend. Groen? Groen is ook de kleur waarin islamitische fundamentalisten hun vlaggen dompelen.”

Ephimenco ziet terecht een verband tussen de boerka en de hoofddoek. Het hoofddoekje is minder aanstootgevend dan de mensonterende boerka of niqaab, maar draagt op een mildere manier dezelfde boodschap uit: wij streven naar apartheid, tussen mannen en vrouwen, en tussen moslims en niet-moslims. Jolande Withuis vatte het aardig samen: “Hoofddoeken en sluiers introduceren een onderscheid tussen fatsoenlijke en onfatsoenlijke (dus vogelvrije) vrouwen. Het obscene mensbeeld dat burgers scheidt in twee soorten, die men strikt van elkaar gescheiden moet houden, impliceert dat vrouwen en mannen niet allebei in vrijheid kunnen leven.”

Over het misbruik van het begrip keuzevrijheid vond ik aardige citaten in Opinio (8 februari 2008). Benno Barnard en Geert van Istendael zijn twee Vlaamse intellectuelen die zich in het debat over de islam niet langer laten gijzelen door het bestaan van de fascistoïde partij Vlaams Belang. Over onze zuidgrens gaat het debat trouwens over de hoofddoek, niet over de boerka.

Barnard en Van Istendael: “In Vlaanderen heeft de hoofddoek tot een onbehaaglijk stemmend verbond tussen de linkse intelligentsia en de islam geleid, gesloten in naam van de Verlichting… De Vlaamse apologeten van de hoofddoek verdedigen dus in naam van de emancipatie het islamitische recht op de mildste vorm van terrorisme: vrouwenonderdrukking. ‘Keuzevrijheid!’ roept links met overslaande stem. Europa zou zichzelf nog opheffen uit respect voor zijn eigen principes.”

Carel Brendel


Carel Brendel is auteur van Het verraad van links

Update over gedoe Stadsdeel De Baarsjes, Enver Varisli en Hoeiboei

Vraag_top_1

Update over gedoe Stadsdeel De Baarsjes, Enver Varisli en Hoeiboei

Korte samenvatting
Zoals hier en hier vermeld, ontving Hoeiboei 31 januari jl. het verzoek van haar provider web-log.nl binnen 24 uur twee pagina's uit 2006 van de site te verwijderen/aan te passen anders zou Hoeiboei (tijdelijk) voor publieke toegang afgesloten worden. Aanleiding was de klacht van stadsdeel De Baarsjes (A'dam) dat bezwaar maakt tegen het plaatsen van persoonsgegevens van 'Enver Varisli' in genoemde pagina's/reacties.

Uw webmasters zagen en zien geen reden (lees hier waarom) de pagina's te verwijderen en meldden dit aan web-log.nl, tevens verzochten we om nadere toelichting/gegevens die web-log.nl echter niet verstrekte. Het Weblog Support team bleef onvermurwbaar. Sluiting dreigde. Daarom hebben we snel een schaduwsite geopend en onvrijwillig in de gewraakte pagina's op hoeiboei.web-log.nl (tijdelijk) de naam Enver Varisli veranderd in diens initialen: E.V. .

Het was duidelijk dat we van web-log.nl niets wijzer zouden worden, daarom (we laten ons niet gek maken) hebben we ons rechtstreeks tot het stadsdeel De Baarsjes gericht. Op zaterdag 2 februari jl. stuurden we naar vrijwel alle raadsleden een email/brief met het verzoek om opheldering. Kernvragen daarbij waren:

Kunnen de raadsleden mij [initiatiefneemster HB] bevestigen dat de specifieke klacht over genoemde pagina's op hoeiboei van u [stadsdeel de Baarsjes] afkomstig is? Als dat zo is, wilt u mij dan de formulering van deze klacht ook toesturen? En kunt u mij dit verder nog
toelichten?

Ook wezen wij op de 'onrust' die op diverse websites (o.a. Nieuw Religieus Peil, Willem de Zwijger, Het Vrije Volk en GeenStijl) op internet rond deze kwestie was ontstaan. De naam Enver Varisli is nu all over the place.

Nieuws

We ontvingen van 3 raadsleden een reactie. PvdA-raadslid Martijn de Keizer gaf aan van niks te weten. Fractievoorzitter GroenLinks Coos Hoebe antwoordde geen klacht ingediend te hebben, niet namens de fractie, niet als individueel raadslid en niet als natuurlijk persoon.

Raadslid GertJan Neerhof (VVD) meldde zondag 3 februari dat de commotie op internet hem niet was ontgaan en dat het onderwerp maandagavond (4.2.2008) in de raadsvergadering even ter sprake zou komen waarna hij er bij mij op zou terugkomen. Na een herinneringsemail op vrijdag (8 februari) deed hij dat vandaag, zaterdag 9 februari 2008. Ik citeer uit zijn email: “De fractie van GroenLinks heeft inmiddels een aantal schriftelijke vragen gesteld aan de stadsdeelvoorzitter. De antwoorden heb ik nog niet gezien.”

Overigens leert deze prettig gestelde email ons ook dat de naam 'Moslim Meldpunt Discriminatie' op verzoek van alle partijen in de raad vorig jaar juli is veranderd in 'Meldpunt Discriminatie'.

Het wachten is dus nu op de antwoorden van de stadsdeelvoorzitter Arco Verburg. Naar hem is op vrijdag 8 februari al rechtstreeks een brief met vragen over dit onderwerp gestuurd.

Uw webmasters

Het Vrije Woord


Onlangs kozen de lezers van Geenstijl.nl 'Het Vrije Woord' van Hans Teeuwen als het beste Nederlandse lied aller tijden (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1176361.html). Iedereen kent de uitvoering die Hans Teeuwen zong bij de onthulling van het monument 'De Schreeuw' in het Oosterpark. Hoeiboei brengt U echter een versie die bedoeld of onbedoeld qua zang en voordracht verwijst naar Jean-Louis Pisuisse's vertolking van het door Dirk Witte in 1917 geschreven lied 'Mensch, durf te leven'. Begeleiding en arrangement zijn van Rainer Hensel, die bijna alle muziek schreef bij de films van Theo van Gogh.

De lesbrief van Geert Mak

Mak_2

De lesbrief van Geert Mak

Die malle lesbrief, die door de gemeente Amsterdam is verstuurd naar 300 basis- en vmbo-scholen, is niet gericht tegen Geert Wilders. Wethouder Hennah Buyne (PvdA) verzekert het ons en we zullen haar op haar woord moeten geloven. “De lesbrief is gemaakt met goede intenties en is niet gericht tegen een bepaalde politicus”, laat ze via haar woordvoerder weten.

Toch staat het zwart op wit in hoofdstuk 6. “Helaas zijn er politici die denken dat ze populairder kunnen worden door heel negatief te zijn over bepaalde groepen mensen. Zij denken dat je alles kunt zeggen, ook als het kwetsend kan zijn. Maar dat maakt het er in Nederland niet prettiger op. Want voor je het weet hitsen ze de een tegen de ander op.”

Wat moeten de kinderen hier mee? Het slaat dus niet op Wilders. Om welke politicus gaat het dan wel? Er blijft maar één mogelijkheid over: Job Cohen. De burgemeester van Amsterdam bracht immers bij de jaarlijkse Auschwitz-herdenking de mensen, die kritiek leveren op de religieuze intolerantie onder moslims indirect in verband met de jodenvervolging tijdens de Duitse bezetting. Bovendien verklaarde hij bij Nova, in het nauw gebracht door PVV-Kamerlid Hero Brinkman, dat de aanhangers van Wilders haat zaaien en polariseren.

Dát is nog eens kwetsend. Voor je weet hitst Cohen de hoofdstedelijke moslims èn de bewoners van de Grachtengordel op tegen de volgelingen van Wilders. Door negatief te zijn over deze bepaalde groep mensen denkt Cohen dat hij populairder kan worden. Wie weet wordt hij zo populair dat hij partijleider en misschien wel premier - “Ik denk wel dat ik het zou kunnen” - kan worden op het moment dat PvdA-leider Wouter Bos wordt afgedankt door zijn partij.

Over kwetsen en haat zaaien gesproken. Kijk nog eens goed naar de cartoon in hoofdstuk 6. Daar steekt een vriendelijke donkere jongen zijn hand uit naar de leden van een blanke familie, een te dikke vader in een strak hemd, met petje, ketting en tatoeages. Achter hem staat een vrouw met Ma Flodder-kapsel en daar weer achter een kaalgeschoren jongen.


Hier volgt de dialoog. Donkere jongen: “Hoi! Ik ben Adir, ’n moslim.” Pa Flodder: “Wat heb jij tegen ons?!” Ma Flodder: “Onruststoker!!” Kaalkop Flodder: “Pak ‘m Pa!” Zo treurig is het volgens deze lesbrief gesteld in onze prachtwijken.

Als dit geen haatzaaiende en racistische cartoon is, kwetsend voor de bevolkingsgroep der Tokkies en Flodders. Hier is werk aan de winkel voor de mensen van het Meldpunt Discriminatie. Misschien kan het Meldpunt ‘namens de Nederlandse regering’ een order uitvaardigen om de lesbrieven in te trekken. Zo gaat het immers ook te werk bij andere gevallen van vermeende discriminatie.

Maar laat ik uitgaan van de goede intenties van deze lesbrief. De kinderen steken er ook wat van op over vaderlandse geschiedenis. “Als je terugkijkt in de Nederlandse geschiedenis blijken er al heel lang mensen van verschillende geloven samen te leven. Driehonderd jaar geleden waren de Nederlanders al voor vrijheid van godsdienst, en leefden mensen met verschillende geloven in Nederland al naast elkaar. Mensen die uit andere landen moesten vluchten (protestanten, joden) kozen Nederlandse steden uit om hun bestaan op te bouwen in die ‘vrijheid van godsdienst’. Er waren ook mensen die geen geloof hadden. Zij lieten zich inspireren door wat geleerde mensen ooit hadden gezegd of geschreven, zoals filosofen.”

We waren tolerant en alles komt vanzelf goed. Ziedaar de multiculturele geschiedschrijving à la Geert Mak, in simpele woorden verteld aan de Amsterdamse scholieren. Maar klopt het ook?

Laten we eerst maar eens vier eeuwen in de tijd teruggaan. Katholieken en protestanten stonden elkaar toen naar het leven in een tachtig jaar durende burgeroorlog. De strijd werd twaalf jaar onderbroken door een Twaalfjarig Bestand, waarin de ene groep (orthodoxe) protestanten de andere groep (liberale) protestanten op het schavot zette of in de kerker opsloot. Maar goed, dat was 400 jaar geleden en de lesbrief gaat 300 jaar terug in de tijd.

Was het toen zo veel beter? Niet echt. Aan de oorlog met Spanje was een einde gekomen, maar rooms-katholieken mochten niet openlijk hun geloof belijden. Ze kwamen bijeen in schuilkerken. Voor bedevaarten moesten ze hun heil buiten Nederland zoeken, zoals in het vlak over de Duitse grens gelegen Kevelaer. In een aantal steden mochten joden hun synagogen bouwen, maar het liefst buiten het zicht van de andere burgers, in nauwe verafgelegen steegjes. Pas in de Franse tijd, na 1795, kregen niet-leden van de heersende Hervormde Kerk volledige burgerrechten.

En de mensen die geen geloof hadden? Die waren er niet of nauwelijks, anders dan de lesbrief van Geert Mak wil doen geloven. Wie openlijk van zijn ongeloof getuigde, moest dwangarbeid verrichten in het rasphuis. De belangrijkste werken van de filosoof en religiecriticus Spinoza konden pas na zijn dood worden uitgegeven. Bij de volkstelling van 1879 (niet 300 maar 129 jaar geleden) waren er slechts 12.000 Nederlanders, 0,3 van de bevolking, die er voor uitkwamen niet bij een kerk te horen.

Dat lezen de tere kinderzielen dus niet want het past niet het wereldbeeld van de makers van het lespakket, dat tot stand kwam in opdracht van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam. In de Sovjet-Unie noemden ze zoiets vroeger propaganda. In onze hoofdstad heet dit een lesbrief.

Carel Brendel


De volledige tekst van de lesbrief Laat je niet gek maken!
http://www.hetvrijevolk.com/files/audiovideo/lesbrief.pdf


Carel Brendel is auteur van Het verraad van links (Uitg. Aspekt)

Provider sluit website van SIOE Nederland

Bb


Provider sluit website van SIOE Nederland

De website van de Nederlandse tak van de internationale beweging Stop Islamisation of Europe is op 6 februari 2008 afgesloten door provider Wordpress wegens een overtreding van de regels. De afsluiting werd voorafgegaan door een waarschuwing op 4 februari. Volgens de provider waren er klachten binnengekomen, onder meer van de Nederlandse regering, over haatdragende en racistische teksten.

De website van SIOE Nederland bezoek ik zelden. Mijn boek richt zich tegen de onwil van de linkse partijen om religieuze intolerantie te bestrijden. Ik vind dat veel islamcritici voorbijgaan aan het bestaan van een grote groep seculiere en in stilte afvallige moslims. Deze gematigde of afvallige moslims krijgen vanuit de gevestigde politiek onvoldoende bescherming tegen de radicale en orthodoxe elementen in de islam. Maar ik voel me absoluut niet verwant met het alarmistische geluid van SIOE. Zo dramatisch is de toestand nu ook weer niet. Ik heb evenmin het idee, dat politici als Ahmed Aboutaleb en Ahmed Marcouch voortdurend bezig zijn ons te misleiden op grond van voorschriften uit de Koran. Dat neemt niet weg dat SIOE Nederland zich ernstige zorgen maakt over de islamisering en het volste recht heeft dit geluid te laten horen.

SIOE probeert zich duidelijk af te grenzen van neo-nazi-groepen. Desondanks wordt SIOE door de (in Nederland zeer intolerante) antifascistische beweging in de fascistische hoek gezet. In Denemarken zijn mensen van SIOE doelwit geworden van politiek geweld. In Brussel verbood de socialistische burgemeester Freddy Thielemans een SIOE-betoging uit angst voor reacties uit de islamitische gemeenschap - waarmee hij ongewild het SIOE harde bewijzen leverde voor de oprukkende islamisering. Een recente betoging van het SIOE in Nederland verliep rustig, maar vooral doordat de politie de bewegingsvrijheid van de veertig demonstranten tot een minimum beperkte. “Op deze manier verschilt de vrijheid van demonstratie niet veel meer van de onvrijheid van demonstratie”, concludeerde NRC-columnist Frits Abrahams.

SIOE Nederland besteedde op haar site ook ruim aandacht aan de poging van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes om de kritische site Hoeiboei uit de lucht te halen, omdat een poging tot internetcensuur door Enver Varisli, een medewerker van het Meldpunt Moslimdiscriminatie, wordt vermeld. Het is nog onduidelijk of de afsluiting van SIOE Nederland hiermee te maken heeft. In dit geval geldt duidelijk wel het adagium van Voltaire: “Meneer, ik ben het niet met u eens, maar zal tot mijn laatste snik uw recht verdedigen om dit te zeggen.”

Carel Brendel

Lees ook:
Diescriemienasie

Big brother beveelt: doe het licht uit!

Homepage Carel Brendel: Het verraad van links

Van enig nut

Ginger

Van enig nut

In de kroeg spraken ze, op de ontspannen raconteurstoon die door het glas wordt teweeggebracht, over Frans. Hij was in het ziekenhuis opgenomen.

'Helemaal in de vernieling,' zei een opmerkelijk kale man, die geheel in met leder afgebiesd pilo was gekleed. 'Hij herkent zijn eigen vrouw niet meer.'

Er werd geknikt met een meewarigheid, die toch onmiskenbaar een angel bevatte.

'Hij deed ook te dol, he, Frans...' begon een andere man al. 'Dertig, veertig jonge klares op 'n dag en dan nog een biertje of twintig tegen de dorst - dan mót je op den duur stuklopen. Stom hoor. Kijk ik houd ook van m'n borreltje. Maar ik weet m'n máát.'

De anderen vielen hem bewogen bij. Ze wisten toevallig allemaal hun maat. En ze zagen iemand niet graag te ver gaan. Terwijl de glazen regelmatig werden gevuld, kabbelde de conversatie geanimeerd voort - aldoor over Frans, de stille, paars aangelopen doordrinker, die na jaren van zwijgend innemen, nu plotseling uit deze grauwe Jan Plezier gevallen was. Men sprak al over hem in de verleden tijd en er kwam geen goed woord op zijn premature grafsteen. Want als je hypocritsch over alcoholmisbruik wilt horen praten, moet je in een kroeg gaan.

De kastelein, die zich had beperkt tot zwijgende knotsoefeningen met de kruik, zei eindelijk: 'Ach, Frans was een neerslachtig mens.'

Zijn bijdrage tot de gedachtenwisseling werd zonder debat in de notulen bijgezet.

'Je hebt ze wel meer, in dit soort bedrijven,' vervolgde hij. 'Jaren geleden kwam er hier een en die had dat ook. Hij was bij de posterijen geweest. Niet dat hij wat in de bus deed, maar hij zat op kantoor. Mooie baan. En een nette man, hoor. Nooit overlast. Maar neerslachtig, he.'

Iemand maakte een duimgebaar en hij vulde een trits glazen.

'Die man kwam hier elke dag,' vervolgde hij. 'Om een uur of drie 's middags begon hij te lajen en dat ging door tot half acht. En dan ging hij eten. Want hij at wel. Je hebt erbij, die eten niet meer. Want 't is voedzaam, jenever. 't Is allemaal graan, dus als je een paar uur lang staat te drinken, dan eet je een mand kadetjes leeg. Maar hij at tóch. Dat is echt waar hoor. Je hebt in dit bedrijf wel mensen, die hangen de grote eter uit, maar ze eten niks. Maar hij wel. Dat heeft z'n vrouw me zelf verteld.'

Het onderwerp eten had een zekere onrust veroorzaakt onder de vaste jongens, maar de kastelein lette er niet op en sprak: 'Die man zei nooit wat, als hij hier stond, net als Frans. Maar hij had één idee. Hij wou zich verhangen. Waarom weet ik niet. Hij had een mooi rijkspensioen, hij woonde goed en z'n kinderen waren behoorlijk terechtgekomen - maar ja, 't leven beviel hem niet, geloof ik. Je hebt zulke mensen. Affijn, op een zaterdagmiddag gaat z'n vrouw boodschappen doen, maar ze vergeet haar portemonnaie. Zij weer terug naar huis. Ze komt in de keuken en daar staat hij op een stoel, met een touw om z'n nek. Nou, dat mens onthutst natuurlijk. Ze zegt: "Kees waarom zou je dat nou doen?" En ze praat met 'm over het leven en dat hij toch eigenlijk niks te mopperen heeft. Goed, hij laat zich overreden en hij bergt dat touw weer op. Nou was het zaterdag en dan ging hij altijd naar het badhuis, dus ze geeft 'm zijn handdoek en z'n schone goed en ze zegt: "Kees, ga jij je nou lekker fris wassen, dan doe ik me boodschappen." En hij weg. Naar dat badhuis. Hij koopt voor veertig spie een kuipbad. Hij gaat in het hokkie. Hij doet de deur dicht. En hij hangt zich op.'

Hij maakte een machteloos handgebaar. Voor mijn geestesoog zag ik hem bengelen - een ongelukkige man, die zich in zijn eigen huis nog niet eens op kon hangen. Dát is pas gebrek aan privacy.

'Tegen neerslachtigheid is geen kruid gewassen,' concludeerde de kastelein.

'Nou, Frans mag dan ook neerslachtig wezen, maar hij heeft het wél een tikkeltje te dol gemaakt,' vond een man, de oude draad weer opnemend. 'Neem nou mij, he. Vóór vijf uur 's middags zal je mij nóóit...'

Nog lang ging het gesprek zo voort. Voor het eerst in zijn dorstig leven scheen Frans van enig nut.

Kronkel


Uit: Alle Kroegverhalen - Simon Carmiggelt
Singel Pockets, 1996
Uitgave in samenwerking met
B.V. Uitgeverij De Arbeiderspers
ISBN 90 413 30224/CIP/NUGI 300

[De tekst is met toestemming van de erven Carmiggelt geplaatst.]

Nederland houdt van geloofsafvalligen

spiegel






Nederland houdt van geloofsafvalligen.



Nederland moet uitdragen dat het van geloofsafvalligen houdt, dat is de boodschap van de initiatiefnemers van de Holland Loves Apostates Petition



Op 14 februari, Valentijnsdag, moeten minimaal 50 duizend handtekeningen onder het statement staan. Volgens de initiatiefnemers willen ze laten zien dat niet Geert Mak of andere geloofsafvalligenhaters de baas zijn in dit land.



Op de website hollandloves apostates.com worden zowel medeburgers, moslims, niet-moslims en de islamitische wereld aangesproken.



Inspiratie: BNR. nieuwsradio 4 februari 2008, 17.00 uur

Nederland houdt van moslims

Nederland moet uitdragen dat het van moslims houdt, dat is de boodschap van de initiatiefnemers van de Holland Loves Muslims Petition.



Op 14 februari, Valentijnsdag, moeten minimaal 50 duizend handtekeningen onder het statement staan. Volgens de initiatiefnemers willen ze laten zien dat niet Wilders of andere moslimhaters de baas zijn in dit land.



Op de website hollandlovesmuslims.com worden zowel medeburgers, moslims, niet moslims en de islamitische wereld aangesproken.


Bron: BNR nieuwsradio, 4 februari 2008, 17.00 uur



Altijd weer Auschwitz

Burgemeester59b9fff_1

Altijd weer Auschwitz

‘Nooit meer Auschwitz’ is de leus van het Nederlands Auschwitz Comité, dat de herinnering aan het Duitse concentratie- en vernietigingskamp en de massamoord op 6 miljoen Europese joden levend wil houden. Elk jaar verzamelen zich overlevenden, nabestaanden en belangstellenden in het Amsterdamse Wertheimpark voor de jaarlijkse indrukwekkende herdenking van de bevrijding van het kamp, waar een groot deel van de joodse bevolking van Nederland tussen 1941 en 1945 is uitgemoord.

‘Nooit meer Auschwitz’ is een mooie slogan. Maar ondertussen zitten we wel met een probleem en dat heet ‘Altijd weer Auschwitz’. Sinds de opkomst van de antiracisme-beweging in de jaren 70 wordt de jodenvervolging vaak ten onrechte gebruikt als middel om ongemakkelijke kritiek op het integratie- en immigratiebeleid te smoren.

In 1984 bijvoorbeeld sprak de toenmalige Amsterdamse burgemeester Ed van Thijn op de Auschwitz-herdenking. Socioloog Herman Vuijsje haalt hem aan in zijn voortreffelijke boek Correct. In Amsterdam, aldus Van Thijn, zouden weer bordjes ‘voor joden verboden’ verschijnen. “Al is de tekst nu aangepast aan een veranderende bevolkingssamenstelling.”

Voor de goede orde: de bordjes ‘voor joden verboden’ werden in de winter van 1940 op 1941 opgehangen op last van de Duitse bezetters. NSB’ers trokken de binnenstad rond en schopten herrie in horecazaken die weigerden de bordjes te plaatsen. De almachtige Duitse autoriteiten gaven vervolgens het dwingende bevel om de discriminerende opschriften aan te brengen. Dat was de enige manier om aan de terreur van hun handlangers te ontkomen.

Bordjes ‘voor Turken verboden’ en ‘voor Marokkanen verboden’ hebben er naar mijn weten nooit gehangen in Amsterdamse cafés. (Wat overigens niet kan verhinderen dat jongeren uit deze groepen vaak worden geweerd in discotheken.) Maar als iemand het al zou wagen zo’n discriminerend bord bij de deur te plaatsen, dan heeft hij binnen de kortste keren een proces-verbaal aan zijn broek. Plannen om Turken en Marokkanen in treinen te stoppen en te vernietigen bestonden er niet in 1984 en bestaan er nog steeds niet in 2008. Slechts een enkeling als Vuijsje durfde echter kritiek te leveren op de waanzinnige vergelijking, die Van Thijn maakte tussen de jodenvervolging en de discriminatie van Turken en/of Marokkanen.

Na de politieke moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002 leken politici en opiniemakers tot bezinning te komen. Het was een foute handelwijze geweest, zo leek de algemene consensus, om Fortuyn voortdurend in verband te brengen met de Tweede Wereldoorlog, met verwijzingen naar Anne Frank, Hitler, Himmler en Mussolini. Een goed overzicht van alle aantijgingen (met de weerlegging ervan) is te vinden in Vermoord en verbannen van René Marres.

De bezinning duurde niet lang. In december 2003 probeerde de Groningse burgemeester Jacques Wallage (Pvda) een einde te maken aan de islamkritiek van het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali door een briefje naar haar fractieleider Jozias van Aartsen te sturen. Wallage suggereerde een verband tussen Ayaans bezwaren tegen de islam en de vernietiging van de joden in Groningen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wallage tegen Van Aartsen: “De onverdraagzaamheid jegens islamieten verspreidt is ondragelijk en zou dat ook voor jou moeten zijn. Ik doe een dringend beroep op je het daarheen te leiden dat de vergiftiging van het maatschappelijk klimaat die Ayaan veroorzaakt stopt. In de synagoge van de vernietigde joodse gemeenschap in Groningen heb ik er op gewezen dat onverdraagzaamheid alleen maar meer agressie oproept en uiteindelijk de oorzaak van geweld zal zijn.”

Ayaans ‘misdrijf’ bestond er overigens uit dat zij in het tv-programma Nova tegenover oudere schoolkinderen het bestaan van God in twijfel trok, en zich tegen bijzonder islamitisch onderwijs keerde. Zo’n beetje hetzelfde wat vele partijgenoten van Wallage in het verleden verklaarden toen het nog om het bijzonder christelijk onderwijs ging. Wallage ging er bovendien aan voorbij dat de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog niet vanwege hun geloof, maar vanwege hun afkomst werden vermoord. De treinen naar Auschwitz zaten vol met Nederlanders, die niet in God geloofden, die nooit bijzonder joods onderwijs hadden gevolgd, en die nog nooit een synagoge van binnen hadden gezien. Extra pijnlijk was dat Wallage er geheel aan voorbij ging dat juist Hirsi Ali op dat moment al het mikpunt was van geweld en agressie, omdat zij openlijk van haar geloof was gevallen.

Na de moord op Theo van Gogh nam schrijver Geert Mak het stokje over van Wallage. In het tv-programma Tegenlicht (van Felix Rottenberg) haalde hij Anne Frank erbij om te waarschuwen voor een mogelijke ontsporing van het klimaat in Nederland. In zijn pamflet Gedoemd tot kwetsbaarheid vergeleek hij de film Submission van de vermoorde Theo van Gogh en de bedreigde Ayaan Hirsi Ali met Der ewige Jude van Joseph Goebbels. Het kwam de ‘nationale knuffelbeer’ op bergen kritiek te staan, maar daarvan heeft hij niets geleerd. Afgelopen najaar trok hij in een interview met het Belgische tijdschrift Humo opnieuw parallellen tussen de jodenvervolging en de hedendaagse stemming jegens de islam. Het brave treinblad Metro, nota bene sponsor van het Ramadan Festival, was de grote boosdoener in de ogen van Mak -je zou bijna zeggen een anti-islamitische versie van Der Stürmer.

De opkomst van Geert Wilders heeft bij oud-burgemeester Van Thijn de oude spookbeelden weer opgeroepen. Tijdens een bijeenkomst van Samen tegen Racisme liet hij op 21 maart 2007 een verklaring voorlezen - hij was zelf verhinderd wegens ziekte. Het optreden van de PVV-oprichter in het debat over de dubbele paspoorten deed Van Thijn denken ‘aan de hoogtijdagen van het antisemitisme’. NRC-redacteur Elsbeth Etty gooide eveneens alle remmen los toen zij Wilders’ opstelling in dit debat in verband bracht met de nazi’s. In een column associeerde ze hem met de Waffen-SS door het gebruik van de lijfspreuk ‘Unsere Ehre heisst Treue’.

Nu is dan de beurt aan de huidige burgemeester Job Cohen om Auschwitz in verband te brengen met de huidige tijd. Cohen in zijn toespraak bij het monument van Wolkers: “Wij leven nu in een andere tijd, maar angst en wantrouwen jegens de ander zijn sindsdien niet zo groot geweest. Angst en wantrouwen brengen mensen ertoe zich terug te trekken in de eigen groep, met uitsluiting van anderen. Als die uitsluiting maar ver genoeg gaat, ontstaat een ontmenselijkt beeld van de ander, verdwijnt de zorg voor de ander uit het blikveld. En waar dat in uiterste instantie toe kan leiden, is precies wat ons vandaag bijeenbrengt.”

Cohen even later: “Wij allemaal, wie we ook zijn, of je al lang in Nederland bent of maar kort, mogen daarom niet onverschillig staan tegenover uitingen van haat jegens mensen die anders zijn, die een andere religie aanhangen, die niet tot dezelfde groep behoren. Het concentratiekamp is juist de ultieme consequentie van alledaagse onverschilligheid, een onverschillige opstelling ten aanzien van gedrag dat tegengesteld is aan een algemene, alledaagse moraal met zorg voor de ander.”

Opvallend is overigens dat Cohen in veel algemenere bewoordingen sprak dan zijn voorganger Van Thijn en de opkomende onverdraagzaamheid niet rechtstreeks koppelde aan Geert Wilders of Ayaan Hirsi Ali. Je zou zijn opmerking over ‘uitingen van haat jegens mensen die een andere religie aanhangen’ zelfs kunnen opvatten als een vermaning aan de salafisten en andere moslimfundamentalisten, die niets willen weten van joden, christenen en ongelovigen.

Maar was het ook zo bedoeld? Zo is het in elk geval niet opgevat. “Cohen sprak prachtige woorden”, vindt het PvdA-raadslid Sabina Gazic, die bij een andere gelegenheid meende dat ‘het pesten van moslims’ dankzij Wilders een nationale sport is geworden in Nederland. Ook politicoloog Job van Amerongen - kritisch PvdA-lid en tevens Cohen-fan, deze combinatie schijnt mogelijk te zijn - trok deze conclusie. Hij vindt de vergelijking tussen Auschwitz en de huidige situatie ‘onjuist en contraproductief’.

Enkele dagen na zijn toespraak, bij Nova waar hij in het nauw werd gebracht door het PVV-Kamerlid Hero Brinkman, voormalig ‘buurtregisseur’ in Amsterdam, werd een getergde Cohen opeens veel specifieker. Het is vooral de PVV die aanzet tot haat en polariseert, aldus de burgemeester. Polarisatie was ooit een beproefde strategie van de Partij van de Arbeid, gericht op verscherping van de tegenstellingen in de politiek en in de maatschappij. Maar dat was in de jaren 70 toen de christenen van het CDA nog de grote vijand waren van de PvdA.

Van Cohen kun je in elk geval zeggen dat hij niet zo naïef is als zijn voorganger Ed van Thijn. Zo heeft de huidige burgemeester enkele keren gewaarschuwd voor het antisemitisme, dat mede als gevolg van het optreden van radicale moslims weer vaste voet heeft gekregen in de hoofdstad. Dat deed Cohen bijvoorbeeld in november 2003 bij de herdenking van de Kristallnacht van 1938: “Dat in Amsterdam anno 2003 gewaarschuwd moet worden voor toenemend antisemitisme is schokkend en beschamend.”

In de jaren daarvoor was trouwens het nodige gebeurd. Op 13 april 2002 beleefde Amsterdam de grootste manifestatie van antisemitisme sinds 1945, tijdens een anti-Israël betoging met 15.000 deelnemers. Organisatoren waren onder anderen het Nederlands Palestina Komitee en het links-extremistische Komitee Marokkaanse Arbeiders in Nederland (KMAN). Het radicale KMAN had in oktober 2000 de primeur van een Palestina-demonstratie, waarbij een aantal van de 1500 deelnemers de leus ‘Hamas, Hamas, alle joden aan het gas’ riep.

Dat was slechts een voorbode van de antisemitische uitbarsting van april 2002. Agressieve betogers molesteerden joodse omstanders, scandeerden antisemitische leuzen, bejubelden Bin Laden en Saddam Hoessein, en vergeleken Israël met nazi-Duitsland. “Massaal werd een tekst meegezongen die een herhaling beloofde van een massamoord op de joden door de profeet Mohammed”, aldus een kritisch verslag in het anarchistische tijdschrift De Fabel van de illegaal. Tussen de bedrijven door werd ook nog een homocafé aangevallen.

Prominente betogers in 2002 waren imam Abdullah Haselgoef, Miriyam Aouragh van de Internationale Socialisten en Mohammed Rabbae, tegenwoordig voorzitter van het zich als ‘gematigd’ presenterende Landelijk Beraad Marokkanen. Na afloop hadden deze kopstukken veel kritiek op de politie, maar zwegen ze over het grootschalige antisemitisme in hun optocht.

In dit geval was burgemeester Job Cohen overigens net als de politie en de organisatoren ‘tevreden over het verloop’, meldde verslaggever Hans Moll van NRC Handelsblad, die de ontsporingen tijdens de demonstratie nauwgezet optekende. “Volgens Cohen heeft de eigen ordedienst van de organisatie erger voorkomen.” Tegen Het Parool zei de burgemeester dat de onrust veroorzaakt werd door 100 tot 200 jongens, voornamelijk afkomstig uit Amsterdam-West en -Oost.

De eigenlijke demonstratie had ‘vreedzame bedoelingen’, zo verdedigde Cohen het toelaten van het antisemitische festijn. De waarnemers van De Fabel van de illegaal waren minder overtuigd van deze vreedzame bedoelingen: “Antisemitische leuzen werden door duizenden kelen enthousiast meegeschreeuwd.” Zoals ‘Joden de zee in’, ‘Joden zijn honden’ en ‘Juden Raus’.

De onafhankelijke en kritische journalist Coen van Harten schreef in het Algemeen Dagblad (19 april 2002) een vernietigend artikel over het gedoogbeleid en de onverschilligheid ten aanzien van deze uiting van massale jodenhaat. “Duizenden allochtonen - autochtonen vormden een absolute minderheid onder de demonstranten - moeten zaterdag hebben geconcludeerd dat antisemitisme en homofobie in Nederland worden gedoogd.”

En Cohen? In de gemeenteraad legde hij uit dat hij had overwogen grootschalig in te grijpen, maar daarvan heeft hij afgezien uit angst voor escalatie. Hij gooide het weer op de 200 relschoppers en ging voorbij aan de massale haatuitingen van de resterende ‘vredelievende’ demonstranten. De gemeenteraad gaf hem het voordeel van de twijfel.

Zijn optreden van 2002 is tekenend voor de plooibaarheid van Cohen. Nu eens klaagt hij het antisemitisme aan en staat hij pal voor de vrijheid van meningsuiting. Dan weer heeft hij slappe knieën en sluit zijn ogen voor de werkelijkheid van het echte antisemitisme.

Het trekken van onjuiste historische vergelijkingen met Auschwitz is niet gestopt, ondanks Het land van aankomst van Paul Scheffer. Als we de berichten moeten geloven hebben alle prominente PvdA’ers dit boek van A tot Z gespeld. Maar op één of andere manier is pagina 176 door iedereen overgeslagen. Scheffer schrijft daar: “Er is geen enkele aanwijzing dat zich tegen de aanwezigheid van moslims in westerse samenleving een reactie vormt, die doet denken aan wat de joden is overkomen.”

Job Cohen, Ed van Thijn en Geert Mak hebben toch geen belangrijke bladzijden gescheurd uit de bijbel van Paul Scheffer?

Carel Brendel

Carel Brendel is auteur van Het verraad van links (Uitg. Aspekt)

slijm-e-mail

Bedelaar


Stel nu dat het zo was begonnen (webmasters zijn immers ook maar mensen) ....

Geachte webmaster(s) van Hoeiboei.web-log.nl,

Mag ik uw aandacht voor het volgende? Ik heb een moeilijke tijd achter de rug met vele tegenslagen. Ik ben ziek geweest, ik heb problemen gehad in mijn thuissituatie. Mijn vrouw is bij me weggeweest (maar is gelukkig part-time weer teruggekomen). Mijn werk ben ik in die tijd wel kwijtgeraakt en mijn dochter wil nog steeds niet met me spreken (maar dat wijt ik aan haar leeftijd). Ik heb de goede hoop dat dit allemaal in de toekomst beter wordt.

Over de toekomst gesproken, ik ben nu actief weer op zoek naar een baan. Een uitkering heeft me door de moeilijke tijd heen geholpen en ik ben blij dat dat in ons land een recht is. Maar nu wil ik mijn leven weer een richting geven en dat gaat het beste met een eerlijke, niet gesubsidieerde job, waarmee ik mijzelf en mijn vrouw (als ze hopelijk blijft) kan onderhouden.

Nu is het punt dat werkgevers tegenwoordig internet research doen op de naam van een sollicitant. Mijn naam is wat bijzonder en omdat ik in het verleden wat 'domme dingen' heb gezegd scoor ik bij het googlen (wie doet dat nu niet wekelijks op zijn eigen naam?) hoog op websites die me nu net niet aan deze eerlijke, zelfstandige job helpen.

Het zou me geweldig helpen als u zo vriendelijk zou willen zijn mijn naam op de pagina's op uw website te vervangen door wellicht mijn initialen. Weghalen heeft mijn voorkeur, maar dat zou een inbreuk zijn op de loop van het verhaal en een fictieve naam invullen zou de waarheid geweld aan doen. In mijn voordeel kan wellicht het feit wegen dat deze webteksten inmiddels twee jaar oud zijn. In internettermen zou men dan wel kunnen zeggen dat deze zijn verjaard.

Ik ben me bijzonder bewust van het feit dat ik u vraag moeite voor mij te doen. Toch hoop ik u met mijn schrijven (en al zeker bedankt dat u de moeite neemt het tot zover te lezen) te hebben overgehaald om mij te helpen mijn arbeidsmarktkansen te verbeteren.

Bij voorbaat daarvoor mijn hartelijke dank.

Met vriendelijke groet.

.....................

Welke ontvanger van zo'n (fictieve) slijm-e-mail zou hier nou niet ontvankelijk voor zijn? Wij zouden er aan meewerken (een echte ingevulde baan erbij is immers een gesubsidieerde baan minder). Maar we zouden wel de volgende voorwaarde stellen voor onze medewerking:

Beste reageerder,

We hebben uw verzoek in goede staat ontvangen. We waarderen de moeite die u heeft gedaan om ons te schrijven (ook al is dat volledig in uw eigen belang). We willen u in uw verzoek tegemoetkomen, echter onder de voorwaarde dat wij uw volledige slijm-e-mail mogen publiceren. Uiteraard volledig geanonimiseerd. En het is aan de lezers om er vervolgens achter te komen welke passages is ons grote archief recent in uw voordeel zijn gewijzigd.

Met vriendelijke groet,

Webmasters Hoeiboei

P.S. Sterkte met uw privésituatie, het gaat ons helemaal niets aan en we zullen er ook nooit meer op terugkomen. Succes bij het vinden van een baan!

Big Brother beveelt: doe het licht uit!



Big Brother beveelt: doe het licht uit!

Door Carel Brendel

Enver Varisli is een enthousiast medewerker van het Meldpunt Moslimdiscriminatie, dat op 6 oktober 2005 is opgericht door het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes. “Wij geven bijvoorbeeld gastcolleges op scholen”, vertelt hij aan verslaggever Frank van Hoorn van Elsevier (Amsterdam: Bericht uit De Baarsjes, 2 december 2006). “Wat wij vaak horen van allochtone jongeren is: iedereen discrimineert, zelfs politici op televisie, dus wat voor zin heeft het om discriminatie te melden? Ik heb niet de indruk dat ze snel komen klagen.”

Verderop zegt Varisli: “Wij zien alleen het topje van de ijsberg. Als iemand een klacht komt indienen, vraag ik altijd: heb je vaker te maken gehad met discriminatie? Het antwoord is altijd ja.” Aan het woord in deze reportage komen verder projectleider Jaap Teeuwissen van het meldpunt, Sinem Sisli, beleidsmedewerkster welzijn van het stadsdeel en Arco Verburg (PvdA), voorzitter van het stadsdeel De Baarsjes.

Voor zover bekend heeft De Baarsjes nooit een sommatie naar Elsevier gestuurd omdat door dit artikel de privacy van medewerker Enver Varisli is geschonden.

Het is niet de eerste keer dat Varisli naar buiten treedt. Op 29 januari 2003 publiceert Trouw een ingezonden brief, waarin hij protesteert tegen uitlatingen van het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. “Ook al stelt zij dat ze de mensen die de islam aanhangen niet achterlijk vindt, dan nog kan dat haar beledigingen op geen enkele manier rechtvaardigen. Het komt op hetzelfde neer, de islam een achterlijk geloof noemen of de moslims achterlijk noemen.” Enver Varisli en Stadsdeel De Baarsjes tolereren deze aanslag op de privacy, want de brief is nog steeds te vinden in het elektronische archief van Trouw.

Varisli heeft dus geen probleem om eind 2006 naar buiten te treden als medewerker van het Meldpunt Moslimdiscriminatie. Aan één activiteit wil hij echter niet meer worden herinnerd. Begin 2006 doet hij een poging om de site van de cartoonist Gregorius Nekschot uit de lucht te halen. Hij schrijft op 10 februari 2006 een brandmail naar de internetprovider van Nekschot: “De genoemde website bevat naar onze mening een aantal discriminerende, beledigende en tot haat aanzettende afbeeldingen die mogelijk strafbaar zijn volgens art. 137 lid c t/m e Wetboek van Strafrecht.”

Over de goede smaak en het beledigende karakter van de cartoons van Gregorius Nekschot valt natuurlijk te twisten. Nederland kent (nog steeds) een ruime mate van artistieke vrijheid en hetzelfde geldt voor de vrijheid van meningsuiting. Het lijkt me dat in ons land niet een meldpunt discriminatie maar de rechter moet uitmaken of prenten wel of niet door de beugel kunnen.

Nekschot neemt artistiek wraak op de poging hem het zwijgen op te leggen. Hij plaatst een spotprent met onder meer de volgende tekst. “Deze cartoon is gecensureerd door dhr. Enver Varisli. Meldpunt Moslimdiscrimatie.” Daarop volgt een adres en telefoonnummer van een kantoortje van de stadsdeelraad op het Mercatorplein.

De strijd tussen Varisli en Gregorius Nekschot blijft niet onopgemerkt. Andere websites, zoals Frontaal Naakt en Hoeiboei schrijven er over. Dat laatste is tegen de zin van Enver Varisli en Stadsdeel De Baarsjes. Op 31 januari 2008 krijgt Hoeiboei opeens een oekaze van Weblog Support, de beheerder van de site web-log. Daarin wordt gelast om binnen 24 uur de naam van Varisli van de site te halen.

Een anonieme functionaris van web-log (onderdeel van Ilse.nl) beveelt als volgt: “We hebben een klacht gekregen van stadsdeel de baarsjes over je weblog. Er worden op een tweetal plaatsen persoonsgegevens van ‘Enver Varisli’ gepubliceerd. Nu daar expliciet bezwaar tegen is gemaakt, is dit in strijd met de relevante privacywetgeving… We willen je daarom vragen binnen 24 uur van de volgende twee pagina’s de zaken die in strijd zijn met de wetgeving te verwijderen. Als je hieraan geen gehoor geeft, dan zijn we verplicht je weblog tijdelijk voor publieke toegang te sluiten.”

Met andere woorden: Het stadsdeel van Arco Verburg (PvdA) beveelt en Weblog Support voert uit, zonder te onderzoeken of de klacht gegrond is. Hoeiboei vraagt om bedenktijd om de kwestie uit te zoeken en verweert zich met het argument dat er geen adres of andere privé-gegevens van Varisli op de site zijn gezet. Maakt niet uit, blaft de beheerder van web-log. “Ons eerste verzoek was helder en de termijn is ruim genoeg. Van uitstel kan dan ook geen sprake zijn. Het is verder dan ook geen punt van discussie en de termijn blijft hoe dan ook gelden.” De combinatie van voor- en achternaam is al een persoonsgegeven, aldus de onbekende toezichthouder aan de knoppen van web-log.

Het verweer dat Varisli namens een meldpunt discriminatie een poging tot censuur heeft gedaan, wordt eveneens verworpen door de anonieme censor. De naam Varisli moet weg, want hij is geen volksvertegenwoordiger of directeur van een bekend en groot bedrijf. “Als een publicatie gedetailleerd het privéleven blootlegt van een onbekende persoon, wiens gedragingen niet van invloed zijn op het functioneren van de maatschappij, valt een algemeen belang niet snel te construeren.”

De redenering doet een beetje denken aan de zaak Vodafone versus Peter Breedveld. Breedveld had op Frontaal Naakt de naam van een medewerkster vermeld in een stukje waarin hij zich beklaagde over de slechte service van het telefoonbedrijf. De rechter bepaalde uiteindelijk dat Breedveld alle recht had Vodafone de mantel uit te vegen, maar gaf hem op één punt ongelijk: hij had de naam van de medewerkster niet mogen noemen.

Varisli is echter geen anonieme medewerkster van een groot bedrijf, maar bekleedt (of bekleedde) een publieke functie bij een door de overheid opgericht Meldpunt Moslimdiscriminatie, en trad ook als zodanig in de publiciteit. Zijn gedragingen, een poging om censuur te plegen op internet, zijn wel degelijk van invloed op het functioneren van de maatschappij. Het gaat hier dus niet om een gedetailleerde beschrijving van zijn privéleven.

De beheerder van web-log treedt autoritair en onbeschoft op tegen Hoeiboei. Nog relevanter is echter de vraag: wie draagt bij het stadsdeel De Baarsjes (PvdA: 8 van de 17 zetels, 3 van de 4 bestuurders) de politieke verantwoordelijkheid voor deze merkwaardige poging om een dwarse website uit de lucht te halen. De vraag is des te klemmender omdat het in dit geval om een website gaat die kritische geluiden laat horen tegen de gevestigde politiek. Big Brother aan De Baarsjes, maak uw naam bekend en vertel ons waarom u een politiek onwelgevallige site monddood wil maken.

PS De naam Meldpunt Moslimdiscriminatie is een beetje dubbelzinnig. Houdt deze instantie zich bezig met discriminatie van moslims of discriminatie door moslims?

Carel Brendel


Carel Brendel is auteur van Het verraad van links (Uitg. Aspekt)

Lees ook:

GeenStijl

De lange arm van de PvdA

Web-log.nl dreigt Hoeiboei de mond te snoeren

PvdA-stadsdeel wil kritisch weblog monddood maken

klacht stadsdeel de Baarsjes over hoeiboei.web-log.nl


Op 31 januari 2008 ontving de webmaster van hoeiboei.web-log.nl de volgende email van web-log.nl :

We hebben een klacht gekregen van stadsdeel de baarsjes over je weblog. Er worden op een tweetal plaatsen persoonsgegevens van 'Enver Varisli' gepubliceerd. Nu daar expliciet bezwaar tegen is gemaakt, is dit in strijd met de relevante privacywetgeving. Zie voor meer informatie en toelichting:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_persoonsgegevens_op_internet.pdf

We willen je daarom vragen binnen 24 uur van de volgende twee pagina's de zaken die in strijd zijn met de wetgeving te verwijderen. Als je hieraan geen gehoor geeft, dan zijn we verplicht je weblog tijdelijk voor publieke toegang te sluiten.

hoeiboei
1
hoeiboei 2

Vriendelijke groet,
Weblog Support

Het antwoord op dit bericht volgt hier (31.1.2008 in de namiddag):

Beste Weblog Support,

De betreffende teksten/pagina's uit 2006 hebben we bekeken. We zien echter geen reden waarom de naam van 'Enver Varisli' niet genoemd mag worden. Varisli was destijds werkzaam bij het 'meldpunt moslimdiscriminatie' en in dat kader is het volgens ons logisch dat zijn naam is genoemd.

In het document privacy wetgeving waarna jullie verwijzen hebben we evenmin argumenten ontdekt die hier van toepassing zijn en waarom Varisli dus niet bij naam genoemd mag worden.

Daarom willen wij graag het expliciete bezwaar weten waarom Varisli een beroep doet op de privacy wetgeving. Als dit overtuigend bewijs bevat van enige overtreding dan zijn wij uiteraard bereid aan het verzoek tot wijziging mee te werken.

Wij nemen aan, gezien de inhoud van jullie email, dat jullie ons ook precies kunnen aangeven waar de privacy wetgeving wordt geschonden met betrekking tot de persoon Varisli op de pagina's waarnaar verwezen wordt? Wij stellen het op prijs als jullie ons dit zouden willen toelichten.

Nogmaals, er zijn geen persoonlijke gegevens van Varisli op HoeiBoei vermeld: geen adres, geen leeftijd, geen bankgegevens, etc...

De 24 uurs termijn die jullie stellen is krap. Zouden jullie de door ons gevraagde zaken dan graag per omgaande willen toesturen? Dan hebben wij ook nog even tijd.
Als dat niet mogelijk is, vragen wij bij deze al uitstel aan van deze 24 uur. Graag dat nu al meenemen.

Vriendelijke groet,

webmasters hoeiboei.web-log.nl

Om 23.45 uur (31.1.2008) kwam de reactie van web-log.nl

Beste,

Ons eerdere verzoek was voldoende helder en de termijn is ruim genoeg. Van uitstel kan dan ook geen sprake zijn. Het is verder dan ook geen punt van discussie en de termijn blijft hoe dan ook gelden.

Slechts als toelichting: in tegenstelling tot je beweert, worden er wél persoonsgegevens gepubliceerd. Zie definitie: "elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon". Zijn naam alleen al zou daaronder vallen, want "het bekendste direct identificerende gegeven is de combinatie van voor- en achternaam."

Vriendelijke groet,
Weblog Support

Het gaat om de onderstaande artikelen/reacties:


Tekst 1: Jip en Janneke bericht 14 februari 2006

Nova wordt voor de rechter gedaagd door de Al Soenna moskee uit Den Haag en nog twee andere moskeeën vanwege de uitzending van afgelopen vrijdag (10 februari). De toon en de inhoud van de uitzending stonden de moskee niet aan. De islam werd niet met genoeg respect behandeld. De Deense spotprenten hadden daar dit keer niets mee te maken.

De Amsterdamse Al Tawheed moskee heeft aangifte gedaan tegen Tweede Kamerlid Geert Wilders wegens godslastering. Aanleiding vormen de Deense spotprenten die Wilders op zijn website plaatste om de Denen te steunen en om pal te staan voor de vrijheid van
meningsuiting. Het bestuur van de moskee is "bijzonder gekwetst, gegriefd en hoogst beledigd door deze actie."

Dit jaar wordt het niet meer getolereerd om tijdens Carnaval te spotten met de profeet. Er zal streng op worden gecontroleerd.

De heer Enver Varisli van het Amsterdamse Meldpunt moslimdiscriminatie (moslims zijn geen gewone mensen, vandaar dat ze een speciaal eigen discriminatiemeldpunt nodig hebben, als het bevalt, zullen er in het hele land moslimdiscriminatiemeldpunten verrijzen. Donner betaalt.) stuurde 11 februari jl. aan tekenaar Gregorius Nekschot de volgende email:


"Uit onderzoek blijkt dat uw bedrijf activedomain.nl de website
http://www.gregoriusnekschot.nl host. De genoemde website bevat naar onze mening een aantal discriminerende, beledigende en tot haat aanzettende afbeeldingen die mogelijk strafbaar zijn volgens art. 137 lid c t/m e Wetboek van Strafrecht. Wij verzoeken u voor maandag 13 februari 2006 12:00 uur de afbeeldingen waarvan de url's hieronder zijn bijgevoegd, te verwijderen danwel te blokkeren"

Nekschot plaatste vervolgens de volgende spotprent, ik bedoel tekst over de gewraakte spotprenten:




Dat bleek niet de bedoeling of niet afdoende te zijn. Maandag 13 februari jl. ontving Nekschot wederom een email van het Meldpunt moslimdiscriminatie. Dit keer betrof het een verzoek om de 'censuurbordjes' te verwijderen. Immers, in de eerste email van het meldpunt ging het om een verzoek de prenten te verwijderen en geen poging tot censuur! Inmiddels is meneer Enver Varisli van de zaak gehaald. Gregorius heeft nu met een zekere Jaap Teeuwissen, projectleider van het Meldpunt moslimdiscriminatie te maken.

Gregorius Nekschot heeft nu een 'goedgekeurd door het moslimdiscrminatiemeldpunt'-sticker vervaardigd. Moslims mogen deze cartoons nu ook bekijken zonder het risico gekwetst, beledigd of diep gegriefd te geraken.


Gaat de Europese Unie straks Nederland (het meest seculiere land?) in z'n geheel aanklagen? Wat doen we toch verkeerd?

demonstratie vrijheid van meningsuiting
Oproep tot demonstratie, bron en voor meer informatie: Michiel en Jessie Mans: http://nekklachten.web-log.nl/log/4920629
"Een ieder die pal wil staan vóór de vrijheid van meningsuiting gaat naar de Dam op zaterdag 25 februari om 13.00 uur. Op 25 februari vond eerder een demonstratie plaats. De staking. Deze vond plaats op 25 (en 26) februari 1941. Ik hoef niet uit te leggen waar dat om ging.

De Dam, de vrijheidsplaats bij uitstek, werd 11 februari gebruikt om te protesteren tegen delen van de vrijheid van meningsuiting. Dat mag, ook dat kan in een samenleving waar deze vrijheid een groot goed is. Het is aan hen die deze vrijheid niet ingeperkt willen zien, dat duidelijk te tonen zaterdag 25 februari. Zonder krachtig tegengeluid is anders de eerste stap op weg naar het verlies van meer dan have en goed gezet...

Zegt het voort..."

Geplaatst op 14 februari 2006 om 18:57 in J & J nieuws | Permanente link

Tekst 2 is niet relevant, blijkbaar gaat het om de volgende 2 lezersreacties:

reactie 1:
Jezus mina, dit kan niet ! Ene Enver Varisli denkt even de dienst hier uit te maken. Dat moet toch via de rechter?
Nekschot geef eens uitleg. Is het een grap?


Geplaatst door: Lia | 13 februari 2006 om 13:45

Reactie 2:
Ik heb gebeld met het moslimdiscriminatiemeldpunt.
Het meldpunt heeft het verzoek gedaan om ze te verwijderen maar de Provider of Nekschot zelf heeft deze melding erop gezet.


Geplaatst door: Lia | 13 februari 2006 om 14:17

America Alone



Fragment uit America Alone - Mark Steyn

One day, years from now, as archaeologists sift through the ruins of an ancient civilization for clues to its downfall, they'll marvel at how easy it all was. You don't need to fly jets into skyscrapers and kill thousands of people. As a matter of fact, that's a bad strategy, because even the wimpiest state will feel obliged to respond. But if you frame the issue in terms of multicultural "sensitivity," the wimp state will bend over backward to give you everything you want - including, eventually, the keys to those skyscrapers.Thus, during the Danish "cartoon jihad" of 2006, Jack Straw, then British foreigner secretary, hailed the "sensitivity" of Fleet Street in not reprinting the offending representations of the Prophet.

No doubt he was similarly impressed by the "sensitivity" of Burger King, which withdrew ice cream cones from its British menus because Mr.Rashad Akhtar of High Wycombe complained that the creamy swirl shown on the lid looked like the word "Allah" in Arabic script. I don't know which sura in the Koran says, "Don't forget, folks, it's not just physical representations of God or the Prophet but also chocolate ice cream squiggly representations of the name," but ixnay on both just to be "sensitive."

And doubtless the British forein secretary also appreciated the "sensitivity" of the owner of France-Soir, who fired his editor for republishing the Danish cartoons. And maybe he even admires the "sensitivity" of the increasing numbers of Dutch people who dislike the pervasive fear and tension in certain parts of the Netherlands and so have emigrated to Canada, Australia, and New Zealand.

One day the British foreign secretary will wake up and discover that, in practice, there's very little difference between living under Exquisitely Refined Multicultural Sensivity and sharia.

As a famously sensitive non-cartooning Dane once put it: "To be or not to be: that is the question."

And, in the end, the answer to that question is the only one that matters.

Fragment uit de inleiding van:
America Alone
The end of the world as we know it
Mark Steyn
Regnery Publishing, Inc
www.regnery.com

Gij Zult Geert Wilders Afvallen!

Redphone

Opnieuw actueel!

Gij Zult Geert Wilders Afvallen!

Gisteren deed ik het zelf ook. In een telefoongesprek met een verre kennis kwam, hoe ongelukkig, het 'onderwerp' Geert Wilders ter sprake en voor ik het wist zei ik: “Ja, ik weet wel dat Wilders een paar gekke dingen heeft gezegd, maar waar het om gaat....”.

Wil je door vrienden, collega's, familieleden, toevallige weblogbezoekers, kennissen en vijanden ernstig worden genomen en niet meteen worden gediskwalificeerd, dan ben je verplicht op soortgelijke wijze een gesprek over de politicus Geert Wilders te beginnen. Je moet éérst te kennen geven dat je niets met de persoon Wilders hebt, noch met zijn kapsel (blijkt alleen al uit mans haardracht niet dat hij in- en inslecht is?), en dat je zijn polariserende toon gewoonweg veráfschuwt. Dan heb je kans dat er even naar je geluisterd wordt.

Ik heb daar een beetje de pest over in. Om die verplichte anti-Wilders-riedel af te draaien. Want laten we wel zijn, als minister Vogelaar (licht zij met haar) verkondigt dat de boerka moet kunnen, dan denk ik niet dat ik in een telefoongesprek waarin, hoe ongelukkig, het 'onderwerp' Vogelaar ter sprake komt, hoef te beginnen met: “Ja, ik weet wel dat Vogelaar een paar gekke dingen heeft gezegd, maar ....”. Ik loop dan geen enkel risico voor vrouwenhater uitgemaakt te worden.

Of neem minister Piet Hein Donners onvergetelijke hartewens – vrijwel direct geuit na een religieus geïnspireerde rituele slachting op Nederlandse bodem - om de wet op de godslastering aan te scherpen. Ik geloof er geen barst van dat mijn telefoonkennis verwacht dat, mocht Donner (licht zij met hem) ooit onderwerp van gesprek tussen ons worden, ik eerst een verwijzing maak naar Donners domme uitspra(a)k(en). Om nog maar te zwijgen van Geert Mak (licht zij met hem), de schrijver van populaire geschiedenisboeken. Wie zal van mij verlangen dat ik excuses maak voor Maks malle vergelijking van mevrouw Hirsi Ali's filmisch pamflet Submission met de nazifilm Der ewige Jude voordat ik over de boodschap van het zelfbenoemd orakel begin? Geen mens die dat van mij verlangt.

Zolang je irrationele uitspraken doet die niet (of niet kritisch) over getolereerde meningen gaan, is er niets aan de hand in ons vrije Nederland. Dan kun je zeggen wat je wilt, je laat dan immers zien een belijder te zijn van de goede bedoelingen. Je kunt dan vrijuit spreken en werkelijk de krankzinnigste uitspraken doen - zie Vogelaar, Donner en Mak (licht zij met hen) en vele anderen - want de vrijheid van meningsuiting is ons aller- allerhoogste goed. Die mag nooit verloren gaan. In zulke gevallen niet, nee.

Geert Wilders echter moet vanwege zíjn irrationele denkbeelden die hij ook nog eens hardop verkondigt, bewaakt worden. Zíjn irrationele ideeën hebben, zo te spreken, beveiliging nodig. Hij wordt tenslotte niet voor niets met de dood bedreigd.

Als je de koran (gedeeltelijk) wilt verbieden - de koran, een heilig boek! (dat weliswaar bijna geen autochtoon heeft gelezen) - het boek dat miljarden mensen dagelijks inspireert tot onnoemlijk veel mooie daden, en dat vrijheid voor iedereen garandeert mits, etc..., ja dan moet je wel levensmoe zijn als je daar iets tegen hebt en van dat 'mits' iets wilt zeggen.
Kijk toch eens naar de islamitische wereld! Zo ver weg is die tegenwoordig ook weer niet. Die wereld dat zijn wij! Hoe kun je daar dan tegen zijn?

Knettergek zouden we zijn als we, nu deze mensen zo aardig zijn geweest om in groten getale met hun ideeën naar het Westen te komen, de exotische (wat van ver komt is mooi en goed) islamitische levensvisie, - en wie durft die nu irrationeel te noemen? - niet overnemen. Het hoeft niet in één jaar en ook niet meteen landelijk, we kunnen op lokaal/gemeentelijk niveau beginnen, en dan gestaag omhoog werken. Tariq Ramadan ziet dat helemaal zitten.

Natuurlijk, er moeten eerst nog wat obstakels, mensen met bepaalde irrationele ideeën, zoals Geert Wilders die koestert, verwijderd worden, maar dát kan best wel snel gaan. Wie herinnert zich zijn 'voorganger' en andere sympathisanten nog? Bovendien bestaat er dus zoiets als heilige huisjes die iedereen nu eenmaal in zijn hoofd heeft.

Het lukt de meesten onder ons, zelfs 'de stoutmoedigsten', vrij goed en tamelijk gemakkelijk - bij sommigen ligt de gretigheid waarmee ze buigen er wel erg dik bovenop - een knieval te maken voor 'dat heilige huisje Geert Wilders'. Het heilige huisje dat zegt dat Geert Wilders alleen al vanwege zijn toon hartstikke fout is. Over de inhoud van zijn irrationele opvattingen hoeven we het dan niet eens (meer) te hebben.

Gisteren, in dat telefoongesprek met die verre kennis, heb ik me er zelf schuldig aan gemaakt.

Daar heb ik nog steeds de pest over in.

Annelies van der Veer
16 januari 2008

Eerdere reacties op Gij Zult Geert Wilders afvallen!
In zijn boek voert Paul Scheffer geen discussie met moslimdenkers die positief over het Westen zijn. Dat kon ook niet, stelt Hans Jansen, omdat die niet bestaan.