Uitspraak van de week (2): ‘Hoofddoek is besmettelijke ziekte’

 
Uit interview van Kleis Jager met Rayhana in papieren Trouw van 8 maart 2011.


‘Hoofddoek is besmettelijke ziekte’
Vorig jaar probeerden twee mannen de Frans-Algerijnse Theatermaakster Rayhana op straat in Parijs in brand te steken.

… Ze wordt boos over ‘linkse pseudofeministen’ die islamisten naar de mond praten. “Ze praten uithuwelijken of polygamie goed met een beroep op diversiteit, de hoofddoek is geweldig, sommigen billijken zelfs genitale verminking. Allemaal bang extreem-rechts in de kaart te spelen. Maar dat doen ze juist door het taboe in stand te houden en niets aan de orde te stellen. Ze zeggen eigenlijk: wij hebben onze vrijheid, maar die is niet voor jullie.”

“Wat zij niet begrijpen is dat de hoofddoek een besmettelijke ziekte is. Veel mensen in Frankrijk, en ook in Nederland vermoed ik, weten niet hoe het werkt. De hoofddoek is geen onschuldige, individuele keus. Die hoofddoek heeft consequenties voor andere vrouwen. Je drukt ermee uit wat voor samenleving je wilt, eentje waarin mannen en vrouwen zoveel mogelijk gescheiden zijn en vrouwen minder rechten hebben. Want wat wil dat zeggen, je haren niet laten zien? Dat mannen niet voor zichzelf instaan en je kunnen verkrachten?”

De zelfbewuste, goedopgeleide hoofddoekdraagsters in Europa hebben de zwakke plek in de liberale democratie gevonden, stelt ze vast. “Ze zijn vreselijk handig. Iedereen die iets kritisch over de hoofddoek opmerkt, maken ze verdacht: geen democraat. En iedereen die het voor ze opneemt, kan zich dankzij hen een beetje vrijheidsstrijder voelen.”

Belangrijk is hoeveel hoofddoeken er zijn, meent ze. “Wat is nog draaglijk, daar gaat het om. Twee, drie vrouwen met een hoofddoek die bij je in de straat wonen gaat wel, maar twee-, driehonderd, dat is een heel ander verhaal. In zo’n straat worden onbedekte vrouwen gebrandmerkt als hoer. Ik heb het gezien in Algerije: ik hoefde geen hoofddoek te dragen van mijn ouders, het kwam niet eens in ze op het mij te vragen. Maar mijn zusje moest het later, gedurende de burgeroorlog, wel. Het was gevaarlijk geworden om het niet te doen. Met de hoofddoek gaat het van kwaad tot erger: met wie weigert, kan van alles gebeuren.”

Rayhana is niet alleen voor een verbod op de boerka, vanaf volgende maand een feit in Frankrijk, maar ook voor een algeheel verbod op de hoofddoek. “Ik begrijp dat dit niet kan, maar dan in ieder geval een verbod voor minderjarigen, dus in het onderwijs. En op het werk: alle werkgevers moeten hem verbieden. Dat zou een vrijheidlievende daad zijn.”

7 opmerkingen:

  1. Het kopvod is een sterk signaal: Ik wil -of ik mag- me niet aanpassen aan de westerse samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grote onzin. Wat verboden moet zijn is niet die hoofddoek, maar de onderdrukking waarvan-ie tot symbool wordt gemaakt. En let nu op: die IS al verboden. Gewoon handhaven dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als die arme 'ik draag een hoofddoek uit vrije wil' schapen maar eens zouden begrijpen dat moslim mannen doodsbang zijn voor vrouwen, dát en niets anders is wat de 'profeet' slim op papier heeft gezet en wat maar al te graag in stand wordt gehouden door de vele bange mannen na hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik voel me altijd beledigd als ik een arabische dame met een hoofddoek zie. het is een symbool van onderdrukking. Van, in eerste instantie, vrouwen, maar ook van anders denkenden. Dan wil ik er eigenlijk wat tegen doen. Maar ik heb geen gesubsidieerde organisatie achter mij staan die mijn problemen aanpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Khalida Messaoudi, Algerijns feministe, zei het al, twintig jaar geleden:

    "De hoofdoek is onze gele ster"

    Maar onze polderfeministes zijn te stom om het te snappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Rayhana is niet alleen voor een verbod op de boerka, vanaf volgende maand een feit in Frankrijk, maar ook voor een algeheel verbod op de hoofddoek. “Ik begrijp dat dit niet kan, maar dan in ieder geval een verbod voor minderjarigen, dus in het onderwijs. En op het werk: alle werkgevers moeten hem verbieden. Dat zou een vrijheidlievende daad zijn.” "

    Het nadeel van het verbieden van hoofddoeken is de versluiering die er bij gepaard gaat.
    Het voordeel van zo'n hoofddoek/burka is dat men weet van voor vlees men in de kuip heeft.
    Ik ben bereid om de hoofddoek te moeten aanschouwen al is het zum kotzen. Het is dan een kwestie van tijd dat het probleem dan plots wordt opgelost.
    PVV 1,9, 24 zetels,.........
    Alle vertrouwen in de Nederlandse bevolking.

    BeantwoordenVerwijderen