Mós-lims! Mós-lims! Mós-lims!


Wederom actueel!

Mós-lims! Mós-lims! Mós-lims!

Op maandagavond 7 mei jl. loop ik tegen 21.00 uur de hoofdstedelijke  stationshal binnen. Jó-den! Jó-den! Jó-den! schalt het om me heen. Verrek,  denk ik, we hebben de dodenherdenking toch al achter de rug? O nee, die  herdenking gaat tegenwoordig niet zozeer meer over de miljoenen joden die  tijdens de tweede wereldoorlog zijn uitgeroeid, die gaat nu over álle  slachtoffers van (oorlogs)geweld.

Voor de lieve vrede zijn we genoodzaakt 4 mei breder en vooral algemener en  internationaler te trekken. Marcouch, 'de burgemeester van Amsterdam  Slotervaart', zei zoiets 5 mei jongstleden op de radio. Natuurlijk, de doden  van nu moeten ook herdacht worden. Als het mag, eerst in eigen land. Ik weet  er zo al twee die geheel in deze categorie vallen: Fortuyn en Van Gogh. Maar  daar heeft men om de een of andere reden toch wat moeite mee. Daar is toch  minder animo voor. Zulke figuren herdenken, dat gaat wel heel ver, lijkt de  gedachte.

Op het overkoepelde perron galmt de waanzinnige kreet nog lekkerder, nog  imposanter. Als een lopend vuurtje verspreidt het gejoel zich van het ene  naar het andere perron. Het lijkt wel een lokroep en tevens een  overwinningskreet. Het ontbreekt er alleen nog aan dat de roepers zichzelf  erbij op de borst slaan, als apen. Het lijken inderdaad wel apen!

Nu móet ik wel denken aan


het boek dat ik aan het lezen ben en dat me zo  tegenvalt en dat me naarmate ik erin vorder meer en meer irriteert, hoewel ik  me er nog zo op had verheugd: De aap in ons. Waarom we zijn wie we zijn van  (bioloog) Frans de Waal. En niet alleen hij maar ineens lijkt het onder  biologen bon ton te benadrukken dat wij eigenlijk niet veel beter zijn dan  de mensapen van wie wij zouden afstammen. Zij, met name chimpansees en  bonobo's worden als voorbeeld genomen om ons gedrag te verklaren. Chimpansees  en bonobo's dus, waarvan bekend is dat de eerste groep nogal gewelddadig is. Een chimpanseeleider (alfa-mannetje) wordt wel eens vermoord maar ach, wat  leiders kan overkomen hoort gewoon bij de wil tot macht, schrijft De Waal.  Ook bij mensen. De tweede groep, die de 'vredelievende hippies' van de  primatenwereld wordt genoemd, zijn de bonobo's die gemiddeld - ik weet het  niet precies meer - één keer per 40 minuten sex hebben. Daarbij zijn bonobo's  hartstikke promiscue, ook met het eigen geslacht.

Wat mij opvalt, is dat de barbaarsheid en het seksisme onder onze 'voorouders'  voor de huidige mens goedgepraat lijkt te worden. Alsof wij, moderne mensen,  niet veel verder zijn gekomen! Toch op zijn minst een deel ervan, zou ik zeggen. In plaats  van te benadrukken wat (mens)apen níet kunnen en ook nooit zullen kunnen,  maar mensen wél, heeft De Waal het liever over bonobo's die geen oorlogen  voeren maar zich bezighouden met sex. Om vervolgens op te merken dat de  bonobo duidelijk een aap voor onze tijd is, na het “schrille individualisme  van Thatcher en 'het evangelie van de hebzucht' van Reagan en diezelfde  Thatcher”. De reikwijdte van Frans de Waals ambities is geweldig, maar of  zijn vergelijkingen nog iets met wetenschap te maken hebben, vraag ik me af.

Dit neemt niet weg dat als ik om me heen kijk, ik me meer in de wildernis waan dan op perron 2b van ons hoofdstedelijke station. Ik zie een groepje  jongens met één meisje dat op de grond zit. Haar vriendje staat tegenover  haar en drukt zich tegen haar aan, zodat haar gezicht in zijn kruis terecht  komt. Hij drinkt ondertussen een blikje bier maar maakt zich direct los als  een ander groepje op een volgend perron wederom losbarst: jóden! jóden!  jóden! Dat wil hij niet missen. De roep van de groep is te sterk.

"Ajax heeft de Beker gewonnen, en joden = Ajax," krijg ik met moeite uit een  jongen die een ajax-sjaal om zijn hals draagt. Géén arafat-sjaal, zoals Van  Agt die afgelopen 5 mei droeg tijdens de conferentie in Rotterdam, uit  solidariteit met 'De Hamas-broeder [de Palestijnse premier Ismail Haniyeh]  die achter de muur moest blijven'. Dat kopte De NRC bij Van Agts foto. Maar  wat niet is kan nog komen. Wat die sjaals betreft, bedoel ik. En voor de rest  eigenlijk ook, want, om nog even op De Waal terug te komen: “empathie is het  enige wapen in het menselijke arsenaal dat ons van de vloek van de xenofobie  kan verlossen”. Het staat er echt.

“Waarom roepen jullie geen mós-lims! mós-lims! mós-lims! ? vraag ik de jongen  nog heel onnozel, “want van hen zijn er veel meer in Amsterdam”. Dat wil hij  niet geloven. “Is het dan een geuzennaam?” dring ik aan, maar de  uitdrukkingsloze blik in de ogen van deze voetbalsupporter vertelt me dat ik  nu toch echt te ver ben gegaan. Hoe kom ik er ook bij om zo'n moeilijk woord  te gebruiken?!
Geen van de reizigers lijkt zich iets van dit zinloze geschreeuw aan te  trekken. Het stoort ze zo te zien niet, maar ik weet nog steeds niet precies  wat het te betekenen heeft. Je gaat zoiets toch niet zomaar massaal roepen?

In de trein neem ik eerst plaats in een tussencoupé maar niet voor lang want  vlak achter me maken aanhangers van de voetbalclub Ajax een enorm kabaal:  joden! joden! joden! Wel zie ik tegelijkertijd twee politie-agenten langs de  openstaande deur lopen, van wie de agente hen lacherig  aanspreekt: “gaan jullie paaldansen jongens?!” Dat is hun enige reactie,  waarna beiden doorlopen. De jongens vinden het geweldig. “Ze zei het zelf!”  zegt er één, waarna hun geloei verder in volume toeneemt. Ik vlucht weg, op zoek  naar meer beschaving.

Ik kom schuin tegenover een man in pak te zitten, van wie ik kan raden bij  welke plaats hij uit zal stappen, en een wat mollige vrouw van middelbare  leeftijd die een boek probeert te lezen. Dat lezen lukt maar half want de  apen gaan door met hun leus te scanderen.  “Nee, het heeft niets met anti-, hoe heet dat, anti-se-mi-tis-me te maken,”  zegt de man alsof het een belachelijk en een beetje vies woord is. We zijn toch aan de praat geraakt over dit wonderlijke fenomeen.
Vast niet, denk ik maar niemand heeft  een bevredigende verklaring. Ondertussen loopt het tuig heen en weer,  krijsend en tegen deuren schoppend. “Je kunt er beter niets van zeggen," waarschuwt de nette man, “want anders krijg je zelf ook een dreun.”

De trein vertrekt met de nodige vertraging maar de schade blijft beperkt. Pas  als ik de achteruitgang van de stationshal in de plaats van mijn bestemming  uitloop, stopt het joden! joden! joden! Twee potige vrouwen met ajax-sjaal  lopen mijn kant uit en halen hun schouders op. Zij geven me een verklaring.  Michael van Praag, de ex-voorzitter van Ajax was een jood en sinds hij weg is  bij de club, schreeuwen ze dit. Vanwege zijn wanprestaties. “Maar weet je wat  het is met deze jongens,” zegt de Ajax-supporter, “ze hebben geen opvoeding  genoten. Ze hebben geen fatsoen.

Ik blijf de verklaring onbevredigend vinden, maar nooit zal ik aan dit  onaangepaste gedrag wennen, of het normaal vinden.

Annelies van der Veer 
15.5.2007


Eerdere reacties hierr.

11 opmerkingen:

  1. De Waal vergeet dat seks in zijn oorspronkelijke vorm ook een vorm van oorlog voeren is. Hoe meer seks, hoe groter de kans op bevruchting en voortplanting.

    Van eigen genen wel te verstaan.

    En ja, voetbal is ook oorlog. Tribalisme pur sang in een modern jasje. En dat heeft alles te maken met anti-alles wat niet van eigen "stam" is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dodenherdenking, op vier Mei, heeft te maken met alle gevallenen tijdens de tweede oorlog.

    Voorwaar een stukje ongevraagde, vanbovenaf opgelegde geschiedenisvervalsing.

    Ik vrees dat het niet lang meer duren zal dat te Margraten de graven van de Amerikaanse, Canadese en Britse soldaten plaats zullen moeten maken voor de broodwinning van eoa projectontwikkelaar.

    Het echter wel opzienbarend waar men zich druk over maakt.
    Een probleem zien wat geen probleem is.
    Het ware beter indien men de gedragingenvan onze nieuwe medelanders tijdens het voetbal op Zaterdag eens nader onder de loupe neemt. Scheidsrechters zijn dan hun leven soms niet zeker en stoppen met wat eens hun hobby was.

    Wat ik niet begrijp is waarom dan de SP, van Bommel, zich solidair verklaart met AJAX.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als deze schreeuwende en roepende supporters enig benul hadden van dat stuk geschiedenis waarin de Joden zowat uitgeroeid waren in de tweede wereldoorlog, zij zich wel 2keer zouden bedenken Joden Joden Joden te schreeuwen.
    Aangezien er niet TEGEN opgetreden wordt door enig gezagsdrager ( politie, ouder, politiek etc) zijn ze zich ( voorzover ze nog denken kunnen) niet bewust van enig kwaad bij het uitroepen/schreeuwen van de naam, het volk en de gescheidenis.
    Allen verplichte HERopvoeding en een 100 urige taakstraf in de vorm van gescheidenis over de Joodse bevolking.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merkwaardig dat mensen zich drukker lijken te maken om wat er in een stadion gescandeerd wordt vanwege aangenomen groepsidentiteiten en bijbehorende kretologie dan wat er daadwerkelijk op straat en vanuit een hele andere intentie gebeurt. Het fatsoenspopulistische offensief leidt natuurlijk prachtig van de werkelijk kwalijke zaken af al mogen er natuurlijk best kanttekeningen bij de uitgedragen persoonlijke beschaving geplaatst worden.

    Mij doet voor de camara doorzemelen over uitgedragen persoonlijke stompzinnigheid echter denken aan gevalletjes goed-na-de-oorlog: een welhaast bevoogdende etalering van goedmenselijkheid. Gisteravond was er in Studio Voetbal weer een prachtig staaltje van waar te nemen.

    Een man als Michiel van Praag had in zijn tijd als AJAX-voorzitter goed begrepen dat supportersclubs zich door middel van een gedeelde identiteit aan de club binden en dat een club daardoor mensen bereiken kan die zich langs andere wegen minder makkelijk laten aanspreken. Je laat een ander wat ruimte voor eigen-aardigheden die verder geen schade doen, je krijgt wat aanspreekbaarheid en vertrouwen terug.

    Zijn hedendaagse opvolger heeft meer verstand van verzekeringen. Niet iedereen beschikt nu eenmaal over het empatisch vermogen de mensen aan te zien en niet enkel te verstaan wat er gezegd wordt maar ook wat er bedoeld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De voetballer die op de bar heeft gezongen: "We gaan op jodenjacht!" is dom geweest, maar hij is (naar ik mag aannemen) geen antisemiet. Ik denk ook dat de man er geen kwaad mee in het zin heeft gehad. Hij heeft enkel en alleen willen refereren aan Ajax. Maar de media hadden er nooit serieus op mogen reageren.

    Omdat het niet zijn bedoeling was te kwetsen!

    Die voor mij totaal onbekende Ado-voetballer heeft in een opwelling iets geroepen. Als hij had nagedacht dan had hij zich wellicht ingehouden. Dat hij misschien anderen (die niet tot de selectie van Ajax behoren) zeer diep kunnen kwetsen, maar ik ga er echt van uit dat dit niet zijn bedoeling is geweest.

    In Buitenhof werd er een duidelijke en goed doordachte reactie gegeven. (Zeer verstandige man die Uri Coronel) Hoewel er naar mijn gevoel nog steeds te veel nadruk ligt op iets omdat feitelijk die voetballer niet de bedoeling had de joden te kwetsen.

    Dit onbenullige incident heeft plaatsgevonden zonder de opzet te kwetsen! Maar met de ophef hierover doet men de mensen met persoonlijke herinneringen aan de jodenjacht onrecht aan. Juist hierdoor wordt het leed uit de tweede wereldoorlog gebagatelliseerd.

    Het zou veel beter zijn om mensen die WEL de joden haten en alles aangrijpen om de joden in het verdomhoekje te plaatsen, zoals Harry van Bommel en Anja Meulenbelt, eens aan te pakken. Maar dan houdt men zijn smoel dicht! De Nederlandse pers bestaat uit lafbekken, allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Allen verplichte HERopvoeding en een 100 urige taakstraf in de vorm van geschiedenis over de Joodse bevolking "

    Soms schrik je van het gebrek aan gemeenschapszin.
    jwr zijn/haar opvattingen over vrije meningsuiting kent zo zijn limieten.
    Niet zomaar medeburgers opsluiten, die overigens niemand lastig hebben gevallen, want het was een besloten gebeurtenis,maar ook hersenspoeling staat hen te wachten.
    Zeg maar GeStaPo-methode.
    Als dat de lessen zijn vanuit de tweede wereldoorlog.......

    Als met Joden Ajax bedoeld wordt is er geen probleem.

    Als Joden aan het gas moeten en de SP is er bij, is het erg vervelend, maar dat levert wel extra zetels voor de PVV op.

    Als er Joden wordt geroepen en met stenen gegooid, had de A'dam politie allang in moeten grijpen, omdat het de openbare orde verstoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @vanhetgoor
    "Jodenjacht" is dan misschien te vergoeilijken, want bedoeld voor Ajax, en niet noodzakelijk voor de Joden als bevolkingsgroep. "Alle joden aan het gas" is toch moeilijk mis te verstaan. Als het (ook) geen antisemitisme is, dan is het een doodsbedreiging en daardoor misschien nog wel strafbaarder. Ik vind dat er in het stadion veel geroepen mag worden. De mensen betalen ervoor en het geeft ze een uitlaatklep. Lex Immers kan een hele domme voetballer zijn, al betwijfel ik of je dat als verdediging moet willen aanvoeren. Echter, zo'n trainer, John van de Brom, die nota bene een Ajax verleden heeft, zou verstandiger moeten zijn en niet naar hartelust meehossen. Het is echter weer de voetballer die de straf krijgt, en de trainer die buiten schot blijft.
    Zo zullen ook de Harry van Bommels en de Anja Meulenbelts de verschrikkelijkste dingen kunnen blijven roepen en buiten schot blijven, terwijl...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de jaren '60 en '70 kon je in kringen van supporters van bijv. Feyenoord, ADO, Utrecht, PSV of DWS wel vaker vernemen dat Ajax een "jodenclub" was. De kreet "het is een jood, het is een miet, het is een vuile ajaxied" meen ik voor het eerst genoteerd te hebben rond 1970, uit de kelen van een groepje Feyenoord-supporters. Dat Ajax-supporters -of wat daarvoor wil doorgaan- zichzelf joden noemen en met israëlische vlaggen zwaaien is van meer recente datum. Ik heb daar geen goed woord voor over, behalve dat de keuze voor deze idiote geuzennaam niet volledig uit de lucht is komen vallen. De bewering dat het allemaal in het geheel niets met antisemitisme te maken heeft kan ik niet onderschrijven. Ik denk dat er in de jaren '60 en '70 bij veel supporters van andere clubs niet alleen sprake was van (normale)afgunst op de successen van Ajax, maar dat die afgunst wel degelijk ook vermengd was met een dosis (provinciaal)antisemitisme. Ajax kon het duurste benenwerk bij elkaar kopen en naar verluidde speelden er in het elftal enkele joden mee en was een joodse zakenman voorzitter van de club, genoeg om weer eens een verband bevestigd te zien tussen joden en de verderfelijke macht van het geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat wereldje van de bonobos lijkt verdacht veel op het islamitische paradijs . Gemiddeld om de 40 minuten copuleren (bonobos) , in het paradijs de beschikking over een onmetelijke hoeveelheid houris waar men de hele dag mee sext (moslims) . De aanwezigheid van enorme hoeveelheden fruit (oerwoud) . In de eeuwige tuinen waar de moslim als hij braaf is geweest na zijn dood vertoeft is ook een overvloedige hoeveelheid dadels druiven etc. onder handbereik . Wanneer ze allebei gezamenlijk nog aan de wijn gaan , dan wordt het helemaal feest , dan blijft er geen bonobo meer over . Als ze nou ook nog een keer zingen " weeee gaaaaaan op moslimjacht" , " weeee gaaaaaan op moslimjacht " , dan krijgen we nog meer consternatie . lol .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kees Rudolf heeft bijna gelijk.
    Voor de oorlog moesten uit supporters met de tram naar Oost, waar het Ajax stadion lag.
    De tram ging dan langs de Jodenbuurt en de Oosterpark buurt waar ook veel gelovige joden woonden.
    Tevens had Ajax veel joodse supporters. Ajax had derhalve voor W.O. II al de naam een joodse club te zijn.
    Eind jaren Zestig begonnen de grote successen van Ajax.
    In die tijd speelden Bennie Muller en Sjaak Swart in het eerste en was Jaap van Praag de voorzitter.
    Wat de joodse identiteit in de ogen van niet Ajax supporters nog eens benadrukte.
    Nare supporters van Ajax naaste rivalen Feijenoord zijn in die tijd Ajacieden als joden gaan beschimpen.
    Wat vervolgens door de F-side midden jaren Zeventig als geuzennaam is opgepikt.
    Verwijten dat het gebruik van joodse benamingen door Ajax supporters zijn ingevoerd zijn dan ook bezijden de waarheid.
    De scheldpartijen van met name Feijenoord supporters zijn door de fanatieke Ajax supporters in jaren zeventig aangegrepen om de Davidster en de joodse identiteit als geuzennaam te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Bert,
    Geheel juist. Maar dat nu "joden" als geuzennaam door Ajax-supporters wordt gehanteerd is niettemin stompzinnig en geeft malloten van rivaliserende clubs een extra aansporing om zich aan verbale anti-joodse grofheden te buiten te gaan; bovendien ook een alibi: ze bedoelen er heus niks mee, alleen Ajaxsupporters, en die noemen zichzelf zo, dus wat nou antisemitisme?

    BeantwoordenVerwijderen