Uitspraak van de week (3): al draag je een botje door je neus



De serieuze bijdrage van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan aan de discussie over het discriminerende karakter van de hoofddoek. Het staat genoteerd! 

Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan "Alles heeft zijn zonnige kanten in het leven” bij BNR-radio (4e fragment), 18.3.2011:

Van der Laan: We gaan aan deze disscussie niet meedoen, voor ons zijn ambtenaren met hoofddoekjes geen probleem." "Het gaat erom dat je je werk goed doet."


Van der Laan zag afgelopen week een geestige kop in Het Parool waarom hij wel moest lachen: 'wat kan mij het schelen als iemand een bot door zijn neus heeft?' Misschien iets gechargeerd beaamde Van der Laan, maar kom op zeg, "we zijn een internationale stad".

Van der Laan: En onze moeders deden vroeger met hun sjaals en hoofddoekje toch maar al te graag Sophia Loren na? Nou dan!

Van der Laan: "Het doet er helemaal niet toe of iemand een hoofddoek draagt of niet, dáár moeten we naar toe.""Iedereen in de stad moet zichzelf kunnen zijn, vrouwen, homo's, hoofddoekjes en keppeltjes."

Een gehoofddoekte Amsterdamse burgemeester vindt Van der Laan dan ook geen enkel probleem.                                                                             
                                                                        
Het kan bijna niet anders of burgemeester Eberhard Van der Laan is óók enthousiast voorstander van De Peniskokerbrigade (hierr).

13 opmerkingen:

  1. Dus in 020 kan een ambtenaar gehuld in een laken met puntmuts op zonder problemen aan de slag.
    Wil ik zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die vergelijking met een peniskoker vind ik niet ijzersterk. Een peniskoker staat immers niet voor een ideologie. De vergelijking van Aquarius (een witte puntmuts) wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had de uitspraak "al draag je een botje door je neus" ook in Het Parool aangetroffen en verder gezien hoe in deze krant de ingezonden brievenschrijvers over elkaar heen struikelden om hun ruimdenkendheid te etaleren. Wat zullen ze blij geweest zijn dat zich daartoe voor hen weer eens een gelegenheid voordeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als een hoofddoek geen probleem is, is een nazi mouwband ook geen probleem.
    Het verschil is dat wij ondertussen wel weten wat zo'n mouwband betekent, maar nog onvoldoende over het hoofddoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van der Laan is een echte pvda-regent, een politiek correcte zwatelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van der Laan vergeet dat een hoofddoekje aan het loket een discriminerende uitspraak is ten opzichte van de burger die zich aan dat loket moet melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van der Laan is een burgermeester zonder ruggegraat,en zal dan ook oplossen in een geschiedenis van vergetelheid.
    Geen botje te bekennen in die man.
    Niets, leegte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Pietje: Een peniskoker is wel cultuur- en identiteitsbepalend. En aangezien progressieve moslima's eerder op cultuur en identiteit mikken dan op godsdienst past hij precies in het beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat als Van der Laan echt even de moeite neemt om na te denken dat dan zijn reactie iets anders is.

    Ik zal maar weer eens een flinke Godwin van stal halen: stel nu dat er op straat jongeren zijn die braaf aan de rechterkant van het trottoir lopend vaandels en vlaggen bij zich hebben waarmee zij kenbaar willen maken dat zij zich verwant voelen aan de Nationaal Socialistische Arbeiderspartij van Duitsland. Inmiddels is die partij verboden omdat men genocide heeft bedreven. Maar stel nu dat er dus een troep echte Amsterdammers een oprechte aanhanger is van een neo-fascistische organisatie en dat men op wil marcheren naar het stadhuis alwaar men de joodse burgemeester van Amsterdam wil opknopen (ze hebben niet veel verstand, ze weten niet dat de oude 'joodse' burgemeester is weg, de nieuwe burgemeester is blond en heeft Ne'erlands bloed door de aderen lopen, dus hem moeten ze niet)

    Welnu, mag ik dan misschien aan Burgemeester Van der Laan vragen wat het verschil is tussen vrouwen die met een hoofddoek lopen en neo-fascisten die met vaandels lopen? Er is geen verschil. De oude NDSAP'ers hebben de joden vermoord, de neo-fascisten zien dat als het voorbeeld. De profeet van Allah heeft in het dorpje Khaiber hoogstpersoonlijk zelf, met de hand, meer dan 700 joodse mannen de nek door gesneden. Moslims moeten doen wat de profeet gedaan heeft. Wat is dan het verschil met neo-fascisten en islamisten? Dat verschil is er niet!

    De hoofddoek is alleen maar een teken dat men er bij wil horen. Dat zelfde geldt voor de vaandels en vlaggen van de neo-fascisten. Omdat het niet toegestaan is om in Nazi-uniform over straat te lopen (anders dan als acteur in een historisch drama) daarom zou het ook verboden moeten zijn om met een hoofddoek op straat te komen.

    Van der Laan moet leren nadenken voordat hij begint met sputteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat de geciteerde uitspraken van Van der Laan op onnadenkendheid zouden berusten acht ik niet erg aannemelijk. Wat hij zegt past in wat van hem als vooraanstaand PvdA-er kan worden verwacht. Gesteld dat hij persoonlijk toch ook minder gelukkig is met het toenemend hoofddoekenvertoon achter gemeenteloketten (wat ik niet met zekerheid uitsluit), dan zou hij zich op dit moment, als burgemeester van Amsterdam en tegenover zijn PvdA-achterban, moeilijk kunnen veroorloven het achterste van zijn tong te laten zien. Noch bij de groep kiezers met islamitische achtergrond, noch bij al die nobele autochtone progressievelingen en ruimdenkenden van wie men de staaltjes denkwerk o.a. in de ingezonden brievenrubriek van Het Parool kan tegenkomen, kan de PvdA het zich permitteren al te veel sympathie te verspelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Overigens kun je, óók als je het toenemend hoofddoekvertoon ongewenst vindt, toch tegen een hoofddoekjesverbod voor gemeenteloketbeambten zijn, bijvoorbeeld omdat je denkt dat het goed is dat gehoofddoekte meisjes en vrouwen in de maatschappij participeren en hun steentje bijdragen, liever dan dat ze met hoofddoek gedoemd zouden zijn aan de kant te blijven staan. Nou lijkt ook mij werkeloosheid in tal van individuele gevallen wel een wat zware straf voor verknochtheid aan de hoofddoek.
    De vraag is alleen wel hoe ver die verknochtheid aan de hoofddoek eigenlijk gaat. Hoeveel van de dames, die thans gehoofddoekt achter gemeenteloketten zitten, zijn van hun hoofddoek zó onafscheidelijk dat ze noodgedwongen zouden moeten kiezen voor het opgeven van hun baan in het hypothetische geval dat daar een hoofddoekverbod kracht van wet zou krijgen? Zouden velen van hen er niet toch de voorkeur aan geven hun baan te behouden en dan gedurende werktijd toch maar even die hoofddoek niet om te doen? Ik weet het niet. En als je dan zó fanatiek islamitisch-gelovig bent, ofwel zó gehecht aan je "identiteit", dat je er voor zou kiezen je baan te verliezen opdat je hoe dan ook de godganse dag met je hoofddoek om kan blijven lopen, hoe zit je dan in elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Verder ken ik wel mensen (wie kent ze niet?) die oprecht blij worden als ze achter loketten medewerksters met hoofddoekjes zien. Fijn zo, goed zo, denken ze met een warm gevoel van binnen, dankzij ons fijne tolerante klimaat komt de emancipatie in onze zo heerlijk pluriforme en kleurrijke samenleving lekker op gang. Moslima's die participeren, dat is natuurlijk verheugend, en opdat we kunnen zien dat zoiets verheugends het geval is, moeten we aan geweldig veel hoofddoekjes achter geweldig veel loketten vooral ook goed kunnen zien dat geweldig veel moslima's participeren.

    BeantwoordenVerwijderen