Een Nieuw Paaslied




[Gerard Reve: 14 december 1923 - 8 april 2006]


Een Nieuw Paaslied


Zonder gedronken te hebben, prijs ik God.
Vandaag heb ik van alles meegemaakt.
Al voortwandelend in de benedenstad,
denkend aan de Uiteindelijke Dingen,
zag ik een jongen, vermoedelijk een Duitse toerist,
en volgde hem terwijl ik dacht:

ik zal je voor je reet geven of als dat niet kan
sla mij dan maar,
de hoofdzaak is dat we bezig zijn -
tot hij De Bijenkorf in ging en ik,
duizelig van geilheid tegen mensen opbotsend,
zijn spoor bijster raakte.
Nochtans werd ik niet moede, U te loven.
Want onbegrijpelijk groot zijn al Uw werken:
Gij, die het wezen gemaakt hebt
dat van achteren een kut en van voren een staart heeft.
Zoals gezegd, ik had niet eens gedronken, maar toch wilde ik
U schreiend eren en in tranen voor U knielen,
O Meester, Slaaf en Broeder, Geslachte en Verrezen God.
Al neuriënd en in het geheim profeterend
vervolgde ik mijn weg.
Toen zag ik Bet van Beeren, aan een wit tafeltje
tegenover haar cafee gezeten, pogend met mes en vork
een makreel te openen om deze in de zon te eten.
Ik dacht kijk. Wat is in de Natuur toch alles mooi gemaakt.
(Denk maar aan al die sterren met hun lichtjaren.)
Ik wilde wel naar een of andere avondmis,
maar er was er geen.

Gerard Reve

(1962)

Gerard Reve - Verzamelde gedichten
Pag. 47
Uitgever: G.A. van Oorschot, Amsterdam
1987

6 opmerkingen:

  1. DE DOOD

    De dood wees mij op kleine, interessante dingen:
    dit is een spijker – zie de Dood - en dit is een touw
    Ik zie hem aan, een kind. Hij is mijn meester
    omdat ik hem bewonder en vertrouw,
    de Dood

    Hij wees mij alles: dranken, pillen,
    pistolen, gaskraan, steile daken,
    een bad, een scheermes, een wit laken
    ‘zomaar’ – voor als ik eens zou willen
    de dood.

    En voor hij ging, gaf hij me nog een klein portretje…
    ‘Ik weet niet, of je ’t al vergeten was,
    het komt misschien nog wel te pas
    voor als je eens niet meer zou willen
    sterven,
    maar wat let je?’
    zei de Dood

    M. Vasalis

    Vrolijk Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onvoorstelbaar hoe weinig reacties gedichten van toch grote namen hier krijgen.
    Alhier één van een mindere god:
    Imran Ibn Zarkhan Al Shafi
    "Advice on Friends!"

    A real friend wishes his companions well,
    He's not one who allows them to get close to hell,
    Always be careful of the friends you Choose,
    So, in the end, Jannah you will not lose,
    If you find your companion is not stopping your wrong,
    then, be weary, his friendship is not strong.
    If you see the pattern made,
    that when you are under your friend's shade,
    Your Imaan begins to fade,
    Leave the worthless creation,
    make friends with Allah, Surely that is a high station!.
    A dervish who had knowledge of our present situation,
    Once told his students the following dictation,
    "The meeting of people will never enrich you,
    save with the gibberish of useless gossip.
    So diminish your meeting with people,
    except for knowledge or to improve your condition"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is natuurlijk: voortwandelend door de benedenstad en niet voortwankelend; alhoewel Reve aardig kon drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Wat overblijft: Herinneringen niet groter dan postzegels, die ik koester".

    Boudewijn Büch - 'De kleine blonde dood'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zal wel gauw 'onwaar!' als reactie worden gegeven als ik zou schrijven dit mooi te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. GOD, DE ALMACHTIGE ANONIMICUS29 december 2017 om 23:37

    Reve tracht telkens weer op zeer bekwame wijze lust te verbinden met (liefde voor) God. Of lees ik hem nu verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen