Krijgshistoricus

De grofste vulgariteit die ik in jaren in de krant heb gelezen, was opgetekend uit de mond van Martin van Creveld, krijgshistoricus: 'vechten is het grootste plezier dat een mens kan hebben met zijn broek aan' (dat is niet letterlijk, ik ben die krant kwijt, uit boosheid waarschijnlijk).

Van Creveld heb ik altijd voor een scherpzinnig man gehouden: hij kon uitleggen dat oorlogen ontstaan doordat er legers bestaan, en dat je om de wereld veiliger te maken beter die legers kunt afschaffen, dan terroristen opsporen. Ik wist wel dat hij daar zelf niet speciaal vóór was - zoals ik - maar vond dat een interessante observatie. Dat Van Creveld daarbij in zijn eigen land, Israël, een vreselijke havik was, was natuurlijk een beetje jammer.

Maar in dat recente interview spreekt hij over de menselijke neiging tot oorlogvoeren in termen die duidelijk maken dat hij dat niet ziet als een zwakte die je zou moeten bestrijden, nee, hij vindt het mooi. Een soort oernatuur: het kost wat (levens), maar dan heb je ook wat. Dat idee is natuurlijk verwerpelijker dan iedere vulgaire formulering - maar van iemand die doorgaat voor een denker is de combinatie van beide misschien het pijnlijkst.

Ileen Montijn

7 opmerkingen:

  1. Ik kan de schoonheid van een demente bejaarde niet waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dement lijkt me deze man niet, maar het is wel een onbegrijpelijke uitspraak. Misschien verwoordt hij wat veel mannen (en vrouwen?) denken maar dat juist hij, krijgshistoricus, het zegt, dat maakt het pijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had "deze man" niet op het oog. Ik geef de voorkeur aan een goed gevecht. (Het geen niet wil zeggen wreedheid en allerlei vormen van onzinnig geweld mijn goedkeuring hebben)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Creveld spot met pacifisten. Pacifisten doen heel hoogmoedig of ze te goed zijn voor oorlog. Maar laten zich wel beschermen door mannen met geweren. Macht, conflict, geweld, oorlog het hoort allemaal bij de mens. Wie het af wenst te schaffen is meteen de slaaf van een ander. Wie vrede kiest boven vrijheid, kiest voor slavernij. Of: het product van het leger is vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @roelf-jan

    Dat vind ik wijze woorden van je.

    Het moet afgelopen zijn met die pacifistische mentaliteit.

    Als je niet wilt vechten, dan wil je niet leven, je familie niet verdedigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @roelf-jan. Maar dat is het punt niet van Ileen Montijn.

    'vechten is het grootste plezier dat een mens kan hebben met zijn broek aan' zegt Creveld.

    Ik kan me heel veel andere dingen voorstellen waarbij ik veel meer plezier heb, ook met mijn broek aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach, wat politiek correct allemaal weer.

    Nog nooit een wapen in de hand gehad, maar als een maagd praten ze over sex. Het mag toch duidelijk zijn, dat niet alles wat slecht is, ook niet leuk is!

    Uit de geschiedenis, de literatuur en zelfs de pers rapportages uit Irak blijkt toch duidelijk: jonge mannen kunnen erg veel plezier beleven aan het gevecht. Volgens mij vinden die Palestijnse jongens dat moment van stenen gooien prachtig. Net zo goed als die Amerikaanse soldaten veel plezier beleven aan een vuurgevecht met hun terroristen vijanden (dat ze meestal winnen helpt natuurlijk). Voor wie het wil, kan dit gewoon op TV zien.

    Soldaten zijn toch echt niet depressief als ze moeten gaan vechten, vaak het tegendeel.

    Het politiek correct ontkennen van dit soort feiten, is geen bijdrage tot meer vrede, eerder het tegendeel.

    BeantwoordenVerwijderen