het wordt veel te duur, als je dat zelf allemaal moet uitwerken

Huize 'Het Gras', 1 Julij 1670
Greonterp, Post Oudega W., Friesland

(...) Mijn leven is ongehoord zwaar geweest, en dat is het nog, maar de laatste zes, zeven jaren ben ik gaan inzien, dat men de onoplosbare problemen althans moet zien te vereenvoudigen, en doorzichtig moet maken om er mede te kunnen voortleven. Mijn liefdeleven en liefdesverlangens zijn waarschijnlijk nog verknoopter en waanzinniger dan de jouwe, maar ik heb de zaak kunnen vereenvoudigen en tot de kern terugbrengen: van biseksualiteit naar homoseksualiteit, en die nog openlijk beleden, en van het zinloos rondhoereren naar een degelijke, burgerlijke huwelijksband met twee Jongens. Elders in mijn leven ben ik opgeschoten van de eeuwige armoede naar een bescheiden middenstandertjesinkomen; van bezitloosheid naar het bezit van 150 m2 grond met een huis erop plus 14000 m2 grond zonder huis erop; van leven in de stad èn op het land, naar een leven uitsluitend op het land. Mijn onoplosbare religieuze problematiek heb ik ondergebracht in de Rooms-Katholieke Kerk, niet omdat zij mij enig heil kan bieden, maar omdat alles, wat mensen met te veel vrije tijd in de loop der eeuwen aan krankzinnigheid hebben uitgedokterd, daar ordelijk in laden, dozen en kasten is ondergebracht; het wordt veel te duur, als je dat zelf allemaal moet uitwerken; de grote, eeuwige waarheden zijn daar wel ongeveer ideaal verwoord. Mijn panische, uitputtende vlucht voor de Dood ben ik bezig te vervangen door een poging, de Dood toe te laten in mijn leven, en hem te integreren. Of alles lukt en goed blijft gaan, moeten we nog afwachten, maar voorlopig ziet het er naar uit, dat ik niet gek word, en ook kan blijven schrijven. (...)

Gerard Reve - Brieven Aan Mijn Lijfarts (1963-1980)
Pagina 77
Uitgeverij Veen - Amsterdam/Antwerpen

Bestellen?

1 opmerking: