“.... En ik wil graag nog een bruin broodje, zónder boter, met deze worst,” zegt de man tegen een van de vijf 'slagersvrouwen'. Hij wijst naar de Italiaanse dan wel Spaanse gedroogde worstjes op de toonbank zonder de naam ervan uit te spreken maar de slagersvrouw mist zijn gebaar, ze is al naar de broodjeshoek gelopen.
“Wit of bruin?” vraagt ze met het botermes in de aanslag.
De klant is een bejaarde, deftige man. Zijn zomerse pak verraadt dat; z'n geduldige beleefdheid valt op. Vrijwel iedere zin die hij uitspreekt, eindigt met alstublieft mevrouw.
“Een bruin broodje alstublieft, zónder boter, met déze worst,” herhaalt de deftige man en wederom wijst hij naar het mandje met de buitenlandse gedroogde lekkernijen maar ook deze keer ontgaat 't handgebaar de slagersvrouw, nu omdat ze een bruin broodje aan het klieven is.
De deftige man houdt beleefd vol. Als een paar tellen later z'n bruine broodje wordt belegd, zonder boter, wendt hij zich tot mij, alsof hij mij een verklaring schuldig is: “Wij aten vroeger thuis nóóit boter op brood. Mijn oude moeder zou gezegd hebben: 'boter, dat hebben wij hier nooit gegeten'.” Hij glimlacht even bij de herinnering. “Maar af en toe, als we matzes bij het ontbijt aten – kent u die? – dan smeerden we daar heel dun boter op.” Net als de deftige man zie ik de matzes, die flinterdun met boter zijn besmeerd, haarscherp voor me. Ook deze verre herinnering tovert een glimlach op z'n gezicht.
Er staan nog steeds meer slagersvrouwen in deze biologische slagerij dan klanten, de zomervakantie is zo'n beetje halverwege; de straten zijn nagenoeg verlaten, met zo weinig verkeer is ook het centrum eens een plezierige omgeving. “Wat is het toch stil op straat! Ik houd wel van wat reuring,” zegt de deftige man.
“Ik vind het wel prettig dat het even zo rustig is, 'ze' komen heus wel weer terug hoor!” antwoord ik stellig, waarna we beiden kort lachen. De deftige man neemt z'n vleeswaren en bruine-broodje-zonder-boter-met-Italiaanse-gedroogde-worst in ontvangst en verlaat de slagerswinkel nadat hij iedereen hoffelijk gedag heeft gezegd.
Er komt een nieuwe klant binnengelopen en die is meteen aan de beurt. Het is een jongetje van ongeveer tien jaar. Hij bestelt 1 ons van de een of andere worst en geeft de slagersvrouw het papieren geld in de hand.
“Wil je een stukje worst?” vraagt ze vriendelijk en gewoontegetrouw aan het ventje als ze het wisselgeld uittelt. Maar het ventje reageert niet op haar vraag, wel vraagt hij netjes om een bonnetje. Dat bonnetje krijgt hij meteen aangereikt. Kennelijk is hij voor een boodschap op pad gestuurd. Misschien wel door een zieke buurman of buurvrouw. De slagersvrouw moet denken dat het kind haar niet heeft verstaan, ze vraagt nogmaals vriendelijk of hij een stukje worst blieft. Overtuigd en zelfverzekerd door haar jarenlange ervaring als slagersvrouw, snijdt ze alvast een flink stuk metworst voor de jongen af en legt dat op de toonbank, pal voor z'n neus, zodat het hem niet kan ontgaan.
Het ventje draait zich echter beheerst maar resoluut om en verlaat zonder antwoord te geven, of gedag te zeggen de winkel. Niet parmantig maar meer alsof de slagersvrouw zojuist een enorm domme fout heeft gemaakt. Of hij worst lust? Wie kan nou zoiets stoms aan hem vragen?!
Zeg me dat het niet zo is!
Ik overzie de verwarring die het jongetje zojuist bij het personeel teweeg heeft gebracht. De uitdrukking op het gezicht van de slagersvrouw die de jongen geholpen heeft, is er een van oprechte verbazing. Ze snapt er niets van. Ook de anderen hebben het tafereeltje met stijgende verontwaardiging gevolgd, enkelen schudden het hoofd.
“Die worst is niet halal,” flap ik er dan uit.
Oeps!
Maar ik bluf door: “tenminste, dat hoop ik want anders kom ik hier nooit meer!” De slagersdames verzekeren mij dat ze geen halalvlees verkopen en dat ze dat echt niet van plan zijn - ze houden het graag bij biologisch vlees - maar de verkoopster van het gratis stukje worst zegt wel degelijk met de mogelijke afkomst van het kind rekening te hebben gehouden, want ze legt uit: “maar de worst was geen varkensvlees!”.
Het versmade stukje worst ligt er nog. Ik pak het en zeg:
“Maar ik wil het wel hebben hoor!”
En dan lacht iedereen weer.
Annelies van der Veer
2.8.2009
Sorry, Annelies. Ik zat helemaal in je anekdote te genieten en opeens bekroop me een unheimisch gevoel. "Ze zal toch niet..." En verdomme je deed het.
BeantwoordenVerwijderenHet is niet alleen de worst, heel Nederland is haram voor dit jongetje.
BeantwoordenVerwijderenDie indoctrinatie van thuis zal hij zijn hele leven (tot 2079) niet meer kwijtraken.
"Die worst is niet koosjer", flapte ik er uit voor ik er erg in had.
BeantwoordenVerwijderen"Tenminste, dat hoop ik, want anders kom ik hier nooit meer".
Nah, jochie kan toch vegetarieer zijn geweest? En vond dat een beetje moeilijk uitleggen?
BeantwoordenVerwijderenJa, dat zal het zijn geweest. Het kind is vegetarisch. En een winkel vol dode dieren is dan weer geen enkel bezwaar? Overigens heb ik nog nooit, in welke winkel dan ook, met nadruk koosjer waar aangetroffen. Laat staan dat dit om politiekcorrect rede aangeboden/opgedrongen werd. Wel liggen er volop dode dieren van dubieuze, religieuze herkomst naast de vleesvervangers in de supermarkt. En die zijn NOOIT koosjer. Toevallig!
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij is de kans heel klein dat biologisch vlees halal is. De klanten zijn toch voor een groot deel GroenLinks-stemmers, en GroenLinks is, net als de PvdD, tegen onverdoofd slachten.
BeantwoordenVerwijderenNiks mis met een nog lauwe paardeworst. Integendeel. Elk jaar rond de 25ste april ga ik langs Niek Bos in de Van de Spekstraat in 020 Noord om er twee te kopen. Plus nog een echte amsterdamse osseworst. Voor in totaal tien euro's voel ik mij een halal spekkoper.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenPatrick, als je koosjer eten zoekt, je bent welkom bij Slagerij Marcus in Amsterdam. Met hechsjer. http://www.slagerijmarcus.nl/
BeantwoordenVerwijderen@ Maurits Dekker:
BeantwoordenVerwijderenFrappant is dat er niet in het stuk staat dat het jongetje moslim is. Er wordt meteen van uit gegaan dat dat zo is, omdat mevrouw een grapje over halal maakt. Voor hetzelfde geld was het een oer-Hollandsch knaapje met rossig haar en sproeten. Dat zegt het stuk niet.
Het jongentje had waarschijnlijk een autistische stoornis en deed keurig wat zijn moeder hem had verteld...
BeantwoordenVerwijderen@ Tulay
BeantwoordenVerwijderenHij schijnt ook hele lekkere paardenbiefstuk te verkopen maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om het te kopen.
Een paard is en blijft een edel dier..
"Die worst is niet halal," flap ik er dan uit.
BeantwoordenVerwijderen-----------------------------
Dat zegt genoeg over iemands denkwijze.
En dat ook nog eens in een biologische slagerij!!
Ik zat afgelopen zondag met mijn broer in de auto en we hadden het over varkensvlees. Dat er mensen zijn die net doen alsof het halal is. En dat de moslims dan met het probleem zitten. Ik ben daar toen niet zo op in gegaan. (mijn broer is moslim, en ik weet dat de islam bullshit is!)
BeantwoordenVerwijderenIk herinnerde mij ergens gelezen te hebben dat moslims gewoon alles mogen eten, zolang de verkoper maar zegt dat het halal is. Ook al is het niet zo! Want als de brave moslim zonder het te weten varken eet, en als de verkoper aan de moslim verteld heeft dat het okey is dan treft de goedgelovig moslim geen enkele blaam, want dat staat in de koran, en Allah is vergevend en genadig. Nu wist ik niet waar het staat, maar het moet te vinden zijn. Na wat googelen heb ik het ook gevonden vandaag. Niet echt helemaal dat ene citaat dat ik graag wilde zien, maar het komt in de buurt. Wat ik eigenlijk zoek is het citaat waaruit duidelijk valt op te maken waarom de regels voor halal eten zo zijn, namelijk het maakt niet veel uit wat het eten is, en of het onder toezicht van Allah is geslacht. Zolang wordt gedaan alsof het halal is dan is het goed. En dit is nu juist het punt waar het om draait, de hele islam is één grote beduvelarij. Het regeltje uit de koran die toestaat dat mensen niet halal eten, zolang er door de verkoper maar blijft worden volhard in de leugen dat dit wel zo is.
Deze hypocrisie komt aan de basis uitgangspunten van de islam, daarom is het belangrijk. Ik zocht en vond het in de soera "De Koe" vers 172-173 (nummering kan afwijken! Laat dit vast duidelijk zijn!)
Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van Allah is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Met andere woorden, in de regel voor het halal eten zit ook een soort loophole, als het niet klopt maakt het niet uit, alleen de wens om het correct te doen is voldoende. Grappig is het dat hier ook staat hoe men al het halal geslachte vlees haram kan maken, namelijk door eenvoudig een andere naam over het vlees uit te spreken. Als plots al het vlees niet meer halal blijkt te zijn dan kan dat grote consequenties hebben, Dan moet men wel nadenken!
vanhetgoor zei...
BeantwoordenVerwijderen"in de regel voor het halal eten zit ook een soort loophole, als het niet klopt maakt het niet uit, alleen de wens om het correct te doen is voldoende"
---------------------------
Dit is niet de strekking van het vers.
"Hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is" betekent: Hij die anders aan de honger zou sterven of door andere omstandigheden daartoe gedwongen is.
"Ja, dat zal het zijn geweest. Het kind is vegetarisch. En een winkel vol dode dieren is dan weer geen enkel bezwaar?"
BeantwoordenVerwijderenJa, dat zal het zijn geweest. Het kind walgt van worst die niet halal is. En een winkel vol haramme vleeswaren is dan weer geen enkel bezwaar? Hij komt er nota bene zelf een ons worst halen.
Hoe komt Annelies van der Veer er eigenlijk bij dat die jongen moslim is? Had 'ie een Koran onder zijn arm ofzo? Of vroeg 'ie één ons worst 'in de naam van de Barmhartige Erbarmer'?
Of leidt ze dat af van zijn uiterlijk, van zijn etniciteit? Prima, maar kom dan voortaan niet meer aan met die onzin dat afkeer van moslims en de islam geen racisme kan zijn omdat de islam niets met etniciteit te maken heeft. In de beleving van Annelies van der Veer heeft het blijkbaar alles te maken met etniciteit.
http://tinyurl.com/2uq5j69
@Tjerk
BeantwoordenVerwijderenOver kindertjes en worst dit prachtige stukje van Gerri Eikhof.
http://tinyurl.com/8ac9mj
Fantàstisch dat onze maatschappij zo verrijkt is, niet?
Tjerk?
@Jelle; Vreselijk: er zitten Jehova's tussen! De Heere zij ons genadig, want de maatschappij valt spoedig uiteen!
BeantwoordenVerwijderenHoud toch op met die flauwekul.
Uiteraard geef je geen antwoord op de vragen die ik stel, of ga je in op de observaties die ik maak (dat joch kwam kennelijk wel een ons haraam vlees halen).
@Tjerk
BeantwoordenVerwijderenZo..
Jij durft!
Moslims als Jehova-Getuigen voor te stellen!
In hoeverre deze groepen gelovigen erg gecharmeerd zullen zijn van jouw tang op varken-opmerking over dat stukje van Gerri Eikhof?
Who knows?
Het zal mij verder worst wezen.
En ik dacht niet dat 'r maatschappelijk iets gaande is ten faveure van gevoelige Jehova's.
Die vormen tenslotte 'n te verwaarlozen minderheid in onze maatschappij.
De voet tussen de deur, door de moslims en hun welwillenden die ons hun ideologie door de strot willen duwen, lijkt mij toch verontrustender dan de sporadische Wachttoren-colporteurs die ik, gemiddeld 1x per jaar minzaam vertel dat aan mijn lijf geen polonaise te beleven is.