"Het is alleen nog de vraag..."


Uitgelicht
: recensie boek Het schapenfeest van Fikry El Azzouzi door Maarten Dessing op Knack.be.

De droom van de jonge dertiger Fikri El Azzouzi is uitgekomen, hij heeft een uitgever voor zijn boek 'Het schapenfeest' gevonden, een literaire nog wel, maar het zat er altijd al in dat hij schrijver zou worden. Uit een interview met Wendy Kegels (Kif Kif): “De schrijfmicrobe zit al van kleinsaf in mij, weliswaar nog in slaapmodus. Ondertussen is het wakker geworden en opgestaan. Een vriend zei me eens dat hij wist dat ik ooit schrijver zou worden omdat ik vroeger de afwezigheidbriefjes voor school schreef voor mijn vrienden.”

Het boek van de in Vlaanderen uit Marokkaanse ouders geboren schrijver gaat over een jongen van elf die niet met zijn vader naar het Offerfeest wil gaan om een schaap ('Enige Echte') te Product-1363680slachten, maar het is beslist geen kinderboek, het boek is wel degelijk voor volwassenen geschreven, verzekert de schrijver, want “Er gebeuren ook harde dingen, dus het boek is op zich wel zwaar.

Hoe hard staat in een boekrecensie van Maarten Dessing op de site Knack.be te lezen: “Op de eerste schooldag zei Ayoubs schooljuf dat zijn Nederlands uitstekend was. 'Ik antwoordde dat haar Nederlands ook wel goed was. In plaats van blij te zijn met het compliment werd ze heel chagrijnig, terwijl ik gewoon de waarheid vertelde.' Ze is vast en zeker een racist.”

Of is dit toch meer ironie? Op de vraag van Wendy Kegels of hij een bepaalde boodschap heeft die een rode draad vormt in zijn teksten antwoordt hij immers: “Zonder dat ik het besef, komt er altijd ironie bovendrijven. Zelfs als ik iets serieus probeer te vertellen in mijn columns, is ironie nooit ver weg. Het is een stijlvorm die me typeert."

Gelukkig maar, want dan lees je die recensie van Dessing toch een stuk gemakkelijker:
Subtiel en overtuigend toont El Azzouzi hoe een heel gewoon maar eenzaam jongetje, dat wordt vermalen tussen twee culturen, troost vindt in de islam. Is 'Enige Echte' niet te lezen als Allah? Het is alleen nog de vraag of Ayoub, als hij ouder wordt, zal radicaliseren. Het zal afhangen van hoeveel teleurstellingen hem nog te wachten staan.

Hb

Volledige recensie hierr.

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .

2 opmerkingen:

  1. Femke Halsema op 7 september 2010 om 16:30 in het kamerdebat sprekend tegen Maxime Verhagen:

    “Ik hou u aan uw woord. Ik zal het stenografisch verslag van dit debat opvragen. Dat u hebt gezegd dat het CDA niet regeert met een partij die godsdienstigen kleineert.”

    Martien Pennings

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom Laat Fikri zijn hoofdpersoon geen troost vinden bij Reve? Of bij Zwagerman of Salinger? Bij Dave Eggers, Zadie Smith of Ali Smith? Waarom niet bij Bouazza of El Bezaz? Of noem nog eens duizend-en-een dwarsstraten...

    "Het is alleen nog de vraag of Ayoub, als hij ouder wordt, zal radicaliseren. Het zal afhangen van hoeveel teleurstellingen hem nog te wachten staan."

    Opmerkelijk ook dat Dessing er een quasi-subtiele dreiging uit oppikt en die eventuele radicalisering koppelt aan Westers tekortschieten, althans zo begrijp ik het. Alsof radicalisering niet het gevolg is van fanatieke indoctrinatie en werving door islamisten, maar komt doordat jonge moslims niet welwillend en genereus genoeg bejegend worden. Ayoub moet vooral niet teleurgesteld worden. Ha! Nou, reken maar dat jongens als Ayoub - veelal opgevoed als prinsjes - flink teleurgesteld zullen worden. Overigens net zoals wij allemaal, dat is nu eenmaal de condition humaine...

    BeantwoordenVerwijderen