Pamela Hemelrijk overleden

Pamela_head_1

Theo van Gogh noemde haar 'een geboren columniste': Pamela Hemelrijk is gisteren, 28.9.2009 aan een hartstilstand overleden.

Columns van Pamela Hemelrijk hier en hierr (52 artikelen)

"Haar stukjes zijn altijd persoonlijk, dat wil zeggen: je herkent ze aan de grommende wanhoop die eraan ten grondslag ligt. En het vervelende is: als Pamela beweert dat Nederland een soortement bezet gebied is geworden waar de pers zich in het stof wentelt voor de regering, is mijn eerste reactie: overdrijven is ook een kunst.

Maar mijn tweede reactie - en die heb ik steeds vaker als ik denk aan de samenwerking van de journalistiek en de gevestigde orde om Fortuyn kapot te maken - luidt: ze heeft gelijk, al weer helaas. Waarom toch?"

(...)

"Pamela is gek, fanatiek, lastig, ongeleid en niet te temmen. Als ze mij weer eens kapittelde in een stukje, omdat wat mij betreft 'Belgrado kan worden platgegooid', zoals ze me citeerde, dacht ik: tuttebel.
Maar juist die verbetenheid om door te vechten tegen wat zij als onrecht ziet, maakt mevrouw zo'n achtenswaardige columnist. Haar ene talent is die woede van de ontketende, haar andere de aanstekelijkheid waarmee ze ons van haar bevindingen verslag doet. Lees deze bundel [Niemands Knecht, Pamfletten uit het Hemelrijk (1993-2002), door Pamela Hemelrijk] en besef dat de Pamela Hemelrijks meer dan ooit nodig zijn. Konden we maar zonder, nietwaar meneer Melkert?"

Theo van Gogh, 30 juli 2002
Uit: Allah Weet het beter.

7 opmerkingen:

  1. Het is een groot verlies. Een creatief en origineel columniste met lef die helaas niet paste in het benauwde en bekrompen onvrije wereldje van de officiële media AD en Metro. Ze was vele malen origineler en gewaagder dan al die kleurloze broodcolumnisten die niet veel verder komen dan de sociaal opgelegde standpunten. En daar zijn er zo veel van, maar Pamela was uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geschokt, maar erg blij voor haar, want zij is van de mestvaalt NL verlost. Ik had ooit telefonisch contact met deze eloquente hartstochtelijke vrouw, en denk daar met weemoed aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tis de onmacht hé, de onmacht van de man op de dijk tegen de doorbrekende rivier, de onmacht van het water tegen de wolken, die van de wolken tegen het uitspansel en die van het uitspansel tegenover het universum.
    De hele godverdomse kankerzooi.

    Heel erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eén van de zeer weinigen, die het zich zelf rijk rekenende linkse establishment in dit godvergeten idiotenlandje nog durfde tegen te spreken; en dan nog wel een vrouw notabene! Een kanjer is van ons heen gegaan, maar op een dag staat een nieuwe Pamela op...het kán niet anders, want Pamela heeft nog steeds gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen